Väistelyä jalkakäytävillä l. väittelyä jalkakäytäväpyöräilystä

konkeli - 14:56, 8.9.2010 » Ei, sä vaan aiheutat negatiivisia asenteita jalankulkijoille pyöräilijöitä kohtaan, ja autoilijat eivät koskaan ymmärrä, että miksi niiden pitäis välittää pyöristä ajoradalla. Me vaaditaan aika paljon juttuja muilta tienkäyttäjiltä, mutta itsekkäistä syistä johtuen monet eivät aja ajoradalla, silloin kun siinä pitäis ajaa. Sanon siis WTF ja käsken katsoa peiliin.
Samaa mieltä. Kuten itsekin toisaalla taannoin totesin, on kyseenalaista valittaa muiden tiellä-/klv:llä liikkujien touhuista, jos itse ajelee miten sattuu.

^ mutku kato täytyy päästä TÄYSII ettei sade yllätä.

Ei se nyt ihan silleen mee että valittaa voi vaan jos on ite täysin nuhteeton.

Mä oon ajatellu sen oman jalkakäytävälläajelemattomuuden just tolta konkelin kantilta eli jonkinlaisena pyöräilijöiden maineen parantamisyrityksenä. Jalkakäytävällä ajelu kun on se suurin yksittäinen asia joka taviksia fillaroitsijoissa vituttaa. Ainakin Helsingissä.

Kun nyt ketjun luonnetta kerran pohditaan, niin tässä on oikein mukavasti itäblokkihenkistä “käräytä kaverisi”-henkeä. Meilläkin on feminiinimpi osapuoli toisinaan ajellut jalkakäytävää toistuvista yksivaihdeStasi-muistutteluista huolimatta ja pikkusiskokin on kerran jättänyt pysähtymättä valoihin.

Kyllä pelko ja häpäisy toimii aina paremmin kuin joku humanistinössöinen ajattelemuita-asenne.

Konsta - 15:10, 8.9.2010 » Ei se nyt ihan silleen mee että valittaa voi vaan jos on ite täysin nuhteeton. Mä oon ajatellu sen oman jalkakäytävälläajelemattomuuden just tolta konkelin kantilta eli jonkinlaisena pyöräilijöiden maineen parantamisyrityksenä. Jalkakäytävällä ajelu kun on se suurin yksittäinen asia joka taviksia fillaroitsijoissa vituttaa. Ainakin Helsingissä.
Jos tämä oli mulle osoitettu, niin juurihan tuossa totesin, että valittaminen on KYSEENALAISTA, ei kiellettyä.

Tavikset=jalankulkijat? Jos jalankulkijoita vituttaa jalkakäytävillä ajelu, mitä luulet miltä autoilijoista tuntuu yllättävä punaisia päin ajelu sun muut “pikku oikaisut” ja “kaupunkitilan haltuunotot”.

Mutta sillä ei kai ole niin väliä, koska autoilijat=pahikset?

konkeli - 15:21, 8.9.2010 »
Monarc - 13:24, 8.9.2010 » Konkelikin on ainakin kerran ajanu ropalla kaverinsa kanssa ja samalla haukkunu mun pyörää ku siinä oli vaan yksi jarru! Niisk, niisk... yksivaihdekiusaaja!
Roba = kävelykatu. Ja mähän neuvoin sua hankkimaan sen takajarrun sinkulaan. Kyllä mä voin sun pyörääkin haukkua, mut se olis tyhmää.
Joo, mä hankin nyt sitten jarruttoman fixin ja eilen ostin elämän josta myöhemmin postailen kuvia projektin edetessä. Ja jottei jää epäilystä niin ihan läpällä heitin ton Roba jutun.
jussi - 16:20, 8.9.2010 »
negaatio - 13:54, 8.9.2010 » välillä ajan kyl ajan jalkakäytävää jos reitti menee esim hämeentiellä.
jos et uskalla ajaa ajoradalla hämeentiellä niin vaihda sitten suosiolla sitä reittiä.
Olen elänyt siinä uskossa ettei hämeentiellä kuuluis pyöräillä ollenkaan. Se jos mun pitää ajaa 20metriä hämeentietä 5km/h kun jätän pyörän siltasen eteen lukkoon jalkakäytävää on mun mielestä pienempi paha kuin se et toikkaroin sen 20metriä niiden kymmenen bussin eteen.
rokpete - 17:45, 8.9.2010 » miten sä negaatio jaksat ees vaivautua tämmöselle palstalle missä kaikki muut on niin tolloja?
kyl mun mielestä kriittinen asenne ihan missä vaan keskustelussa on toivottavaa. En nyt ihan kyl tajua miks se et mä olen jostain eri osittain mieltä tarkottais sitä et muut on mun mielestä tolloja. Mun kirjotustyyli on ehkä vähän sarkastisen trollaileva ja se välttämättä ei ihan uppoa kaikkiin. Sori.

^^ Mieti hei jos sulla olis allas vielä Jopo sen 20 metriä, päästäis kaikki tänne ruokomaan asiaa.

Voitaisko ilmoittaa muutkin fiksi/sinkula-kuskien liikennerikkomukset? Voitaisko inhota kaikkia jotka harrastaa huonommin, tai mikä pahinta, eivät edes harrasta saatikka tiedä yksivaihde.netistä?

Autojen seassa on aika vapauttavaa ajella kun kaikkialla on ohjeet ja kyltit miten toimia, ei tartte arpoo onko nyt suojatie vai pyörätie vai molemmat jne.

kromipizza büllhörnillä tukholmankatuu itään ja siitä manskulle, jossa stenbeckinkadun liikennevaloissa päin punaisia! wo-hou!

lauantaina muutama kypärätön yksivaihteisen pyörän omistaja julkijuopotteli kaljaa koffin puistossa

^Siltaseen? Kymmenen bussia? Mitä helvettiä? Siinähän on mahdollisuus joko kääntyä Hämeentielle kaikukadulta, tai rimpuilla ylös lintulahdenkatua ihan siihen Siltasen kulmalle.

Ja liikenteen vilkkaus Hämeentiellä Siltasen vilkkaimman sesongin aikaan nyt ei päätä huimaa.

Selvennykseksi vielä, ymmärrän “ovelle ajamisen”. Minut on taltioitu google mapsiin tuota tekemässä. Mun liikennekäyttäytyminen ei ansaitse palkintoja koskaan. Mutta jalkakäytävällä ajaminen uskalluksen puutteen tai mukulakivikammon takia on kovin surullista. Ja jos sulla on fix-pyörä ja lähettilaukku, avaan sanaisen arkkuni satavarmasti. Ainoa ryhmä joka saa kommenttia hätäisemmin on pyöräpoliisit, nuo kevyenliikenteenväylien vässykät.

pahus - 18:03, 8.9.2010 » ^Siltaseen? Kymmenen bussia? Mitä helvettiä? Siinähän on mahdollisuus joko kääntyä Hämeentielle kaikukadulta, tai rimpuilla ylös lintulahdenkatua _ihan_ siihen Siltasen kulmalle. Ja liikenteen vilkkaus Hämeentiellä Siltasen vilkkaimman sesongin aikaan nyt ei päätä huimaa. Selvennykseksi vielä, ymmärrän "ovelle ajamisen". Minut on taltioitu google mapsiin tuota tekemässä. Mun liikennekäyttäytyminen ei ansaitse palkintoja koskaan. Mutta jalkakäytävällä ajaminen uskalluksen puutteen tai mukulakivikammon takia on kovin surullista. Ja jos sulla on fix-pyörä ja lähettilaukku, avaan sanaisen arkkuni satavarmasti. Ainoa ryhmä joka saa kommenttia hätäisemmin on pyöräpoliisit, nuo kevyenliikenteenväylien vässykät.
lähinnä mun pointti, jota koitin alleviivata tolla "5km/h, lyhyt matka", oli se et saa näissäkin jutuissa (vähän ku julkijuopottelu tai kypäräpakko) käyttää maalaisjärkeä. Se on eri asia mun mielestä eri asia ajaa, jalankulkijat tarkasti huomioonottaen, oman matkan kannalta matkantekoa merkittävästi helpottava pieni osuus jalkakäytävää kuin vetää jopolla 24/7 jalkakäytävällä ja tuohtua siitä kun joku mainitsee tai valittaa, saati sitten vetää droppitangon alaotteella alamäkeen jalkakäytävää.

^^ 1+

Jopoilijat sun muut krooniset tapaukset voidaan unohtaa mutta koska tällä foorumilla alkaa olla aika lailla käyttäjiä ja lukijoita, tän langan funktio on toimia “yhteisön” omana kontrollin välineenä.

Olen itse menneenä kesänä maininnut tasan kaksi kertaa jalkakäytäväpyöräilijälle itselleen tilanteesta ja molemmat tapaukset nimenomaan meitä fixsinkulamuotipyöräilijöitä.

Eli jos ajat sitä fillaria mistään muusta syystä kuin että se on pelkkä muodikas asessoaari sun nike sb dunksien sävyyn stailattuna niin voidaan olettaa, että haluat myös jollain tavoin edesauttaa pyöräilyn ja sen edellytysten kehittymistä tässä maassa. Tällöin EI ole ookoo ajella sitä jalkakäytävää.

Höpönassulit.

kp - 18:51, 8.9.2010 » meinasin just perustaa tän ketjun. isänmaantoivo töölön pyörästä abc:lle päin jalkakäytävää (ihan siistillä) keltasella condorilla verkkareissa ja retkikengissä. ensin joku 15s polkimiin kattelua ja taistelua kiinnittelyjen kaa, sit huoltsikalle kääntyvän ja paniikkijarruttavan auton eteen tahallaan ja angstiset RAGEKESKARIT välittömästi hämmentyneen kuskin suuntaan. vitutti ja hävetti.
Hep!

Pakko kyllä sen verran korjata että ko. kuski oli ihan muuta kuin hämmentynyt. Huomasi jo etäämpänä että olin tulossa väylälle ja veti paniikkijarrut “vittuillakseen” vaikka varmasti huomasi jo edempää että olin tulossa. Tämän jälkeen pui nyrkki (juu, ihan kuin vanhoissa elokuvissa) naama punaisena ja ärjyi itsekseen niin että tuulilasin sisäpintaan olisi tarvinnut pyyhkimet, provosoiduinpa tästä itsekkin ja primitiivireaktiona nousi perinteinen keso pystyyn. Tämän jälkeen ko. herrasmies vielä avasi oven ja huuteli perään, ja minä tietysti hulluissa testoaggreissa vastasinkin vielä.

Mutta eipä tämä kaikki poista sitä faktaa että ajoin jalkakäytävällä. Oletin jostain syystä sen olevan klv, kun se on niin levee ja kaikkee. :frowning:

e: Ja ei mulla mitään verkkareita ollu, ne oli Tanskalaiset m84-kenttähousut.

“Ja ei mulla mitään verkkareita ollu, ne oli Tanskalaiset m84-kenttähousut.”

Nii, ne ei ollu mitkää verkkarit! =)

Valitettavasti mulla on välillä paha tapa koikkelehtia vähän mistä sattuu… Käytän maastosinkulaa vain lyhyemmissä siirtymisissä ja silloin käytän reittiä, joka on nopein ja lyhin. Sovellan siis härskisti liikennesääntöjä ja ajelen punaisilla jos autoja ei näy, jalkakäytävällä jos on tilaa, väärää puolta jos muuten on tungosta… Kuitenkin arvioin tilanteen aina turvallisuuden kannalta ja vältän ottamasta minkäänlaista riskiä, jonka takia joku muu voisi loukkaantua. Pahoittelen asennettani, se on parhaillaan työn alla…

Lenkkeillessä vaihdepyörällä ajelen ihan kiltisti ja mielummin autoteillä jos matkaa määränpäähän on enemmän, kuin pari kilsaa. Kyllä autojen seassa ihan hyvin pärjää, mutta välillä, kun pitää päästä nopeesti paikasta toiseen, niin reitin valinta on vähän vapaanpaa.

En mä kyllä tv-lupaakaan maksa jos tässä nyt aletaan muutakin tunnustamaan…

Kangasalla illalla lenkillä tulee surutta vedyttyä päin punaisia tuolla hiivatin sekametelikevyenliikenteenmukatodellahyvällämuuttasiltihuonollaasfalttiosuudellajotatekosyynäpyörätieksikutsutaankin.

En minä jaksa odotella, tulee vielä hiki kun pysähtyy…

Ajatus on sekä hyvä että selvä:

  • Jalkakäytävällä ei ajeta koska se on väärin.
  • Se tulehduttaa yhteiskunnan asenteita pyöräilijöitä kohtaan
  • Kun ajetaan jalkakäytävällä se heikentää pyöräilijöiden asemaa ajoväylän oikeassa reunassa tai missä vaan missä autot ajavat koska marginaali ryhmä on helppo sivuuttaa ties minä anarkisteina ja avohuollon potilaina. Tätä ryhmää ei tarvitse ottaa huomioon vaan niille voi esim. huutaa ja kiroilla.

Nämä varmaan ovat ne perus syyt miksi ei ajeta jalkakäytävällä. Mutta, mielestäni tällä kyseisellä sivustolla josta kovasti pidän, sanotaan paljon asioita jotka kumpuavat muista motiiveista kuin edellä mainitut. Tämä on tietenkin helppo kieltää ja se on luonnollista että tällainen asia kielletään. Pointtini on vaan se että on monia tapoja ilmaista asioita ja on monia tapoja ymmärtää ne. Tällainen yhteisen hyvän tavoittelu on omiaan paljastamaan jo pelkän kieliasun kautta kuka haluaa purkaa paineita ja kuka rakentaa jotakin kestävää muutosta! Tätä ei varmaan tarvitse tän enempää avata, kaikki varmasti saa kiinni. Jokainen arvioikoon tilanteet itse ja toimikoot niissä aina parhaalla mahdollisella tavalla jotta yhteiset kasvomme olisivat vastaan tulijoille miellyttävää katsottavaa!!!

Tinpe - 20:54, 8.9.2010 »
kp - 18:51, 8.9.2010 » meinasin just perustaa tän ketjun. isänmaantoivo töölön pyörästä abc:lle päin jalkakäytävää (ihan siistillä) keltasella condorilla verkkareissa ja retkikengissä. ensin joku 15s polkimiin kattelua ja taistelua kiinnittelyjen kaa, sit huoltsikalle kääntyvän ja paniikkijarruttavan auton eteen tahallaan ja angstiset RAGEKESKARIT välittömästi hämmentyneen kuskin suuntaan. vitutti ja hävetti.
Hep! Pakko kyllä sen verran korjata että ko. kuski oli ihan muuta kuin hämmentynyt. Huomasi jo etäämpänä että olin tulossa väylälle ja veti paniikkijarrut "vittuillakseen" vaikka varmasti huomasi jo edempää että olin tulossa. Tämän jälkeen pui nyrkki (juu, ihan kuin vanhoissa elokuvissa) naama punaisena ja ärjyi itsekseen niin että tuulilasin sisäpintaan olisi tarvinnut pyyhkimet, provosoiduinpa tästä itsekkin ja primitiivireaktiona nousi perinteinen keso pystyyn. Tämän jälkeen ko. herrasmies vielä avasi oven ja huuteli perään, ja minä tietysti hulluissa testoaggreissa vastasinkin vielä. Mutta eipä tämä kaikki poista sitä faktaa että ajoin jalkakäytävällä. Oletin jostain syystä sen olevan klv, kun se on niin levee ja kaikkee. :( e: Ja ei mulla mitään verkkareita ollu, ne oli Tanskalaiset m84-kenttähousut.
jepa. hyvä esimerkki siitä miltä tilanne ja tanskalaiset m84-kenttähousut näyttää eri paikoista. se vastareaktio tuli niin tunteella, että kävi melkein sääliksi ja upottauduin utopiaan uhriautoilijasta.. turha toivo. yleensä se viittomakieli alotetaan kyl sieltä autosta, been there done that.

niin siitä mestasta… mietin kyl itekin, että kummalla siinä edes oli etuajo-oikeus koska se oli jo oikeastaan jo bensistä jossa voisi kuvitella pyörällä saavan ajaa… ja siitä liikkeestä on matkaa joku 20 metriä siihen abc pihaan eli ei se siinä varsinaisesti ollu mikä iski silmään.