Kehät

Luin ja rupesin miettimään että samperi onhan meillä taloudessa pyörissä ajossa vanteita joissa esim. 13,6mm ja 15mm sisäleveyksiä. Ensin ajattelin että mitäköhän leveävannepanikoijat moisesta ajattelis mutta sitten meinasin panikoida itsekin kun rupesin ajattelemaan että ne on liian kapeita mutta sitten luin tämmöisen kohdan

Only when the rim is narrower than 50% of the specified width of the tire, performance starts to drop-off at a faster rate. The drop-off is small as you’ll still get 95% of peak performance when the rim has a width of only 30% of the specified width of the tire.

ja sain rauhan sielulleni. Kiitos, Jarno.

^tätä olin tulossa.

jarppi-mayne puuhasteli performance-mittaukset - ja sain rauhan.

Mutta sitten meinasin taas panikoida kun muistin että eihän leveitä vanteita vierintävastuksen takia käytetä vaan siks että kapeilla vanteilla rengas muodostaa semmoisen luonnottoman hehkulampun muodon ja taittuu kantatessa alle ja ajaminen on kauhean tuntuista.

Mutta sitten muistin että eihän se ajaminen niillä vanteilla ja renkailla ollenkaan ollut kauhean tuntuista vaan ihan tavallista ja sitten sain taas rauhan. Huh. Kyllä tää on vaan hankalaa.

2 Likes

Olen pahoillani Konsta, että johdatin sinut moiselle tunteiden vuoristoradalle!

1 Like

No, sitä sattuu.

Innostuin laskeskelemaan, yhdessä fillarissa vanteen sisämitta ~0,41 renkaan leveydestä, kahdessa fillarissa ~0,31! Hengissä vielä. Laittakaas paremmaks!

Kyllä mäkin ajoin ihan tyytyväisenä 14mm kehillä ja 28mm renkailla tietämättä paremmasta, sit kun kehän sisäleveys kasvoi 18 millimetriin niin alko samantien tulemaan pedal strikejä kun parempi pito houkutteli ajamaan mutkaan paljon aggressiivisemmin. Kyllä siinä ero on, sori vaan Konsta. Rullauksessa ero on toki mitätön. Maantiepuolella voi sit vielä speksata airoa ja vakautta sivutuulessa.

Mun mielestä kyseessä on kerrankin ihan fiksu uudistus eikä mikään markkina_herrojen juoni jolla houkutellaan jengi ostamaan uutta palikkaa jota ne ei tarvii.

No, ei nyt käsitetä väärin. Kyllä mä varmaan ostaisin leveämpiä jos nyt just olisin uutta kasailemassa ja sattuis olemaan sopivan näkösiä tarjolla. En mä tota juonena pidä. Pidän sitä muotina.

Mä ajoin kuulkaas kinlinin xr200 eli 13.8mm kehillä ja 43mm gravelking sk’illa ihan tyytyväisenä. Todellinen leveys ollut varmaan jotain ihan muuta mutta kuitenki.

Eikö ne leveät kehät ole painavia?

Ehkä. Peregrinessä tosin nyt jotku kummat 622-kokoiset alumiini-Rydet (kai) joissa 21mm sisäleveys ja painoa 317g tsibbe. On muuten kestäny, ihme kyllä.

ns. tinarydet. itellä ei kestäny =/

Mitä kävi? Pinnat läpi?

ns. tacoutui kevyessä dropissa.

itse asiassa mulla on asymmetrinen ryde trace xc -kehä ollut vuosia pelagon yleispyörän takokiekossa, ja tuo on toiminut moitteetta/ongelmitta. kasattu tosin aero_puolilla, joten ei ihme.

Jäbä laitto pinnat liia kireelle!

voipi olla. oli myös reilusti painoa päällä tuossa. etukiekko meni.

Tästä muuten tuli mieleen että kun ei oo mitään mittaria olemassa niin oon aikamoisen varma että meikäläisen tekemät kaikki kiekot on varmasti kaikki aikamoisen alakanttiin pinnankireyksien suhteen. Tää on joskus huolettanu noin niinkuin teoriassa mutta kun ne on kuitenki pysyny suorana jo monta vuotta niin enpä oo asiaa koskaan sitten tarkemmin selvittäny.

siirsin oikiaan topeliukseen.

Ite vetänyt 13.8mm sisäleveään kehään 43mm gravelking sk’ta enkä kuollut. Kokeile.

1 Like

Itellä oli niin ikään 14mm kehät ja 35mm krossikumi. Ei se mitenkään hyvä ollu näin jälkikäteen ajateltuna mutta ihan tyytyväisenä sitä sillon ajo.

15mm kehä ja 35mm SK kuulostaa aivan OK:lta.

Hyvä keskustelu ku samat tyypit tossa joku viis postausta ylempänä horisemassa samat jutut.

3 Likes