Kammet

SanttuT - 20:58, 26.3.2012 » Mun mielestä muutaman tonnin kestävät kammet on ihan ok.
ja sit jos ne kestääkin vaikka 50 000 ne on ihan fidun hyvät. Miche primato 135bcd neva fåget!!

50k radalla on kyllä jo melkoinen saavutus. hats off.

dislike spideri rattaan edessä roycessä

tulee semmone fiilis et joku sählää ketjulinjansa kanssa

ihme kun ratakisaihmisten kanssa keskustellessa esim. omniumeita pidetään useimmiten ihan hyvinä kampina velokäyttöön ja campoilla en tiedä ajavan kovinkaan monen (otos ei toki mitenkään kattava). flexaavat. ja saako noita edes mitenkään äijjäpituuksina? + se “suojattu ratakeskiö” = oksymoroni.

t. kyseisillä kammilla päivittäin kadulla ajava

Niillä flexaa mieli. Psykosomaattista.

kolhuinen chainstayni on mieletön.

Runko flexaa…

juu, pitää varmasti paikkansa - kehnolaatuinen teräsrunko kyseessä. näyttäisi flexaavan campoilla joka tapauksessa hieman enemmän kuin suginon seiskavitosilla: molemmat jäävät (silmämääräisesti) pari milliä ketjuputkesta ja toiset kopisevat, toiset eivät.

nämä siis ihan katuajojuttuja, eikä maalichipit ajomiestä haittaa :wink: mutta pointtina siis: minusta campat ulkoisilla kupeilla voisivat olla nelikantteja paremmat vakavamielisempään rata-ajoon.

Campan recordin kammet rankaisevat bootlegin chainstayn maalipintaa pikkaisen, tosin tuskin mitenkään vakavammin. Rollerissa primatot toimii kun junan vessa. Kliiränssi ei ole mitenkään päätä huimaava mutta eihän näillä vehkeillä ammuta, eiks jeh?

EDIT: siis rolleri 107mm ISO-viisteisellä keskiöllä.

Nyt kun aihe on ylhäällä:

Suntour Superbe Prot näyttävät olevan melko aliedustettuja (aliarvostettujakin?) fiksiskenessä kun 75, DA ja Campa-sektori tuntuu jyräävän. Superbe Prot kuitenkin vaikuttavat laadukkailta kammilta, eivätkä yhtään hullumman näköiset. Leimakin löytyy keirinpäille. Miksi nämä eivät ole suositumpia? Kokemuksia?

Ulkoiset laakerit voivat olla puhtaaseen rata-ajoon hyvät, mutta katurataisaa ajoa ne eivät ilmeisesti oikein kestä. Minulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta lähteeni mukaan laakereita saa vaihtaa muutaman tonnin välein.

Zigura - 0:32, 27.3.2012 » Suntour Superbe Prot näyttävät olevan melko aliedustettuja (aliarvostettujakin?) fiksiskenessä kun 75, DA ja Campa-sektori tuntuu jyräävän. Superbe Prot kuitenkin vaikuttavat laadukkailta kammilta, eivätkä yhtään hullumman näköiset. Leimakin löytyy keirinpäille. Miksi nämä eivät ole suositumpia? Kokemuksia?
Eikö niiden valmistus ole lopetettu jo ammoin?

Ehkä tuo katurata-ajo sitten vaan on pyöräilyn alalajeista vaativin (kalustolle). Maantie- ja maastopyörässä nuo ulkoiset keskiöt tuntuu kestävän vallan mainiosti. Ei ainakaan maantieporukkalenkeillä kuulu valitteluja siitä, että kesässä kaudessa menee 5 kappaletta keskiöitä. Maastopuolella taas kaikki kamat hajoaa joskus. 4-kantti- ja ISIS-keskiöt olen rikkonut, ulkoista en.

Jos tällasen tonnikeijun alla kestää ulkokeskiö maastossa, niin olettaisin että sellaset kestää myös perushipsterin runttausta katuradalla.

Hipsters have eerie powers.

Ulkoiset keskiökupit nojailevat erityisen vankasti vasten keskiömuhvin reunaa. Tikkurilan Ajomies valisti minua hiljattain, että toteamani XT:n keskiökuppien “paskuus” ja “lyhytikäisyys” saattoivat johtua siitä, että pyöräni keskiömuhvi oli feissattu huonosti, mikä söi laakeria oikein kunnolla.

Ulkoiset keskiökupit eivät siis ehkä ole huonoja. Paitsi tälle kommuunille, koska:

  • käytämme joko halpoja runkoja tai kalliiksi brändättyjä halpoja runkoja, joita ei feissata tehtaalla
  • kasaamme pyörät itse, eikä meillä ole raskaita työkaluja
  • typerän ylpeyden ja harhaisuuden takia investoimme mieluummin värikoodattuihin tuppiin kuin ammattimekaanikon palveluksiin

^ei-kovin-osuva yleistys.

asia ei todellakaan ole vaikea: ostat ulkoisen laakerin. menet asiantuntevaan fillaripuotiin ja feissautat keskiömuhvin sekä mahdollisesti myös asennutat laakerin.

miten tämä poikkeaa esim. ohjainlaakeripointeista?

Tarkoitus ei ollut vain yleistää, vaan nokkelasti ja itseironisesti kertoa, että tyhmäkin oppii, kun tekee kalliita virheitä. Ymmärrän että sinun oli vaikea ymmärtää tätä pointtia.

asian avaamisen sisältö oli kyllä mitä olennaisinta: huonosti feissattu keskiömuhvi vähentää ulkoisten laakereiden elinikää.

nämä tekevät tästäkin palstasta - myös hyvin konkreettisesti - hyödyllisen.

SanttuT - 9:12, 27.3.2012 » Ulkoiset laakerit voivat olla puhtaaseen rata-ajoon hyvät, mutta katurataisaa ajoa ne eivät ilmeisesti oikein kestä. Minulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta lähteeni mukaan laakereita saa vaihtaa muutaman tonnin välein.
Lähteeni kertoo, että ulkoiset ultegran lakerit ovat kestäneet kurakelin fiksissä työmatkaa nyt pitkälle kolmattatuhatta kilometriä, eikä laakereissa tunnu olevan mitään ongelmia.
Kare_Eskola - 10:25, 27.3.2012 » Ulkoiset keskiökupit nojailevat erityisen vankasti vasten keskiömuhvin reunaa. Tikkurilan Ajomies valisti minua hiljattain, että toteamani XT:n keskiökuppien "paskuus" ja "lyhytikäisyys" saattoivat johtua siitä, että pyöräni keskiömuhvi oli feissattu huonosti, mikä söi laakeria oikein kunnolla.
Tikkurilan Ajomies feissasi runkoni ja asensi laakerin.

Onko syy-seuraus-suhteessa jotain epäselvää?