Pyöräliikkeet ja asiakaspalvelu(!)

ei nyt oikein liity pyöräilyyn, mutta taitaa olla oman aikakauden “helmiä” nämä asiakkailleen vittuilevat erikoisliikkeet. hyvässä muistissa on esim. Konalassa nykyisen varuste.netin tilalla olleet vanhat rakennukset missä oli tietokoneliike cruzbroker(nykyisellä ei taida olla mitään tekemistä silloisen kanssa), siellä oli kyllä asiapalvelu kohdallaan.

Siis en kyl tiie ois ollu iha 10 sek juttu käyttää nopee 32 millistä avainta kiristää threaded headset ku se kolis koko aja ja kuumotti et se menis entist paskempaa kuntoo. Siihe ois riittäny kans iha vaa sen ylä mutterin kiristämine.

Aluks se tyyppi siel kassal selitti jtn et joo me joko myydään tai työkalui tai huolletaan pyörii mut ei kyl mitää hetkekskää sulle lainata. Sit ku olin about kääntymäs veke et jaaha tämmöne keissi nii oli sillee et ”mut tuolt huollost voi kysyy” tai jtn.

Sit ku tuun sinne huoltoon nii seki jamppa lähti puhuu semmosel sä et tiie pyörästäs mitää asenteel, ja kysy et tarviinko 32 va 36 millistä avainta tai jtn (ihanko pyörästään mitään tietämätön tietäs sen sitte). No sanoin et 32 ja se sit rupes tekee sitä mulle, laitto headsetin nii hiton kireelle et pyörää ei pystyny yhel kädel taluttaa enää. Loppuvuoro duunis aattelin vaa et ei ois ees pitäny kysyy mitää ja kolistella menemää.

Oli se headset jo valmiiks pitted ja vaihtokunnos, mut ton jälkee ku kävin säätää sopivaks pajal nii ei se enää pysyny kireel vaa lähti ain kolisee.

Tommone 32 milline avain on kuitenki semmone jota kukaa ei pidä messis, must iha perus taas pitää töis mukana joku kuusiokolo setti/multitool ja 15 milline, rengasraudat, pumppu. Mut kyl sit jos headset on löysä nii se on aik akuutti juttu.

Must jos firmas on joku sääntö et mitää ei lainata ilmaseks (oisin kyl siis voinu maksaa vaik kybän jos se sitä ois ehdottanu), nii sitte sanoo sen vaa ja pahottelee. Mut sit en ymmärrä sitä et miks pitää puhuu iha helvetin alentavasti jokases vaihees tota keissii. Ei pelkkä kassa vaa huolto kans.

Jos ei pysty auttaa nii ei auttas, mut ainaki ite tykkään mennä sellaseen pyöräkauppaan jossa tiedän et ne antaa iha pient apuu jos joku sattuu tarvii, ja et ihmisille ei puhuta alentavasti, ja et ei kosketa toisten pyöriin ilma lupaa.

Mul menee legit iha päivä pilalle tommosist kokemuksista, ja jos meininki olis tota joka kivijalas nii tilaisin sitte iha tyytyväisenä ihan kaiken vaa netistä iha vaa ettei tarvis tukee tommost paskaa.

24 Likes

tihihi

mun mielestä se roolileikki menee niin, että tiskin toisella puolella vastataan tilanteen sujuvuudesta ja ite voi olla vaikka vähän toopena kysymässä neuvoa tai työkaluja. myyjä kertoo missä rajat menee.

lähes kaikki omat lojaalit suhteet liikkeisiin on alkanu avunannolla tai vinkeillä
ja sitten kun omat eurot satelee sinne vuosia niin luulen että maksavat kyllä itsensä takaisin.

8 Likes

carlin asia on mun tiedossa toinen asia minkä fillarikellari hajottanu, ja tässä toisessa casessa oli ihan maksava asiakas. En nyt ihan ymmärrä miten työkalun lainaaminen on vaaralisilla vesillä olemista, onhan esimerkiksi töölön pyörässä ihan osio kassalla mistä saa lainata ja kai pelagolla myös.

1 Like

Itsellä myös havainto että myyjä/omistajalla on paineita, johtuneeko siitä että joutuivat sulkemaan toisen liikkeensä Kärsämäessä Turussa.
En ostanut häneltä pyörää, vaikka olin sitä kuolastanut ikkunasta montakertaa ohi vaeltaessani.
Huolto puolen heppu tosin oli asiallinen ja ilmeisen kiusaantunut myyjä/omistajan paineista.

Oon vähän kiikun kaakun jos kuvittelen itteni tiskin taakse että mitä tekisin.

Varmaan tapauskohtaista harkintaa käyttäen saattaisin huolellisen ja osaavan oloiselle tyypille lainata työkalua. Mieluiten en mutta en sulje mahdollisuutta pois. Etenki jos kyse on kierteellisen ohjainlaakerin kiristämisestä eli ne työkalut ei ole kalliita eikä hajoa helposti.

Mitä tekisin paremmin: jos vastaus olisi ”ei” niin se olis sitte vaan ei ilman sarvia ja hampaita.

Jos lainaamaan en ryhtyisi, voisin tehdä tuollaisen homman halvalla tai veloituksetta. Kuten tässä tehtiinkin.

Mitä tekisin paremmin: osaisin laittaa ohjainlaakerin oikealle kireydelle.

Ihan hyvä pyöräilijä on oikeassa, eli tiskin takana on vastuu siitä miten homma etenee, oli asiakas sitten pyytämässä tai kysymässä mitä vaan.

Tietysti asiakkaana toimiessa on hyötyä, jos on kokemusta aspahommista ja osaa ottaa sen huomioon. Mä olen vuosien aikana huomannu, että hyvää palvelua voi saada melkein mistä vaan ja epäonnistuneiden reklamaatioiden määrä on nolla. Laitan tän melkein kokonaan sen piikkiin mitä olen ite erikoisliikkeen myyjänä ollessani oppinut.

4 Likes

Näinkin voi käydä:

Tarina osien lainaamisesta pyörähuollosta:

Oli ns. eka kerta, kun olin itse kasaamassa fillaria.
Työkaluja- varsinkaan erikoissellaisia ei ollut, mutta kämpän sisäpihan toselta laidalta löytyi kellarista pyöräkorjaamo, josta kävin kyselemässä jeesiä.
Kyseessä oli liike, joka ei myynyt pyöriä, vaan huolsi ja myi vähän jotain varaosia ja renkaita.
Se omistaja oli sellanen kauan sitten eläkeiän saavuttanut vanhempi mies, joka käski tuomaan koko kaikki hilut sinne pajalle.
Ilmeisesti ei hirveätä kiirettä ollut, kun jouti jeesailemaan ja mm. keskiön rotsaukset ja feissaukset hoitu siinä, eikä se mitään rahaa huolinu, ku oli mielissään vaan ku opettelin ite tekemään.
Neuvo, miten ohjainlaakeri hyvin ilman sitä kuulia paikallaan pitävää peltihäkkyrää, anto lisää kuulia ja muutenkin oli mukava.

Sain pyörän valmiiks, ajelinkin sillä ja kävin siltä tyypiltä ostamassa joskus pumpun ja pari rengasta ja takavalon.
Sit 1 kerta parin vuoden tauon jälkeen menin sinne, ku olis taas tarvinu ulosvetäjää kammen vaihtoon, niin ovessa oli lappu, että liike suljettu kuolintapauksen johdosta :cry:

15 Likes

Kävin Varuste.netissä, olivat muuttaneet uuteen isoon halliin Konalassa. Perinteinen autolla pääsee suoraa ovelle, pyörät oli työnnetty rakennuksen sivulle rinteeseen.

Runkolukittavat telineet oli kyllä pyörille, mutta silti jäi sellanen fiilis, että firman arvot selkeet - maksava asiakas tulee autolla.

jep, ei fresh.

toisaalt olin itekin lapsena ihan samanlainen erityistapaus

1 Like

mut siis kuka Todellinen Harrastaja käy pyöräliikkeessä? premise ridiculous.

1 Like

Yritin käydä Pelagossa yks aamu, mut lähettivät pois, et töitäkin ois tehtävä. Ok, liike ei ollut vielä auki, mut silti.

1 Like

niinjoo jos on kavereita

ylipäätään

Joo siis kyl jos on jaksanu polkee jonnekki teollisuusalueelle niin kyllä jaksaa tuosta vielä ovellekkin kävellä, nää tyypit taas jotka tulee autolla niin ne ei jaksa kävellä niin ei mitään järkee laittaa autoja rinteeseen ja pyöriä parkkialueelle.

Puuttuu enää:

Ekalla kerralla en edes löytänyt noita pyörätelineitä, kun kävin. Toisella kerralla tulin sieltä takakautta niin löysin.
Ovat muuten luopumassa Thulen tuotteista ja poistohintoja oli myymälässä.
Poistin 12 lukkopesän ja avainten setin. Viimeinkin kaikki tellingit samalla avaimella.

Jaa enpä ollu ennen nähnytkään noita Varuste.netin pyörätelineitä. Mä tosin olen käynytkin siellä vain kävellen tai autolla.

Edellisissä tiloissa niillä oli runkolukittavat telineet ihan oven vieressä.

Vanha viesti joo - mutta meidän liikkeessä loppu työkalujen lainaaminen kun pari kertaa poistuttiin paikalta työkalut taskussa…

Ja sitte on vaikka kui paljon näitä jotka tulee kyselee et voisko lainata ketjuöljyä, pesuainetta, rättiä ja vaikka mitä, tai tehdä keskiöremontin meidän työkaluilla liikkeen lattialla? Yhesti kaveri oli siinä sitte 1.5 tuntia ähertämässä ja hais niin pahalle et piti pitää pari tuntia ovia auki liikeessä et se pinttyneen hien haju siitä katos. Ja useimmiten nämä tyypit ei tietenkään halua tästä maksaa yhtään mitään. Siksi on helpompaa että on tiukka linja - Pyöräpajat on sitte niitä varten jotka haluaa itte tehdä ilmaiseksi.

Ja aika monta oon neuvonukki pajalle ja antanu esimerkiksi yhteystiedot sinne.

Kuinka moni menee kampaamoon kysymään et voisko vähän hiusgeeliä tai leikkuria ihan pikku hetkeks lainaa…

Toki meidänki pajalla saa tietyt tyypit käydä lainaamassa ja tekemässä, jos tiedetään et homma menee ns hyvin. Mut se rajanveto voi olla joskus hankalaa.

Ja yks legendaarinen tapaus oli keski-ikäinen mies, joka tullessaan kauppaan kysyi naispuoliselta myyjältä että oliskohan täällä joku ihan oikea Mies jonka kanssa asioida. Myyjä sanoi että on, mutta mekaanikko tekee tuolla aikataulutettuja sovittuja huoltoja eikä sillä ole aikaa tulla tänne. Osti sitte lokarit ja pyys lainata työkaluja asennukseen. Ähers siinä 20 minuuttia eikä saanu yhtään mitään tehtyä. Lopulta tämä Nainen sitten asensi ne lokarit nopeasti ja sujuvasti - ilmaiseksi ihan pottuillakseen. Naureskeltiin tälle kyllä makeasti jälkikäteen…

12 Likes