Ketjun rutina

Jaha, kmc:n värikäs ketju on pitänyt nyt pari päivää aivan infernaalista metakkaa, ja just puhdistin ja öljysin sen koulun “hypärillä”. Katsotaan hiljeneekö ja kuinka pitkäksi aikaa. Se vahakeissi on kauniisti jäänyt tekemättä.

Mutta siis, huomasin just kuinka takaratas oli päässyt rampittumaan varsin kovaa tahtia. Ottaen huomioon että takaratas on reilusti alle vuoden ikäinen, 9 kk its as. Liikkuuko toi ketju sivusuunnassa niin pirusti, että se aiheuttaa sen? Ei ole ollenkaan mahdoton aatos, kun edessä on maantierieska ja takana 1/8-tuumainen ratas. Kokeneemmat kiinteilijät, avatkaa vinkkiarkkunne plz.

Paavo lähettipuolelta ainakin just sanoi kapeiden rattaiden leveällä ketjulla kuluneen vauhdilla. Mut en mä sit tiedä voisko takaratas kulua vauhdilla eturattaan kapeuden takia… Ehkä.

No musta tuntuis ainakin järkevämmältä jos eturieska kuluis vauhdikkaammin tuossa tilanteessa, mut ei. Toi TA näyttää ihan iskemättömältä kun sen putsaa. Tosin takaratas onkin jotain no-name-laatua.

Siis kyllähän ketju tuolla set-upilla liikkuu jonkin verran sivusuunnassa, mutta silti mä vähän jäin ihmettelemään tuota kulumisen määrää, en mä NIIN paljoa ole ajanut tässä vuoden aikana.

Viime talvi oli aika raju voimansiirrolle. Veden paiskoma sepelihiekka söi rattaita ja ketjuja melkoiseen tahtiin, ja se voi osiltaan selittää kulumisia. Lumikeleissä olisi varmaan päästy vähemmällä.

Mulla on nyt ollut reilun vuoden rosteriketjut. Ketjut on kestäneet ihan hyvin, onhan ne varmasti ihan törkeästi venyneet, mutta eivät (ihan) vielä vaihtokunnossa. Yhden eturattaan (aluratas, 42t, 3/32") olen nyt vaihtanut, se oli vaan kulunut niin epäkeskeisesti, että ketjun kireys heitti todella paljon. Takarattaan ( 15/16t, 1/8") vaihdoin kanssa, edellinen oli piikkiä isompi ja kulunut selvästi kuopalle.

Nyt päästäänkin sitten seuraavaan aiheeseen, eli mistä kannattaisi hommata voimansiirto? En ehkä viitsi vielä ennen talvea laittaa uusia kamoja loskan syötäväksi, mutta jos nyt alkaisi vaikka speksata.

chotto matte

Epätasaisen kulumisen takia oon itse aina silloin tällöin ottanut eturattaan irti ja pyöräyttänyt sitä 1/5-kierrosta (tai mikä BCD ikinä onkaan) suhteessa kampiin. Pyöritysliike kun ei kiinteelläkään ole läheskään tasainen vaan syö hampaita aina tietystä kohtaa vähän voimakkaammin.

boren - 2 months ago » chotto matte http://www.youtube.com/watch?v=nsCbgwcTRNY
Topicci huutaa haudan takaa: Tämä toimii! :) Laitoin ite ihan vaan talouspaperisuikaleen kaksin kerroin, mutta joku tukevampi rasva-apinapaperi toimii varmaan paremmin. Talkkarista jäi pari pientä paperinpalaa ketjuun, mutta ei nähdäkseni muuta haitallista.

Mulla on motonetista haettua varsin imukykyistä “Puhdistusliinaa”, se suikaloituu kauniisti tuota temppua varten. Varsin mainio tapa, tosin suosittelen pesemään ketjut ensin, ja vasta sitten öljyämään.

suosittelen ketjun kierrätystä, esim. kahden ketjun vaihtotaktiikkaa 2-3 viikon välein tai x-kilometrin välein. Samalla voipi kerran kuussa pyöräyttää ratasta sopivan määrän ja saa voiman siirron puhtaaksi (käytän yleensä vain rättiä, en jaksa pestä). Myöskin olen huomannut että “pienet” keskiörattaat kuluvat (suhteessa) todella nopeasti, samoin kuin 16-piikkiset takarattaat, joten olen siirtynyt isompiin versioihin… 46-18, 44-18 (nyt) jne jne. Säästyy tupakkaa, vaivaa ja hiuksissa pysyy väri.

.

Vai taasko puhun paskaa, anyone??

Smurf - 1 minute ago » suosittelen ketjun kierrätystä, esim. kahden ketjun vaihtotaktiikkaa 2-3 viikon välein tai x-kilometrin välein. Samalla voipi kerran kuussa pyöräyttää ratasta sopivan määrän ja saa voiman siirron puhtaaksi (käytän yleensä vain rättiä, en jaksa pestä). Myöskin olen huomannut että "pienet" keskiörattaat kuluvat (suhteessa) todella nopeasti, samoin kuin 16-piikkiset takarattaat, joten olen siirtynyt isompiin versioihin.. 46-18, 44-18 (nyt) jne jne. Säästyy tupakkaa, vaivaa ja hiuksissa pysyy väri. . .. ... Vai taasko puhun paskaa, anyone??
Paskaa sä jauhat, taas. Mitä sä muka näistä hommista tiedät, ajatsä muka talvellakin?

:wink:

no mutta fysiikan lakien (joista mä en kyllä itse asiassa tiedä mitään) mukaan pienet rattaan kuluu kyllä nopeammin kuin isot kun joutuvat enemmän ketjun rouhimiksi pyöriessään enemmän kuin ne isot vastaavat.

Ha! Epätieteellistä! Roviot käyntiin!

Nimittäin, jos välitys on sama, niin rattaat pyörii ihan yhtä paljon. Ero on siinä, että pienessä rattaassa on vähemmän hampaita jakamassa kulutusta. 15-piikkisessä yksi hammas ottaa kontolleen 6.67% kulutuksesta, kun taas 19-piikkisessä kukin hammas ottaa niskaansa vain 5.26% kulutuksesta. :stuck_out_tongue:

öööh, yritin ikäänkuin kommunikoida tota samaa ajatusta mutta en ilmeisesti oikein onnistunut. mutta noin juuri.

On siinä sekin, että vaikka välityssuhde olisi sama, niin pienemmillä rattailla ketjuun ja rattaisiin kohdistuu isommat voimat kuin isommilla rattailla. Siis esimerkiksi 48/16 rattailla ketjut ja rattaat ei joudu niin koville kuin 36/12.

Tuohon liittymättä: useamman ketjun taktiikka tasaa mukavasti eri osien kulumista, jos vaan viitsii nähdä sen pienen vaivan.

Useamman ketjun taktiikkaa en snaijaa. Mun logiikka:

Jos ketjulla ajaa 500 tuntia niin se venyy ja kuluu tietyn verran. Ihan sama onko ajettu 500 tuntia putkeen, 2 kpl 250 tunnin jaksoa, 5 kpl 100 tunnin jaksoja vai 10 kpl 50 tunnin jaksoja. Ketju ei ihmisen tavoin palaudu niiden lepotaukojen aikana.

Kun on 2 ketjua mitä vaihtelee niin tuntuu ensin että saa tositosi kauan ajella hyvillä ketjuilla kun molemmat kuluu vähän hitaammin. Mutta vastaavasti seurauksena on se, että lopuksi joutuu ajeleen helskatun pitään aika kuluneilla ketjuilla kun molemmat on kulunut jo aika paljon muttei kuitenkaan kulu vielä pitkään aikaan niin paljoa että viittis vaihtaa.

Jos taas ne 2 ketjua on eri tasosia niin fiilis johtuu vaan vaihtelusta. Kun välillä ajaa sillä paremmalla ja välillä sillä huonommalla, niin saa ikään kuin keskiarvofiiliksen.

Mikä tossa mun logiikassa menee pieleen ketjuvaihtelun osalta? Joskus maastoaikoina yritin Fillarin palstalla saada tolkkua asiaan muttei oikein onnistunut.

Mikäs ois univeraali rutinan kaava?

60 % ketjulinjasta
20% ketjun kunnosta
10% eturattaan kunnosta
10% takarattaan kunnosta

Vai
60% korvista
30% omasta asenteesta
10% voimansiirron kunnosta satunnaisgeneroituna niin ettei siitä ota hullukaan selvää

Jos vaihtelee kahta samantasoista ketjua, niin se ketjun kuluminen ei vaikuta rattaaseen niin nopeaan. Jos ajaa 500 tuntia yhdellä ketjulla ja vaihtaa uuteen, niin sen eron huomaa selkeämmin, kuin jos ajaa 250 h ja sitten vaihtaa. Eikö meidän nyt pitäisi potkia vain tuo Olli suunnittelemaan kardaanivetoinen fiksi, niin ei tarvitsisi enä murehtia. Vaikkapa parista vanhasta rälläkästä niitä hammaspyöriä ja siitähän se lähtee.

Alkuvaiheessa 2 hyvätasoisena pysyvää ketjua ei kuluta ratasta niin nopeasti. Silloin tuntuu että ratas kestää tosi hyvin aikaisempaan verrattuna.

Loppuvaiheessa taas 2 heikompitasoista ketjua kuluttaa ratasta nopeasti. Yhdellä ketjulla huonon ketjun kuluttavaa ajoa tulisi rattaille esim. 300 km. Kahdella ketjulla samaa huonon ketjun ajoa tuleekin rattaille 600 km.

Eli kaikki se mitä rattaille alkuvaiheessa säästettään kurotaan kyllä jossain vaiheessa myöhemmin umpeen. Aluksi rattaita ei kulu ollenkaan ja sitten yht’äkkiä rattaat alkaa kulua paljon normaaliakin nopeemmin. Toi on siis mun kokemus ja mun mielestä fysiikan lakienkin mukainen näkemys.

Mun mielestä 2 ketjun taktiikan ainoa hyvä puoli on se, että ketjut tulee säännöllisemmin ja paremmin putsattua ja hoidettua kunnolla. Lepoon otettu ketju tulee pestyä ja rasvattua oikein ajan kanssa ilman että ajaminen pyörällä loppuu. Ja tulee se rataskin ehkä pyyhkäistyä keskivertoa paremmin aina ketjuvaihdon yhteydessä.

Tavallaan siis suosin 2 ketjun taktiikkaa, mutta eri perusteluilla.

Olisko niin, että kahden ketjun taktiikalla ketjun venymistä tulee tarkkailtua useammin ja liiallinen venymä tulee havaittua nopeammin?

tämähän etenee hyvin. not.

Kuinkas usein vaihdatte ketjuja? 500, 1000, 2000 kilometriä? Kahdesti vuodessa saa uudet ketjut, kun ostaa uuden inseran?