AMA: Halpa Eastonin keula & Halpa Sourin keula

kolkka - 10:22, 14.8.2019 » Olikohan se sun kiinatolppa sama kuin mulla, eli joku BXT?
Kiinakuitutolppa oli se joku perus 15€ kapistus setbäckillä. Ei kai niillä mitään nimiä ole? BXT ei ole tuttu. Mulla on kummiskin samanlainen Sibbossa ja vaimentaa mielestäni ihan mukavasti vaikka yksi suuri miinus siinä on. Noitten vanhojen ysäriFlitejen reilit kun on aikamoisessa taaksepäin sloupissa niin siitä tolpan clämpistä loppuu säädöt heti. Tapana on siis muotoilla itse tolpan kehdon takaosaa akkurälläkän flapdiscillä jotta clampin osat eivät pohjaa ennenkuin satula on tarpeeksi vaaterissa. Tuo käsittely tietysti tekee siitä kehdon takaosasta muutaman millin ohuemman mutta on ne ennenkin kestänyt. Ensimmäisessä kuvassa esiintyvälle tolpalle kävi tosin niin että clampin takapultti tuli kehdosta läpi. Win some loose some. Niitä tolppia saa kyllä kiristellä ihan tuskanhiki otsalla et milloin pamahtaa. Jos tosin jotkut paremmat clampin osat menis tohon niin vois harkita vaihtamista. Koneistetuilla osilla ja noilla kiinalaisilla valuosilla kun on jonkinverran eroja toleransseissa ;)

Tuo alsainen Easton tolppa ei nyt sitten vaimenna juuri mitään mutta ulkonäöstä tuli sentään vähän ryhdikkäämpi. Katsotaan jos jaksan tehdä asialle mitään. Jotenkin silti tyytyväinen lopputulokseen.

Kuvat näköjään vaikuttaa paljon koska nyt näyttää entistä släckimmältä :smiley:

Ei tosin mua haittaa koska perkeleen mukava pyörä! Erityiskiitos tofu-Eerolle joka antoi hyvän diilin SimWorksin sweeppitangosta, muuttui pyörän luonne entistä paremmaksi. Laitoin myös laatikossa pyörineet KoolStopit kiinni, jarrutkin vielä smoothimmat. 5/5 fiksi good buy.

Edit. Uus kamera, tummat kuvat. sori

1 Like

On kyllä mukava. Just tänään kattelin tän kuvia pedalroomissa kun pohdin cantien jarrukaapeleiden vetoja.
Mitä sulla on siinä kaapelin suojana/liukasteena kun menee satulatolpan ohjurin läpi?

Ohjurissa on lineaarikuoresta purettu pätkä muovikuorta, just sellanen että vaijeri mahtuu siitä läpi. Vähän nuhjaantunut jo joten joku jämympi olis tavallaan haussa jos olis kovia vinkkejä?
Ohjurin edellinen omistaja oli vissiin vetäny vaan suoraan läpi koska aikamoinen vekki tossa on. Toimii silti toivotulla tavalla.

Viritin tos jokin aika sitten täyspitkät kun ei tullut kunnon talvea tänne Suamem Turkuun. Ihan kiva olla pärs ja lahkeet kuivana. Rossikumejakaan en jaksanu ku tuntu hitaalta ja tällä polkenu enimmäkseen nyt pl. ne aamut kun on ollu liukasta.
Getaround bar meni tilapäistoistaiseksi tandemiin joten takaisin riseriin. Jostain syystä olin menny pätkäsemään ton vanhan deanodisoidun Rampantin mut nyt on täyslevee ja meno maistuu. Voimansiirtokin vihdoin hiljennetty ja ajo blissiä.

oon kyllä ajettavimman näköne pomppis mitä muistan

erooko keulan speksit orkkiskekestä paljoa? sillä perusmakkarakeulalla kohtuu käppäsen tuntune ohjaus näis imo

uli-uli!

Toi Easton taitaa olla sama 390 ac mitä orkkis. Omanlaisensa ajotuntuma näissä Pomppiksissa. Jos löytyis 375 kuituhaarukka tapeilla niin laittaisin tähän kun olis käyttöä Eastonille muualla.
Toisaalta keskiö nyt korkeudessa 285 ja kovin paljon en haluais laskea eli kai ne jotain muutoksia geoon ovat tehneet v3->v4 vaikka kulmat ovat vielä släckit.

karzan - 22:21, 19.3.2020 » uli-uli!

Tää on yllättävän kiva pyörä, oon tykänny tästä paljon tänä keväänä. Maalaushommat kiinnostaisi koska ruoste alkaa vähän kukkimaan siellä täällä. Samalla tekis mieli vääntää perä 130milliseksi, juottaa vaihtajankorvake ja pari muuta juttua. Vois laittaa mahdollisimman helposti lisättävän ja pois otettavan 1x10 setin mut tiedän et silti polkisin vaan vaihteilla jos sellaiset laittaisin. Ehkä parempi vaan pitää fiksinä. Mut maalata pitäis.

Mulle jäi yks vihreä Lip-Lock josta en päässyt eroon joten deanodisoin sen aika rankasti rälläkän teräsharjalla ja laitoin sit tähän. Ei hätää, agendalla on kyllä kannuttaminen kunhan ehdin. Ei oo ku vasta vuosi mennyt…
Aattelin siirtää seiskafemmat takas Ellsworthiin joten laitoin tähän ylimääräisenä olleet M730et. Näihin yllättäen kaveriksi ainoa 103mm akselinen keskiö mikä oli eli 7410 ja kaveriksi taas joku kiinanmiehen kapeelevee 46t.

Semmoset tällä kertaa.

9 Likes

Ilmeisesti kampien vaihto oli tulppa joka avasi ropaamisen tulvaportit. En ollu pariin vuoteen tehny muuta ku ajanu joten ihan kiva antaa tälle vähän huomiota pajan puolella.

Kävin tällä Hesassa ja vaihdoin huomiota herättävän punaisen Fliten huomaamattomampaan mustaan kun pyörä oli lukittuna kolme pitkää päivää aivan kylillä. Sit se DA7410 keskiö meni halki mutta muistin että olinkin asentanut 103mm SunRacen mimmin Miyataan joka ei ole enää ajossa niin laitoin sen tähän. Freshin Izumin hain Foxcompista ja nyt voimansiirto droneaa kovempaa kuin Electric Wizardin Funeralopolis mutta kai se siitä asettuu. Harmaat ATACit kans punaisten tilalle ja vaihdoin jopa ykkösajokenkiin uudet klossit. Sit mulla oli vielä aikoinaan Käppä-Jonnelta ostetut Velo Orangen tehtaalla vasaroidut täyspitkät lokarit mutta ne ei olis sopinu tähän joten laitoin ne Cännäriin ja siirsin siitä Pelagon kaduilla vasaroidut tähän.

Semmonen se nyt sitten on. Oli muuten vanha DID-ketju sen verran ajettu että kun uudessa ketjussa on saman verran linkkejä niin takakiekkoa sai siirtää toista senttiä lähemmäs satulaputkea :grin:

Roope sano kans että mun pitää tehdä tähän tartsi. Olin vaiheillut asian kanssa ensikasauksesta asti mutta kai se tähän sopii. Tekis mieli nimittää tätä työpyöräksi mutta sitä se ei ole kun vaan käyn tällä töissä.

Ja siis myös ettei tämä olisi pelkkää paskapuhetta

Hassuun saumaan tuli tuokin keskustelu kun olin juuri ajellut tällä pari viikkoa tuossa keulilla.
Oma versio siitä minkälainen cantitappeihin tuleva tartsi voi olla.

Piti myös askarrella uudet jarrujen kiinnitysruuvit että sain tarakan aisat tappeihin. Tollasia saa vissiin ostettua mutta se on paha alkaa laittamaan tilausta sisään kun tarve on heti.

Näillä mennään taas ellen keksi jotain lisää!

18 Likes

Hyvältä näyttää!

Päivitetääs vähän Pomppistakin.

Talvirenkaat eli Marawintter ja SmartSam. En tiiä miksi mutta laitoin myös “talvivälitykset” 46-19 ja tuntuu niin perhanan hitaalta.

Mulla oli kerholla myös vähän vauhti päällä yks ilta niin sain vihdoin aikaiseksi asentaa ostamani satulatolpan clämpin jossa integroitu vaijeristoppari. Oon pitkään miettiny jotain vaihtoehtoista ratkaisua takajarrun stopparille ja päädyin nyt tähän. Oli harmillisesti 31,8mm mutta löysin just sopivaa cromo-putkea josta sain tehtyä 31,8->30,0 shimmin. Lyhensin myös satulaputkea kun stoppari olisi muuten jäänyt turhan korkealle.

Jarruteho parani ehkä marginaalisesti, vaakaputkessa on nyt pieni pusu rälläkästä ja linjat aavistuksen verran paremmat seatclusterin kohdalla. Kokoajan paranee vähän kerralla ja tästähän alkaa tulla ihan lempparipyöriä. Oon ajanut tällä ylivoimaisesti eniten tänä vuonna mutta jotenkin tiedostamatta. Go-to-arkipiiskana just hyvä.

10 Likes

Pomppis on ihanan turvallinen pyörä. Tätä lukiessa tulee ikävä omaa. Ainut pyörä minkä myyntiä oon oikeesti katunut jälkikäteen.

Tiesin että tämä on edessä: hitto 46-17 tuntuu taakilta :face_exhaling:

Pakko rokkaa noita 800g Conti Tour Ridejä kunnes sepelit on lakastu. Sit katotaan onks GP Urbanot hyvät.
Pesin myös tän paskarotiskon. Kerran vuodessa pystyy. Vannejarrujen tuottama alumiinimöhnä on kyllä saaketin ikävää tavaraa mutta tuli kyllä ihan eri näköinen pyörä kun on puhdas.
Josko tänä keväänä maalauttais.

Ei oo kuvii. Sori.

2 Likes

tiesit, että tämä on edessä: älä maalaa

Toisaalta, ei oo pakko mutta joku saaketin paksu ja kova pulverimaali kiinnostaa kun on silti arkipyörä. Yllättävän hyvin tuo pelkkä lakka on kyllä kestänyt.

No nyt on tääkin romu maalattu. Tää oli kokonaiset kolme kuukautta pois pelistä ja tuli ihan ikävä.
Väri on kamala eikä sitä mitä olin suunnitellut mutta kai siihen silmä tottuu. Tai sit pitää ostaa pari paukkupulloa ja koittaa tehdä joku osittainen fade.
Mutta onpahan

Lätkäsin myös vanhat Whippetin tarrat kiinni jotka tilasin joku kymmenen vuotta sitten kun piti maalauttaa silloin omistamani Pompetamine. Ei tullut ikinä maalautettua mutta hyvä että säilytin tarrat!

Dynamopiuhojen vientejä voitte käydä ihastelemassa tuolla asianmukaisessa topikissa. Katotaan jotain muita uusia juttuja täällä.

Vaihdoin jarrut tuollaisiin pitkään himoitsemiini Kona Curve jarruihin. Ne oli huomattavasti kookkaammat kuin kuvittelin mutta silti ihan siistit. Aikamoinen säätö oli asennuksessa mutta nyt pelittävät varsin hyvin. Noilla vanhoilla Avidin kahvoilla on kyllä kiva säätää tatsia kun saa vetosuhdetta muutettua ruuvista.

Edessä tosin en meinannut millään saada toimimaan. Vanha Konan cantihangeri oli liian lyhyt ja yhdysvaijerin yoke mikä se nyt on suomeksi nimeltään osui siihen ihan omia aikojaan. Johtuu siitä että etäisyys tapeista kruunuun on 26" mtb haarukassa ihan eri kuin 700c cx-keulassa.
Kokeilin eka sellasta stemmin alle tulevaa hangeria mutta se oli a) ruma ja b) ei toiminut kunnolla slämmätyllä stemmillä koska se 90 asteen ohjuri ei tullut tarpeeksi alas. Osui siis stemmiin.
Sit kokeilin sellasta Tektron kruunuun tulevaa hangeria mutta se taipui niin hirvittävästi etten uskaltanut käyttää.
Jäljelle jäi vain yksi vaihtoehto: kaikki pitää tehdä itse. Joten tein cantihangerin.

Mua harmittaa ihan vietävästi että taisin rikkoa mustien M730 kampieni ei-vedonpuolen kammen viisteet. Nyt on tosin tuore keskiö joten voisi kokeilla uudestaan mutta epäilen että se kampi on kuollut.
Bongasin jostain ranskalaisesta verkkokaupasta tällaset kamalan rumat Shimanon kammet parilla kympillä niin laitoin sellaiset. En tiedä johtuuko tuosta aika halvasta rattaasta vai kammista mutta ketjua ei saa millään tasakireyteen vaikka olen viilaillut kampia oikein urakalla jotta ratas istuisi nätisti. Nyt se on ainakin sellainen että voin elää asian kanssa.
Jouduin myös laittamaan halflinkin ketjuun koska takarengas ei suostunut enää pyörimään lokarin alla samalla ketjun pituudella kuin ennen purkamista. En ymmärrä. Ajattelin ehkä korjata tilanteen tilaamalla yhden piikin verran isomman eturattaan niin voin laittaa kokonaisen linkkiparin tuota Izumia halflinkin tilalle.

Kiekot ovat kokonaan uudet leveämmillä kehillä, vanhat Open Pro:t alkoivat olla aika loppuunjarrutetut. Nyt on Mavicin A319:t joista on pelkkiä hyviä kokemuksia vaikka ovatkin hieman raskaanpuoleiset. Edessä Bike24 jorkkien kasaama Shutter dynamonavallinen ja takana itse kasaamani Gran Compen matalalaippaseen. Siitä on melkein kymmenen vuotta kun olen viimeksi kasannut fiksikiekon, kreisiä.

Etujarrun längille jouduin myös tekemään uudet kiinnitysruuvit johon saa tarakan kiinni. Näistähän oli jo juttua yli vuosi sitten eli olishan tässä ehtinyt tilaamaan sellaiset “oikeat” mutta nyt oli taas hätä päällä niin pakko taas tehdä itse. Ihmettelin kyllä niin kovin että miksi tarakka ei asetu suoraan kunnes huomasin että vanhat Marin Lite jarrulänget työnsivät tarakkaa noin 7mm ulommas kuin uudet jarrut. Se 7mm aiheutti varmaan seitsemän asteen alaspäin kulman tarakkaan. No, tulipa nekin ruuvit sit uusittua.

Sellainen fiksness pyörä nyt sitten. Toivon todellakin että kaikki vaan toimisi ettei tarvis ropata mitään pitkään aikaan. Homma tosin varmaan kusee heti kun vaihdan alle talvirenkaat. Mut jos kaikki toimis edes pari viikkoa. Edes pari viikkoa…

18 Likes

Näitä löytyy Ajopyörästä😅

Eiku noissa Curveissa onkin tollaset toisinpäin toimivat jouset

Vui perse sentään. Luopuessani rungon muokkausajatuksista en muistanut että yksi pakollinen olisi joka tapauksessa pitänyt hoitaa ennen maalausta eli takajarrusillan korotus. Se on aivan liian matala lokarihommia ajatellen minkä sain taas oppia asentaessani talvikumeja.
Suoraan sanottuna vituttaa ihan perkeleesti koska nyt mokoma paskarotisko on maalattu. Voi olla että joudun nielemään tappioni ja ostamaan rungon sävyyn sävytetyn paukkupullon, siirtää jarrusiltaa ja sit vetää kannut päälle. Oli meinaan aika kamalaa saada takarengas mahtumaan, siltaa siirtämällä takakiekko vois olla toista senttiä eli yhden linkin verran lähempänä satulaputkea. Ellei jopa kokaisen linkkiparin. Höh.

Tuli muuten samalla vähän niinku vahingossa vaihdettua koko voimansiirto. 46-17 ja 46-19 välityksillä joutui käyttämään halflinkkiä mutta ne on jotenkin aina kompromissin merkki. Totesin että miksi säästellä hyviä Suginoja niin nappasin ne Ellsworthista ja laitoin tähän. Niissä on kiinni erinomainen 47 piikkinen Suginon ratas ja pääsin eroon halflink-ongelmasta. Talviketju ja kiekon kääntö 19-piikkisen puolelle vielä ja koko voimansiirto tosiaan vaihdettu.

Noin muuten kaikki on toiminut ja hyvin. Ihanaa että sain tämän takaisin ajoon, perhanan hyvä käyttispyörä.

14 Likes