Pyöräliikkeet ja asiakaspalvelu(!)

Ekalla kerralla en edes löytänyt noita pyörätelineitä, kun kävin. Toisella kerralla tulin sieltä takakautta niin löysin.
Ovat muuten luopumassa Thulen tuotteista ja poistohintoja oli myymälässä.
Poistin 12 lukkopesän ja avainten setin. Viimeinkin kaikki tellingit samalla avaimella.

Jaa enpä ollu ennen nähnytkään noita Varuste.netin pyörätelineitä. Mä tosin olen käynytkin siellä vain kävellen tai autolla.

Edellisissä tiloissa niillä oli runkolukittavat telineet ihan oven vieressä.

Vanha viesti joo - mutta meidän liikkeessä loppu työkalujen lainaaminen kun pari kertaa poistuttiin paikalta työkalut taskussa…

Ja sitte on vaikka kui paljon näitä jotka tulee kyselee et voisko lainata ketjuöljyä, pesuainetta, rättiä ja vaikka mitä, tai tehdä keskiöremontin meidän työkaluilla liikkeen lattialla? Yhesti kaveri oli siinä sitte 1.5 tuntia ähertämässä ja hais niin pahalle et piti pitää pari tuntia ovia auki liikeessä et se pinttyneen hien haju siitä katos. Ja useimmiten nämä tyypit ei tietenkään halua tästä maksaa yhtään mitään. Siksi on helpompaa että on tiukka linja - Pyöräpajat on sitte niitä varten jotka haluaa itte tehdä ilmaiseksi.

Ja aika monta oon neuvonukki pajalle ja antanu esimerkiksi yhteystiedot sinne.

Kuinka moni menee kampaamoon kysymään et voisko vähän hiusgeeliä tai leikkuria ihan pikku hetkeks lainaa…

Toki meidänki pajalla saa tietyt tyypit käydä lainaamassa ja tekemässä, jos tiedetään et homma menee ns hyvin. Mut se rajanveto voi olla joskus hankalaa.

Ja yks legendaarinen tapaus oli keski-ikäinen mies, joka tullessaan kauppaan kysyi naispuoliselta myyjältä että oliskohan täällä joku ihan oikea Mies jonka kanssa asioida. Myyjä sanoi että on, mutta mekaanikko tekee tuolla aikataulutettuja sovittuja huoltoja eikä sillä ole aikaa tulla tänne. Osti sitte lokarit ja pyys lainata työkaluja asennukseen. Ähers siinä 20 minuuttia eikä saanu yhtään mitään tehtyä. Lopulta tämä Nainen sitten asensi ne lokarit nopeasti ja sujuvasti - ilmaiseksi ihan pottuillakseen. Naureskeltiin tälle kyllä makeasti jälkikäteen…

12 Likes

Tiukka linja on yks asia ja vittuilu sit ihan eri ja se tuntuu kyl menevän kaikilt ohi täs ketjus.

7 Likes

no siis

2 Likes

Joo tää on ihan totta. Vittuilu on aivan tarpeetonta. Sitä en oo koskaan tehny vaikka ois mitä pyydetty.
Kerran jopa ajo auto pihaan ja kysy et viittisinkö pestä samalla vaivalla heidän autonsa kun kerran painepesurilla pesin siinä pyörän osia.

Tuijotin hetken ja sanoin “No en kyllä pese.”

8 Likes

Mun kokemus pyöräliikkeistä ja palveluasenteesta muuttui paljonkin, kun aloin itse ropaamaan fillareita. Se alkoi, kun vein eksän pyörän erääseen oulunkyläläiseen pajaan jossa lopputulos oli lähtötilannetta paskempi. Kostoksi tuijotin tuubin valottomaan päähän ja opin korjaamaan vian itse, monen virityksen ja vielä useamman erehdyksen kautta.

Tätä ennen kun oli ummikkona asioita pyöräliikkeisiin, palveluasenne oli AINA ja poikkeuksetta ihan paska. No ehkä jossain isossa marketissa saattoi saada jotain inhimillishenkistä serviisiä mut harvemmin niissäkään. Suhtautuminen oli aina se että asiakas ei tienny yhtään mitään yhtään mistään - niinkuin ei tiennytkään - mutta jälkeenpäin ajatellen todella alentavasti suositeltiin ja myytiin leväperäisesti kaikenlaista todella awesome-tason paskaa koska tyhmä asiakas. Eihän sitä silloin tajunnut edes kysyä mitään kun ei tiennyt kysymystäkään.

Myöhemmin kun itseropailun jaloa taitoa rupesi kerryttämään ja ymmärsi jo mennä muuallekin kuin prismaan, se paska nenänvartta pitkin valunut asenne seurasi edelleen mukana eräissäkin erikoisliikkeissä, ja se tuntui kyllä paskalta koska selvästi ”tyhmää” asiakasta kohdeltiin edelleen ihan miten sattuu ja samanaikaisesti vieressä asioinutta spandex-veijoa käsiteltiin kuin vanhaa dokailufrendiä. Tämä toki kiukutti, ja kiukku edelleen lisäsi bensaa itseopeteltujen taitojen liekkeihin.

Aikaa kului, oppia kertyi, ja tajusin että osaankin itse tehdä 99% jutuista mitä tarvitsee, ja koitinkin pyöräliikkeissä asioidessa antaa ymmärtää että hanskaan kyllä lingon ja termit, osaan korjata ja asentaa miltei moitteetta. Jossain erikoisliikkeissä tämä ymmärrettiinkin, ja kohdeltiin asiakkaana kuin ihmistä eikä jotain urpoa. Jossain taas edelleen kohdeltiin kuin urpoa, ja niissä asiointi sitten vähenikin.

Taas vieri vuosia, ja ehkä terävin marginaaliskene alkoi laantua. Muukin kuin perus jopopyöräily alkoi demokratisoitumaan, ja isompien massojen arvostus erikoisempiakin kasauksia kohtaan nousi, jolloin tarjonnan piti kohdata kysyntä, ja asiakaspalvelun myös laskeutua sille tasolle että normaalin yosemite-pyöräilijän ongelmatkin kohdataan huollossa kuten kenen tahansa muunkin. (Ainakin luulisin, ja toivoisin näin - keneltä tahansa itseään kunnioittavalta pyöräliikkeeltä)

Palataan takaisin kalulainaukseen:
ymmärrän erittäin hyvin sen, ettei ihan kenelle tahansa kadunkulmalta sisään astuvalle henkilölle lainata ihan mitä tahansa värkkiä (etenkään jotain erikoisempia keskiötyökaluja tms) ja vaatiikin että henkilö asioi puodissa useampaan otteeseen, tutustuu henkilökuntaan ja kerryttää henkistä luottoa - ja silti vähän epäröisin. Vertaisin tätä snadisti levyjen tai vaikkapa kameran lainaamiseen. Vaatii todellista luottoa ja toisen ihmisen tuntemista että uskaltaa antaa kampetta lainaan, ja silti saa arveluttaa.

Samaan hengenvetoon kuitenkin tosiaan se periaatteen takana seisominen ja puhdas nenänvartta pitkin vittuileva arvostelu on kaksi eri asiaa, ja jotenki toivon tosissaan että kaikki itseään, tuotteitaan ja palveluaan kunnioittavat puodit nojaa ensinmainittuun, osaten silti poliittisesti korrektisti kieltäytyä kun tilanne pamahtaa kohdalle, koska siinä todella saattaa olla tulevaisuuden ropaajan moti kynnyksellä. Vaikka vittuilu miten kasvattaiski luonnetta ja aita ois siinä kohtaa matala :smile: ammattiylpeys on tärkeä asia ja se näkyy kauas ja todellaki vaikuttaa asiakaskokemaan!

Sori ny IHAN KAUHEE vuodatus :see_no_evil:

6 Likes

paras kosto on se mistä kohde ei saa koskaan tietää mitä menetti

2 Likes

Q: miten saa pyörämekaanikon tekemään parastaan?
A: sanoo että tuolla toisessa liikkeessä eivät osanneet korjata

true story.

10 Likes

MP: työkalujen lainaaminen pyöräliikkeelle?

3 Likes

Yli kymmenen vuoden kokemuksella asiakaspalvelussa (en voi hyvin) voin todeta et mikä mua motivoi aina antamaan parastastani on kun asiakas tulee ja sanoo “tossa teidän kilpailevassa liikkeessä oli tarjolla vaan paskaa/törkeää palvelua”.

4 Likes

Joo, pitihän se kuntoon laittaa vaikka oltiinkin jo sulkemassa ovia :slight_smile:

Joo, toi on kyllä :slight_smile:

Itse teen kyllä aina parhaani kun huollan pyöriä - mutta toki joka ikinen ihminen tekee joskus virheitä. Sitte jos on virheen tehny, ni se pitää kyllä myös myöntää ja korjata. Vasta siinä kohtaa homma muuttuu huonoksi jos ei osaa ottaa vastuuta omista mokistaan. Tai alkaa syyttelemään vaikka asiakasta, tai vähättelemään asiaa.

Kauan sitten kävi ittelle niin että kiireessä, väsyssä ja ajatuksissaan olin laittanu jalkajarrunapaan normaalia vaseliinia enkä kuumankestävää jarrurasvaa, ja 2 vkoa myöhemmin asiakas tuli sanoon että ikävästi vinkuu jarruttaessa. Oli valmis ostamaan uuden kiekonkin jos se sitä vaatii. Avattuani navan tajusin virheeni, huolsin oikealla rasvalla ja ilmotin asiakkaalle että mokasin, ja nyt se on kunnossa.

Asiakas toi kuohuviinipullon parin tunnin päästä, ja sanoi että se on kiitokseksi siitä että myönsin virheeni…

32 Likes

:person_getting_massage:.

Jotenkin tuli mieleen se kun soitin humppaa rahasta ja sit joku kerta ihan couldn’t-care-less keikalla puoli kahdelta yöllä tajusin että mulle tää on kolmassadas kerta vetää Tinakenkätyttö mut näille tyypeille tää on ehkä ainoo kerta mennä naimisiin. Tää oli semmonen havainto mikä on muuttanut mun aspa-asennetta pysyvästi. (Ja siis opettajana nykyään sama juttu.)

22 Likes

Mun musaopebroidilla oli häähumppakeikoista täysin sama havainto. Käytti tosin biisiesimerkkinä Hölmöä rakkautta.

1 Like

Miksi (tai pikemminkin, minkälaisen) pyöräliikkeen tarvitsisi lainata työkaluja :thinking:

En ole ite myymälässä ollu ekstramielissäni, kun joku on tullu sinne haukkumaan sitä toista varustepuotia Konalassa. Vuosia sitten vanhalla paikalla muistan ettei myyjiä siellä aina löytäny mutta se puoli on kauan sitte saatu kuntoon. Jos asiakkaalla on joku ongelma – vaikka sitten se ettei muut osannu auttaa – niin se kyllä jättää tapaukset mieleen positiivisina, jos ite lopulta on se joka saa autettua. Vaikka sitten neuvomalla kolmanteen liikkeeseen.

Mites? Vieläkö Annankadulla vanha äkäinen ukko myy fillareita ja osia?

1 Like