Kahvi kiinnosta

Viimeisimmällä Porvoon lenkillä ihmeteltiin ettei tällä pyöräilyfoorumilla ole vielä kahvi/kahvila-aiheista keskustelua, joten here goes.

Itse en tiedä lajikkeista, valmistusprosessista tai ilmankosteuden vaikutuksesta cremaan mitään, mutta espresso dobbio ennen maantielenkkiä on itselleni – kuten varmaan aika monille muillekin – tärkeä rituaali siinä missä renkaiden pumppaus tai säämiskähousujen pukeminenkin.

Tänne siis vinkkejä hyvistä ja kivoista kahviloista (mieluiten tietenkin lenkin varrella sijaitsevista), hifistelyä kahvilaaduista, paahto- ja valmistusmenetelmistä, sekä höpinää kaikesta muusta aiheeseen liittyvästä… suklaaleivoksista, korvapuusteista ja kaurarusinakekseistä.

matkalla pohjoiseen…
http://karoliinankahvimylly.fi/
Tämän isompia kakkupaloja saa etelä-Suomesta hakea. Noilla siivuilla pärjää aikuinenkin melkein napapiirille saakka, jos on autolla liikkeellä meinaan.

1 Like

ite pidin joskus 2000-luvun alussa täyden kahvinjuontistopin, kun meni ihan överiks noiden litkujen kanssa it-uusmediahommissa. sit kun palasin kahvikantaan, oli valinta suoraan tummapaahtoiset espressot etc - ja hyvin pieninä määrinä. edelleen on ihme, jos päivässä menee enemmän aamukahvin verran sumppia.

mutteripannulla tuli turuutettua tässä nyt monta vuotta, mutta pari kk sitten hommasin tommosen lasisen pressopannun, jolla omaan makuun sumppi on vieläkin pehmeempää ja aromipitoisempaa kuin mutterilla tehty.

Mutteripannullisen virittely ja nauttiminen runsaan lämmitetyn maidon kera on aamun ehdoton heräämisrituaali. Valmiiksi jauhettu Pauligin perus-espresso toimii, en hifistele.

Itsellä löytyy kaapista rosterinen pressopannu sekä Bialettin perus kolmen kupin mutteri. Suomalaistyylisestä suodatinkeittimestä luovuin vuosi sitten eikä ole ollut ikävä. Muutenkin vähän naurattaa suomalaisten “itse en juo muuta kuin mokkamasterilla keitettyä juhlamokkaa” asenne.

Pressopannuun menee yleensä Arvid Nordqvistin Franskrostia (melko edullista, tummaa ja saa lähimarketista) ja mutteriin tällä hetkellä Pauligin Espresso fortissimoa.

Aamut alkaa yleensä pannullisella espressoa, tai mokkaa siis, koska mutterillahan ei saa oikeaa espressoa ;). Kun kahvin pakkaa pannuun oikein tiukkaan niin kyllä sillä jonkinlaisen cremankin saa aikaan (katoaa tosin kun kuppiin kaataa). Välillä jos olen sattunut ostamaan maitoa niin lämmitän kylkeen puoli kuppia sitä.

Kyllä kiinnosta!

Pannu on ystävä. Pannussa vaihtelevasti esim. jotain Segafreddoa, myös Ikean (UTZ-sert.) halpista. Pressopannuun yllämainittua Franskrostia.

Turusta Café Art ja sen oma paahtimo.
Samoin pikkuiselle Latte Cafélle suositus.

Lisäys: jos on lenkillä Ruissalossa suosittelen Ruissalon kahvilaa hiilaritäydennykseen.

Pursimiehenkadun Kaffecentralenin anarkofeministisen baristapuolueen tuotosten takia kannattaa poiketa kauempaakin. Tai sitten voi toki ostaa asunnon vierestä, niin ei tarvitse poiketa.

Espresso 1e, cappucino 2e.

Kahvissahan tärkeintä ei ole se millä sitä mujua keittää, vaan se että sen mujun ennen keittämistä jauhaa. Plöröpikakahvi tuntureilla on tietysti asia erikseen.

Muttereita käytän, löytyy Bialettin teräspannut kahdelle, neljälle ja kuudelle kupille. Hyvää hifistelykahvia saa Caffista. Yleensä keittimessä kiehuu kuitenkin lähikaupan hyllyn kahveista Segafredo Emozioni.

http://www.justcoffee.dk/pedalkraft_web.gif

Arvostan suuresti. Mutteripannullinen menee melkeinpä joka aamu, joskus jaksaa vaahdotella soijamaitojakin. Kotona oon tykännyt Libertadin zapatista-kahvista, ehkä lähinnä tukemisen vuoksi.

edt. kylläpäs ne fixiet ja mutterit näköjään yhteen soppii

Kesällä äiti suuttui kun oltiin vierailulla ja kävin ostamassa oman kahvipaketin kun kulta katriina näytti samalta kuin hakettimeen tungetut oksat. Pari viikkoa sitten avokki osti moccamasterin. Kaapissa näyttäis olevan Löfbergs liilaa.

Vaikka itse olen enemmän tee-ihminen niin espressot, cappuchinot yms. kiinnostavat.

Nykyinen keittiö on niin pieni että espressokoneen hommaaminen ei ole agendalla joten tuollaisella Bialletin kolmen kupin pannulla tulee keiteltyä. Löytyy myös OBH:n maidonvaahdotin joka on kans aika ässä. Merkkiä vaihtelen aina silloin tällöin, nyt purkissa taitaa olla Illy:ä.

Nyt on muutto edessä ja uudessa asunnossa reilusti isompi keittiö, hyviä ehdotuksia kompaktista espressokoneesta saa antaa.

Edit: vihaan salaa kaikkia jotka puhuu expressosta

rokpete - 8:22, 25.8.2010 » ite pidin joskus 2000-luvun alussa täyden kahvinjuontistopin, kun meni ihan överiks noiden litkujen kanssa it-uusmediahommissa. sit kun palasin kahvikantaan, oli valinta suoraan tummapaahtoiset espressot etc - ja hyvin pieninä määrinä. edelleen on ihme, jos päivässä menee enemmän aamukahvin verran sumppia. mutteripannulla tuli turuutettua tässä nyt monta vuotta, mutta pari kk sitten hommasin tommosen lasisen pressopannun, jolla omaan makuun sumppi on vieläkin pehmeempää ja aromipitoisempaa kuin mutterilla tehty.
Tuon pressopannun oon minäkin havainnut hyväksi. Kyllä siinä on maussa ero, jos kahvin annetaan kaikessa rauhassa hautua verrattuna että se pakotetaan äkkiä jonkun tiiviin suodattimen läpi, mä ainaki tykkään.
austone - 8:28, 25.8.2010 » Kotona oon tykännyt Libertadin zapatista-kahvista, ehkä lähinnä tukemisen vuoksi.
http://cafecaracol.org/

Mä laitan silmämääräsesti kukkurallisen jotain tummapaahto-shittiä - rekoa tai parisiennee - siihen suodatinpussiin ja sitte 6 semmosta oikeaa mitallista vesee.

Siitä tulee kaks kupillista, ja aivan vitun kaamea olo. Kannattaa vetää sukkikset tai pillifarkut ripeesti jalkaan ton jälkeen ja lähteä välittömästi ajamaan tai muuten alkaa varjomiehet ilkkumaan silmäkulmissa.

Tollasen setin jälkeen on ihan okei kokeilla oisko siitä mittarista apua hillitsemään toiminnan järjettömyyttä varsinkin pidemmillä lenkeillä, olo meinaan on yleensä aikamoinen kun on vetäny 40 kilsaa capseilla.

Tummaa Presidenttiä maidon kanssa menee mukavasti 4d kuppi lauantai- ja sunnuntaiaamuisin. Varsinkin lenkki- ja kilpailuaamuina se pistää mukavasti suolen liikkeelle, niin ei tarvitse ajaessa miettiä mihin pusikkoon tohtii pinkaista. Arkisin tyydyn konttorin automaattikahviin.

Aikoinaan edellisessä työpaikassa tilastoitiin erilaisia kahvisekoituksia ja tultiin siihern tulokseen, että Juhla Mokasta tai tavallisesta Presidentistä ei saa keitettyä juomakelpoista millään. Näppäriä sekoituksia tulee, kun laittaa 4:1 suhteessa Tummaa Pressaa ja Robert Pauligin vaniljakahvia (aka Obama) tai 4:1 suhteessa sitä Tummaa ja Roopen Suklaakahvia (aka Mugabe).

presso on ygöinen laiskalle (mm. Minä). Sen verran hipoilen, että pyrin kahvini ostamaan kaffecentraalista ja melko useasti siellä tulee käytyä kahveellakin. Kerran päivässä pitää juoda pahaa kahvia, ei pääse taso nousemaan liian kovaksi.

Perkalaattorilla marketin alennuskahveista tulee aamukahvit keiteltyä.Keittää kuumat kahvit.Maku on erillainen kuin peruskahvinkeittimellä ts.suodatinkahvinkeittimellä keitetty.Itse käytän pannukahvia,vaikka kaikkein parhaan tuloksen saa kuulemma kun sekoittaa pannu ja-suodatinkahvia fifty-fifty.Muuten ei juuri tule kahvia juotuakaan,mikäli ei pukkaa duunikeikkaa,jolloin vähintään ne päiväkahvit.Mutteripannu todettu toimivaksi.

Kaffecentralenista pavut, tarvikkeet ja mukaanotettavat kahvit. Loistava paikka, jossa anarkistibaristoilla aito kiinnostus kahviin, toisin kuin 95% stadin muissa kahviloissa.

Kotona yleensä capuchino/latte linjalla. Viimeaikoina ehkä eniten tullut jauhettua Moakin Servitoa tai Mokaflor Rossaa. Espressot Monterivan Scuro Napolista, joka on cremaltaan erittäin antelias.

Tavallista kahvinkeitintä ei ole, mutta mutteripannun voisi hankkia niin saisi retkelläkin keiteltyä. Rancilio Silvia + Ascaso iMini:llä uutellaan:

siippaa.

Himassa kirpparilta ostettu OPAn 25v perkolaattoripannu,jauheena "ReilunKaupan"kahvia. Vaahdotettua maitoa päälle ja avot! Tuolla tulee oikeasti kuumaa kahvia.
Työpäivisin aamukahvit Roosasta siellä se on vielä oikeeta kaffia.Kuka oikeesti voi juoda ABCn tai Tebiksen automaatti litkua… Hyi Helvetti!