Kammet

Dotek, U/M?

Selailin täältä n. 10 v takaista keskustelua Pyörätohtorin aikanaan myymistä Dotekeista, ilmeisesti vaativat pitkän keskiöakselin ja ISO-viisteet? Aika halpis/käppä -osastoahan noi on, mutta vihdoin löysin parin jossa muut speksit osuu kohdilleen

Mulla oli semmoset Tohtorin myymät Dotekit.

Nehän oli muotoiltu sillai, että ratas tuli spiderin sisäpuolelle. 110-jako ja yhdelle rattaalle tarkotettu, eli varmaan BMX-kammet alunperin. Ketjulinja oli siinä 42 mm huitteilla sit jollain Bilteman 122 mm vääntiöllä, joka ei kyllä ollu ISO-viisteistä koskaan kuullukaan. Q-faktori oli semmonen, että retkipyöräkonversiolla piti kantatessa hiukan varoa, ainakin kun oli BMX-flätit polkimina.

Dotekin nimellä valmistettuja kampia on varmaan muunlaisiakin kyllä.

Kiitti muistelusta.

Haluaisin testata lyhyempiä kampia, mikä vei ajatukset BMX-osastolle. Tällaset tuli vastaan
kuva

Näyttäis siltä, että ratas olis mahdollista asentaa myös kammen ulkosyrjälle?
Hyvä kun nostit esiin ton Q-faktorin, BB droppia ei muutenkaan asennuskohteessa ole milliäkään liikaa, niin täytyy pohtia vielä. Toki lyhyempään kampeen vaihtaminen kompensoinee suht paljon tuota leveyttä, mitä tulee polkimen maahan iskeytymiseen. Mitään mittoja tai speksejä kammen pituuden ja rattaan pulttivälin lisäksi hollantilainen myyjä ei näille tarjonnut. Heitin meiliä, katsotaan jos/kun vastaavat.

1 Like

Juu, nämä on eri kammet kyllä.

Onks kukaan muuten testannu näitä Alpinan kampia? Speksien puolesta selkeästi Omniumien korvaajat. Jos toi kauhee Alpinan logo lähtee asetonilla niin ihan tyylikkäätkin kai.

Vitjat kun Terry-Veijo Dolan älyäis päivittää ton Alpinan logon tälle vuosituhannelle niin noi Alpinan partsit vois olla ihan kelpoa ratakamaa myös ulkonäkönsä puolesta. Dolanin nykyinen logohan on kuitenkin ihan relevantti nykyisessä muodossaan, se vanha oli yhtä kamala kun toi Alpina.

1 Like

Äkkiseltään näyttäis muuten olevan mahdollisesti samat kuin nää Hilary Stonen tuplarattailla myymät:

Harmillinen tuo kammen taivutus

Mutta logohan on just asiallinen

Fuck modernit logot. Se vanha Terry Dolan nimmari tai sit kymmenen vuoden takainen Dolan logohan oli hitosti siistimpi kuin tämä nykyinen ei minkään näköinen logo.

Joo ei mulla vanhoja siistejä logoja vastaan mitään ole. Alpina ja Dolan ei vaan oo ikinä ollu semmosia. :smiley:

3 Likes

ice buuuurnnnn

1 Like

Mutta on ne tässä vaiheessa sentään vanhoja.

Oonkohan jo kysynyt tätä… Mulla on jotain vanhempia HT2 Ultegroja tuossa. Tohdinko pistää fixed geariksi vai meneekö kohta vasurikammen akseliurat silpuksi? Omniumessa on vissiin tuossa kohtaa syvemmät muodot.

ps. en kaipaa enkä tarvitse momenttiavainta tässä

Vetopuolen kampi halkee #thanksshimano

ei kai nyt 6700

6800 pääasiassa on se pahamaineinen

Onko joku saanu Michen Pistard 2.0 roskiskammet toimimaan jollain muulla kun Michen keskiöllä jota ei löydy mistään? Hollowtech II MT-800 ei toiminut. Ikävä Sramin Omniumeja. Saispa niitä jostain vielä.

Edit: Lfgss löytyi ‘‘these cranks will only work with the road type HT2 bb’s because the MTB bearings are different width’’ Eli vissiin toi MT-800 mtb laakereilla. R9100 pitäs sit ehkä toimia.

Mulla on noi kammet just tolla Dura-Ace keskiöllä. Oli tosi tiukka tunkea kammen akseli laakerin läpi, mut muuten ihan ongelmaton asennus. On nää silleen kivemmat ku Omniumit et on suora ketjulinja ilman mitään speissereitä takarattaan alla.

Jesh kiitti tiedosta. Pitää huomenna metsästää toi keskiö niin saa ton banskurollerin ajoon.

Mulla on nuo kammet Shimanon SM-BBR60 -keskiöllä. Jos en väärin muista, noilla kammilla ei voi mitenkään säätää laakereiden esijännitystä, mutta jonku tuhannen kilometriä on tuo yhdistelmä jo kestänyt. Ihan täysin äänetön voimansiirto ei ole, mutta en ole vielä syyttänyt keskiötä siitä. Ehkä sinne väliin pitäisi laittaa joku aaltoprikka poistamaan välyksiä.

Niissä on kuminen o-rengas mikä toimii kuten aaltoprikka. Ei ole paras mahdollinen ratkaisu, jos runko on turhan leveä niin joutuu feissaamaan extrat pois ja jos on liikaa välystä niin pitää laittaa aaltoprikka tai ehkä mieluummin speisseriä rungon ja laakerin väliin. D-A keskiössä on myös niin paljon rasvaa laakereissa että tuntui tosi huonosti pyörivän kammet, ajamalla on kyllä hieman laakeri herkistynyt.

Mikä homma?

Kammet sram s300, bb:nä gxp, vedon puolella kupin alla bb:n mukana toimitettu spacer ja keskiön leveys 67,5mm. Ongelma on nds-kampi, joka klappaa, vaikka kammen ruuvi pohjaa eikä kiristy enempää edes voimalla. Yritin ensin yhdellä 1mm shimmillä nds kupin alle, sama homma; ruuvi pohjaa ja on klappia, mutta laakerin ja kammen välinen rako lähes kiinni. Toinen millinen shimmi nds kupin alle, ja kammet lakkaa pyörimästä ennenkuin ruuvin kehtaa edes sanoa olevan tiukalla.

Oon kuitenkin ajanu tällä setupilla jonkun verran, enkä oo huomannu ongelmia ajoittaisen kiristelyn tarpeen lisäksi.

Gettoblastereissa otin kyllä vetopuolen polkimella kiveen sen verran kovan iskun, että mies jatko matkaa ilman pyörää.
Tätä ennen olin kuitenkin jo pari kertaa kisan aikana kiristäny kampia, mutta klappia en ollut huomannut, kuten en esimerkiksi kasatessa voimansiirtoa. En sit tiiä, oonko ollu liian herkkä kiristelijä heh

Uudet kammet vai Loctiteä riittävästi?