Kammet

Mulla on nuo kammet Shimanon SM-BBR60 -keskiöllä. Jos en väärin muista, noilla kammilla ei voi mitenkään säätää laakereiden esijännitystä, mutta jonku tuhannen kilometriä on tuo yhdistelmä jo kestänyt. Ihan täysin äänetön voimansiirto ei ole, mutta en ole vielä syyttänyt keskiötä siitä. Ehkä sinne väliin pitäisi laittaa joku aaltoprikka poistamaan välyksiä.

Niissä on kuminen o-rengas mikä toimii kuten aaltoprikka. Ei ole paras mahdollinen ratkaisu, jos runko on turhan leveä niin joutuu feissaamaan extrat pois ja jos on liikaa välystä niin pitää laittaa aaltoprikka tai ehkä mieluummin speisseriä rungon ja laakerin väliin. D-A keskiössä on myös niin paljon rasvaa laakereissa että tuntui tosi huonosti pyörivän kammet, ajamalla on kyllä hieman laakeri herkistynyt.

Mikä homma?

Kammet sram s300, bb:nä gxp, vedon puolella kupin alla bb:n mukana toimitettu spacer ja keskiön leveys 67,5mm. Ongelma on nds-kampi, joka klappaa, vaikka kammen ruuvi pohjaa eikä kiristy enempää edes voimalla. Yritin ensin yhdellä 1mm shimmillä nds kupin alle, sama homma; ruuvi pohjaa ja on klappia, mutta laakerin ja kammen välinen rako lähes kiinni. Toinen millinen shimmi nds kupin alle, ja kammet lakkaa pyörimästä ennenkuin ruuvin kehtaa edes sanoa olevan tiukalla.

Oon kuitenkin ajanu tällä setupilla jonkun verran, enkä oo huomannu ongelmia ajoittaisen kiristelyn tarpeen lisäksi.

Gettoblastereissa otin kyllä vetopuolen polkimella kiveen sen verran kovan iskun, että mies jatko matkaa ilman pyörää.
Tätä ennen olin kuitenkin jo pari kertaa kisan aikana kiristäny kampia, mutta klappia en ollut huomannut, kuten en esimerkiksi kasatessa voimansiirtoa. En sit tiiä, oonko ollu liian herkkä kiristelijä heh

Uudet kammet vai Loctiteä riittävästi?

Eiköhän se keskiön pultti ole ollut jo kymmeniä kilsoja liian löysällä ja vasemman kammen sovite akselin päähän on mennyttä, jos sitä on aiemminkin ajoittain joutunu kiristelemään.

Näiden kampien kanssa väljyyttä ei säädetä spacereilla tai shimmeillä kuppien alla, vaan kammet laitetaan keskilinjalle vasenta kuppia speissaamalla. Sitten rako oikean kupin ja spiderin välillä minimoidaan - mutta ei poisteta - oikeaa kuppia speissaamalla.

Vasemman kammen pitäisi kiristyä akselille pelkästään kammenpulttia kiristämämällä. Se on vaatinu joissakin tapauksissa voitelua, useita asennusyrityksiä ja reilusti ohjemomenttia isompaa kiristystä. Jos ei klappi poistu on aika vähän tehtävissä etenkin fiksiajoa ajatellen.

Thanks, vahvistit sen mitä ajattelin itekin, eli kättä taskuun.

Saakeli täällähän samaa asiaa just käsitelty. Voi voi.

Kampina käytettynä ostetut vanhemmat Redit. Asensin ne pyörään joskus kai kesän 2021 lopulla. Mulla ei ole aiempaa kokemusta GXP-hommeleista eikä momenttiavainta mutta oli sentään kiinnituspulttia kiristettäessä jykevä kuusioloavain ja sitä väänsin helvetin isolla jakarilla sieltä ihan kauimmaisesta päästä eli kyllä siinä vipuvartta oli aika lailla. Muistaakseni väänsin sen kai ihan loppuun saakka. Ehkä. Asennuksen jälkeen en pulttiin ole koskenu.

Jostain ehkä keväästä/alkukesästä saakka oon silloin tällöin ihmetelly ku joskus polkiessa on tuntunu vasemmalla puolella ihan pieni klumpsahdus silloin kun vasen kampi on siellä aika ylhäällä, eli siis about niillä main jolloin rupeaa painamaan vasemmalla jalalla. Välillä sitä ihmettelin, ajattelin että no ehkä polkimesta on vaikka laakeri rikki. Välillä kokeilin myös painella kampia kohti chainstayta siinä ajatuksessa että onkohan jotain klappia jossain keskiössä tai näin. Mutta ei ollu. Joka kerran tulin lopulta siihen tulokseen että ehkä lenkkari se vaan luiskahtaa polkimella aavistuksen eteenpäin tai jalka lenkkarin sisällä.

Mutta tänään vaihdoin kiinni melkeen uudet polkimet ja niissä on paitsi uudet laakerit myös piikit ja hyvä pito. Silti taas tuntu se sama klumpsahdus. Tällä kertaa hoksasin kokeilla kampien liikettä suhteessa toisiinsa pyörimissuuntaa vastaan (ikäänkuin kellon viisareita vääntäis toisiaan kohti). Perkele pikku klappi siellä oli.

Nyt tietysti kiristän sen pultin ihan hirveeseen momenttiin juu kun järkytyksestäni pääsen yli. Tai siis suunnitelma on irrotus, putsaus, rasvaus, hirvee momentti, ajoa, uus kiristys.

Mutta tarkottaako tää myös nyt automaattiesti että se liitos on pysyvästi paskana?

Testasitko vääntämällä kammista vai polkimista toisiaan vasten? Sramin kuitukammista saattaa poljinkierteiden insertti lähteä liikkumaan ja alkaa tuntua klappia. 7-vuotiaat Forcet meni just täällä vaihtoon tän takia, ja ainakin saman ikäluokan Redeissä on vastaava ominaisuus.

1 Like

Mielestäni kammista pidin kiinni. Mutta onhan tuokin yks mahdollisuus, voi helvetti. Kiitti vinkistä!

Ehkä huomenna sitte uudelleen herkällä kädellä tutkitaan uudelleen ja rauhassa ja kaikki vaihtoehdot.

Nää mun Red-yksilöt on siis tätä ikäluokkaa, en tiedä mitä ikäluokkaa:

näyttäis samoilta kun mulla, eli ~2009/2010

Paljonko kammen ja rungon väliin tulis jäähä minimissään tilaa? Tää 2mm on varmaan liian vähän, mutta lähteäkkö lisäämään 1.5 vai 3mm per puoli, jotta rungon joustaessa ei ota kiinni

Laittaisin suojateipin runkoon ja ajelisin iloisena. Joskus muistaisin asian ja tarkastaisin onko ottanut kiinni (jos ei sitä muuten ole huomannut).

Edit: mutta itse suhtaudunkin näihin juttuihin aika huolettomasti.

2 Likes

Riippuu pyörästäkin, mulla jäykässä palpahävittäjässä kammen ja chainstayn välissä alle milli eikä ole ottanut kiinni mutta joku pitkäperäinen löllöteräs varmaan venyy ihan eri tavalla.

Edit: eli selviää varmasti parhaiten vaan testaamalla, laittasin aluksi sen 1,5mm ja seuraisin naarmuuntumista

1 Like

Mä laittaisin ainoastaan teipin ja kattoisin onko tässä mitään ongelmaa oikeasti. Eiks edessä olevaa kampea painaessa keskiö jousta vastakkaiseen suuntaan eli rako vain kasvaisi sillä hetkellä? Sivuttaista joustoa voi tapahtua muissakin tilanteissa mutta luulis sen olevan vähäisempää.

4 Likes

suoraan palpaan vai mitäs? vasen (vetopuolen) kampi ilmeisesti vähän vääntyny. ois ollu ihan kivat vielä, huomasin hinkutellessa.

Onko varmasti vääntyny? Laittaisin kiinni ja kattoisin muljuaako poljin kampea pyörittäessä.

Noihan on ihan eri muotoset, vääntyny tai ei, siitä ei pääse mihinkään.

Perkeleen pyörät.

Jos hankit toisen saman vuosimallin parin ni voisin vaikka lyödä vetoa että ne on ihan täysin identtiset omies kaa ja samalla tavalla keskenään erilaiset. Ihan perus juttu mutta yleensä kukaan muu ku minä ja tää yks uus tyyppi foorumilla joka teki AMAnkin/projektitopin, ei jaksa välittää. Vitun salaliitto fbnxjlfkggkbjöögx!!!???

Kyllä vähän turhauttaa tää erilaisten rattaanpulttivälien standardien määrä. Kivoja kampia olis olemassa, mihin ei vaan kohtuullisesti enää saa rattaita.

Esim. kolmepulttiset spiderit miellyttäis esteettisesti, mutta näitäkin on monta standardia ja nykyään nää rattaat on joko tosi harvassa tai maksaa maltaita (esim. SunXCD). Tässä taas sit uustuotantomalli Tangelta vm 2015, ei tietty saa enää mistään.


Niin ja onhan Dia-Compen Ene Ciclo -mallistossa nää
kuva

Myös 116 ja 118 BCD viisipulttisten rattaiden saatavuus vaikuttaa olemaan vaan heikkenemään päin. Tekispä joku halvalla cnc-hommina pikkueriä tilauksesta :smiley:

1 Like

Tommoset titaaniset kammet löytyy itseltä. On kyllä erikoiset polkea.

1 Like

Mitkähän kammet nää on? En muista mistä löysin kuvan aikanaan

Näyttäs roskiksesta löytyneiltä jämäosilta, joihin joku on harjoitellut kaivertamista.