Dynamot, dynamonavat, dynamovalot ja pienlaitelaturi matkalle

Muutama vuosi huoletonta dynamoelämää takana ja nyt alkoi ensimmäiset ongelmat. Torista kesällä ostettu nexus-tason dynamo nimittäin pitää -7 celsiusta kovemmilla pakkasilla sen verran kovaa vikinää, ettei jalankulkijoille tarvitse soittokelloa enää soitella. Lämpimämmillä keleillä toimii ongelmitta. Osaako kukaan asiantuntevampi kertoa, mistä tämä johtuu ja mitä tuolle kannattaisi tehdä? Purkaa ja rasvata vai hankkia suoraan uusi?

Shimanon dynamonapojen laakerit voi käsittääkseni itse huoltaa, en ole vielä joutunut, eli puhdistusta ja uutta rasvaa ekana kokeilisin.

Tommosen bongasin jostain Rivendell-henkilökunnan pyörästä. Rajoittamaton valokeila ja mini-USB -latausportti. Toivottavasti nää löytää tiensä Euroopan puolellekin joskus.

Onko Shimanon UR705- tai UR708-malleista kertynyt jollain vielä pidemmän ajan käyttökokemusta retki-/arkikäytössä? Ilmeisesti noissa laakeristo on vielä cup and cone -ratkaisulla vai onkohan tapahtunut päivitystä konelaakereihin (tästä en ihan varmuudella löytänyt itse tietoa)? Yritän funtsia, että onko huoltovapaan käyttöikänsä puolesta varteenotettava vaihtoehto SONille tai SP:lle hinta huomioon ottaen (SONin navassa toki maksaa taatusta laadusta, SP vähän Shimanon ja SONin välimaastossa ja laakeriston käyttöiän osalta taitaa olla aika laaja vaihteluväli).

Mulla on kaksi vuotta ollut UR700, mutta ei ole merkittävästi kilsoja tullut. Ihan OK so far, ei mitään ylläreitä. Cup & cone, samankaltainen kuin T785 millä ajelin aiemmin. Tolla edeltäjällä tuli joku 15k+ monen vuoden ajalta, pari kertaa lisäilin rasvaa, kunnes siirtyi seuraavaan pyörään, jossa on edelleen käytössä.

Shimano noista nyt mainostaa että uusi parempi, kauniimpi ja kevyempi, mutta jos hyppäisin sokkotestiin pyörän päälle, niin tuskin eroa huomaisin.

1 Like

Mulla on Keplerissä kiinni DH-UR705-3D -napa läpiakseliversiona 650b-talvikiekossa ja 700c-normikiekossa. Minkäköhän verran noi mulla on ollut? Puolitoista vuotta tai melkein kaksi? Mitäää järisyttäviä määriä ei ole kilsoja tullut, mutta tuhansia nyt kuitenkin molemmille navoille ja 700c-kiekossa olevalle enemmän.

Itselläkään ei ole tähän mennessä ollut mitään ongelmia. Napa pyörii ja tuottaa sähköä, kaksi talvea takana, eikä suolamössö vielä ainakaan ole räjäyttänyt napaa. Aiemmin ollut aina SP:n navat, eivätkä nekään ole omassa käytössäni vielä prakanneet, mutta on käynyt varmaan hyvä tuuri. Kun hankin läpiakselifillarin, niin piti koota uusi dynykiekko ja hommasin siihen sitten tuon virvelifirman navan, koska oli kohtuuhintianen, sai läpiakseleilla ja Shimpan kamat ovat itselläni toimineet pääsääntöisesti erinomaisesti. Ja on sen verran iso lafka, että järkeilin reklamaatiohommien toimivan, jos jotain menee paskaksi tai tarttee huoltaa.

1 Like

Hyvä kuulla käyttökokemuksia, kiitti! Näiden perusteella taidan tollasella UR708:lla kasauttaa kiekon. Hinta on tosiaan houkutteleva ja jos tuolla vaikka ainakin sen 10t km saisi rullailtua (ja en sitä epäile riittävän säännöllisellä huollolla), niin aivan hyvä sijoitus kuitenkin kolmasosalla SONin hinnasta.

Olishan toi laakeriston toteutus räjäytyskuvasta katsomallakin selvinnyt, tajusin vasta myöhemmin. Itsessään ei cup&cone-ratkaisu oo mulle deal-breaker jos nuo kuitenkin suht. kelvollisten tiivisteiden takana on että kerran pari vuodessa riittäis pesien putsaus ja rasvojen lisäys, niin kuin anekdoottien perusteella vaikuttais.

1 Like

Tästä tulikin mieleen, että pitäisi varmaan noita omia napoja hoitaa. En ole siis kummallekaan koskaan tehnyt mitään… Putsata voisi ja uudet rasvat laittaa.

Mulla alkoi SP napa naksumaan kuuluvasti/ajokavereita häiritsevästi talvinyssäköinti retkellä. Taisi olla pakkasen aiheuttamaa kun leudommalla kelillä oli äänetön. Olisikohan rasvat jäätyneet - mene ja tiedä.

Ite oon ajellut UR705:llä nyt kolme vuotta ympärivuotisesti ja noin 10 000 km. Kertaakaan en ole huoltanut eikä mitään ongelmia ole ollut. Ehkä pitäisi jo huoltaa.

1 Like

Suosituksia dynamo latausyksiköstä? Kesäksi olis tarvetta mahdollisuutta pitää virtaa esim puhelimessa.

Ja SP napojen huoltamisen osaavat henkilöt vois myös ilmoittautua!

Shimano XT DH-T8000-3D ja Luxos IQ2 lataa kännykkää jaksottain. Lampun kytkimestä sammuu punainen ledi ja lataus loppuu. Vähän matkaa ajoa ja punainen ledi syttyy ja lataus jatkuu.

Vetääkö kännykkä liikaa virtaa ja lampun kondensaattori tms. tyhjenee ja lataus loppuu.

Eilen ei ollut ongelmaa, kun lähdin täydellä akulla liikenteesee. Piti 100% latauksen koko päivän. Tänään lähtötilanne oli n. 65% ja pääsin johonkin 75 %.

Onko vika navassa vai lampussa?

Ootko koittanu ladata sen puskurin täyteen ilman että kännykkä olis kiinni esim. 5km ja sit yrittää? Se voi tykätä huonoa jos puskuri on alkujaan tyhjä, lyö ringon kiinni piuhaan ja lähtee ajamaan ja olettaa että latais.

1 Like

Välillä kokeilin tuotakin, mutta pitää ottaa huomenna uusi yritys, jos ei pinna ollut riittävän pitkä kokeiluissa.

OT. Kuusikossa on muuten itikoita ihan hemmetisti. Päätin siirtyä 700 m metsän läpi laavulle yöksi. Hiki valuu ja itikat vinkuu verkon toisella puolella.

Samalla tavalla tuo kondensaattori itsellänikin toimii ja se on ihan normaalia

Itse olen todennut, että fiksumpaa on ladata IQ2:lla varavirtalähdettä ja varavirtalähteestä “tauolla” kännykkää. Puskuri aiheuttaa väkisinkin sen, että kännykän näyttö vilkkuu aina puskurin tahdissa, mikä turhaan syö akkua.

Latausnopeutta voi parantaa myös pyöräilemällä kovempaa, sillä navan pyörimisnopeudella on ainakin jonkinlainen yhteys tuotetun sähkön tehoon.

Toki vikaa voi olla myös latauspiuhassa . Hämärästi muistelisin, että silloin kun kännykkä laturissa olen pyöräillyt, on latausnopeus asfalttiajossa ollut tyypillisesti n. 1 %/km näyttö suljettuna.

1 Like

Tänään ajoin vartin ja sitten kytkin latuaksen. Tuntui, että ensin latasi pitkään, mutta sitten alkoit vaiheilu.

Strava päällä, muut tarpeettomat, kuten BT, WIFI, synkronointi jne. pois päältä.

Paljonko tulee häviöitä, jos välissä on power bankki. Toisaalta 10 Ah lataa puhelinta aika paljon ilma dynamoakin.

Mulla on pitkään ollut välissä Goal Zero Flip 30 joka on 7,8Ah ja aito pass through varavirtalähde. Sillä lataillut sekä puhelinta että Garminaattoria ja viikon reissut menee hyvin, sit alkaa varavirtalähde olemaan aika kuiva. Mutta sen jos lataa kunnolla seinästä täyteen niin homma taas pelittää ongelmitta.
Tuo on aika pieni mutta toisaalta olen huomannut että Luxos ei kovin mielellään halua lähteä lataamaan isoja varavirtalähteitä, esim. 20Ah. Onko niissä jotenkin isompi kynnys lähteä latautumaan en tiiä sähkö on sinistä ja sattuu.

2 Likes

Ratkaisin ongelman tilapäisesti ja kävin Matkuksen Clasussa ja ostin laturin. Istuskelin kauppakeskuksessa latailemassa puhelinta.

1 Like

Kokeilin viikonlopun reissulla. Työpuhelimen kanssa meni ihan diskoksi. Näyttö vilkkui koko ajan ja kytkimen ledi myös. Latauksesta ei tullut mitään. Sitten alkoi syttymään etuvalo itsestään. Takavalo ei. Ihan sekavaa vilkkumista. Mukana ollut Clasun 10 Ah virtapankki lampun ja puhelimen väliin. Puhelin latautui ja dynamo latasi virtapankkia. Ei mitään ongelmia kolmen ajopäivän aikana.

2 Likes

Se pieni puskuriakku Luxoksen sisällä menee tyhjäksi aika äkkiä kun kännykällä on sähkönnälkä, etenkin jos polttelee valoja samalla kun lataa laitteita. Isompi virtapankki tasoittaa tosiaan kivasti tilannetta.

1 Like