How-to: trikit ja temput

Mitä tohon renkaan kääntämisen suuntaan tulee, niin pääosa trial porukasta kyllä kääntää eturenkaan vastakkaiseen suuntaan kuin kumpi on etummainen jalka. Tällöin asento mahdollistaa paremman mahdollisuuden käyttää myös kroppaa tasapainottamiseen. Polvien kääntämiselle, lantion siirtämiselle. Ja nimenomaan jos hartialinjan kääntää tangon suuntaiseksi, on tällöin asento paljon mukavampi ja helpomi tasapainoilulle kuin jos rengas olisi käännettynä samaan suuntaan kuin etummainen jalka. Tämä tosin pätee pääasiassa tasaisella. Jos on mäessä, niin tällöin pitää rengas aina olla ylämäkeä kohti huolimatta kumpi jalka on edessä.
Velolla tähän tosin vaikuttaa myös se, että riippumatta kumpi jalka on edessä on eturangas pakko kääntää ylämäkeä kohti, ja kuitenkin kun pidetään se parempi jalka etummaisena, voi tuo tyan mainitsema tilanne olla pakotettu.
Se toki myös vaikuttaa tuohon eturenkaan kääntämis suuntaan, että jos pyörässä on paljon toe overlappia, niin se voi myös pakottaa kääntämissuunnan.

Kiitos näistä, harjoittelua jatketaan. Tota ylämäessä treenaamista en edes ajatellut, täytyy sitä koettaa seuraavaks. Vasen jalka eteen ja rengas vasemmalle -metodi tuntui luontevammalta, joten sillä varmaan jatkan harjoittelua, sit päinvastaista vois opetella kun oppii eka tuon toisen, vähän sama kun skidaamisen kanssa.
Ja ai niin, tosiaan unohtui kysyä toi miten kannattaa itse olla pyörän päällä, ja mihin keholla viedä paino, mutta siis jos seisaalteen harjoittelee, niin eikös asento ole kutakuinkin sama kuin polkisikin seisaaltaan? Ei siihen juuri muita järkeviä vaihtoehtoja kyllä tule edes mieleen…
Mut joo, kiitti! Eiköhän se tästä, kuitenkin aika hyödylliseksi tuon taidon koen.

Toe overlap aiheuttaa erityisesti geometrialtaan tiukemmissa rungoissa sen, että kannattaa ainakin harjoitellessa kääntää tankoa samaan suuntaan kuin kumpi jalka on edessä. Ei ole erityisen vaikeaa hankkia kitkapalovammoja, kun horjahtaa ja sääri nyölää eturenkaaseen.

Miulla on käytännössä rengas sinnepäin, mikä jalka on edessä. Kandee kokeilla, että kumpi tuntuu luontevammalta ja aloittaa siitä, sit kun toinen suunta sujuu, niin käyttämään toistakin. Ja sit variaatioita, ilman käsiä, tai vain toinen käsi, jne… Ja myös niitä stonga toiseen suuntaan kuin jalka. Itellä on liki aina perse penkissä ja paino aika takana. Niin ja pieni chain slack tuntuu miulla jopa rauhoittavan paikallaan oloa, kun kaikki liike ei mee suoraan takapyörään.

Helppoa se on, vähän reeniä ja a’vot.

^^Itselläni menee juuri tästä syystä sen puolen jalka eteenpäin, jonne rengas osoittaa. Muuten tökkii poljin jatkuvasti renkaaseen => fail

mika - 6:04, 10.5.2010 » Hyvä asento opetella on pitää paino aika paljon eturenkaalla, ja käsivarret melkein suorina, ja hartiat myös tangon suuntaisesti.. Katse kannattaa pitää hieman eteenpäin maahan, ei suoraa alaspäin.
katse kannattaa heti alkuun opetella pitämään eteen ja niin, että ei tarvitse "patsastella" vaan päätä voi myös käännellä --> palvelee sitten myöhemmin sitä, että sinulle tuosta trackstand-taidostasi aidosti jotain hyötyä. Käytännössä kun ainakin itsellä tuota tulee hyödynnettyä risteyksissä seistessä tms. tuolla liikenteen seassa ja siellä ei juuri lohduta, että katse on tonttiin ja odottaa starttipistoolin pamausta;)

^toki sitä päätä kannattaa opetella kääntelemään, mutta se tulee sitä myötä kun perusteet oppii ensin kunnolla, jolloin se paikallaan stondailu tulee rennommaksi.

Karua kertomaa suomen triktark-skenestä. Kymmenen kirjoitusta siitä, kuinka opetella track standinkiä.

^jokainen aloittaa joskus.

Minusta kai tämä on mennyt juuri niin kuin pitääkin - alottelija kysynyt apua ja saanut täältä vinkkejä kuinka hommassa edetä!

vai viitattiinko tässä siihen, et näin jälkijunassa harrastukseen mukaan hyppääminen on jotenkin noloa ja tietyllä tapaa “kiellettyä”?

Mut joo, pitää paikkaansa, ettei täällä juuri temppuilua harrasteta, eikä siitä puhuta. Tietääkö kukaan ketään, joka harrastais?

Mä oon harjoitellut tänä vuonna kaksi kertaa, kolmas suunnitteilla. Pitää nyt joku uus temppu opetella tänä kesänä, jotta pääsee pätemään.

No höh.
Minä tarkoitin sitä, että edellinen viesti oli ulkomaisen opetusvideon esittäminen neljän kuukauden takaa jota seurasi pitkä hiljaisuus. Sitten oli kymmenen lähes saman sisältöistä viestiä perusteista.

Itse olen “myöhässä aloittanut” ja osaan just ja just sen trackstandingin, enkä oikein uskalla muuta yrittää.

Tai sit se on vaan sitä, että tää meidän skene perustuu enempi sosiaalisen kanssakäymisen pohjalle. Tykätään pelaa pooloa, juoda kaljaa ja puhua joutavia.

Eiku prkl, pari kertaa on keskareilla ollu joku (olikohan Mika), joka ajaa paremmin takaperin, kuin mie etuperin. :slight_smile:

Epäilen, että iso syy trikstereiden vähyyteen on kilpailuhengen puute…

jiima - 13:03, 10.5.2010 » Tai sit se on vaan sitä, että tää meidän skene perustuu enempi sosiaalisen kanssakäymisen pohjalle. Tykätään pelaa pooloa, juoda kaljaa ja puhua joutavia.
^ Tässä varmaan kiteytyy jotain sellaista jota monet tätä foorumia pelkästään lukevat eivät välttämättä ymmärrä (ja jotkut taas eivät vaan halua ymmärtää).

Odotetaan silti innolla ja mielenkiinnolla sitä päivää kun nuorempi polvi joskus mahdollisesti alkaa treenaamaan tosissaan näitä temppuja.

vois tota peruuttamista taas vähän kokeilla…

MrHat - 13:24, 10.5.2010 » Minä tarkoitin sitä, että edellinen viesti oli ulkomaisen opetusvideon esittäminen neljän kuukauden takaa jota seurasi pitkä hiljaisuus. Sitten oli kymmenen lähes saman sisältöistä viestiä perusteista.
Eivät nuo minusta niin samansisältöisiä kaikki olleet, ainakin jos vertaa siihen, miten trackstand tässä ketjussa aiemmin opetettiin, tyyliin "kammet vaakatasoon ja eturengas linkkuun" niin ovat nuo olleet erityisesti useammasta näkökulmasta katsottuna hyödyllisiä; esim. toisen on helpompi pitää jalkojaan eri tavalla kuin toisen, ja sikäli laajemmat mielipiteet samasta asiasta on ainakin mulle ihan hyödyllisiä, kun ei ole vain yhtä tapaa millä opetella, vaan voi miettiä että ai niin, sen voi tehdä myös näin. Sikäli mun mielestä nuo viestit ovat arvokkaita.

Trackstandeja treenaavan ja paikallaan kaatuilevan aloittelijan vinkkelista taa voi kuulostaa huonoimmalta idealta ikina, mutta kannattaa kokeilla myos yhdella kadella satulassa istuen. Se saattaa helpottaa tasapainon loytymista. Ja tosiaan katse pois eturenkaasta niinkuin edella jo mainittiinkin.

No kun asiaan päästiin, niin onko tuohon takaperin polkemiseen jotain hyvää vinkkiä? Trackstandista yrittänyt useita kertoja lähteä sitä ovaalia polkemaan, mutta puolikkaan kierroksen jälkeen tuntuu, että vauhti karkaa aina lapasesta…

Yritystä yrityksen perään, ei kai siinä paljon muuta. Aika hitaasti kannattaa mun mielestä lähtee, ja selkä suht suorassa niin ettei lähde kaatumaan eteenpäin. Omat enkat on ehkä joku 4 ympyrää mut keskimääräisellä yrityksellä lähtee puolikas tai ehkä just yks…