Väistelyä jalkakäytävillä l. väittelyä jalkakäytäväpyöräilystä

Monarc - 21:31, 8.9.2010 » Ajatus on sekä hyvä että selvä: - Jalkakäytävällä ei ajeta koska se on väärin. - Se tulehduttaa yhteiskunnan asenteita pyöräilijöitä kohtaan - Kun ajetaan jalkakäytävällä se heikentää pyöräilijöiden asemaa ajoväylän oikeassa reunassa tai missä vaan missä autot ajavat koska marginaali ryhmä on helppo sivuuttaa ties minä anarkisteina ja avohuollon potilaina.
Ensi sijassa jalkakäytävällä ei ajeta, koska sen pikkupenskan tai eläkeläismummon kumoon kelaaminen kaikkine mahdollisine seurauksineen ei oo kivaa kummallekaan osapuolelle.

Nimen omaan, made my point!

Mua pelottaa että tän topicin myötä menetetään tärkeä osa fiksikulttuuria jos porukka perään huutelemisen sijaan vaan postaa tänne. Eihän ne sunnuntaifillaristit näitä palstoja lue! Todellisten Pyöräilyn Harrastajien velvollisuus on levittää ajoradalla pyöräilyn ilosanomaa kaikelle kansalle eikä haistella tuhnuja nettifoorumeilla! Joten avatkaa vaikka ääntä aamulla kun talutatte fillarin ajoradan reunaan jotta se “Tuu pois sieltä jalkakäytävältä” irtoaa TÄYSII ajamisen lomastakin kuin rasvattu.

Peace!

saako täällä tunnustaa?

ajoin just jalkakäytävällä ja hyppäsin alas ajaakseni punaisia päin jarruttomalla fiksillä kännisä ilman kypärää.

sillo ajetaan kun valo palaa. vaimitensemeni.

oikeesti tulee ajeltua miten sattuu ja huvittaa. yleensä olen myös kännissä. kypäräänkään ei ole varaa ja jarru on pyörässä vain koska sain sen ilmaiseksi.
halusin vain jeesustella kerrankin.

eli… soo soo.

Ilkka - 22:34, 8.9.2010 » Kyllä pelko ja häpäisy toimii aina paremmin kuin joku humanistinössöinen ajattelemuita-asenne.
Meikäläinen nyt ei mitään pelkoa aiheuta kenessäkään, mutta kollektiivinen pohdinta asian toiminnan järkevyydestä saattaa tuottaa toivotun lopputuloksen. Varsinkin kun homman selittäminen hoituu subjektiivisella käsityksellä matkan pituudesta/nopeudesta/ajoradan alustasta/whateva.

Nabaun tiedote välittömästä palautteesta on kyllä ihan testattu ja käytössä oleva juttu, mutta IMHO koin (huom huom!) itselleni tärkeäksi todeta sen, että toiminta ei ole jees ihan täällä palstankin puolella.

Tuskin kukaan voi tunnustua ihan puhtaaksi pulmuseksi, mutta mä olen aina ajatellut niin, että ajoneuvon kuljettajalla on ne tietyt velvollisuudet noudattaa sääntöjä. Ja jalkakäytävä on niin selkeästi jalankulkijoiden tilaa, etten mä jotenkin edes viitsisi keskustella niistä syistä mitkä jotenkin oikeuttavat siellä ajamisen. Niitä kun ei ole.

Sitten voi tietenkin miettiä, että kun näitä yv-paitoja on jonkin verran liikkeellä, niin kuinka siistiä se olis nähdä “omien” paita jalkakäytäväfiksuttelijalla. Tnts, siksi mua ei naurata.

Edit: Fiz totesi sen oikeastaan kaikkein parhaimmin: “Eiköhän se vähän oo tota, tai ehkä ennemmin verrattavissa tilanteeseen, että oot esim. osa urheilujoukkuetta, joka on baarissa porukalla (kaikilla tunnistettavuuden vuoksi pelipaidat päällä) ja joku sun joukkuekaveri käyttäytyy todella idioottimaisesti… tms? Siinä vituttaa se, että se käyttäytyy idioottimaisesti ja se, että se heijastuu myös suhun.”

Ainakin täällä Tampereella suositaan niitä kevyen liikenteen kyykyttämisnappeja monissa risteyksissä, mutta siinäkään vaiheessa ei tule ajettua päin punaista vaan siirryttyä ajoradalle ja mentyä autojen vihreillä. “Laitonta” sekin, mutta moraalisesti väärin? Tuskin.

Kuinkas paljon kiinnostaa “ajoneuvolla ajo kielletty” -kyltit? Itsestäni tuntuu, että ovat monesti paikassa, johon oikeasti kuuluisi “moottoriajoneuvolla ajo kielletty” -kyltti ja saattaapa sitä vähän tahallisesti noita mielessään sekoittaakin. Kuten myös moni autoilija.

tunnustus: ajan jalkakäytävällä välillä muutamia kymmeniä metrejä jos se on ylivoimaisesti järkevin reitti, esim muuten hankala kääntyä, olen menossa johonkin kadun varrella olevaan liikkeeseen ym ym. ajan myös jarruttomalla pyörällä, aina päin punaisia kun mahdollista, yksisuuntaisia väärään suuntaan, ratikoiden väylillä, ruuhkaan pysähtyneiden autojen välistä (ei varmaankaan laillista touhua?), 20 ja 30 rajoitusalueella ylinopeutta toisinaan ja usein ilman kypärää ja päihdyttävien aineiden alaisena. pilaan näin kaikkien meidän fixipyöräilijöiden mainetta pahemman kerran. sori

Terveisiä muuten sille jantterille joka tuli uudenmaankadulla liikennevirtaa vastaa fiksillä.

Jos jotain hölmöilyä haluaa/“pitää” harrastaa, niin tehkää niitä juttuja joissa vastapuolelle ei voi käydä kurjasti. Se, että oma pää halkeaa on aivan sama - Darwin hoitaa - mutta jos toisen pää menee, niin sit ei naurata.

konkeli - 5:53, 9.9.2010 » Jos jotain hölmöilyä haluaa/"pitää" harrastaa, niin tehkää niitä juttuja joissa vastapuolelle ei voi käydä kurjasti. Se, että oma pää halkeaa on aivan sama - Darwin hoitaa - mutta jos toisen pää menee, niin sit ei naurata.
oon tätä joskus miettinyt ja tullut siihen tulokseen että ei varmaan oo ihan sama jos esim jäät jonkun auton alle, voi tulla traumoja kuskille vaikka ei oliskaan ollut sen vika...

NO NIINPÄ.

Ja jotta menis varmasti vakavaksi.

voisiko tätä tunteita kuohuttavaa aihetta kelata ihan vaan niin yksinkertaisesti, että kun ainakin täällä pääkaupungin kantakaupungin alueella tuntuu että varmasti puolet kaikista pyöräilijöistä ajaa jalkakäytävillä ihan miten lystää niin meidän ei tarvitse? eikä tarvitse yrittää keksiä mitään syitä joilla oikeuttaa moista urpoilua.

itse en myöskään katso jotain parin metrin ovelle ajoa tms. ongelmaksi vaan kyse on siitä, kun jalkakäytävää käytetään siirtymiseen pelkästä laiskuudesta, mukavuudenhalusta, itsekkyydestä tai typeryydestä.

sori väärä topic

kauhea nillitys. Kovin moni on kuitenkin jalkakäytäväpyöräilyä vastaan ihan julkisestikin ja nyt kun se laitettiin nettiin, alkaa itku ja jeebustelu. Niinkuin moni muukin monesti ajelen väärillä poluilla, mutta aikaisemminkin mainittua jalkakäytäväpyöräilyä inhoan ihan yhtä paljoin kuin moni muukin… Unohdin jo pointtini, joten ei mulla muuta.

Tää on miliisin paikka!

Sukkia ja piljardipalloja!

Oon tosissani!

http://www.yehudamoon.com/images/strips/2010-06-30.gif

Ylläoleva toimii vähän heikosti Suomessa, jossa järkevästi autojen seassa ajaminen on laissa kiellettyä. Suomessa tulee käytettyä jalkakäytäviä silloin, kun ei ole järkevästi pyöräteitä - eli usein. Autojen seassa ei tule juuri ajettua, koska lain mukaan en saa ajaa keskellä tietä. Kaikki muut tavat ovat liian vaarallisia, kuten jokainen autojen seassa enemmän fillaroinut tietää. Oikeastaan näiden seikkojen vuoksi kaupungissa pyöräily ei täällä kiinnosta yhtään. Briteissä asuessa ei tullut mieleenkään käyttää jalkakäytävää ikinä, kun autojen seassa sai ajaa ainoalla oikealla turvallisella tavalla eli ajoradan keskellä niin, ettei kukaan mene ohi miltään puolelta ja “door zone” on tarpeeksi kaukana.

Jos pitää valita kahden liikennesäännön rikkomisen välillä, mikset riko sitä tien laidassa ajamisen sääntöä? Niin mä teen.

tenderoni - 10:46, 9.9.2010 » [b]Kaikki muut tavat ovat liian vaarallisia, kuten jokainen autojen seassa enemmän fillaroinut tietää.[/b]
Kaikki myös tietää, että jalkakäytävällä pyöräileminen on vaarallista jalankulkijoille mutta sehän ei sinua kiinnosta.