Kammet

Ensimmäinen miun kunnolla rikkoma kampi hajosi Double freed fix - YouTube näin. Tällä viikolla. Merkintänä OG ja japan. Nykyaika iskee kasvoihin, kun roskiksestakaan ei saa enää kestävää tavaraa.

Kertokaapa lisää näistä powerspline / gxp -kammista.

Mun mielestä ne näyttää vähän epäilyttäviltä.

Ps. milloin tästä threadista tuli näin paska, oliko se toi videolinkki vai kuvat?

pieni merenneito - 12:27, 23.8.2011 » Kertokaapa lisää näistä powerspline / gxp -kammista; Mun mielestä ne näyttää vähän epäilyttäviltä.
No ihan alkujaan GXP ja PowerSpline ovat keskiöstandardeja ja toisiinsa verrattuna ihan erilaisia. GXP:ssä laakeri tulee keskiön ulkopuolelle ja akseli on osa oikeaa kampea (vrt. Shimanon Hollowtech II ja Campagnolon Ultra Torque). PowerSpline on normaali kasettikeskiö akselilla, joka ei käy kenenkään muun tekemiin kampiin (vrt. Octalink tai ISIS).

^^kaks eri standardia.

Powerspline on truvativin omalla keskiöakselilla varustettu systeemi joka muistuttaa ulkoisesti isis:tä. Paska ja avoid. Mm. aiemmin bianchi pistojen orkkiskammet, joista keskiö levisi yhden talven jälkeen.

GXP on taas systeemi, jossa vetopuolen kammessa on kiinteä akseli, joka kiinnitetään vähän aheadia muistuttavalla systeemillä toiseen kampeen. Keskiössä on tällöin ulkopuoliset kupit. Sramin Omniumeista löytää moisen. Ulkoiset kupit tarkoittavat ulkoisia laakereita, jotka voi sit olla joko fail tai sit ei. Maastopyöriinkin tarjoavat moisia, joten ei ne välttämättä ihan sudet ole. Keskiömuhvi TÄYTYY rotsata ja feissata ennen kuppien asennusta. Näin varmistetaan niiden keskinäinen suoruus, jolloin laakeri toimii kuten pitääkin.

edit: palsta räjähti tuon videon vuoksi, url-tägit on edelleen no no videoiden kohdalla.

OIC; muistelin että GXP olis ollu joku sekava systeemi missä molemmissa kammissa oli puolikas akselia ja ne meni sitten jollain hammastuksella about keskeltä lomittain kiinni toisiinsa.

En nyt justiinsa keksi minkä takia minulla pitäisi olla noinkin lyhyet kuin 165mm kammet kun pyörässä on kuitenkin keskiö valmiiksi korkeammalla ja koipiani olen aina pitänyt jokseenkin pitkinä, joten olen vähän sillä silmällä katsellut uusia.

Tällä hetkellä kiinnosta Michet tai Suginot, kun niitä nyt tuntuu saavan kivijalastakin. Ovatko kaikki Michet ISO-viisteellä?

konkeli - 12:54, 23.8.2011 » ^^kaks eri standardia. GXP on taas systeemi, jossa vetopuolen kammessa on kiinteä akseli, joka kiinnitetään vähän aheadia muistuttavalla systeemillä toiseen kampeen. Keskiössä on tällöin ulkopuoliset kupit. Sramin Omniumeista löytää moisen. Ulkoiset kupit tarkoittavat ulkoisia laakereita, jotka voi sit olla joko fail tai sit ei. Maastopyöriinkin tarjoavat moisia, joten ei ne välttämättä ihan sudet ole. edit: palsta räjähti tuon videon vuoksi, url-tägit on edelleen no no videoiden kohdalla.
Ulkoiset laakerikupit on ihan toimiva systeemi. Truvativ ei vaan ole laakerintekijänä ehkä kovinkaan maineikas. Eli kun ostaa kunnon keskiön, niin systeemi sinänsä on ihan ok.
pieni merenneito - 13:10, 23.8.2011 » OIC; muistelin että GXP olis ollu joku sekava systeemi missä molemmissa kammissa oli puolikas akselia ja ne meni sitten jollain hammastuksella about keskeltä lomittain kiinni toisiinsa.
Campan [Ultra Torquessa](http://www.campagnolo.com/jsp/en/tech/id_4.jsp) on tuollainen systeemi. Maantiejuttuja.

Jos tykkää skidaa ja muutenkin runttaa menemään tuolla väkijoukossa, niin pysyisin noissa neliskanttiratkaisuissa. Ulkoiset keskiöt on kevyitä, mutta varsinkin nämä laakerisuojat menee/kuluu aika helposti rikki. Lisäksi jos ei kiinteässä kammessa on ristikkäinen ruuvikiinnitys tjsp niin se tuntuu myös löystyvän aika helposti. Luulen noiden sopivan paremmin vapaarattaalliseen ajoon kuin kiinteään välitykseen.

Mulla on siis kokemusta vastaavasta kampisetistä kuin toi On-Onen. Omniumit omistavat henkilöt vois ilmottautua ja kertoa kokemuksiaan, kestääkö ne paremmin.

Onko kenelle tuttuja White Industries sinkulakammet (eno), ja jos niin minkälaisia kokemuksia?

Onko suosituksia mistä näitä kannattaa tilata?

Singlespedeshopissa tullu vastaan monta kertaa ja ainakaan mun mielestä niissä ei ole mitään järkeä. Nelikantti näyttäs olevan enivei jos vaihtelua kaipaa ja toi helposta rattaanvaihdosta saatava hyöty nollautuu proprietary rattaiden takia ja pelkät kammet maksaa sen 200. Samalla hinnalla saa jo gamagooloa tmv.

Neliskantti on toki kelpo standardi, mutten kyllä keksi mitään vikaa DA:n Octalink-kammistani ja vastaavasta ratakeskiöstä. Itse asiassa systeemi vaikuttaa oikeinkin toimivalta ja asennus mutkattomalta, varsinkin kampien irrotuksen osalta. Toki kammet vaativat saman standardin keskiön ja toisinpäin, mutta muutoinkin tulee mentyä pitkälti yhtenäisillä paketeilla. Ja ovathan nuo saaneet pyhän leimankin kylkeensä…

Myös bemaxikampien 48-spline-systeemistä ei ole isompia vikoja löytynyt. Q-factori taitaa kaikissa bmx-kamppeissa olla turhan leveä ratatavaraan tottuneille, mutta tämä on enemmänkin ominaisuus, ei vika.

Mach-0 - 14:52, 23.8.2011 » Onko kenelle tuttuja White Industries sinkulakammet (eno), ja jos niin minkälaisia kokemuksia? Onko suosituksia mistä näitä kannattaa tilata?
Joitakin kuukausia oli tuollaiset käytössä. Ei mitään pahaa sanottavaa, paitsi vuonna 2009 (vai 2008) ainoa keskiö jolla sai 42mm ketjulinjan oli Phil. Koskaan ei ratas löystynyt, ja muutenkin olivat ongelmattomat. Foorumin kautta myin eteenpäin, joten joku osaa kertoa lisää. Tältä kaverilta ostin kammet ja työkalun, tulivat ilman tulleja/veroja kun pyysi tiedät kyllä mitä.

saltcityvelo

Edit. Ostan uudet, kun saan budjetin Singularin Swiftiä tms. varten kasaan.

kid_scientifik - 15:49, 23.8.2011 » Neliskantti on toki kelpo standardi, mutten kyllä keksi mitään vikaa DA:n Octalink-kammistani ja vastaavasta ratakeskiöstä.
DA Octalink-systeemi ei välttämättä kuitenkaan ole se ihan kaikkein paras. Googlaamalla löytyy netistä varoituksia siitä, ettei kampi/akseli -liitos eli alumiinisten kampien ohuet lovet teräsakselin hampaita vasten kestäisi pitemmän päälle katuajoa kiinteänä vaan systeemi ennemmin tai myöhemmin kuluu ja löystyy skidaillessa paskaksi. Ehkä näin ei käy jos pultit on aina momentissa mutta silti väite tuntuu uskottavalta joten mun DA 7710:t on ja pysyy velopyörässä.

Maantiepyörässä sen sijaan octalink -systeemi toimii aivan mainiosti ja ylipäätään kampien irrottaminen käy kädenkäänteessä verrattuna nelikanttiin.

Joo, tuollaista juttua on tullut luettua, ja tuntuu varsin ns. intuitiiviselta, etteivät nuo (rankempaa) skidailua kestä. Yllä unohtuikin mainita, etten tuolla voimansiirrolla skidaile minäkään. Lenkki-/ratavoimansiirtona kyllä mainio - kuten varmasti maantielläkin.

Onko joku btw. saanut tuon 48-bemaxipaketin tärviölle skidaillessaan?

Onko tosiaan niin, että yksivaihteen chrishoyt tuntevat eron Suginon 75:n, Dura-Acen ja Omniumin jäykkyyksien välillä? Ja että se on varmasti kanssa kampi, joka böijaa? Ovatko esimerkiksi Miche ja Stronglight sellaisia letkuja, ettei niillä aja typeryskään? (Ja herra siunaa, että mainitsi Veron!)

Vanha ruosteinen teräs böijaa. Eikö se ole aika itsestäänselvä homma?

vasaraasialainen - 16:50, 23.8.2011 » Onko tosiaan niin, että yksivaihteen chrishoyt tuntevat eron Suginon 75:n, Dura-Acen ja Omniumin jäykkyyksien välillä? Ja että se on varmasti kanssa kampi, joka böijaa? Ovatko esimerkiksi Miche ja Stronglight sellaisia letkuja, ettei niillä aja typeryskään? (Ja herra siunaa, että mainitsi Veron!)
Tärkeä pointti. Pääasiallisestihan täällä puhutaan komponenteista, ajamisesta, käyttötarkoituksista ja vaatimuksista puhtaasti teoriassa ja käytäntö on sit jotain ihan muuta.

Siis totta helvetissä minäkin haluaisin Dura-Acea tai Suginoa, mutta ei nyt ole ihmeemmin ehtinyt vituttaa Principian Miche, Bareknucklen Stronglight tai edes Fujin FSA.

Lähinnä sitä tuumin, että jos kovan luokan keirin- ja olympiakuskeilla on käytössä D-A- sekä 75-kampia, eiköhän ne ole kaikki aika jepa. Uskoisin kyseisten kundien kehittävän melko lailla watteja. Omniumit kai verkkosotureiden juttujen mukaan tällä hetkellä ne jäykimmät? Eiköhän niihin siis kannattaisi kaikkien sijoittaa, siis jos haluaa ettei karkaa tehot hukkaan.

Jälleen kerran: olen kateellinen jengin siisteistä komponenteista, sitä en kiellä. Jotenkin kuitenkin tuollaisten kampien hommaaminen – tai lähinnä hankinnan oikeutus – jäykkyyteen vedoten on, no, niin.

Ja joo: paska sää ja duunissa on ihan kakkaa ja Marma-täti tuli kylään.

Kyllä kai komponentteja voi yrittää laittaa jonkinlaiseen järjestykseen vaikkei massia tai tolkkua siinä hommassa oliskaan.

Siitä asti kun tnts pisti ne, oliko Origin8:n, kammet paskaks, meikä on vilkuillu noita alennusstronglighteja vähän kuumotuksissa että kauanko ne kestää - vaikka tnts:llä on saletisti enemmän ruutii reisis ku mulla.

Jos about normihinta kampisetille on jotain 60-80eur, ja ymmärtääkseni ihan perusluotettavat RD2:t on sen 120 pyorahuollossa, niin kyllä mä sen 40 euroo paan kouraan ku Hannu Karpo ettei yöunet mee.

Jos se raha ei mene Quality Assuranceen tai on muuten vaan ilmaa, niin miks vitussa kaikki ei sit aja Vispillä?

Octalink muuten imaisee itsensä niin tukevasti keskiöön, että en ole huolissani ainakaan omassa käytössä niiden kestävyydestä. Jos ne asentaa väärin, niin sit se on toinen juttu. Ei oo ajamalla löystyneet. Sama koskee kans nelikantteja, jos ne asentaa väljästi, niin varmasti löystyvät ajamalla ja väljistyvät lisää.

Tl;dr: Lue manuaalit.