Road Rage - tarinoita liikenteestä

Aamulla ragemies toi myös hyvän mielen: Kapea paikka, betoniporsaat jne. Äijä parin koiran kanssa siinä ja odottelin heidän menoaan kun ei mulla kiire. Tien auettua jatkoin matkaa ja perästä kuului huutoa pirikellosta ja jotain. Käänsin pyörän takaisin sellainen “mitä v*ttua katse” silmissä. Mitään en ehtinyt sanoa kun alkoi kuulua “sori hei”:tä ja itsensä syyttelyä. Edelleen mitään sanomatta käännyin taas ja naureskelin itsekseni kotiin asti. Aika noloa alkaa huutelemaan ja heti perään itkemään.

1 Like

Helpoitenhan nää ratkee sillä, että laitettaan Continental tai Delphi lobbaamaan EU määräämään joku niiden oma tuote pakolliseksi varusteeksi uusissa autoissa.

2 Likes

Noniin eilen kevään ekat. Maunula-talon kohdalta valoristeyksessä katsoin, että reitti on selvä ja mun suuntaan ajavilla on punainen valo ja kiihdytin kohti Ogelia. Teen näin usein, jotta kerkeän tehdä sen parinsadan metrin kiihdytyksen ennen kelville ja alikulkuun kääntymistä ilman, että joudun kiihdyttävän autoilijan jalkoihin. Samoin kuin kymmenet kerrat aiemminkin. Noh perästähän kuuluu järkky auton kiihdytysääni ja torvi pohjassa usean sekunnin ajan, teen vaistomaisen pienen liikkeen oikealle ja autoilija ohittaa vasenta kanttaria hipoen meikän parin kolmen sentin päästä hyvinkin mielenosoituksellisesti.

Noh siinä sadan metrin päässä liityntäsillalla palaa punainen ja siihenhän se alumiiniarkku jämähtää. Pääsen vierelle, vedän syvään henkeä, koputan ikkunaan, ikkuna aukeaa ja huudan kovalla äänellä (jotta auton sisus vaan kaikuu), että meinasit sitten tappaa vaan siksi, että kerkeät tähän odottamaan punaisia. Vastauksena nolostuneen kuuloinen pieniääninen tokaisu, että meneppä pyöräilijä vittuun.

19 Likes

Mäkin sain tänään töötti-lovea kun kehtasin ajaa kadulla pari sataa metriä, koska pyörätie meni tien toista puolta ja oli muutenkin törkeän sepelisessä kunnossa. Kolmion takaa tuli auto siihen ja pysähtyi risteykseen. Kun olin kohdalla, soi äänimerkki ilmeisesti toiveeksi siitä, etten ajaisi hänen kadullaan. Keskaria näytin takaisin. Odotin jatkotoimia, mutta ukkeli-oletettu jatkoi toiseen suuntaan. Harvemmin näitä ilmauksia onneksi kuitenkin tulee ainakin minulle tässä kaupungissa vastaan. Ehkä tosiaan liittyy kevääseen jotenkin.

Olen myös mieltä että autossa voisi olla rajallinen määrä tööttäystä, esim uusi auto sisältää 20 sekuntia ääntä eli jos haluaa jälleenmyyntiarvoa niin niitä pitää käyttää konservatiivisesti.

Lisäksi tööttiääni voisi kuulua auton sisällä yhtä lujaa tai lujemmalla kuin ulkopuolella.

Standardi-tööttiääni voisi olla myös esim joku pelleauton tai jäätelöauton suuntainen.

16 Likes

Aivan loistavaa ideointia. Voin vain kuvitella, kuinka 20s tööttitotaali menisi läpi esim Napolissa. Ja biisiksi tietty la cucaracha.

Jos oisin Veijo Bmw, ni laittasin kk maksulla aina lisää aikaa tööttiin.

8 Likes

Just näin!

2 Likes

Fillaristit pilaa liikenteen olemalla siellä ja sen takia autoilijoiden v-käyrä nousee tappiin. Tämä on huomattavasti vakavampi juttu kuin se että autoilijat vaarantaa omalla käytöksellään muiden turvallisuuden.

4 Likes

Haittaamalla liikennettä matelemalla autotiellä 10 km/h neljä rinnakkain ja vaarantamalla muiden ihmisten terveyden kaahamalla jalkakäytävillä viittäkymppiä.

1 Like

Ei nyt ihmeempää ragea, mutta tuli mieleen edellä käydystä keskustelusta: eilen itse (sähkö)autoillessani Flemarilla Harjun suuntaan Frazeninkadulta poukkaa pyöräilijä take away-paperikassi droppitangossa roikkuen. Kieltämättä ajolinjat olivat aika poukkoilevat siinä Hesarille laskeutuessa. Minun ja pyöräilijän välissä ajoi taksi-Tesla, jolle polkunopeus tällä 150m matkalla oli selvästi liikaa, joten oli toimittava kuten tällaisessä tilanteessa tulee toimia eli ohittaa agressiivisesti * ja sen jälkeen vetää jarrut kiinni punasiin valoihin. Pyöräilijä itse ei sinänsä reagoinut asiaan vaan vaihtoi valojen kohdalla jalkakäytävälle ja hävisi kulman taakse Hesarille.

Itsehän olin sinänsä nössö ja hiljensin vauhtiani ja pidin etäisyyttä epävarmaan ajoradalla liikkujaan kunnes reitti oli selvä.

*Sähköautot ovat hulppeasta kiihtyvyydestään huolimatta tässä mielessä tylsiä, koska puuttuva moottorin ääni vie osan agressiivisesta sanomasta pois.

1 Like

… mitään kiinnostusta ”kurittaa autoilijoita”.

Bussi meinaa ajaa liikenneympyrästä poistuessaan päälle. Kuski aukoi vihaisena suutaan ja heilutteli nyrkkiä. Kai sitä vois pistää HSL:lle palautetta.

7 Likes

Sain tööttäyksen oikealle kääntyvältä autoilijalta kun ylitin pyörätien motarin liittymässä. Joo se vaihtui punaiseksi kesken kun olin jo risteyksessä ja oisin ehtinyt pikaisemminkin jos ei ois ensin pitänyt hidastella eteen kääntyvän auton takia hetki sitten. Muutenkaan paha nähdä missä vaiheessa valo vaihtuu kun katse on perseilevissä kääntyvissä autoissa.

4 Likes

Laittelin kanssa HSL:lle välitöntä palautetta yksi päivä, kun kuljettaja kääntyi pysäkille tuijottaen oikeaa reittään ja kohdalle pysähtyessään reiden päällä oli kuin olikin puhelin ja oikea käsi puuhasi sen parissa. Kuljettaja palasi vieläpä pysäkiltä ajoradalle tuijottaen sitä reittään, katsomatta taustapeiliin, eteen tai mitään mikä liikenteeseen olisi liittynyt. Onneksi ei ollut minun bussini.

4 Likes

Eilen oli täysin kiinni kuskin kaasujalan hitaudesta etten jääny Kaaren edessä auton lanaamaksi. Auto kyllä pysähtyi pyörätien eteen ja APUKULJETTAJAN kanssa otettiin katsekontaktia, mutta kun olin juuri tulossa suojatien yli lähti auto valumaan suojatielle. Oma vauhti oli ehkä reipahko ja jälkeenpäin olisi tehnyt mieli vähän meuhkata, mutta jäi meuhkaamatta kun olin niin innoissani siitä ettei mitään käynyt.

Ihan ei voi tietää onko ragea vai muuta hölmöilyä, mutta perseestä kuitenkin.
Italiassa ampuvat sentään vain ministerin kissoja, mutta täällä tuntuu joutuvan pyöräilijät tulilinjalle.
Onneks ei kai mitään kmalan vakavaa vammaa.

https://www.ts.fi/uutiset/6005683

1 Like

Ja tänään äänimerkkiä keskustassa takaa tulevalta koska röyhkenin vetää ajorataa, jonka kummallakin puolella jalkakäytävät. Vissiin ois siellä sitten kuulunut ajaa vastoin lakia. En osaa sanoa, ovatko autoilijat muuttuneet tyhmäagressiivisiksi, mutta pari keissiä nyt muutamaan päivään kun aiemmin ollut bliss pitkään (Oulussa siis).

3 Likes

Kai tää on sopivin topikki tilittää. Kiehahtaa sappi vieläkin kun kelailen tilannetta. Eilen oli ihan todella lähellä että vaimo olis tullu jyrätyksi kännisen sähköpotkulautakuskin toimesta.

Oltiin jalan ylittämässä suojatietä Kolmen kaisan edustalla. Siinä sit kaveri työntää pyöräkaistaa hana pohjassa vastapalloon ja jurrista johtuen ei tajua että tässä kohtaa pitäs vittu jarrutella ajoissa kun edessä on ihmisiä. Sankari kuitenkin hoksaa et jotain pitää tehä ku muuten kolahtaa. Lukkojarrutus, lauta sivuslaidiin ja yhdistelmä pysähtyy juuri ja juuri ennen osumaa. Toleranssia jäi alle 50cm.

Tässä vaiheessa tuntuu että olis hyvä idea antaa liikenneopetusta korvatillikan muodossa. Onneksi on sen verran impulssikontrollia että tää jää vaan ajatuksen asteelle. Tyyppi sopertelee siinä jotain tyyliin ''Meinas lähtee lapasesta heh heh." Kehotan häntä ottamaan ihan iisisti liikenteessä ja olemaan ajamatta näitä vehkeitä päissään.

Siitä sit metroon ja pitkiä puhalluksia.

Läheltä piti -tilanteita on kyl ollu ennenkin näiden vehkeiden kans mut nyt tuli jo melkein iholle. Ihana bisnes kertakaikkiaan tämä lauta bisnes <3

6 Likes

Tulin tänään kotimatkalla nolosti autoilijan kouluttamaksi punaisissa valoissa.

Tiedätte varmaan et monissa autoliikenteelle optimoiduissa liikennevaloliittymissä on suhteellisen helppoa ja turvallista pyöräillä punaisia päin, kun vain tiedostaa mihin kaikkiin suuntiin palaa vihreä ja havainnoi, mitä ympärillä tapahtuu. Ite tulee tätä harrastettua käytännössä vain silloin, kun ei tarvi ajaa pysähtyneen auton edestä, mut Hervannan valtaväylän ja Pehkusuonkadun liittymässä oon pitänyt sitäkin tietyissä tilanteissa ihan turvallisena.

Tänään pyöräilin valtaväylän suuntaisesti Hervannan baanaa Hervannan suuntaan ja havaitsin ratikan saapuvan muutaman sadan metrin päästä edestä samalla, kun Keskustan suunnasta valtaväylältä oikealle Hallilaan kääntyvien valo oli vaihtumassa punaiseksi. Takavasemmalta ei tullut ketään ja Valtaväylällä suoraan ajaville autoille paloi edelleen vihreä, joten totesin ettei Hallilan suunnasta odottava auto tule ihan heti liikkumaan ja reitti on selvä.

Ennenkuin pääsin keskisaarekkeelle, auto kuitenkin lähti pysäytysviivan yli ja painoi töötin pohjaan, joten vedin äkkijarrutukset saarekkeelle. Tein pika-analyysin, että oma harkintakykyni petti ja nostin käden hieman nolona ylös virheen merkiksi. Sen tehtyäni pyörätien valo vaihtui vihreäksi ja hölmistyneenä jatkoin matkaa auton jäädessä edelleen odottamaan valojen vaihtumista.

Vasta risteyksestä poistuttuani tajusin, ettei autoilija ollut missään vaiheessa ajamassa liittymään vaan tarkoitus oli ainoastaan kouluttaa sääntöjä rikkovaa pyöräilijää.

Ens kerralla vastaavassa tilanteessa täytyy ainakin tehdä hieman pidempi tilanneanalyysi ennenkuin myönnän perseilleeni. Ja koska liikenneraivo ei mielestäni edistä mitään, täytyy muistaa hymyillä jäynääjälle ja ehkä morjestaa tai näyttää virnistäen keskaria. Nyt jäi harmittamaan oma reaktioni.