Suuri välityskeskustelu:

^ teoriassa pitäisi mutta taitaa riippua kyllä lähinnä dropouttien pituudesta ja siitä miten saat ketjun pituuden/linkit natsaamaan optimaallisesti.

Mulla on muuten nyt Rossinissa käytännön pakosta 49x17 kun kivoja ja kohtuuhintaisia 151bcd-eturattaita ei ole niin helppo löytää. Kulkee vähän jähmeästi välillä joo…

42x15 ja 46x16 jos oikein muistan.

NKOTB - 12:58, 13.8.2009 » Pähkäilenkö mä nyt tän oikein. Jos mulla on takana 17- ja 19-hampaiset rattaat, se tarkoittaa, että takana pitäis olla dropouteissa kahden linkin, eli tuuman verran liikkumavaraa, että homma pelittää ihan vaan kiekkoa kääntämällä?
ei siihen tuumaa tarvita liikkumavaraa vaan puolikas minun logiikan mukaan.

Puolikas lisätystä määrästä, eli yhden linkin pituus.

Rautalangasta vääntäen.
Jos ketju on kireällä niin ylä kuin alapuolellakin, ja lisäät yläpuolelle kaksi linkkiä, niin eihän takanapa pääse liikkumaan taaksepäin kahden linkin matkaa, ellei samaa kahta linkkiä lisätä myös ketjun alaosaan.
Näin ollen jos ketju pitenee kahdella linkillä, menee toinen linkeistä ketjun alaosaan, ja toinen ketjun yläosaan (kuvainnollisesti), kun takanapaa liikutetaan dropeissa taaksepäin.

^^ ei tartte edes niin paljoa… kahden piikin ero rattaan piirillä ei kauheasti vaikuta rattaan säteeseen.

insinöörit saa jatkaa piikertaapuoliär-kaavoilla tästä eteenpäin.

ChainThug - 13:17, 13.8.2009 » ^^ ei tartte edes niin paljoa... kahden piikin ero rattaan piirillä ei kauheasti vaikuta rattaan säteeseen. insinöörit saa jatkaa piikertaapuoliär-kaavoilla tästä eteenpäin.
mietin itsekin aluksi näin, mut kyllä se menee kuitenkin piirin puolikkaiden erotuksella, eli tässä tapauksessa 1/2"

Täähän on mielenkiintoinen threadi.
Mull oli ennen 42-14, nyt siirryin 50-17 välitykseen kun sain halvalla 50t eturattaan.
Aika hyvältä tuntunut duunimatkoilla. Eka oli tarkoitus kokeilla 50-14 (rata)välitystä, mutta tulin lopulta järkiini.

^Aika miehekästä.

Mä ajelen tyytyväisenä 45-18:lla tai sitten nopeammin mentäessä 45-15, mutta jälkimmäinenkin tuntuu vähän liian pitkältä.

37x16 FTW! :smiley:

Niin, tällä hetkellä pyöritellään 60" tota hölmöä CC-kokeilua.

Täytynee palata johonkin 66" ja slikseihin nyt kun kelejä vielä piisaa ja keventää sitten rospuuttokaudella taas tuohon 60"een.

n. 65,0 gi

hyvä threadi! aloittelija liittyy juokkoon.

39x16 tulee felt dispatchissa vakkarina. Melko kevyt, pitää toisaalta miehen tiellä pidempään. Tilauksessa taakse 14.

39x16 gain ratio 4.7 - 39x14 taas 5.4. Kehitystä aloittelijalle.

source: The Dancing Chain -kirja

52x17

isompi takaratas houkuttelee välillä mutta tällä mennään

50x16
kunhan löydän uudet kammet niin eteen vaihtuu pari pykälää pienempi ratas.

Whee, eka yksvaihteinen rupee olemaan kasassa. Rungon maalipinta ja satulan verhoilu vielä puuttuu, mutta kyllä mä tolla rullasin hyvin niissä eilisissä we love helsinki ajeluissa (joo, se ruosteinen runko jossa oli rumankirjavaa osaa kiinni).

Välitys on aika törkeet 47/14.
Sheldonin gain ratio 6.8
Gear inches 94
54km/h @ 90 rpm jossen ihan väärin ite laskenut

Lukkikset vielä kun sais, toi on kyllä aika raskas nytteki. Mutta perkeleen nopia. Just ajeluilta kotio polkiessa vedin mopopoikien vierellä pitkän matkaa tapiolassa.
Menee ylämäkeen hissukseen, tasasella lujaa ja alamäessä täysiä, niinku muutki pyörät. Joskus joutuu ylös taluttamaan mutta muuten on niin nopea ettei tee pahaa

walto - 9:37, 22.7.2010 » Whee, eka yksvaihteinen rupee olemaan kasassa. Rungon maalipinta ja satulan verhoilu vielä puuttuu, mutta kyllä mä tolla rullasin hyvin niissä eilisissä we love helsinki ajeluissa (joo, se ruosteinen runko jossa oli rumankirjavaa osaa kiinni). Välitys on aika törkeet 47/14. Sheldonin gain ratio 6.8 Gear inches 94 54km/h @ 90 rpm jossen ihan väärin ite laskenut Lukkikset vielä kun sais, toi on kyllä aika raskas nytteki. Mutta perkeleen nopia. Just ajeluilta kotio polkiessa vedin mopopoikien vierellä pitkän matkaa tapiolassa. Menee ylämäkeen hissukseen, tasasella lujaa ja alamäessä täysiä, niinku muutki pyörät. Joskus joutuu ylös taluttamaan mutta muuten on niin nopea ettei tee pahaa
Oot sä ihan tosissas ton välityksen kans? Kadenssit taitaa olla huipussaan...

Kadenssit ei kyllä tota yheksääkymppiä ainakaan saavuta kovin usein.
Vastaus kysymykseen: miten sen nyt ottaa. Tein pyörän alunperin vitsinä (perustin threadin tänne kans), komponentit on siis: liikkeestä pienin mahd. takaratas, bilteman jalkajarrutakakiekko, random etukiekko, kulkurikymppi, ja sitä rataa. Mutta kyllä mä tolla ilosesti poljen aika moneen paikkaan, kovin isoista kadensseista kun en oo koskaan pitäny. Enkä temppuile.

48x15 välitys ollu päällä ku sotkenu vantaalta velolle. Olen todennut sen aika mukavaksi, riippuen tietysti liikenteestä kuinka joutuu himmailee. Radalla lykätään sitte 48x13 tai 14 että reidet paukkuu. Kunnes voi taas siirtyä kovempiin välityksiin.

Aika järkyttävillä välityksillä jätkät ajelee, mutta ei siinä kai mitään, jos reisistä jerkkua löytyy. Jos walto pyörittelee tuolla välityksellä ja 90 kadenssilla edes 1km, niin suosittelen osallistumaan ratakisoihin. Saattaisi tulla menestystäkin.