Millä täytät renkaasi, onko ilmanlaadulla väliä?

josbanse - 11:26, 19.10.2018 » Vaihtaako joku säännöllisesti ilmat? Käyttääkö joku typpeä, happea tai jopa heliumia?
Olisiko tämä oikea ketju :-) [Heliumia renkaisiin.](https://www.yksivaihde.net/old/27270)

Viidakossa tai syvän etelän suistoalueella pitää sit käyttää vedeneroitinta koska ilmankosteus on sitä luokkaa että olis sama täyttää lihat vedellä.

Itse olen käyttänyt ilokaasua ja vaihdan kaasut aina perjantaisin ennen ravintolaan lähtöä. Joskus myös muinakin aikoina kun siltä tuntuu.

Munccis - 13:50, 19.10.2018 » En ymmärrä miksi porukka rupeaa perseilemään jostain vuoristoilmalla pumppaamisesta ym kaasuista kun alun perin kyse oli vain renkaiden ilman säännöllisestä vaihtamisesta, ihan luonnollinen huoltotoimenpide jos mielii pitää renkaat ja sisurit kunnossa. Ja sanokaa mitä sanotte mutta eron huomaa ajossakin. Luuletteko että esimerkiksi formulakuskit ajaa samoilla ilmoilla kuin edellisessä maassa kun laite lennätetään uuteen kisamaahan?
Mielenkiintoista...onko jotain faktaa esittää?
kunba - 14:01, 19.10.2018 » Viidakossa tai syvän etelän suistoalueella pitää sit käyttää vedeneroitinta koska ilmankosteus on sitä luokkaa että olis sama täyttää lihat vedellä.
Veteen on ehdottomasti liuotettava suolaa, muuten menee lihat pilalle!

Kuka ajaa vielä vuonna 2018 ohuilla ilmoilla?

Höh, Munccis hei, kaikki ketjuun kirjoittavat varmasti vaihtavat ilmansa säännöllisin välein. Ei siitä tartte enää puhua. Sama koskee kyl ilman kuivattamista. Oisko vähän hölmöö vetää jollain märällä ilmalla, tirsk.

Mutta onko joku foorumin kemisteistä tai muista ilmatieteilijöistä koittanut tehdä omaa synteettistä artesaani-ilmaa? Olisi selvästi kysyntää.

Jaa se olis taas perjantai

Synteettistä ilmaa erilaisilla koostumuksilla saa jo usealta toimittajalta tilattua, joten sen itse “tekeminen” kuulostaa lähes samanlaiselta erikoisuuden tavoittelulta kuin esim. oman polkupyöränsä itse hitsaaminen…

Lakimies84 - 14:25, 19.10.2018 »
Munccis - 13:50, 19.10.2018 » En ymmärrä miksi porukka rupeaa perseilemään jostain vuoristoilmalla pumppaamisesta ym kaasuista kun alun perin kyse oli vain renkaiden ilman säännöllisestä vaihtamisesta, ihan luonnollinen huoltotoimenpide jos mielii pitää renkaat ja sisurit kunnossa. Ja sanokaa mitä sanotte mutta eron huomaa ajossakin. Luuletteko että esimerkiksi formulakuskit ajaa samoilla ilmoilla kuin edellisessä maassa kun laite lennätetään uuteen kisamaahan?
Mielenkiintoista...onko jotain faktaa esittää?
Joo kuule, oletko kuullut empiriasta ja elämänkokemuksesta?
Munccis - 13:50, 19.10.2018 » En ymmärrä miksi
:/
tmar - 15:05, 19.10.2018 » Synteettistä ilmaa erilaisilla koostumuksilla saa jo usealta toimittajalta tilattua, joten sen itse "tekeminen" kuulostaa lähes samanlaiselta erikoisuuden tavoittelulta kuin esim. oman polkupyöränsä itse hitsaaminen...
Niinnoaattelinku, täällä foorumilla eka ajetaan velodromipyörillä kaupungilla ja nyt kaikki ajaa pyörillä mettää yöksi vaikka olis kylmä, ni kyl jotkut omaa ilmakin vois tehä. Pyörän hitsaaminen itse kuulostaa absurdilta.

Tapana laittaa ilokaasua. Rengasrikko naurattaa vain.

Kannattaa laittaa lämmintä ilmaa, se on sekä ohuempaa että lämmittää rengasrikon sattuessa.

Munccis - 15:06, 19.10.2018 »
Lakimies84 - 14:25, 19.10.2018 »
Munccis - 13:50, 19.10.2018 » En ymmärrä miksi porukka rupeaa perseilemään jostain vuoristoilmalla pumppaamisesta ym kaasuista kun alun perin kyse oli vain renkaiden ilman säännöllisestä vaihtamisesta, ihan luonnollinen huoltotoimenpide jos mielii pitää renkaat ja sisurit kunnossa. Ja sanokaa mitä sanotte mutta eron huomaa ajossakin. Luuletteko että esimerkiksi formulakuskit ajaa samoilla ilmoilla kuin edellisessä maassa kun laite lennätetään uuteen kisamaahan?
Mielenkiintoista...onko jotain faktaa esittää?
Joo kuule, oletko kuullut empiriasta ja elämänkokemuksesta?
Rauhoitu hyvä mies! Ei tämä vittuilua ollut. Kiinnostaisi vaan tietää. Kun tuo ilman vaihtaminen kuulostaa ihan helvetin utopialta.

Heh, ihme et Lakimies84lle ilmojenvaihto päivittäin on vähän utopistista. Rupee siihen, et Aina ennen lenkkiä vaihdat ilmat. Tuore ilma parasta.

no on ilmoja pidelly.

Pitää varmaan alkaa autoonkin vaihtamaan päivittäin ilmat. Vie varmaan tällä tavalla vähemmän gasoa.

Ilmassa on seuraavia kaasuja:
• typpeä 78,084 %
• happea 20,946 %
• argonia 0,934 %
• hiilidioksidia 0,040 %
• neonia 0,001818 %
• heliumia 0,000524 %
• metaania 0,0001745 %
• kryptonia 0,000114 %
• vetyä 0,000055 %

Varmaan nuo raskaimmat atomit jäävät jäljelle kun kevyemmät (=pienemmät) suodattuvat kumin läpi.

Haa! Eli siis ilma renkaassa typehtyy ihan ittellänsä.

Aivan mahtavaa.

En tiedä artesaani-ilmasta, mutta sellaisen kaksiventtiilisen kumin ja vanteen vois tehdää. Sais purgee hyvät ilma sisään silleesti et varmasti vaihtuu kunnolla. Toinen venttiili schrader ja toine presta. Koska valinnan mahdollisuus on potentiaalia. Trispokeen kolme venttiiliä, kolmas tietysti dunlop.