Suuri välityskeskustelu:

itse olen siirtynyt pinkin salmonin myötä 46-17 yhdistelmään ja se skulaa ihan kivasti juuri nyt.

Mulla nykyään:

Perusajelussa 46-18
Kikkailussa 41-17
Kunnon lenkeillä 52 - 19

Yleispyöräfiksuttimessa ollut vuoden verran 52-19, muita en ees oo kokeillut. Sais ehkä olla köykäsempi, mut tuntuu ainakin sopivalta alamäissä. Nyt työn alla olevaan tulee 46-16, täytyy kattoo miltä tuntuu.

Ooh, enkö mä ole spämmännyt tänne tämän enempää.

47-18 pistassa, ja vaikka se on nimellisesti varsin kevyt, niin kevyempää tekee mieli. Pyörittäminen helpottaa elämää.

42-16 oli siinä oranssissa. Tuon mattamustan rotan etuhampaita en ole laskenut, mutta about samalta tuo välitys on tuntunut. Tykkään. Päivittäiset ylä- ja alamäet menee helposti, onnistuu kevyt kikkailu (se vähä mikä tältä kuskilta onnistuu) ja tarvittaessa voi sotkea vaikka manskua hetken autojen seassa pelkäämättä liikaa henkensä puolesta.

konkeli - 1 hour ago » Ooh, enkö mä ole spämmännyt tänne tämän enempää. 47-18 pistassa, ja vaikka se on nimellisesti varsin kevyt, niin kevyempää tekee mieli. Pyörittäminen helpottaa elämää.
Eihän tuo mun mielestä oo ees mikään kevyt. Joku pyöränero voi noista kadensseistakin kertoa, mut tollasellaki aika kivasti pyörittelee kolmeakymppiä, joka yleensä kaupungissa on peruskäytössä aika maksimivauhteja.. Ja pysäyttäminenki vielä onnistuu.

Itellä on paikasta toiseen pääsemiseen tarkoitetuissa pyörissä ollu välityksinä 50-20, 48-18 ja 42-16. Metsässä kävin ajamassa joskus 42-18 -välityksellä ja sillä pääsi vielä siirtymäänkin ihan mukavasti, 42-20 alkaa olla jo hidas :stuck_out_tongue: Radalla oon ajellu 52-18 välityksellä ja se on kaupungissa ihan perseestä.

Toisaalta ehkä mä vaan oon niin laiska, ettei jaksa pinnistää isommalla liikkeelle.

Its as meillä on “perheessä” sellainen tilanne, kun ajellaan aika paljon yhdessä, että välitykset olis suurinpiirtein samat, muuten se menee sellaiseksi ihmettelyksi kun toinen joutuu joko puskemaan kovempaa tai hidastelemaan.

Nojoo, mimmillä paukkuu polvet, ja välitystä pitää vähän höllätä. 42-17 tai sit joku joku uus eturieska-takaratas-kombinaatio. Pitää ihmetellä.

Aloitin aikoinaan 48-16 välil mikä on nappi eteenpäin liikkumiseen helsingin suorilla, mut tosi paska kikkailuun liikentees mitä niin rakastan nykysin.

Vaihtunut tiheeseen riippuen flipflop-navan asetuksista mut usein pidän rattaina kakskymppistä ja seittemäätoista. edessä 46.

46-20 oli huippu välitys ison kaupungin ytimen sykkeeseen. ajelin tolla kuukausia. oppii kliffoi muuvssei!

skidaus spoteista en jotenkin oo jaksanut perustaa sen enempää. en vaikka renkaita kului parhaimmillaan yks rubino viikos haha. kunhan pyörittäminen tuntuu kivalta.

Pistin välitykset uusiksi. Nyt pitää jo pyörittää. 47-19.

Tuo on aika hyvän kuuloinen syysvälitys. Aion pistää suunnilleen saman, kunhan löydän jostain 19-piikkisen leveälle ketjulle.

48-19. Alunperin laitoin kikkailumielessä, mutta toi on aika sopiva kaupunkiin muutenkin. 48-17 menee liian kovaa mulle ja tulee vedet silmistä.

jarkko - 1 hour ago » Tuo on aika hyvän kuuloinen syysvälitys. Aion pistää suunnilleen saman, kunhan löydän jostain 19-piikkisen leveälle ketjulle.
Surlyna löytyy ainakin Pyörähuollosta ja Kumisesta ammuksesta.

Nyt sitä funtsii jo, että mikä idea oli ajella 48-18:lla alkuvaiheessa. Ja sitten joidenkin vakiovälityksenä oleva 48-16… Nojoh, makunsa kullakin, pyörittäminen tuntuu maistuvan jatkuvasti enemmän.

Nyt alatte olla oikeilla linjoilla. Täällä yhä 43/17, talveksi tulee 44/18.

Tohon Timangiin tulee vaihtumaan mainitsemasi 44-18. Neiti pääsee suorilla jo pakoon.

Paddy Wagonissa on 42x16; ajelin kesällä 42x14 -välityksellä mikä oli ihan OK pitemmillä maantielenkeillä, mutta enemmän tykkään pyörittää kuin runtata. Nishiki konversiossa onkin sitten nöyrä 39x17 jolla pääsee ihan tarpeeksi kovaa (25 km/h on leppoisa marssivauhti, 53 km/h apinan raivolla myötämäkeen huiput) ottaen huomioon kehnonpuoleisen jarrun ja itsemurhanavan. Voip olla että talveks violetti äpärä saa vielä pari hammasta isomman takarattaan varsinkin kun siinä on läskit 700x32 renkaat.

tya - 1 hour ago » Nyt alatte olla oikeilla linjoilla. Täällä yhä 43/17, talveksi tulee 44/18.
Mä ajattelin täksi talveksi varustaa kahdet kiekot. Nastattomiin 46/19 ja nastoille 46/20. Niillä luulisi jaksavan pyöritellä noita mun vähemmän lyhyitä duunimatkoja kelissä kuin kelissä.

Steamrollerissa nyt nypylärenkaat, painavahkot kiekot ja 42-18. Ihan mukavalta tuntu polkeminen, mut pitkästä aikaa joutu laskee jonku ohi :stuck_out_tongue: Olin just ohittanu sen ylämäessä ja sit loivassa alamäessä rupesin ihmettelemään, et mikä mun pyörässä rutisee, mut se olikin mr. ohittajan voimansiirto (pieni eturatas ja pienin myös takana, kuinkas muutenkaan). On se niin kauheeta…

Onneks seuraavassa ylämäessä taas kuittasin!

46x15 tällä hetkellä ku on uudet kiekot sisäänajossa, enkä jaksanu alkaa irrottelemaan vanhasta kiekosta 16 ja 17-piikkisiä. Tuntuu tasamaalla ihan kivalta, mutta kyllähän se vähä täällä kaupungissa ajaessa on epäkäytännölllinen. Vitun kovaa tietenki pääsee :slight_smile:

47/16 Tol on ihan kelpo polkee ainakin tääl Tanskassa ku on suhteellisen flattia.

Pähkäilenkö mä nyt tän oikein. Jos mulla on takana 17- ja 19-hampaiset rattaat, se tarkoittaa, että takana pitäis olla dropouteissa kahden linkin, eli tuuman verran liikkumavaraa, että homma pelittää ihan vaan kiekkoa kääntämällä?