Kansainvälinen kuriiritoiminta

Mode-edit / historialinkki

Pistettiin tämä threadi säppiin, kun samaa aihetta on väännetty enemmän täällä.

Ympäri YV:ta on erilaisia kokemuksia kans. väl. kuriiri-yritysten palveluista kokemuksia.

Kerätään ne tänne yhteen paikkaan.
Myös vinkkejä kuinka toimia jos on jokin erityinen kokemus.

Kun tilaa asioita, kandee ottaa selville tuleeko romppeesi millä (fedex, ups, dhl jne. vai posti).

Mikäli tulevat jollain muulla kuin postilla, kannattaa toimitusosoitteeksi laittaa jokin paikka missä olet virka-aikana (8-17). Tosin usealla on kotiosoitteisiin iltajakoja, mutta heitä on vähän vähemmän liikenteessä kuin päiväsaikaan.

Posti toimittaa postipaketti-merkinnöillä yrityksille paikan päälle… sitä miten tämän statuksen saa on itsellenikin mysteeri.

Muista laittaa lähetykseesi puhelinnumero jos vaikka kuriiri sattuisi osata soittaa (hankalat osoitteet, ovikoodit, rikkinäiset summerit jne jne. poikkeusasiat).

Muista, että kuriirilla 20-40 muuta paikkaa jaettavana ja mahdollisesti sama määrä noudettavana myöhemmin iltapäivällä (riippuen alueesta, esimerkissä on kyseessä Helsingin Keskustan alue).

Kuriiri on joko suoraan emoyhtiönsä siipien suojassa tunti-/kuukausiliksalla tai keikkahinnalla alihankkijana, kummassakaan tapauksessa älä pyydä odottamaan 5 min pidempään, koska joku muu saattaa jäädä ilman lähetystä tämän takia… odotusajasta ei keikkahinnalla oleva saa mitään lisuketta. Luultavasti ammattitaitoinen kuriiri saattaa kysyä uusintajakoaikaa myöhemmin.

Myös ystävällisesti pyydän ettette vittuilisi, meuhkaisi, valittaisi tai antako kovin suurisanaisesti negatiivista palautetta kuriirille suoraan, ellei tämä ole aiheellista. Palaute ei mene muualle kuin kahvipöytäkiroiluun.
Palaute kannattaa antaa suoraan asiakaspalvelunumeroon tai sähköpostina.
Lähetyksiä käsittelee niin moni ihminen terminaaleissa ennen jaolle pääsyä, että yhdenkin ihmisen väärin sijoittama lähetys saattaa kiertää “jänniä reittejä” tai pysytellä paikallaan vantaan suunnalla (esim) melko pitkään.

Hyvä esimerkki on, että asiakas pyytää aamupäiväjakoa ennen klo 12. Syystä X: reitin auto täysi, saikku jne jne. lähetys siirtyykin iltäpäivälle kuriirille joka paikkaa kollegaansa, koska omalla alueella oli vähemmän hommia sille päivälle tms. Tämä kuriiri saa sitten syliinsä melko hapanta palautetta lähetyksen tullessa vasta iltapäivällä, vaikka on täysin syytön.

Siinähän noita, täydennän jos jotain ilmeni mitä en muistanut kirjoittaa.

No pistetään tänne vinkki miten toimia kun paketti tulee dhl:n toimituksella elikkä loppujako upk:n välityksellä. Näin paketit tulevat esimerkiksi bike-componentsista.

Yleensä kannattaa kytätä dhl:n seurannasta koska paketti tulee suomeen. Kun paketti suomessa ja statuksena kuriirin kyydissä tjms. niin kannattaa soittaa upk:lle ja sopia toimitus tiettynä päivänä ja vaikka mieluiten vielä jonkinlainen kellonaika. Näin vältyt odottamiselta kun pakettia ei voitu toimittaa viestit pyörivät dhl:n seurannassa. Joskus kuski saattaa pistää aamulla tekstaria ja kysyä oletko kotona. Jos vastaat että et ole niin silloin kuski käskeekin soittaa tuonne aspaan sopiaksesi uutta päivää. Älä kuitenkaan tuudittaudu tähän uuteen päivään. Kaksi kertaa on käynyt niin että ilmeisesti tieto ei ole mennyt terminaaliin asti ja pakettisi ei ole ollut edes auton kyydissä sovittuna päivänä. Jos paketti ei siis saapunut sovittuna päivänä jonota aspan puhelinpalveluun uudestaan ja sovi uusi toimituspäivä tai käy suosiolla hakemassa paketti upk:n varastolta.

Muita kokemuksiani on ups:ltä joka on aina soittanut etukäteen jos olen tilauksessa ilmoittanut puhelinnumeron ja toimittanut paketin mm. koululle kun olen päivän aikana ollut siellä. Joskus ups:llä myös iltajakelu joten sitä kannattaa kysyä mikäli sieltä on paketti tulossa ja työpaikalle toimitus päivällä ei onnistu. Fedexistä myös samanlaiset kokemukset.

PRO TIP. Muista aina laittaa tilaukseen puhelinnumerosi vaikka pariinkin otteeseen.

Olis kyllä hyvä kun palkkaisivat lukutaitoisia kuriireja.

Parissa viime lähetyksessä käynyt niin, että ensimmäisen hutijaon jälkeen sovittuja toimitusosoitteita ja aikoja ei olla osattu noudattaa eikä soittoakaan ole kuulunut vaikka kaikki info + puhelinnumero on kyllä lukenut paketin päällä kun se on käsiinsä saanut. Luulis olevan noille firmoillekin hemmetin kallista ajeluttaa jengiä ympäri kaupunkia soittelemassa tyhjien kotien ovikelloja.

En voi käsittää alkuunkaan, miksi tietyt firmat eivät voi toimittaa pakettia uuteen osoitteeseen, esimerkiksi työpaikalle, ennen kuin nämä ovat tehneet sen turhan käynnin kotiovesi ulkopuolella, vaikka tietävät, ettei kukaan ole paikalla. Vasta tämän jälkeen paketti voidaan toimittaa uuteen osoitteeseen.

Kirjoitin tuosta toisaalla:

RTZ - 17:32, 8.1.2013 » Tähän selitti UPK:n aspa viimeksi jotain sellaista, että tod. näk. johtuu siitä, että DHL vaatii että tavara liikkuu terminaalista ajassa X eli sopimusehtojen täyttämiseksi vissiin käyvät noita tyhjiä keikkoja ajamassa.

Valtakirja on paras. Ja uhka. Mutta elän aina välillä vaarallisesti.

T. nimim. dhl:n paketti jätetty pari kertaa jemmaan ulos ihan vaan sillä että pyytää valtakirjapohjan ja täyttää ja skannaa ja lähettää takaisin DHL:lle. Ei tarvitse olla paikalla eikä tarvitse myöskään kelkkoa töistä kotiin kamoja jos vaikka sattuu olemaan fillarilla liikenteessä.

Apua tarvittaisiin seuraavanlaiseen dilemmaan: mulla olis runko, jonka haluaisin ostaa Briteistä. Myyjä ei itse ole kovinkaan innokas tuota runkoa lähettelemään, mutta uskoisin homman hoituvan jos säädän itse kaikki rahtaamiseen liittyvät muodollisuudet. Ideaalisti hakisin varmaan ns. “ovelta ovelle” -palvelua.

Osaako joku suositella jotain kuriiri- tai postipalvelufirmaa? Mitä koko lysti voisi noin suurinpiirtein maksaa? Muuta huomioon otettavaa?

Mielestäni isoin ongelma tuossa on rungon pakkaaminen siihen kuntoon, että sen viitsii lähettää.

Halvin vaihtoehto taitaa olla sen jälkeen ottaa kansallinen posti, joka hakee rungon myyjältä (royal mail) ja joka toimittaa sen Suomeen jossa posti eli GLS hoitaa sen sinulle.

Tietty noutoaikojen ja -paikkojen kanssa on aina vähän säätämistä, mutta tuolla tavoin se toimii oikeastaan kaikilla.

Hinnoista en osaa sanoa, mutta paljon röökiä ja postin sivut saattavat jeesata tai sitten puhelin käteen.

Kandee muistaa, että pakkauksen tulee olla sellainen, että lähetyksen sisältö periaatteessa kestäisi metristä pudotuksen betonille.

^Oon ollut TNT:llä duunissa, ja sanoisin et kolmesta metristä ja vielä niinkin, että jokin 50kg painava toinen asia putoaisi tän paketin päälle.

Tämä ei nyt varsinaisesti liity kuriireihin, mutta otan riskin ja kysyn silti tässä topsussa.

Jenkeistä on ollut tulossa paketti mulle jo tovin. Tovi tarkoittaa siis tässä tapauksessa 42 vrk. USPS on palveluntarjoaja ja heidän seurannassa on se hyvä puoli, että se loppuu Jenkkien rajalle. Onko muilla käynyt vastaavaa pakettin kanssa rapakon takaa? Muut paketit tuolta on tullut parissa viikossa yleensä.

Suomeen tuo ei ole tullut, kun ei ole kirjautunut postin järjestelmiin vieläkään. Ebaysta ostettu ja sain massitkin jo takasin kun en ole tuotetta saanut. Pyysin myyjää tekemään kadonneen paketin ilmoituksen, jos se löytyisi vaikka jostain Afrikasta…

vanttera - 11:42, 20.2.2013 » ^Oon ollut TNT:llä duunissa, ja sanoisin et kolmesta metristä ja vielä niinkin, että jokin 50kg painava toinen asia putoaisi tän paketin päälle.
Hheeh, asiakkaalle sitä ei tosin kerrota.

parcel2go.com toimi kiekkojen kanssa ihan hienosti, miksei siis rungonkin kanssa.

jerkku - 11:45, 20.2.2013 » Tämä ei nyt varsinaisesti liity kuriireihin, mutta otan riskin ja kysyn silti tässä topsussa. Jenkeistä on ollut tulossa paketti mulle jo tovin. Tovi tarkoittaa siis tässä tapauksessa 42 vrk. USPS on palveluntarjoaja ja heidän seurannassa on se hyvä puoli, että se loppuu Jenkkien rajalle. Onko muilla käynyt vastaavaa pakettin kanssa rapakon takaa? Muut paketit tuolta on tullut parissa viikossa yleensä. Suomeen tuo ei ole tullut, kun ei ole kirjautunut postin järjestelmiin vieläkään. Ebaysta ostettu ja sain massitkin jo takasin kun en ole tuotetta saanut. Pyysin myyjää tekemään kadonneen paketin ilmoituksen, jos se löytyisi vaikka jostain Afrikasta..
Itseäni alkoi kanssa hiukan huolestuttamaan, kun olin odotellut USPS:n kautta laitettua eturieskaa vajaa 2kk ja trackingin mukaan se oli liikkunut ainoastaan jenkkien puolella. Sitten eräs aamu kolahti lappu tullista, että lähetys saapunut. Taisi pysyä sielu mukana rattaan matkanteossa. Ollos huoleti siis.

Kukaan hankkinut runkoa Jenkeistä yksityiseltä? Mikä on paras toimitustapa, mitä maksaa?

USPS on toiminut mulla hyvin, gangsta tuli priority mailina yllättävän nopeasti (5 päivää) 125$.

kim - 20:44, 10.3.2013 » USPS on toiminut mulla hyvin, gangsta tuli priority mailina yllättävän nopeasti (5 päivää) 125$.
Kiitos tiedosta! Täytyy mainita tämä myyjälle. Mahtaako sijainti lähettäjän päässä vaikuttaa hintaan huomattavasti, esim. itä- vs. länsirannikko?

DHL:

Öö. Minneköhän ovat tarjonneet tuota mun pakettia Snadissa…

Jos DHL Express lähetys niin jakelut hoitaa UPK → Turun alueella Kuljetus Peipponen. Ja seuranta näyttää Helsinkiä vaikka paketti on Turussa. Kannattaa soittaa Peipposelle ja sopia uusi jakoaika. Kokemusta on.

Entinen Peipposen kuski komppaa ^
e. itte kun jakelin yksityisille, soitin aina etukäteen, jotta kävi selväksi että asiakas on kotona eikä esim. Ivalossa. Kaikki eivät tätä tee, et kannattaa soitella tonne ajojärjestelyyn jos tietää että paketti alkaa olla kunnan rajojen sisäpuolella.

Zigura - 11:38, 4.4.2013 » DHL:

Öö. Minneköhän ovat tarjonneet tuota mun pakettia Snadissa…

Ei ole mikään ihme että on tullut ryys eli moka kadunnimien kanssa. Useamminkin kuin kerran tuli Mannerheiminkatu, Porvoo Helsinkiin.