Kammet

^^ tuon episodin jälkeen teräspyörään tuli profilen teräskammet ja alumiiniseen ratapyörään Dura-Acet. Mut en noista Dura-Aceista osaa tosiaankaan sanoa yhtään mitään ajotuntuman perusteella.

Pointtihan yllä ei ollut, että mitkä on paremmat/huonommat, heikommat/kestävämmät ja saako niitä laittaa järjestykseen, vaan että huomaako meikäläiset noiden jäykkyyserot oikeasti tuloksissa. Eli valitaanko työmatkasinkilään Omniumit oikeasti jäykkyyden takia vai netissä nähtyjen idolikuvien takia?

^unohdit kohdan “kun halvalla sai”.

Mites onko konkelilla octalinkki päivittäisräädiskidauksessa käytössä ässät? Netistä löytyy jotain tietoa setin hajalle saamisesta, mutta kuitenkin aika ristiriitaista…luulen että no. oikealla tavalla asennettuna ei luulisi suurta ongelmaa olevan.? Jotkut saaneet skidaamalla viisteet kulumaan…mutta;
eiköhän noi reisireiskat radalla saa aikamoiset voimat voimansiirtoon vaikka ei sdikailekaan, sama kai onko se lukkojarrutus vai runttaus…
Jäykkyydessä jo näin käsituntumalta huomaa kyllä eron vs. miche, sugino rd2, sturmey. Itse en ole ajanut campan pistoilla enkä 75 silla.

Jos mä tulkitsin tuon oikein, niin mun päivittäiskäytössä olevassa pyörässä on dura-acen octalink-vermeet. On se joskus ollut radallakin, mutta turhaan mä kenellekään yritän valehdella. Se maantie-keskiö kyl kannattaa jättää päivittäiskäytöstä pois, mieluummin sit sitä leimattua teräskeskiötä tai 105:aa tilalle.

Minä uskon, että asennettaessa komponenttia x

i) kannattaa lukea manuaalit, ja

ii) kannattaa asentaa komponentit oikein (so. manuaaleista löytyvien ohjeiden mukaisesti).


Jos i) ja ii), niin

iii) x toimii tarkoituksenmukaisesti käyttötarkoituksissa a), b) ja c).


Sijoitan kaavaan x = Dura Ace Octalink -kammet ja käyttötarkoituksiksi a) rata, b) lenkki ja c) räädi kaupunkiskidailu.

Saan tulokseksi: koska i) ja ii), niin iii) = a), b), mutta ei c).

Päivittäiskäyttöön laittaisin itse Octalink-kampien kanssa tuon Ultegran. Ratamallin laakerien suojaus ei todellakaan ole paras mahdollinen (enkä siksi ottanut tuota koskaan ns. päivittäiskäyttöön)

Octalink kiinnostelee siksi että se on suojattu keskiö…ehkä siis katukäytössä parempi. Silti siitä on myös tullut luettua paljon huonoakin.

Miksi kuitenkaan valitsisin esim. Dura Acet Suginojen sijaan, jos siis valitsisin?

Dura-Acet on siistimmän näköiset?

Yritetään nyt ymmärtää, että se dura-acen octalink-keskiö EI OLE suojattu. Se maantiemalli (DA) päästää vettä sisäänsä, ratamallissa on urakuulat omien tiivisteidensä kanssa, joiden päällä on muovilätkä.

Kadulle: 105/ultegra, kunhan pituus on se 109,5 mm.

Ja kuka vitun urpo laittaa kisakammet katupeliin muutenkaan.

Minä. Molempiin katupyöriin itse asiassa.
Rollerissa 75:t Phil Woodin keskiöllä ja ei tarvi paljon murehtia eikä huoltaa. Samalla periaatteella laitan talvi-/cc-/ruoskaan Kingin ohjainlaakerin ja PW:n navat.

Konkelin kanssa samaa mieltä tuon Octalink-keskiön valinnasta, ja omasta kokemuksesta. Päivittäiskäytössä keskiön kestävyydestä ei tosiaan kannata tinkiä.

Mutta: mitkä helvetin kisakammet?

Ps. DA-75-vertailupohdintaa löytyy kyllä tästäkin ketjusta…

No voihan sitä tietenkin laittaa ihan klv-siirtymille välineitä joissa ei ole kunnollisia suojauksia ja hinnat kolminkertaiset järkiroinaan. Järkevyydestä voi sit olla montaa mieltä.

Kukin tallaa tavallaan. Rata/lenkkipyörässä Grand Mightyt ja käyttöpyörässä Michet. Ihan samalla tavalla nuo seiskafemmat on “kisakammet” kuin vaikka DA 7710. Sopii miettiä mitkä on yleisimmät paremmat kammet fixikäytössä? Taitaa olla ne “kisakammet” =)

Lisätiedot kampien suojauksesta kiinnosta. Samoin järkiroinasta kammista puhuttaessa.

Keskiöissä olen toki - edelleenkin - samoilla linjoilla.

Haista nyt home kampien suojauksies kanssa. Järkipalikoista michen advancet ei olleet hassummat, vaikka niitäkin jotkut on rikkoneet. Hintalaatu oli kohdillaan mummiälest. Tosin iso-viistehän niissä oli, mutta mikäpä jottei. Kuulemma jotkut ajaa italo-keskiöilläkin.

Miche Primato Advanced Track -kammet voi asentaa 103-milliseen JIS-keskiöön, jos oikein kyrpiintyy Michen omaan keskiöön. Ketjulinja asettuu kyllä kohdilleen kun kiristää sopivasti.

Campan Record Pistoilla olen sotkenut menemään kesät talvet, ei ongelmia.

Edit: Ja toki Recordin keskiö, ohjainlaakeri ja navat.

kyttyra - 0:04, 24.8.2011 » Miche Primato Advanced Track -kammet voi asentaa 103-milliseen JIS-keskiöön, jos oikein kyrpiintyy Michen omaan keskiöön. Ketjulinja asettuu kyllä kohdilleen kun kiristää sopivasti.
Arvostan, miche primatot (ne kestävät) ja un54-keskiö vuodesta 2005.
MikeNAS - 15:59, 23.8.2011 »
Mach-0 - 14:52, 23.8.2011 » Onko kenelle tuttuja White Industries sinkulakammet (eno), ja jos niin minkälaisia kokemuksia? Onko suosituksia mistä näitä kannattaa tilata?
Joitakin kuukausia oli tuollaiset käytössä. Ei mitään pahaa sanottavaa, paitsi vuonna 2009 (vai 2008) ainoa keskiö jolla sai 42mm ketjulinjan oli Phil. Koskaan ei ratas löystynyt, ja muutenkin olivat ongelmattomat. Foorumin kautta myin eteenpäin, joten joku osaa kertoa lisää. Tältä kaverilta ostin kammet ja työkalun, tulivat ilman tulleja/veroja kun pyysi tiedät kyllä mitä. [saltcityvelo](http://myworld.ebay.co.uk/saltcityvelo/?_trksid=p4340.l2559) Edit. Ostan uudet, kun saan budjetin Singularin Swiftiä tms. varten kasaan.
Kiitos! Saltcityvelo tallenettu suosikkeihin.

Ookoo. Ois tossa laittaa michet tai octalink ässät alle. Tarkoitus ois ajaa kadulla sekä velolla/jättää kokonaan velolle. Kiitos keskiöinfoista varsinkin.