Kahvi kiinnosta

Sama kuin Ekillä. Paitsi, että mylly on Rancilio Rocky.

http://www.mustaninja.org/uploads/cafficone.jpg

varolevy - 11:36, 25.8.2010 » Tampereella olen yrittänyt metsästää hyvää ja edullista kahvilla (vrt. Kaffecentral), mutta ei ole moista vielä löytynyt.
Näitä mulle Tampereella kehuttiin: [kahvila valo](http://www.kahvilavalo.fi/) [kahveli](http://www.torikahvilakahveli.fi/)

Tämähän ketju tuli sopivasti. Nyt on alkanut lopullisesti pää hajota Moccamasterilla keitettyihin aamukahveihin. Mikä olisi nopea (koska en jaksaisi nousta aikaisemmin) ja ennen kaikkea hiljainen (koska muu perhe nukkuu) keino saada se kupillinen kunnon kahvia aamuisin? Cremasta (Kaffecentralen) löytyisi tälläinen:

http://www.crema.fi/fi/products/aerobie/aeropress.html
http://www.crema.fi/content/products/aerobie/aeropress/aerobie_aeropress.jpg

Hifisteleekö kukaan täällä niin paljon, että kasvattaisi kahvia itse? Minulla oli huonekasvina Coffea arabica-kahvipensas 3½ vuotta, mutta se kuoli, kun joutui olemaan ilman hoitoa reilut 2 viikkoa. Muuten siitä olisi saattanut tulla jo ensimmäinen sato tänä kesänä. No ostin uuden kahvipensaan sitten viime keväänä, saa nähdä tuottaako se satoa sitten 3-4 vuoden päästä. Lähinnä nuo ovat minulla koristekasveina enkä odota, että niistä mitään satoa edes tulisi. Olisi kuitenkin hienoa nähdä sen pensaan kukkivan, ne kukat kun ilmeisesti tuoksuvat kahville.

edit
cigant: miten paljon sulla se perkolaattorin kannen nuppi vuotaa? Minulla siinä reunoilla on vähän pinttynyttä kahvia, kun harvemmin sitä ulkopuolta jaksaa tiskata, mutta ei siitä kahvia ainakaan valu välistä.

^Santun tiedetään ainakin paahtaneen itse papuja, mikä nyt ei varmaan yllätä juuri ketään.

iivo:se valuttaa aina keittämis vaiheessa jonkun ruokalusikallisen siihen kannelle.Tossa äsken sitä pyörittelin sitä nuppia ja vaikuttas että se lopetti vuotamisen.Huomenaamuna asia selviää,jännityksellä odottamaan…

MikeNAS: Aeropress on ihan hyvä ja kiva, oikein valmistettuna kahvi on sillä varsin pehmeää, jotain suodatin ja mutteripannun välistä mielestäni. Taatusti hiljainen mutta sillä saa vain sen yhden kupin aikaiseksi. Vaatii myös oman karheutensa kahville jos tahtoo hifistellä joten mylly tulee tarpeeseen. Netistä löytyy paljon käyttöohjeita, mm. tuolta ristretto-foorumilta. Omani hankin brittiläisestä coffeecavern-kaupasta kun se oli siellä halvin (silloin) jopa postikuluineen.

Omien kahvien kasvattaminen on melko haasteellista, mun parvekkeelle ei esimerkiksi mahdu tulivuorta. Muuten se olisi kyllä kiinnostavaa.

Itsepaahto onnistuu kotonakin usealla eri tavalla, esim. uunissa tai popcorn-koneella.

Welho - 13:17, 25.8.2010 » MikeNAS: Aeropress on ihan hyvä ja kiva, oikein valmistettuna kahvi on sillä varsin pehmeää, jotain suodatin ja mutteripannun välistä mielestäni. Taatusti hiljainen mutta sillä saa vain sen yhden kupin aikaiseksi. Vaatii myös oman karheutensa kahville jos tahtoo hifistellä joten mylly tulee tarpeeseen. Netistä löytyy paljon käyttöohjeita, mm. tuolta ristretto-foorumilta. Omani hankin brittiläisestä coffeecavern-kaupasta kun se oli siellä halvin (silloin) jopa postikuluineen.
Eli valmiiksi jauhetut ovat no no tämän kanssa?

Edit: coffeecavern tarjoaa näimmä vaihtoehdoksi Aeropress jauhatuksen.

Juon juuri Bialetilla keitettyä lähikaupasta ostettua Segafredo Zanettia.

Hyviä kahviloita on tosiaan liian vähän.

MikeNAS - 13:30, 25.8.2010 » Eli valmiiksi jauhetut ovat no no tämän kanssa? Edit: coffeecavern tarjoaa näimmä vaihtoehdoksi Aeropress jauhatuksen.
Toimii se suodatinjauhatuskin ihan ok, ei ole vain paras aeropressiin. Toinen hiljainen vaihtoehto on pressopannu mikä vaatii taas hieman suodatinjauhatusta karkeamman jauhatuksen mutta toimiihan sekin ok suodatinjauhatuksella.

Näin offtopiccina hyvä kahvimylly on melkein ensimmäinen hankinta kuitenkin jos kahvihifistely kiinnostaa, käsikäyttöinen on varmasti riittävän hiljainenkin ja fillaristi saa tarvittavan käsitreeninkin siitä samalla :wink:

kahvi hifistely, kyllä kiinnostaa!
Jo mainittujen lisäksi voisin kahvipuolelle lisätä mokkamestarit (tampere/ylöjärvi) ja kohta aukevan kavila sävyn ikuisenvapunaukion kulmalla kinaporinkatu jotain. Osaavan tuntuista porukkaa ja päälle vielä super mukavia ja näytti jopa että herrashenkilö harrastaa yhdellävaihteella ajoa. kunhan vaan saavat remontin loppuun ja ovet auki suurelle yleisölle niin suosittelen ehdottomasti kokeilemaan.

itsellä on pressopannu ja perinteinen käsikäyttöinen kahvimylly. Manuaalinen mylly on varsin riittävä, jos keittää vain pieniä määriä kahvia. Kunnolliset sähkömyllyt ovat niin kalliita, ettei opiskelijalla ole varaa. Suodatinkahveista (valmiista) Arvid Nordqvistin REKO on oma suosikki ylivoimaisesti, eikä reilunkaupanleima siitä ainakaan kitkerämpää tee.

Usean vuoden käyttökokemuksen perusteella voin suositella keittimeksi Rancilio Silviaa.

Kahvi kiinnostaa, vaikkakin nykyisin sitä menee paljon vähemmän kuin ennen. Nykyään tulee panostettua laatuun määrän sijasta. Kotoa löytyy pressopannua, mutteripannua ja maidonvaahdotinta. Kahvibrändi vaihtelee tummien ja tummempien espressojen välillä, mutta usein purkista löytyy Illyä (Tällä hetkellä muistaakseni Lavazzaa). Töissä keitellään moccamasterila juhla mokkaa, ja tätä sontaa tulee juotua vain viimeisimmässä hädässä. Onneksi lähettyviltä löytyy muutama ihan ok kahvila joista voi ajan salliessa hakea juoksukahvit. Parhaat kahvit helsingistä olen saanut Kaffecentralista ja Gran Deligatosta ja Cafe Redin omistamasta pikku kahvilasta mestaritallin liepeillä. Sieltä espresson saa muistaakseni eurolla ja latten kahdella. MC Donaldsin espresso on myös jokin aika sitten yllättänyt mainioudellaan. Käyttäväthän ne myös Pauligin espressoa, joka todellakaan ei ole mitään hipoa!

iivo - 17:33, 25.8.2010 » ... Kahvipensas
Lähteekö siitä jokin mukavan aromaattinen haju/tuoksu? :D Vai onko ihan neutraali?

Ei tuoksu miltään. Kukkien pitäis tuoksua kahvilta, mutta ei nuo ole mulla kertaakaan kukkineet.

http://www.meira.fi/files/images/Kulta-Katriina-uusi.jpg

Oon ollu kohta kolme viikkoa roadtripillä ranska-espanja aksellilla ja ainoa mitä TODELLA kaipaan on perus suodatinsumppi. Mä en pysty arvostamaan näitä espressoja, latteja yms. settiä vaan pannullinen Juhla-Moccaa tai Brazilia rasvattoman maidon kanssa aamulla, päivällä ja iltapäivällä määrää. Suodatin kahvihan on vielä terveellistä, kun kolesteroli jää paperiin.

Kun haluan hifistellä, kaivan esille TEE-pannun ja vihreä tee valikoiman…

Kotona pörisee ikivanha Braunin markettiespressokone aamuisin. Kahvit joko työpaikan kimppatilauksesta tai Centralenista.

Vahvasti pyöräilijävoittoisen kahvikimpan tilaus (aromatico.de) näytti toissapäivänä tältä - arvioita voidaan laittaa tuonnempana:

New York Kaffee Espresso
Tre Forze Kaffee Espresso
Bristot Kaffee Espresso - Miscela Tiziano,
Aromatico Kaffee Espresso - Miscela Oro
Moak Kaffee Espresso - Special Bar

Kilomäärää en kehtaa edes laittaa…
Työpaikan kaffihuoneessa puhkuu täälläkin jo useasti esiintynyt Ms. Silvia uuttaen saman puljun myllyn jauhamaa papua.

http://mash.myshopify.com/collections/all/products/de-la-paz-for-mash-porcelain-travel-coffee-cup