Voimaharjoittelu

hehe nuo kyllä masentaa, salilla kesällä yks tyyppi valitteli että tuli vetäneeksi päälle 50 toistokisapuhdasta leukaa pysäytyksineen putkeen mutta ei viitsi ajaa sm-kisoihin satoja kilsoja hakemaan mitalia… :smiley:

Oman kehon vastuksella treenaaminen on todella tehokasta. Oon nyt alkanut siihen heräämään. Kiipeilyä muka säännöllisesti harrastavana tää on hyväks havaittu treenimuoto. Toki kyykkyä, mavee yms tulee tehtyä nii jaksaa sit talvella putikkaa painaa suksilla…

Tää kaveri on vieny oman kropan vastuksella treenaamisen aika pitkälle: Frank Medrano - Superhuman Bodyweight Workout Domination - YouTube

Toki se on lisäks vielä vege.

peltsip - 20:17, 7.10.2013 » kiinnostais tietää ne liikkeet joissa pystyy tekemään tosi raskaita negatiivisia toistoja mahdollisimman turvallisesti kun reiden ojennus- ja koukistusvehkeet suljetaan pois... nuo nimittäin ainakin jonkinlaisen näytön valossa vahvistaa sekä lihaksia että niveliä eikä pelkästään lihaksia.
Mulla on kyllä semmonen käsitys, että mikä vaan kuormitus vahvistaa niveliä. Paljon hitaammin kuin lihasta tosin. Eli jos ei halua noita negatiivisia koneessa tehdä (ja tää käy mun mielestä järkeen, noissa laitteissa on kyllä aina se, että kun liikerata on ohjattu, on se jossain määrin "luonnoton"), niin pitäs vaan malttaa tehdä tavallaan lihasharjoittelun kannalta "hyödyttömillä" painoilla pitkiä sarjoja niin että saisi tukilihakset, sidekudokset ja nivelpinnat vahvistumaan.

Edelleenkin sanon tosin, että jos ei polvivamman alkusyytä hoideta, ei sen nivelen vahvistamisesta välttämättä ole mitään hyötyä.

Edit: polvi ja nilkka vertautuvat tässä skabassa huonosti ainakin siitä syystä, että polvi on hyvinkin tiukasti vain yhdessä tasossa toimiva nivel ja siten arempi liikeratapoikkeamille (johon koneessa tekeminen helposti pakottaa) kuin nilkka, jossa on vapausasteita “vähän” enemmän.

eli siis kun teet miljardi kyykkyä pelkällä tangolla niin nivelesi ja tukilihaksesi on vahvemmat kuin 5000 toiston treeniohjelman jälkeen jolloin kyykkymaksimisi on 120kg?

ja tutkiessasi etureisikoneen vapausasteita ajan kanssa saatat myös tehdä jänniä havaintoja…

kaivoin nyt kuuroille korville toitottamisen tueksi tuon rakkaan kirjan hyllystä.

s51->
"eksentrinen harjoittelu

Eksentrinen harjoittelu aiheuttaa mikrovaurioita sekä lihaksessa että sidekudoksessa. Yhdessä tehokkaan venytyksen kanssa se pakottaa kudokset uudelleenmuodostukseen, jolloin niiden rakenne muuttuu (kirjaimellisesti) ratkaisevalla tavalla.

15 kroonisesta akillesjännetulehduksesta kärsivää leikkausjonossa olevaa … aloitti raskaan eksentrisen harjoittelun pohjelihaksille. Kaikki paranivat. Ketään ei tarvinnut leikata, vaikka muut hoitokeinot olivat epäonnistuneet."

peltsip - 21:32, 7.10.2013 » eli siis kun teet miljardi kyykkyä pelkällä tangolla niin nivelesi ja tukilihaksesi on vahvemmat kuin 5000 toiston treeniohjelman jälkeen jolloin kyykkymaksimisi on 120kg?
Jos nivel oli aloittaessa kunnossa jossa se ei kestä kunnon painoilla treenaamista, niin kyllä. Koska silloin se treeniohjelma jää pariinkymmeneen toistoon loukkaantumisen takia. Ne sidekudokset, nivelet ym. vahvistuu ihan juoksemallakin ajan kanssa (jos paikat sitä kestää). Eikä kukaan varmaan väittäs että juoksusta tulee ihmeemmin lihasvoimaa.

(Ja kai tässä pitää mainita sekin, ettei se, että tehdään kevyillä painoilla, tarkoita ettei mitään painoprogressiota ole. Vaan sitä, että tehdään hitaammalla progressiolla, jolloin hitaammin vahvistuvat tukikudokset ehtii mukaan. Lihashan kasvaa paljon nopeemmin kuin nää muut kudokset vahvistuu.)

Tossa mun viestissähän oli siis oletuksena, että ollaan tilanteessa, jossa esim. polvinivel on loukkaantunut. Tottakai terveen kannattaa tehdä ihan normaaleilla painoilla.

Pointti vapausasteista oli se, että nilkka on nivelenä semmoinen, että se todennäköisesti soveltuu koneella kuntoutettavaksi paremmin kuin polvi joka on erittäin tarkka liikeradastaan.

Sulla on tässä nyt ihmeellinen tarve hyökkiä aggrella vastaan ja lähteä tekemään olkiukkoa, jos ihan asiallisesti ja asiasta lähtee argumentoimaan. Eiköhän tää keskultelu ollut tältä osin tässä.

Lumikko - 18:41, 7.10.2013 » SuicideHub: sen enempää perehtymättä kuulostaa siltä, että olisi mennyt aika syväksi tai huonossa asennossa?
Ei kumpaakaan. Mutta lisäpainot oli aika isoja, suunnilleen oma paino. Lisäksi treenasin muutenkin melko usein, kuusi kertaa viikossa, penkkiäkin aika paljon. Ja parin kympin nurkilla oleva on vielä aika nuori kovin isoille paikoille. Näiden muuttujien vallitessa nimenomaan dipit toi ongelmansa.

Kyykystä & polvista. Mulla polvi oikutteli viime talvena sen verran että jätin kyykkäämisen.

No, kesällä ohjaajan tavattuani todettiin ettei liikettä tarvitse hylätä: kyykky tehdään nykyään telineessä: nojaan reippaasti taaksepäin tankoon, jolloin rasitus ei osu polveen niin pahasti. Liike ei satu ja olen päässyt takaisin niinhin vähäisiin kiloihin, joita nostin ennen. Ei ehkä yhtä hyvä kuin kyykky vapailla painoilla, mutta parempi kuin ei mitään.

Polven ojentajat -masiinaliike tuntunut myös auttavan (muiden liikkeiden ohella).

Itsellä tulee tehtyä aina lenkin yhteydessä leukoja ja dippejä niin, että lenkin alussa leuat myötä tai vastaotteella, sit leuanvedot renkaissa + dipit ja sit vielä lenkin päätteeksi leuat myötä tai vastaotteella. Tosiaan aika hyvät mahdollisuudet tuolla mun lenkkeilyreitin varrella myös lihasharjoitteluun, mutta tarkoituksena olisi nyt talvella laajentaa tuonne salin puolelle kun lenkkeily vaihtuu hiihtoon.

Dipeissä ja leuanvedoissa mulla on ollut lähinnä vain se ajatuksena, että teen pelkästään ns. “täydellisiä” suorituksia, eli jätän ne sinnepäin repimiset sikseen.

Joskus itseasiassa luin jostain leuanvetoon liittyen, että failureen asti vetäminen ei toisi juurikaan hyötyjä, vaan pitkittää lihasten palautumisaikaa. (tiedä sitten pitääkö paikkaansa)

RTZ - 21:44, 7.10.2013 »

Sulla on tässä nyt ihmeellinen tarve hyökkiä aggrella vastaan ja lähteä tekemään olkiukkoa, jos ihan asiallisesti ja asiasta lähtee argumentoimaan. Eiköhän tää keskultelu ollut tältä osin tässä.

aika jännä homma, mahtaisiko johtua esimerkiksi siitä että oletat minun suosittelevan polven paskomista?

ihan vinkkinä että toistomäärä oli 5000 ihan ajatuksella valittuna. 2000-3000 toistoa nollapainoilla jonka jälkeen jää vaikka millä mitalla toistoja varastoon voimatasojen nostamiseksi…

ja reidenojennuskoneessahan on maksimimäärä vapausasteita itse laitteessa jotta liikeradan saa nivelelle suotuisaksi. mutta ei kun on pakko vääntää polvet solmussa kivusta huolimatta maksimipainoilla taas “kun sitä ei nyt suoraan kirjoitettu tuohon…”

disclaimer: jos ei tajua konsultoida lääkäriä ennen aloittamista aiheen tiimoilta vaan nettiin nimimerkkien kirjoittamat höpötykset on ohjenuorana niin hohhoijaa…

peltsip - 23:49, 8.10.2013 » aika jännä homma, mahtaisiko johtua esimerkiksi siitä että oletat minun suosittelevan polven paskomista?
Kerrotko vielä, missä mä noin sanoin? Siis ennen tuota sun viestiä, jossa sä oletit, että mä suosittelen miljardia painotonta kyykkyä? Mä luin ton "5000 toistoa" nimenomaan tuon "miljardin kyykyn" - mitä mä en myöskään tietääkseni suositellut - jälkeissä kontekstissa. Siinä aiemmassa viestissäni (johon tuo miljardi kyykkyä vissiin viittaa) pohdin vaan, että niveliä on mahdollista vahvistaa ilman raskasta negatiivistakin, se vaan vaatii enemmän aikaa ja toistoja sekä hitaampaa progressiota kuin lihaksen vahvistaminen. Tätä en ilmeisesti kirjoittanut tarpeeksi selkeesti auki, vaikka siihen pyrin viittaamaan sillä että niveltä vahvistaakseen pitäs tehdä lihaskehityksen kannalta "hyödyttömillä" painoilla.
peltsip - 23:49, 8.10.2013 » ihan vinkkinä että toistomäärä oli 5000 ihan ajatuksella valittuna. 2000-3000 toistoa nollapainoilla jonka jälkeen jää vaikka millä mitalla toistoja varastoon voimatasojen nostamiseksi...
Eli pohdin tätä ihan samaa asiaa, mutta niin, että noilla ekalla parillatuhannella toistollakin olisi jo varovainen progressio. Mut missä vaiheessa sä aloit advokoimaan painottomia kyykkyjä kun aiemmin puhuit "tosi raskaista negatiivisista" etureisikoneessa??

Mä olin sun kanssa eri mieltä siitä, että epäilen tuon etureisikoneen sopivuutta polven kuntoutukseen. Ja tiedän etten oo tän mielipiteeni kanssa yksin. Mä myös epäilen edelleen, että akillesjänteen kuntoutuksesta ei voi vetään polven kuntoutuksen suhteen suoraan johtopäätöksiä, jotka johtavat etureisikoneeseen. Kyseessä on niin erilaiset nivelet. Periaatteet nivelen vahvistumisessa varmasti ovat samat. Nivelten biomekaniikka taas kovasti eri. Voin olla tässä asiassa väärässäkin, mutta tuommosessa etureisikoneessa istuneena oon kyllä sitä mieltä, ettei se liikerata siinä täydellisen vapaa oo (väliedit: voi tietty olla että näitäkin on kehittyneempiä ja vähemmän kehittyneitä. Myönnän kyllä että suhtaudun epäilevästi koneisiin yleensäkin, ne kun tapaavat aina ohjata liikerataa eikä niitä ainakaan treenaaja kovin helpolla osaa säätää niin, että ohjaisivat aina oikean liikeradan suuntaan). Ja polvi on helvetin herkkä väärille liikeradoille, ei kai näitä polvivammoja muuten niin paljoa olis? Minkähän takia esim. nuo Torskin mainitsemat juoksuvalmentajat on kieltänyt tuon liikkeen terveiltäkin?

Jos se, että mä en ole vakuuttunut etureisikoneen soveltuvuudesta polven kuntoutukseen sun siteeraaman akillesjännetulehduksen hoitoa koskevan tutkimuksen perusteella saa sut kokemaan, et toitotat “kuuroille korville”, niin ongelma on kyllä sun.

Kokonaan toinen asia, jonka polviongelmista kärsineenä tiedän hyvin, on se, että polvivamman syy voi olla lähes kirjaimellisesti metrin päässä siitä polvesta. Jos polven prakaaminen johtuu esim. askellusvirheestä tai lantion/alaselän lihasepätasapainosta ja/tai virheasennosta, ei mikään nivelen vahvistaminen saa sitä polvea kestämään. Ei ennen kuin syy on korjattu.

(Sorry, vitusti edittiä kun en ensin osannu. Toivottavasti tosta nyt saa jotain selvää.)

Puolet kahden kuukauden treenikiellosta lusittu. Kuinkahan nollasta sitä saakaan taas aloittaa…

Ihminen jolla on terveet polvet hyötyy painoilla kyykkäämisestä, aloittelijan kannattaa toki hankkia neuvoa oikeaan tekniikkaan.

RTZ - 0:27, 9.10.2013 »
peltsip - 23:49, 8.10.2013 » aika jännä homma, mahtaisiko johtua esimerkiksi siitä että oletat minun suosittelevan polven paskomista?
Kerrotko vielä, missä mä noin sanoin?
RTZ - 0:27, 9.10.2013 » Jos nivel oli aloittaessa kunnossa jossa se ei kestä kunnon painoilla treenaamista, niin kyllä. Koska silloin se treeniohjelma jää pariinkymmeneen toistoon loukkaantumisen takia.
RTZ - 0:27, 9.10.2013 » Mä olin sun kanssa eri mieltä siitä, että epäilen tuon etureisikoneen sopivuutta polven kuntoutukseen. Ja tiedän etten oo tän mielipiteeni kanssa yksin. Mä myös epäilen edelleen, että akillesjänteen kuntoutuksesta ei voi vetään polven kuntoutuksen suhteen suoraan johtopäätöksiä, jotka johtavat etureisikoneeseen. Kyseessä on niin erilaiset nivelet. Periaatteet nivelen vahvistumisessa varmasti ovat samat. Nivelten biomekaniikka taas kovasti eri. Voin olla tässä asiassa väärässäkin, mutta tuommosessa etureisikoneessa istuneena oon kyllä sitä mieltä, ettei se liikerata siinä täydellisen vapaa oo (väliedit: voi tietty olla että näitäkin on kehittyneempiä ja vähemmän kehittyneitä.
sit vielä kymmenennen kerran: top 10 turvallisimmat tavat tehdä etureidelle negatiivisia toistoja isoilla painoilla? kannattaa muistaa että itsensä saa paskottua sekä vapailla painoilla että koneissa ihan samalla lailla jos on huono tekniikka.

^ Jalkaprässi lienee turvallisimmasta päästä.

Mutta siinäkin täytyy muistaa, että lihasten vahvuus ja voimantuotto ei riipu pelkästään patin koosta (lihassolujen määrästä ja koosta), vaan hyvin merkittävästi myös siitä miten iso osa niistä lihassoluista saadaan aktivoitua ja osallistumaan työhön. Vrt muodokasta kehonrakentajaa kärpâssarjan painonnostajaan, usein pieni painonnostaja on huomattavasti lihaksikkaampaa bodaria vahvempi, koska hänen hermotuksensa kykenee rekrytoimaan ja käskyttämään lihassoluja tehokkaammin ja myös eri lihasten välinen yhteistyö, liikeradat ja ajoitus on toimivampaa. Kehonrakentajalla taas suurin osa lihasmassasta on - karkeasti yleistettynä - vain “muodon vuoksi”.

Jotta liike saadaan tulemaan selkäytimestä [sic] on hermotus ja lihaskoordinaatio kehitettävä kuntoon pienillä painoilla ja suurilla toistomäärillä, muuten niistä eristävistä liikkeistä suurilla painoilla ja lyhyillä sarjoilla ei saada kaikkea hyötyä irti. Aikaisemmin moneen kertaan mainittuja turvallisuusnäkökohtia unohtamatta, virheellinen tekniikka ja isot painot on aika vaarallinen yhdistelmä.

ChainThug - 11:02, 9.10.2013 » Mutta siinäkin täytyy muistaa, että lihasten vahvuus ja voimantuotto ei riipu pelkästään patin koosta (lihassolujen määrästä ja koosta), vaan hyvin merkittävästi myös siitä miten iso osa niistä lihassoluista saadaan aktivoitua ja osallistumaan työhön. Vrt muodokasta kehonrakentajaa kärpâssarjan painonnostajaan, usein pieni painonnostaja on huomattavasti lihaksikkaampaa bodaria vahvempi, koska hänen hermotuksensa kykenee rekrytoimaan ja käskyttämään lihassoluja tehokkaammin ja myös eri lihasten välinen yhteistyö, liikeradat ja ajoitus on toimivampaa. Kehonrakentajalla taas suurin osa lihasmassasta on - karkeasti yleistettynä - vain "muodon vuoksi". Jotta liike saadaan tulemaan selkäytimestä [sic] on hermotus ja lihaskoordinaatio kehitettävä kuntoon pienillä painoilla ja suurilla toistomäärillä, muuten niistä eristävistä liikkeistä suurilla painoilla ja lyhyillä sarjoilla ei saada kaikkea hyötyä irti. Aikaisemmin moneen kertaan mainittuja turvallisuusnäkökohtia unohtamatta, virheellinen tekniikka ja isot painot on aika vaarallinen yhdistelmä.
Olen ymmärtänyt, että hermotusta kehittää erityisesti myös räjähtävästi tehty liike, ei kauhean suurilla painoilla, mutta täysii.

^ ehdottomasti, mutta silloinkin pitää olla motoriikka kunnossa, ts. toistoja pohjalla.
Periaatteessa kai mikä tahansa tutuista rutiineista poikkeava tekeminen tarjoaa jollain tapaa kehittävän ärsykkeen.

Jep. Tuo hermotuksen hifistely nyt muutenkin on enemmän sellasia jatkokurssin opintoja, että aika pitkään saa ensin hakea lihaskuntoa ja opetella liikeratoja, ennen kuin on tarvetta sinänsä syventyä siihen, vaikka tärkeää onkin. Aluksi kehitys kehittyy ilmankin.

Massaa ja puhtaasti maksimivoimaa hakevan harjoituksen välillä on tosin käsittääkseni sekin ero, että kehonrakentaja tekee kuitenkin vähän pidempää sarjaa kuin esim. voimanostaja.

peltsip - 7:58, 9.10.2013 »
RTZ - 0:27, 9.10.2013 »
peltsip - 23:49, 8.10.2013 » aika jännä homma, mahtaisiko johtua esimerkiksi siitä että oletat minun suosittelevan polven paskomista?
Kerrotko vielä, missä mä noin sanoin? Siis [b]ennen tuota sun viestiä, jossa sä oletit, että mä suosittelen miljardia painotonta kyykkyä?[/b] Mä luin ton "5000 toistoa" nimenomaan tuon "miljardin kyykyn" - mitä mä en myöskään tietääkseni suositellut - jälkeissä kontekstissa.
RTZ - 0:27, 9.10.2013 » Jos nivel oli aloittaessa kunnossa jossa se ei kestä kunnon painoilla treenaamista, niin kyllä. Koska silloin se treeniohjelma jää pariinkymmeneen toistoon loukkaantumisen takia.
Niin, missä sanoin noin ennenkuin sä rupesit keuhkoamaan miljardista kyykystä? Täydensin tota sun quotea niin että näet mihin kysymykseen tätä vastausta pyysin. En missään. Myös: missähän vitun vaiheessa sä siirryit "tosi raskaista negatiivisista etureisikoneessa" "2000-3000 kyykkytoistoon pienillä painoilla"?? Sä vedit tossa kohdassa ton 5000 toiston kyykkyohjelman jostain, et ollu moiseen aiemmin viitannut koko keskustelun aikana. En tosiaan jaksa keskustelua, jossa pitäs lukea ajatuksia ja purkaa jotain ihmeellisiä "vinkkejä".
peltsip - 8:04, 9.10.2013 »
RTZ - 0:27, 9.10.2013 » Mä olin sun kanssa eri mieltä siitä, että epäilen tuon etureisikoneen sopivuutta polven kuntoutukseen. Ja tiedän etten oo tän mielipiteeni kanssa yksin. Mä myös epäilen edelleen, että akillesjänteen kuntoutuksesta ei voi vetään polven kuntoutuksen suhteen suoraan johtopäätöksiä, jotka johtavat etureisikoneeseen. Kyseessä on niin erilaiset nivelet. Periaatteet nivelen vahvistumisessa varmasti ovat samat. Nivelten biomekaniikka taas kovasti eri. Voin olla tässä asiassa väärässäkin, mutta tuommosessa etureisikoneessa istuneena oon kyllä sitä mieltä, ettei se liikerata siinä täydellisen vapaa oo (väliedit: voi tietty olla että näitäkin on kehittyneempiä ja vähemmän kehittyneitä.
sit vielä kymmenennen kerran: top 10 turvallisimmat tavat tehdä etureidelle negatiivisia toistoja isoilla painoilla? kannattaa muistaa että itsensä saa paskottua sekä vapailla painoilla että koneissa ihan samalla lailla jos on huono tekniikka.
Eli mä saan epäillä sun ehdottamaa tapaa vain, jos mulla on tarjota parempi? Sä et tosiaan taida kestää sitä, jos joku on sun kanssa eri mieltä.

Kyllä tää keskustelu oli mun osalta nyt tässä. Lupaan: en keskustele enää nimimerkki peltsip:n kanssa polven kuntouttamisesta tai mistään muustakaan voimaharjoitteluun liittyvästä.

RTZ - 12:24, 9.10.2013 »
peltsip - 7:58, 9.10.2013 »
RTZ - 0:27, 9.10.2013 »
peltsip - 23:49, 8.10.2013 » aika jännä homma, mahtaisiko johtua esimerkiksi siitä että oletat minun suosittelevan polven paskomista?
Kerrotko vielä, missä mä noin sanoin? Siis [b]ennen tuota sun viestiä, jossa sä oletit, että mä suosittelen miljardia painotonta kyykkyä?[/b] Mä luin ton "5000 toistoa" nimenomaan tuon "miljardin kyykyn" - mitä mä en myöskään tietääkseni suositellut - jälkeissä kontekstissa.
RTZ - 0:27, 9.10.2013 » Jos nivel oli aloittaessa kunnossa jossa se ei kestä kunnon painoilla treenaamista, niin kyllä. Koska silloin se treeniohjelma jää pariinkymmeneen toistoon loukkaantumisen takia.
Niin, missä sanoin noin ennenkuin sä rupesit keuhkoamaan miljardista kyykystä? Täydensin tota sun quotea niin että näet mihin kysymykseen tätä vastausta pyysin. En missään. Myös: missähän vitun vaiheessa sä siirryit "tosi raskaista negatiivisista etureisikoneessa" "2000-3000 kyykkytoistoon pienillä painoilla"?? Sä vedit tossa kohdassa ton 5000 toiston kyykkyohjelman jostain, et ollu moiseen aiemmin viitannut koko keskustelun aikana. En tosiaan jaksa keskustelua, jossa pitäs lukea ajatuksia ja purkaa jotain ihmeellisiä "vinkkejä".
peltsip - 8:04, 9.10.2013 »
RTZ - 0:27, 9.10.2013 » Mä olin sun kanssa eri mieltä siitä, että epäilen tuon etureisikoneen sopivuutta polven kuntoutukseen. Ja tiedän etten oo tän mielipiteeni kanssa yksin. Mä myös epäilen edelleen, että akillesjänteen kuntoutuksesta ei voi vetään polven kuntoutuksen suhteen suoraan johtopäätöksiä, jotka johtavat etureisikoneeseen. Kyseessä on niin erilaiset nivelet. Periaatteet nivelen vahvistumisessa varmasti ovat samat. Nivelten biomekaniikka taas kovasti eri. Voin olla tässä asiassa väärässäkin, mutta tuommosessa etureisikoneessa istuneena oon kyllä sitä mieltä, ettei se liikerata siinä täydellisen vapaa oo (väliedit: voi tietty olla että näitäkin on kehittyneempiä ja vähemmän kehittyneitä.
sit vielä kymmenennen kerran: top 10 turvallisimmat tavat tehdä etureidelle negatiivisia toistoja isoilla painoilla? kannattaa muistaa että itsensä saa paskottua sekä vapailla painoilla että koneissa ihan samalla lailla jos on huono tekniikka.
Eli mä saan epäillä sun ehdottamaa tapaa vain, jos mulla on tarjota parempi? Sä et tosiaan taida kestää sitä, jos joku on sun kanssa eri mieltä. Kyllä tää keskustelu oli mun osalta nyt tässä. Lupaan: en keskustele enää nimimerkki peltsip:n kanssa polven kuntouttamisesta tai mistään muustakaan voimaharjoitteluun liittyvästä.
suosittelen lukemaan keskustelun alusta asti uusiksi, saattaa auttaa ymmärtämään juttuja. jos ei aukea niin anna olla.

protip:nyt ei alunperin keskusteltu sun polvien kuntouttamisesta.