Ketjun rutina

Dear doc,

Mulla kuuluu ketjusta rutinaa. Ei paljoa, oikeastaan vaan vähän, sellaista hiljaista ääntä, mutten tiedä onko se (ketju) silti jotenkin huonosti. En tiedä miten testaisin. Tahtoisin että ääntä ei kuuluisi. Ketju on suht.uusi, kesäkuussa hankittu, ja vähän parempi perusmummiskaketju, makso sentään kympin eikä kolme euroa.

Ketju ei ole mitenkään erityisen kärsinyt. Kai siihen on voinut pölyä tai kuraa päätyä kesän aikana kurvaillessa. Rasvattukin on, joskus. Voiko rutinan aiheuttaa se, että ketju olisi liian kireällä? Toisaalta musta tuntuu että kireys on sopiva ajamiseen. Ei tuu tyhjää lenksuttelua ja toisaalta sormella ketju liikkuu vielä ylös alas jonkin verran. Joustaa siis.

Ketjulinjakin on aika pitkälti ihan suora. Eturieska on paska ja se venkuloi vähän, olisko siinä muutaman millin heitto siinä hampaiden kohdassa kun vertaa kammen ollessa ylhäällä tai alhaalla.

Oonko raskaana? Tarvitsetko kuvia tai ääninäytteen?

t. lauri

Lisää öljyä ja sitten pyyhit kaikki pois ja hampaiden välit kanssa puhtaaks. Sitten taas lisää öljyä ja taas pyyhit ne ketjuset silleen kivasti kuiviks. Sitten kumarrat kohti länttä ja pyörit eka kolme kertaa pyörän ympäri myötäpäivään ja kaks vastapäivään. Lopuks vielä vedät lusikkallisen kalanmaksaöljyä naamariin. Pitäis alkaa rutinat kuulua ihan eripaikoista.

Voimasiirtoon tulee rutinoita myös, jos rattaat ovat kuluneet ja tuore ketju ei istu niihin kunnolla. Siihen tehoaa parhaiten korvatulpat tai rattaiden vaihto.

Tuoreita osia kaikki, mut eturieska on kyllä nii sekundaa, etten ihmettelis vaikka se johtuisi siitä.

Pitääpä testata tota extra lubee!

Kandee ehkä tsekata myös onko ketju “venynyt”. Yhden paskisketjun venytin ihan viduiks jollain 400km matkalla kesällä… ihan mittanauhalla onnistuu (sellaisella mistä löytyy tuumat).

… tai sitten vertaamalla uuteen: kuvassa uus ja vanha vierekkäin. Reilun metrin matkalla siirtymää mulla oli jo yli puoli linkkiä.

stretched vs new chain

Ei kai tuota voimansiirtoa äänettömäksi saa millään? Meikäläisellä on ketjulinja luotisuora, ketjut puhtaat ja rasvatut, rattaat kuosissa ja kyllä sieltä rapina ja rutina silti kuuluu. Aika vähän, mutta silti.

Kyllä sen toki äänettömäksi saa. Riippuu tietty vähän jo tuuristakin miten eri osat sopii yhteen. Hyvinä päivinä ja tuoreilla rasvoilla oma pyörä on kyllä äänetön rengasääniä lukuunottamatta… tai sit on vaan heikko kuulo.

Mulla on Rogissa kummassakin päässä ihan kurarattaat, toki leveelle ketjulle
tarjoitetut. Ketjut oli alussa aivan hiljaiset mutta nyt kk:n jälkeen niissä on
jo se tuttu rahina-nitinä. Ei kovin häiritsevä mutta kuitenkin.

-Olli

Ratkaisu voisi olla old-skool-heppujen käyttämä steariinikikka. Faijalle kirosin aiheesta, ja se osasi neuvoa, mutta en ole vielä kokeillut itse. Tarkoituksena on siis saada ketjuihin kevyt vahapinta, suojaa hyvin. Tietty notkeus siinä vähän kärsii, mutta ei käsittääkseni kovin pahasti.

Miiten se kevyt vahapinta aikaansaadaan? Hinkataan tuikkua ketjuun niinku ennen vanhaan minnareiden pohjaan vai kenties poltetaan kynttilää ja valutetaan siitä (ei kai sentään)?

Mä veikkaan, että hinkkaus on se sana. Toisaalta taas kaupoista saa ihan tarkoitukseen sopivaa vahaakin. Kannattaa varmaan jostain velosportista tms kysellä. Vielä toi kmc on kohtalaisen hiljainen, joten ei jaksa nähdä vaivaa.

Junnnuna tuli hinkattua ihan perus kynttilää kuivapuvun vetoketjuun. Kyllähän se sillä tavoin toimi hieman paremmin eikä hirttänyt kiinni kun piti päästä caccimaan.

Kun vaihdoin kovasti venyneen ketjun uuteen, alkoi voimansiirto rutista kiihdyttäessä. Osa äänestä tuli eturattaasta ja katosi vaihtamalla, en viitsinyt eturatasta kääntää.

Isompi ääni tuli takarattaasta, jolla oli pari tonnia takana. Käänsin rattaan jolloin kiihdytys hiljeni mutta hiljentäessä rutisi. Epäsymmetrisestihän ne kuluu, mutta tuo oli hauska efekti.

Pitäisi vaihtaa ketjua tarpeeksi usein.

samuli-1 - 9 hours ago » Miiten se kevyt vahapinta aikaansaadaan? Hinkataan tuikkua ketjuun niinku ennen vanhaan minnareiden pohjaan vai kenties poltetaan kynttilää ja valutetaan siitä (ei kai sentään)?
Hetkinen... eihän sitä hinkkaamalla saa menemään millään ketjun rullien sisään. Eiks homman nimi ole kattila hellalle, sinne parit kynttilät ja eikun sulattelemaan ja siellä ketjua keittämään, ala: http://www.sheldonbrown.com/chains.html#wax

Jos se homman nimi on, et vaha estää kakkaa pääsemästä sinne kriittisille alueille, ni varmaan se vahakerros ketjun pinnalla ajaa asiansa.

Kuluttaako teidän mielestä skidaaminen ja jarruttelu olennaisesti ketjuja ja rattaita?

Mulla on mennyt aktiivisessa ajossa fiksillä ketjut ja rattaat nopeemmin huonoksi kun vaikka mtb:llä. Mutta toisaalta mulla on ollut fiksissä paskoja 1/8 ketjuja ja mtb:ssä oli aina hyvät ketjut. Jos siis olisi saman tasoset ketjut fiksissä ja vaihteellisessa niin olisiko kulumisessa ja venymisessä selvää eroa?

Kyl ne tuntuvat ainakin venyvän aika vauhdikkaasti.

konkeli - 1 hour ago » Kyl ne tuntuvat ainakin venyvän aika vauhdikkaasti.
Joo varmaan skidaamisen ja kikkailun aiheuttama ketjun eestaasvenkslaaminen rasittaa huomattavasti enemmän.

Pitääpä vahailla ja keitellä kun jaksaa.

Muistakaahan kuitenki että pyörät on mekaanisia laitteita ja aina kuuluu enemmän tai vähemmän ääntä ku metalli hinkkaa toiseen metallii. tosin kun joku normaalista poikkeava ääni ilmaantuu nii sitte voi enteillä huoltotarvetta.

Mulla oli 1,5 vuotta campan c9 ketju joka oli sen vuojen hiljanen mutta sitte alko kuuluu “tykytystä” hiljentäessä. Ketju olikin pirun venyny ja ehkä vähän löysäki. vaihoin uutee ja äänet vaa paheni… kuulu tätä “tykytystä” aina ku kammet pyöri. no sehän kertoo siitä että rattaat ja ketju ei vielä oo asettunu paikoillee tai ovat eriverran kuluneet. no kuukausi kuuntelin sitä ääntä ajaessa ja sitte se loppu. eli aina ku vaihtaa voimansiirtoon palikoita niin kestää aikansa että että osat asettuu kohillee (kuluu tasasesti yhtee sopiviksi tai jotai), vähän sama homma ku uudet kiekot natisee ja paukkuu hetken uutena. No enää ei mulla kuulu fillarista muuta ääntä ku reinkaiden humina ja kampien natina tiukasti runtatessa.

Se hihnaveto taitaa olla hiljaisin vaihtoehto. Jaa, märällä se voi kiljua kuin mun rellun jakopäänhihna.