Dynamot, dynamonavat, dynamovalot ja pienlaitelaturi matkalle

Itse joskus jossain lampussa laitoin teipin hämäräkytkimen päälle, jotta lamppu kuvittelisi aina että on täysin pimeää.

IQ-X:sensori on ilmeisesti siinä nappulassa:

https://groups.google.com/g/bicyclelifestyle/c/AqYCkPU0xqg/m/Fsqggw3sBgAJ

Jos pitää paikkansa, niin lienee helposti peitettävissä tarralla tms.

1 Like

Nyt sitten nimittäin IQ-XS Friendly päätti epäystävällisesti lakata valaisunsa.
Tuossa aiemmin oli jo välkkynyt välillä. Mutta oletin, että on jotenkin sensorin paskuuteen liittyvää. Mutta tänään kotimatkalla tajusin, että pienellä hypäytyksellä tulee taas kunnon luxit käyttöön. Tämäkään kikka ei valitettavasti toiminut koko kotimatkaa, vaan valo simahti ja viimeiset viitisen kilsaa tulin ilman etuvaloa sitten.

Johan se kuukauden kestikin. Hyvää saksalaista laatua.

@spacer tuossa ylempänä kyseli isomman iq-x:n avaamista, itseä kiinnostaisi tämän pienemmän korkkaaminen. Jos avaat, niin kuva olis kiva.

Sen verran minkä olen tuonne sisälle nähnyt, niin sisääntulevien ja ulosmenevien liittimien jatkona oleva johto ei ole kovin paksu ja/tai (omassa tapauksessa) kovin hyvin kiinni lampun piirilevyssä. Jos siis iq-xs:n saisi auki, niin saisi varmaankin hyvin pienellä vaivalla paremman kuin tehtaalta.

Edit: uusi haku tärppäsi, iq-xs avataan kuin avataankin linssin suuntaan. Ifixit teardown linkki.

3 Likes

Tästä nautin.

2 Likes

Ja nyt hävettää kun haukuin väärää puuta. Eihän se Bummissa mikään ollut rikki.

Vaan tärinä oli saanut [ilmeisen huolimattomasti vedetyt (itse tein ja säästin)] johdot just sen verran liikkumaan, että pääsivät oikosulkuun.

Jatkot johdotuslangassa.

Olikos täällä puhetta jo moderneista pullodynyistä?

Esim Pedalcell

Kolmen sadan taalan pullodyny, kova.

Vaikka pullodynamo on vaihelevissa olosuhteissa varsin epäilyttävä kampe ja toi 40mph nopeusrajoitus ajoittain hankala, vaikutti toi tän perusteella yllättävän toimivalta

Mutta paskakshan sekin sitten meni pian
https://www.instagram.com/p/CSbiE7vMDRq/

Anteeksi OT mutta mistä lähtien Kirgisian pääkaupunki on ollut osa Venäjää??

40 mph = 64.37 km/h #vainhemanjutut :smiley:
mutta kai toi tulee helposti pitkissä laskuissa

lähinnä toi teho kiinnostaa, mutta hinta on kyllä aikamoinen

Kuuskybää meni helposti puhki Kroatian rannikolla ilman alkuvauhteja full touringrigillä. Nimenomaan ne pitkät laskut, joskus vielä muistin montako minuuttia oli pisin surffaus ilman voimantuotollista kammenpyöräytystä. Varmaan toistakymmentä.
Iirc Ottokin jutteli aikoinaan jännittävänsä aikalailla jossain Skotlannissa kumpi räjähtää eka, ite tehty haarukka vai dynynapa, just jossain kuudessakympissä.
Sillai Suomi aika tylsä touringmaa, oispa reissussa.

Juu jossain vuoristoisemmissa mestoissa tahtoo ylämäessä olla vauhti turhan hidas kunnolliseen lataamiseen, vaikka tuohan saattaa olla parempi siinä tai en tiiä, ja sitten laskuihin pitäis joko laittaa pois päältä tai laahata jarruja levyt kuumina. Ja yöllä ei tahtois laskuissa valoja sammuttaa.

Toki kotimaisemissa tää ei oo ongelma, vaikka mainittakoon että Vaaruvuoren laskussa Päijänteen vieressä huiput oli muistaakseni 79km/h ihan laittomassa aerokyyryssä. Muistaakseni etelään päin pääs vähä kovempaa kuin pohjosen puolella.

1 Like

Ja näin, näin se homma hoiretaan

2 Likes

mulla on @Rolling_Resistance lta ostettu Velogical mut en oo kerenny testaamaan vielä. Veikkaisin et toimii kuivalla kelillä hyvin tai jopa erinomaisesti mut sateella huonosti

Talvipäivänseisauksessa mulla alkoi Luxos U vilkkumaan, ikään kuin olisi resetoinut itseään koko ajan. Vika löytyi keskiön alta, minne herran vuonna 2015 sijoitin jatkoliittimen mahdollista takalokasuojan kätevää irrotusta varten. Liittimessä oli oikosulku ja aina kun takavalo alkoi ottamaan virtaa, etulamppu buuttasi.

Ajovalo siis välkkyi tämän vihreän merkkivalon tahdissa:


Tähän mennessä minun on tarvinnut avata tuo näppärä katkoliitin kahdesti, molemmilla kerroilla vain korjatakseni sen.

1 Like

Muutama vuosi huoletonta dynamoelämää takana ja nyt alkoi ensimmäiset ongelmat. Torista kesällä ostettu nexus-tason dynamo nimittäin pitää -7 celsiusta kovemmilla pakkasilla sen verran kovaa vikinää, ettei jalankulkijoille tarvitse soittokelloa enää soitella. Lämpimämmillä keleillä toimii ongelmitta. Osaako kukaan asiantuntevampi kertoa, mistä tämä johtuu ja mitä tuolle kannattaisi tehdä? Purkaa ja rasvata vai hankkia suoraan uusi?

Shimanon dynamonapojen laakerit voi käsittääkseni itse huoltaa, en ole vielä joutunut, eli puhdistusta ja uutta rasvaa ekana kokeilisin.

Tommosen bongasin jostain Rivendell-henkilökunnan pyörästä. Rajoittamaton valokeila ja mini-USB -latausportti. Toivottavasti nää löytää tiensä Euroopan puolellekin joskus.

Onko Shimanon UR705- tai UR708-malleista kertynyt jollain vielä pidemmän ajan käyttökokemusta retki-/arkikäytössä? Ilmeisesti noissa laakeristo on vielä cup and cone -ratkaisulla vai onkohan tapahtunut päivitystä konelaakereihin (tästä en ihan varmuudella löytänyt itse tietoa)? Yritän funtsia, että onko huoltovapaan käyttöikänsä puolesta varteenotettava vaihtoehto SONille tai SP:lle hinta huomioon ottaen (SONin navassa toki maksaa taatusta laadusta, SP vähän Shimanon ja SONin välimaastossa ja laakeriston käyttöiän osalta taitaa olla aika laaja vaihteluväli).