Dynamot, dynamonavat, dynamovalot ja pienlaitelaturi matkalle

Okei, kiitti vinkeistä.
Tarttis pienemmät pienoistyökalut ku en meinannu saada sitä nappia siististi auki et oisin kurkannut sinne sisään, niin jäi avaamatta. Tosin vaikka olisin saanutkin sen auki niin olisinko tullut yhtään fiksummaksi, tuskin. Putsailin liittimet mut muuten tuo nyt sai lähinnä valohoitoa. Täytyy käydä ajelemassa pimeellä tai pyöritellä tallissa ni näkisi että olisko tää oikuttelu sitten tosiaan johtunutkin vaan kosteudesta. :tipping_hand_man:

Päädyitkö ostamaan tän laitteen? Kokemuksia?

En ainakaan vielä, toistaseks on menty ilman laturia. Mut kuulisin itekin mielellään mielipiteitä kyseisestä värkistä.

1 Like

Minkälaista ulosvetäjää käytit noihin päätytulppiin? Sama napa 6-bolttina pöydällä ja pitäis laakerit vaihtaa. Oon testannut paria pientä ulosvetäjää, mutta ei oikein sovellu hommaan.


Tämmöstä ihan perus. Joskus saa olla luova, että leuat saa pysyyn paikallaan.

Mikäs olis hyvä varavirtalähde törkättäväks USB-werkin perään, että sillä vois sit illalla latailla puhelinta?

Kiitti. Täytyy jatkaa kokeilua.

Hämärän lähestyessä

AC/DC :metal:t3: -kysymys:

Haluaisin modernisoida kivan vanhan lampun napadynamolla käytettäväksi. Nämä käyttää useimmiten E10-kantaa. Valotehon vuoksi siis haluaisin siihen alkuperäisen tapaista hehkulamppua kirkkaamman led-polttimon.

Ongelmana vaan tuntuu olevan että

dynamo = 6V AC

led= DC

Vähän kattelin AliExpressin tarjontaa, mutta mietityttää mitä kaikkea tässä pitäis ottaa huomioon, kun vanteen+renkaan koko vaikuttaa pyörimisnopeuteen ja siten voltteihin, ja entäs watit :eyes: pitää vielä tsekkailla navan mallinumero ja tarkat speksit

Oisko tästä apua?

1 Like

Ensimmäinen homma mikä pitää ottaa huomioon on tasasuuntaus ja regulointi. Yksinkertaisimmillaan homma menee niin että dynamosta diodisillan kautta sykkivä tasavirta kondensaattorille, ja kondensaattorista virta regulaattorin kautta ledille.

En yllättyisi jos markkinoilla olisi retrofit-led polttimoita jotka tekisi kaiken tämän taian out-of-the-box.

Dynamojen ilmoitetut wattimäärät on nimellisiä, ja todellinen teho riippuu tosiaan pyörimisnoupeudesta. Vanhojen dynamojen (etenkin pullojen) kohdalla numerot varmaan vielä enemmän sinne päin, ja sopii vaan toivoa että kyllä se riittää.

Fun fact: Pyörien dynamot ei nimestä poiketen ole dynamoja, vaan magnetoja. Oikeasta dynamosta tulee tasavirtaa ulos by design.

1 Like

Huvikseni googlailin että mopopuolella on ollut 6 VAC latureita aikanaan ja yhä edelleen saa esim tämmöisiä varaosina Voltage Regulator 3-steck 6 volt. Tiedä vaikka toimisi? Voi olla kyllä sellaista tavaraa jossa tehohäviöitä ei ole niin vimpan päälle optimoitu kun kyllähän sitä moottorilla kelpaa laturia pyörittää

E10-kantaisia 6 VAC led-polttimoita näytti löytyvän amazonista ja tän tämmöisistä. Ilmeisesti samasta syystä?

1 Like

Tää oli hyvä ja informatiivinen video! Kiitos

Sama ratkaisu kuin Okw:lla alla.

Mulla on itseasiassa varastossa myös tuo täsmälleen sama valo :sweat_smile: joka tais tulla tehtaalta halogeenipolttimolla(?)

Pitää jotain tän tyyppistä kai askarrella tai sitten vaan hankkia Kiinasta polttimo jonka kantaan tuo piiri on valmiiksi integroitu

Edit: vaihtoehtoisia ratkaisuja AC - DC -konversioon

Edit 2: Tällasta kattelin, mutta jännite mietityttää. Tarjolla joko 3-12 VAC tai 6-24V DC :thinking: Jos olen ymmärtänyt oikein, nimellisesti 6v dynamo tuottaa hitaassa vauhdissa paljonkin pienempää jännitettä ja kovemmassa vauhdissa jopa tuplat nimellisjännitteestä? Tuo mun napa tais olla Shimano DH-3N72

15/110 mm akselille haussa napadynamo tai koko kiekko. Mahdollista myös 15/110 mm napa sovittaa spacereillä.

Shimano taitaa rajautua pois, kun ovat center lockilla ja 15/100 mm.

SP PD-8X on 114 € Bike24:lla.

Funworksillä saisi kasattuna kiekon Generator-navalla 30 mm AM-kehän kanssa n. 195€ 250 €. (Voi olla kapeampikin kehä, mutta 2.25 renkaalla toiminee leveäkin.)

SON on aika paljon kalliimpi.

Minusta Funworksin hinta olisi aika ok, mutta onko nuo jotain geneerisiä napoja, joita myydään eri merkeillä. Onko kokemuksia?

Näyttäs olevan Kun Tengin napa,:: TREKKING / CITY :: JH-KD5F.
Ei ole kokemusta sellaisesta.
Sonihan se ois aina paras mutta varmaan aikansa aivan ok tuokin.

Sulla oli SRMRssä Shutter Precision PD-8 napa.
Miten on kestänyt?
Mä oon ollut tähän tyytyväinen kun ei ole muusta kokemusta ja on pelittänyt kaikki ajot.

Joo, on se tuossa maastopyörässä edelleen, toimii. Aiemmin oon eri pyörässä pari SP:tä ajanut klappaaviksi, mutta mitään yhtäkkistä räjähtämistä tai muuta akuuttia vikaa mulla ei oo niihin tullut, lyhytikäisempiä vaan ovat, vaikka silti muutamankymmentä tonnia tai ainakin enemmän kuin parikymmentä niillä on ajettu. Ja tuntuvat pyörivän vähän tökkivämmin kun kädellä pyörittää kiekkoa, mutta eipä se ajaessa tunnu kuin joskus ihan sileetä asfalttia laskiessa, voi vähä resonoida stongassa. Eli uskon sen kun jossain testeissä on todettu että noilla vierimisvastusta voi olla pari wattia Sonia enemmän, mutta ei se ero useimmille varmaan kovin merkittävä oo.

1 Like

Tämmönen tulossa:

  • headlight for common hub dynamos
  • solid design and lighting technology based on the Edelux II
  • bright low beam (120 Lux) and high beam function
  • charging electronics and battery (1200 mAh) fully integrated
  • handlebar switch includes USB charging port (up to 7,5 W/1,5 A) and status LEDs
  • up to 10 Watts power harvest from the hub dynamo – more than any other common charging solution!
8 Likes

Mielenkiintonen, ois kiinnostava jos ois yks integroitu ratkasu kahden sijaan. Mut tuo näyttäs symmetriseltä keilalta ja ite ottaisin mieluummin stvzo:n.

Ymmärtääkseni on STVZO

Ois kyl kova, yhestä toimivasta ratkasusta vois harkita kaivavansa vähän syvemmältä taskunpohjia, kun tuo luultavasti vaatii hieman enemmän pinkkaa.

1 Like