Kammet

Sram Omniumit ovat kyllä tietääkseni varsin yleinen valinta ratapyöräilijöiden keskuudessa. Stokkikeskiön laakerointi on vahvasti suojattu eikä muutoinkaan herkin mahdollinen, joten keraamiset laakerit ovat kisamiehen valinta. Mitä kammen ja keskiöakselin jäykkyyteen tulee, niin juuri nehän ovat kohtuullisen merkittävässä roolissa, siis voiman siirtämisessä eteenpäin - ja ihan käyttötarkoituksesta riippumatta. Näin minulle on kerrottu.

Onkin sitten toinen kysymys mikseivät muut valmistajat ole tuoneet markkinoille ulkoisilla kupeilla toimivia kampia. Toisaalta ratakampimallien päivitysväli ei muutoinkaan ole tiheimmästä päästä - osittain varmasti markkinan pienuudesta johtuen (phixypäille toki tulee uutta anodisointia ym. tasaisesti).

Lupa sanoa voi vittu?
Kyllä kiristää kun ei lähde nuijalla, ei lähde kuumailmapuhaltimella ja säälittävällä jäämurskan syötöllä, ei lähde taltalla hakkaamalla kammen ja laakerin väliin, eikä myöskään lähde rynkyttämällä.
Kierrelukitetta ja 16mm avainta ostamaan.

Mites ulosvetäjällä? Harvemmin noi spline-kammet irti millään vasaralla yms. lähtee.

GXP:lle ei tietääkseni ole mitään ulosvetäjää.
Löysin tekstin aiheesta. Täytyy sahata huomenna kuppiavaimesta tuollainen avonainen versio ja koittaa laakerikupin avulla työntää tuota hitsautunutta kampea irti.

Eikös noissa ole aina mukana oma integroitu ulosvetäjä, joka irroittaa kammet samalla kun väännät aksein mutterin auki? Ainakin omissa GXP-kammissa on aina ollut.

Niin tietysti, oman kohdalla vaan kävi, että kun se alkuperäinen korvattiin uudella (vanha kräkkäsi kesken ajon, ilmeisesti liian tiukalla), sitä ei kiristetty pyöräpajalla tarpeeksi tiukkaan, ja kun se kampi sitten kerran avattiin, tuli myös tämä ns. ulosvetäjä mukana, kuten kuvasta nähdään.

Herranjestas mikä virke.

Aah, paskamainen juttu. Jos toi kesiö-kikka ei auta, niin myös näitä 2-/3-jalkaisia ulosvetäjiä on joskus käytetty mestyksekkäästi:

Noitahan löytyy monen kokosta autotarvike- ja rautakaupoista.

ei mitenkään tuoreista tuoreinta, mutta sattui silmään - ja kun noista ulkoisista laakereista oli puhe, niin laitetaan tänne:

http://behance.vo.llnwd.net/profiles25/301412/projects/1855297/85e0b48ab24fa820cec207b0183bcd92.png

[i]After creating the frameset, that was not enough for me so i started design all the components that could be on the frame.

For that, i started looking at what campagnolo ingeneered during last years. the cranks are Record Pista crankset but update with a external bottom bracket to increase stiffness.[/i]

tuosta unohtui mainita, että edessä on increased cup changing operation

^^Mistä toi on? Onko noi kammet vaan fanipojan rendaus kun linkissä lukee behance.net?

kyseessä cinelli laser 2012 -konseptipyörässä olleet kammet; en tosiaan tiedä ovatko nuo “aidot” campan protot, ja sama koskee mm. ko. pyörässä olleita mustia sheriffin tähti -napoja ym.

varsinainen myynnissä oleva runkosetti on puolestaan kuvattu meh-campoilla

Ahaa, ok.
Käsittääkseni Laserin uusintajulkaisulla ei ole kuitenkaan mitään tekemistä ton 3d-mallinnusharjoituksen kanssa.

konseption ja re-issuen yhteyksistä tai yhteydettömyyksistä en osaa sanoa mitään, joten jatketaan kammilla:

http://farm8.staticflickr.com/7176/7016958925_d727856771_b.jpg

Nuo Campan kammet, niinkuin muutkin (Campan) osat tuossa Laser-“konseptissa”, ovat siis fanipojan vääntämää tietokonegrafiikkaa, eikä niillä (harmi kyllä) ole mitään tekemistä Campan tai Cinellin kanssa. :cry:

paitsi siis hämmentävä yhtäaikaisuus

Oiskin mahtavaa kun Campa tekis ratakammistaan paskemmat.

Joo, mä oon oikeesti sitä mieltä, että muutaman tonnin kestävät keskiölaakerit on huono vitsi.

pikkasen pidemmille ratavedoille :likesthis:

Sä voit huvikses miettiä, minkälaisia kilsoja ammattitason jätkille radalla tulee. Ne kun kuulemma treenaakin. Ja joo, mä ajan ratakamoilla kadulla.

Mun mielestä muutaman tonnin kestävät kammet on ihan ok.

mun ei onneks tartte spennaa noista keskiölaakereista kun ne vaihtuu mulla jotenkin kuin itsestään nopeemmin ku ehtivät hajota. Paskonu niitä olen ainoastaan omilla taidoilla.