Road Rage - tarinoita liikenteestä

Bussi meinaa ajaa liikenneympyrästä poistuessaan päälle. Kuski aukoi vihaisena suutaan ja heilutteli nyrkkiä. Kai sitä vois pistää HSL:lle palautetta.

6 Likes

Sain tööttäyksen oikealle kääntyvältä autoilijalta kun ylitin pyörätien motarin liittymässä. Joo se vaihtui punaiseksi kesken kun olin jo risteyksessä ja oisin ehtinyt pikaisemminkin jos ei ois ensin pitänyt hidastella eteen kääntyvän auton takia hetki sitten. Muutenkaan paha nähdä missä vaiheessa valo vaihtuu kun katse on perseilevissä kääntyvissä autoissa.

4 Likes

Laittelin kanssa HSL:lle välitöntä palautetta yksi päivä, kun kuljettaja kääntyi pysäkille tuijottaen oikeaa reittään ja kohdalle pysähtyessään reiden päällä oli kuin olikin puhelin ja oikea käsi puuhasi sen parissa. Kuljettaja palasi vieläpä pysäkiltä ajoradalle tuijottaen sitä reittään, katsomatta taustapeiliin, eteen tai mitään mikä liikenteeseen olisi liittynyt. Onneksi ei ollut minun bussini.

3 Likes

Eilen oli täysin kiinni kuskin kaasujalan hitaudesta etten jääny Kaaren edessä auton lanaamaksi. Auto kyllä pysähtyi pyörätien eteen ja APUKULJETTAJAN kanssa otettiin katsekontaktia, mutta kun olin juuri tulossa suojatien yli lähti auto valumaan suojatielle. Oma vauhti oli ehkä reipahko ja jälkeenpäin olisi tehnyt mieli vähän meuhkata, mutta jäi meuhkaamatta kun olin niin innoissani siitä ettei mitään käynyt.

Ihan ei voi tietää onko ragea vai muuta hölmöilyä, mutta perseestä kuitenkin.
Italiassa ampuvat sentään vain ministerin kissoja, mutta täällä tuntuu joutuvan pyöräilijät tulilinjalle.
Onneks ei kai mitään kmalan vakavaa vammaa.

https://www.ts.fi/uutiset/6005683

1 Like

Ja tänään äänimerkkiä keskustassa takaa tulevalta koska röyhkenin vetää ajorataa, jonka kummallakin puolella jalkakäytävät. Vissiin ois siellä sitten kuulunut ajaa vastoin lakia. En osaa sanoa, ovatko autoilijat muuttuneet tyhmäagressiivisiksi, mutta pari keissiä nyt muutamaan päivään kun aiemmin ollut bliss pitkään (Oulussa siis).

3 Likes

Kai tää on sopivin topikki tilittää. Kiehahtaa sappi vieläkin kun kelailen tilannetta. Eilen oli ihan todella lähellä että vaimo olis tullu jyrätyksi kännisen sähköpotkulautakuskin toimesta.

Oltiin jalan ylittämässä suojatietä Kolmen kaisan edustalla. Siinä sit kaveri työntää pyöräkaistaa hana pohjassa vastapalloon ja jurrista johtuen ei tajua että tässä kohtaa pitäs vittu jarrutella ajoissa kun edessä on ihmisiä. Sankari kuitenkin hoksaa et jotain pitää tehä ku muuten kolahtaa. Lukkojarrutus, lauta sivuslaidiin ja yhdistelmä pysähtyy juuri ja juuri ennen osumaa. Toleranssia jäi alle 50cm.

Tässä vaiheessa tuntuu että olis hyvä idea antaa liikenneopetusta korvatillikan muodossa. Onneksi on sen verran impulssikontrollia että tää jää vaan ajatuksen asteelle. Tyyppi sopertelee siinä jotain tyyliin ''Meinas lähtee lapasesta heh heh." Kehotan häntä ottamaan ihan iisisti liikenteessä ja olemaan ajamatta näitä vehkeitä päissään.

Siitä sit metroon ja pitkiä puhalluksia.

Läheltä piti -tilanteita on kyl ollu ennenkin näiden vehkeiden kans mut nyt tuli jo melkein iholle. Ihana bisnes kertakaikkiaan tämä lauta bisnes <3

6 Likes

Tulin tänään kotimatkalla nolosti autoilijan kouluttamaksi punaisissa valoissa.

Tiedätte varmaan et monissa autoliikenteelle optimoiduissa liikennevaloliittymissä on suhteellisen helppoa ja turvallista pyöräillä punaisia päin, kun vain tiedostaa mihin kaikkiin suuntiin palaa vihreä ja havainnoi, mitä ympärillä tapahtuu. Ite tulee tätä harrastettua käytännössä vain silloin, kun ei tarvi ajaa pysähtyneen auton edestä, mut Hervannan valtaväylän ja Pehkusuonkadun liittymässä oon pitänyt sitäkin tietyissä tilanteissa ihan turvallisena.

Tänään pyöräilin valtaväylän suuntaisesti Hervannan baanaa Hervannan suuntaan ja havaitsin ratikan saapuvan muutaman sadan metrin päästä edestä samalla, kun Keskustan suunnasta valtaväylältä oikealle Hallilaan kääntyvien valo oli vaihtumassa punaiseksi. Takavasemmalta ei tullut ketään ja Valtaväylällä suoraan ajaville autoille paloi edelleen vihreä, joten totesin ettei Hallilan suunnasta odottava auto tule ihan heti liikkumaan ja reitti on selvä.

Ennenkuin pääsin keskisaarekkeelle, auto kuitenkin lähti pysäytysviivan yli ja painoi töötin pohjaan, joten vedin äkkijarrutukset saarekkeelle. Tein pika-analyysin, että oma harkintakykyni petti ja nostin käden hieman nolona ylös virheen merkiksi. Sen tehtyäni pyörätien valo vaihtui vihreäksi ja hölmistyneenä jatkoin matkaa auton jäädessä edelleen odottamaan valojen vaihtumista.

Vasta risteyksestä poistuttuani tajusin, ettei autoilija ollut missään vaiheessa ajamassa liittymään vaan tarkoitus oli ainoastaan kouluttaa sääntöjä rikkovaa pyöräilijää.

Ens kerralla vastaavassa tilanteessa täytyy ainakin tehdä hieman pidempi tilanneanalyysi ennenkuin myönnän perseilleeni. Ja koska liikenneraivo ei mielestäni edistä mitään, täytyy muistaa hymyillä jäynääjälle ja ehkä morjestaa tai näyttää virnistäen keskaria. Nyt jäi harmittamaan oma reaktioni.

Tähän auttaa kun opettelee sellaisen mielentilan, ettei ole ikinä itse väärässä.

Tää muuten auttaa monessa muussakin asiassa ja tekee ihmisestä esim. miellyttävän kumppanin ja parasta mahdollista ryyppyseuraa.

5 Likes

Siis mut meinas kuorma-auto tänään ajaa Tavastian edessä lyttyyn. Ajelin siinä semmosta rauhallista tahtia mitä nyt autot ja ratikatkin, niin tää kuorkkikuski ajoi rinnalle, hidasti oikein mehukkaasti ja alkoi siirtyä kohti tien reunaa missä mä ajoin. Onneksi sain väistettyä mut siis huh.

3 Likes

Mitkä autot

Emmä tiedä tarkemmin mut semmoset missä on neljä pyörää ja sanoo vrum vrum

2 Likes

Tässäki tilanteessa ois helpompaa alkaa vaan lukolla moksimaan sitä autoo niin tietää sekin et kuka on väärässä ja kuka ei

3 Likes

Hyvä vinkki, pidän mielessä :grin::grin:

Oon kuullut, että ihan pelkkä auton koputtelu ohi ajaessa on aika jees. Yleensä jo se riittää saamaan reaktion, että joku kehtaa koskea siihen rakkaaseen alumiiniarkkuun ja sillä tavalla osoittaa ettei autoilija toiminut tilanteessa oikein. Pitää kyllä olla sen jälkeen skarppina ettei tule mitään välitöntä kostotointa perään. Tätä kuulemma harrastetaan esim. väärin pysäköityjen autojen kanssa joissa on joku sisällä.

2 Likes

En tiedä ragesko kukaan, mutta tänään kun pyöräilin ajoradan yli, niin ympyrästä poistuva autoilija sai auton keulan aika lähelle mun takarengasta. Sen jälkeen kun olin jo kerinnyt alta kokonaan pois, niin meni ehkä sekunti tai puoltoista, kun se painoi jarrut pohjaan. En tiedä räpläskö puhelinta, vai oliko sillä vaan vanhuksen refleksit. Näytin peukkua.

2 Likes

Tämä on semmonen tapa joka kantsii kitkeä. Kaistan keskelle vaan tai pikkusen keskilinjan oikealle puolelle, jotta tapaukset ylipäätään vähenee ja kun joku siltikin kiilaa, on itellä tilaa tehdä väistöliikkeitä tai esim. vetää U-lukko ja paiskata se bussin kylkeen, kuten ite joskus. Tietenkin vain kuskin huomion herättämiseksi koska olin vaarassa.

9 Likes

Tuossa on kaiken lisäksi sporakiskot eli paikka kaistalla pitää joka tapauksessa valita myös suhteessa niihin. Kiskojen oikealla puolella päätyy turhan helposti alle ovenmitan päähän pysäköidyistä autoista tai on muuten vaan ahdasta, joten yleensä paras paikka on keskellä kaistaa kiskojen välissä. Tietysti käännökset ja vaihteiden ym. navigointi pitää ottaa myös huomioon.

2 Likes

Joo siis nykyään ajelen yleisesti ottaen keskellä kaistaa. Mut sporakiskot pelottaa, niin tossa kohtaa olin asemoitunut niiiden välttely mielessä reunaan.