Väistelyä jalkakäytävillä l. väittelyä jalkakäytäväpyöräilystä

Onse kummaa. Ikinä oo mitään suurempia ongelmia autojen kanssa siellä ajoradalla oli oma ajolinja sitten kaistan keskellä, sen oikeassa tai vasemmassa reunassa. Jos Antti Autoilija siellä takana hermostuu ja tööttää, sitten hidastetaan ja kysytään mikä mahtaa olla hätänä. Fillari on AJONEUVO, sillä ajetaan AJORADALLA jos ei vieressä ole sille varattua aluetta eli PYÖRÄTIETÄ. Kävellen liikkuva henkilö on JALANKULKIJA ja liikkuu sille varatulle alueella eli JALKAKÄYTÄVÄLLÄ. Ok?

Pyöräilijän tulee ajaa niin lähellä oikeaa reunaa kuin on turvallisesti mahdollista. Minä tulkitsen tätä niin, että ajan kaistan keskivaiheilla välttääkseni kiilailut yms.
Kolme vuotta ammattiajoa helsingin kantakaupungissa, ei ensimmäistäkään huomautusta saati sakkoa.
Luetaan sitä tieliikennelakia, saatana.

näyttäis olevan kahdenlaista mielipidettä :wink: mennääks ulos kattoo tää?

Ajoradan kaistan keskellä ajaminen on sen verran pienimuotoista kansalaistottelemattomuutta, että tuskin edes poliisi jaksaa asiasta huomauttaa, jos pyörätietä ei ole.

Näen jalkakäytävällä ajelun lähinnä itsekkäänä toimintana. Pelätään oman turvallisuuden puolesta muista välittämättä. Kyse voi olla myös yksinkertaisesti sellaisesta tilanteesta, että pyöräilijät eivät osaa liikennesääntöjä. Sen verran pitäisi vaivautua, että opettelisi perussäännöt ennen kuin lähtee liikenteeseen.

Ajatelkaa jalkakäytävällä ajelijat vaikka sellaista tilannetta mielessänne, jossa oven avattua lapsi juoksee kadulle ja jää pyörän alle. Tai jos ovesta tuleekin yhtäkkiä koira juosten ja ajat kireään hihnaan lentäen kallo edellä asvalttiin. Ei sekään varmaan kovin mukavalta tunnu.

Esimerkiksi Hämeentie on sellainen pätkä, jota en mielelläni ajele, mutta kyllähän senkin ongelman voi kiertää ajamalla Sörnäisten rantatietä. Ei siellä tarvitse hermostua torvea soittavista bussikuskeista.

Kaupunkipyöräilijät ovat edelleen vähemmistö ja mielestäni vähemmistöjen edustajat edustavat tietyllä tavalla myös muita. Osittain sen vuoksi ärsynnyyn typerästä jalkakäytävällä ajelusta, mutta myös sen vuoksi, että en halua olla varuillani jalkakäytävällä. Kukapa haluaisi tulla päälle ajetuksi.

oon niin pettyny tähän topikkiin. Jos joku haluaa ajaa siellä jalkakäytävällä niin ajakoot!

"Ajoradan kaistan keskellä ajaminen on sen verran pienimuotoista kansalaistottelemattomuutta, että tuskin edes poliisi jaksaa asiasta huomauttaa, jos pyörätietä ei ole. "

Niin on myös jalkakäytävällä ajaminen.

Niin ja kannattaa myös muistaa ihmiset, että kaikki ei asu siellä ruuhkaisessa kantakaupungissa vaan pikkasen peremällä missä liikenne voi olla hyvin ennalta arvaamatonta.

Ja loppuun, myönnän että ajan silloin tällöin jalkakäytävällä. Yleensä se johtuu siitä että pahat jalankulkijat, kuten mummot. Ovat pyörätiet vallanneet!

Ke 8.9. klo 17:24 Fredrikinkatu 18 kohdalla poika pyörällä jalkakäytävällä (futiskamppeet päällä). Näytti epäilyttävästi yli 12-vuotiaalta joten pysäytin ja kysyin ikää: oli 11-v. Osoitin merkitsevästi sormella mukulakiviä ja ratikkakiskoja ja toistin ääneen “Ensi vuonna… ensi vuonna…”. Söin loputkin sienet ja kävin Patiksessa laulamassa karaokea. Aamulla heräsin kääriytyneenä vaaleanpunaiseen lakanaan naapuritalon rappukäytävästä, pyöräni oli lukittuna keskellä ajorataa olevaan betoniporsaaseen.

^ ahahah =D mites, näkyikö valkoisia jäneksiä?

Ei, niitä ei kumma kyllä näkynyt. Itse muistan hämärästi olleeni alasti rekka-auton valokeilassa Tattarisuon suunnalla, mutta varmuudella en osaa tuota sanoa.

Ja kun tunnistaa olevansa jalkakäytävälläpyöräilijä ja kuuluvansa häpeäseinälle, niin TOTTA VITUSSA kannattaa postata valitusvirsi.

Se huoneentaulu, jossa luki “on paree olla hiljaa ja näyttää idiootilta, kuin avata suunsa ja poistaa kaikki epäilykset” on niin helvetin vanha, ettei nettilapset edes tiedä sellaisia olleen koskaan olemassa.

Meillä Tampereella on luonnollisesti tapaus Hämeenkatu, kaupunkimme ainoa katu keskeltä kaupunkia kulkeva kosken ylittävä väylä. Jollakin maagisella tavalla kesällä se on täysin turvallinen kevyenliikenteenväylä, jossa pyöräilijät sulavasti puikkelehtivat jalankulkijoiden välistä. Talvella, kun puolet pyöristä on talvivarastossa, siitä tulee jalkakäytävä, kuolemanloukku, jolla pyöräilijät teilaavat mummot kumoon ja lapset hautaan. Tällä järjestelyllä halutaan muistuttaa pyöräilijöille, ettei niiden merkkien tarkoitus suinkaan ole osoittaa, missä minkäkin tienkäyttäjäryhmän olisi järkevintä liikkua, vaan kenen vastuulla sen väylän auraaminen on…

jalkakaytavalla pyoraily on vahan niinkuin pienempien lyominen - joskus erikoistilanteessa valttamatonta, mutta silloinkin vaarin ja hapeallista.

ei mutku… Suomi… Yö… Neljä ruusua… Ajokulttuuri…

tenderoni - 12:44, 9.9.2010 » Suomessa tulee käytettyä jalkakäytäviä silloin, kun ei ole järkevästi pyöräteitä - eli usein. Autojen seassa ei tule juuri ajettua, koska lain mukaan en saa ajaa keskellä tietä. [b]Kaikki muut tavat ovat liian vaarallisia, kuten jokainen autojen seassa enemmän fillaroinut tietää.[/b] Oikeastaan näiden seikkojen vuoksi kaupungissa pyöräily ei täällä kiinnosta yhtään.
Hmm... Fillarointiepäystävällisin kaupunki jossa mä oon käyny on Dublin. Helsingin autoliikenteen seassa pyöräily on lasten leikkiä siihen paskamenoon verrattuna. Mut edes siellä ei kukaan ajanu jalkakäytävällä.

Mun päähän ei vaan mee, että jopa Yksivaihteesta löytyy jengii joka viittii keksii jotain ihme perusteluja jalkakäytävällä ajelemisen puolustelemiseks.

Konsta - 13:32, 9.9.2010 »
tenderoni - 12:44, 9.9.2010 » Suomessa tulee käytettyä jalkakäytäviä silloin, kun ei ole järkevästi pyöräteitä - eli usein. Autojen seassa ei tule juuri ajettua, koska lain mukaan en saa ajaa keskellä tietä. [b]Kaikki muut tavat ovat liian vaarallisia, kuten jokainen autojen seassa enemmän fillaroinut tietää.[/b] Oikeastaan näiden seikkojen vuoksi kaupungissa pyöräily ei täällä kiinnosta yhtään.
Hmm... Fillarointiepäystävällisin kaupunki jossa mä oon käyny on Dublin. Helsingin autoliikenteen seassa pyöräily on lasten leikkiä siihen paskamenoon verrattuna. Mut edes siellä ei kukaan ajanu jalkakäytävällä. Mun päähän ei vaan mee, että jopa Yksivaihteesta löytyy jengii joka viittii keksii jotain ihme perusteluja jalkakäytävällä ajelemisen puolustelemiseks.
Itse en huomannut mitään pyöräilijäepäystävällistä Dublinissa. Mielestäni siellä oli ihan samanlaista ajaa kuin esimerkiksi Englannissa tai Skotlannissa. Plussaa hyvästä kaupunkipyöräjärjestelmästä.

Mielenkiintoista, kuinka ajoradan keskellä ajaminen on palstan kirjoittajien mukaan vain harmitonta “pientä kansalaistottelemattomuutta”, kun samaan aikaan jalkakäytävällä ajaminen on hengenvaarallista ja pilaa kaikkien pyöräilijöiden maineen. Itse en oikein näe, mihin tällainen ajattelu perustuu.

Se, että tähän ketjuun kriittisesti kirjoittaneet ovat jonkun mielestä psykologisesti hajalla omien syntiensä vuoksi on keittiöteoretisointia parhaimmillaan.

tenderoni - 14:09, 9.9.2010 » Mielenkiintoista, kuinka ajoradan keskellä ajaminen on palstan kirjoittajien mukaan vain harmitonta "pientä kansalaistottelemattomuutta", kun samaan aikaan jalkakäytävällä ajaminen on hengenvaarallista ja pilaa kaikkien pyöräilijöiden maineen. Itse en oikein näe, mihin tällainen ajattelu perustuu.
Toinen on yksiselitteisesti kiellettyä ja toinen ei, ks. pahuksen perustelu. Ne säännöt kannattaa oikeasti opetella.
tenderoni - 14:09, 9.9.2010 » ... Mielenkiintoista, kuinka ajoradan keskellä ajaminen on palstan kirjoittajien mukaan vain harmitonta "pientä kansalaistottelemattomuutta", kun samaan aikaan jalkakäytävällä ajaminen on hengenvaarallista ja pilaa kaikkien pyöräilijöiden maineen. Itse en oikein näe, mihin tällainen ajattelu perustuu. ...
Mun mielestä tässä on selkeä ero, jalkakäytävällä kolaroidessa todennäköisesti teloo jonkun kävelijän. Väärällä kohtaa ajoradan kaistaa ajaessa vaan hankaloittaa joidenkin ajoa, ja jos joku tulee telottua niin lainrikkoja itse.

Faija sano aikanaan opetellesani ajamaan pyörää/mopoa/autoa, että hänen puolestaan liikenteessä saa periaatteessa perseillä oman henkensä kustannuksella vaikka kuinka paljon, kunhan on 100% varma, ettei kenenkään muun henki/terveys/omaisuus ole millään tavalla vaarassa. Tätä logiikkaa noudattaen tulee liikenteessä ajettua.

^ Just näin. Itsekkyys on konkreettisimmillaan just tota. Eli siis seivaa mieluummin oman perseen kuin muiden. Ja keksii vielä perusteluja sille.

Mites toi jalkakäytävällä autoilu sitten? Osa noista jalkakäytäväpyöräilyn puolesta esitetyistä argumenteista pätee samalla tavalla myös muihin ajoneuvoihin joilla ei pitäisi olla mitään asiaa jalkakäytävälle. Voisinko siis perustella jalkakäytäväautoilun tarvittaessa esim. inhottavilla mukulakivillä, muiden autojen tööttäilyllä, yksisuuntaisella ajoväylällä?

Konsta - 14:57, 9.9.2010 » ^ Just näin. Itsekkyys on konkreettisimmillaan just tota. Eli siis seivaa mieluummin oman perseen kuin muiden. Ja keksii vielä perusteluja sille.
Okei snadisti huonosti muotoiltu, mut tarkotin just päinvastaista.

Eli ajan ennemmin autotiellä jossa menee todennäköisesti OMA henki → ajan oman hengen kustannuksella. Täällä sit saattaa välillä vähän rikkoa lakiakin (esim. mikä kohta kaistasta), koska omaan nilkkaan kolahtaa kunnon törppöilyt.

EN aja pyörätiellä jossa menee todennäköisesti jonkun MUUN henki.

Kukin päättäkööt omasta terveydestään, sakkojenkin uhalla. Toisten terveyttä kuitenkaan ei mielestäni saa vaarantaa.

Onnesta kaikki fiksut on samalla puolella tässä keskustelussa.

Mitään vitun selittelyitä, sanotte vaan nillittäjille: -Haista vittu, en määkään tuu kattoon ku sää täytät veroilmotustas!!! Ja keskaria päälle, jees.

Rikotaan lakia, ni rikotaan lakia, mitäs siinä pitäis ruveta keksiin mitään selittelyitä, hä.

Yhteiskunnan viholliset!