Dynamot, dynamonavat, dynamovalot ja pienlaitelaturi matkalle

Jos vastus tosiaan pienenee niin kytkin on asennus-listallani.
Mihin tämä vestuksen pieneneminen perustuu?

Taitaa perustua yksinkertaisesti siihen, että se dynamon sähköverkossa oleva vastus (valot) ei vastustakaan. Lisätietoa dynamoiden vastuksista esim:

Joissain valoissahan tuollainen tankoon kiinnitettävä kytkin on myös vakiona, esim. B&M Luxos U

Tässä vipuja tankoon pohtivat taitaa olla pääosin Luxos U:sta luopujia sen hajoamisen takia, itseni mukaan lukien :slight_smile:

1 Like

Mulla on tällainen pyörinyt nurkissa jo kymmenisen vuotta ilman että on ollut kiinni yhdessäkään pyörässä.

Voi olla että laitan vaan nöyrästi pullodynkkyyn kiinni ja ajelen auringonlaskuun.

Hintaisekseenkin ruma ja heppoisen oloinen, mutta toisaalta polttimon vaihtaminen on tehty tyhmän helpoksi, integroitu heijastin ja jonkinlainen hämäräkytkin

On kanssa ollut tapana sammuttaa valot valoisaksi ajaksi, kyse on mulle vain siitä missä se katkaisija on. Sinällään en oo tota eroa kyllä ollut itse havaitsevinani kuin joskus pitkässä loivassa mäessä lasketellessa valoja päälle ja pois räpsytellessä, ihan tuota kokeillakseni, mutta ohan se varmasti totta.

Supernovan pomminvarma on/off kytkin bäst.

Ostin tuollaisen Busch + Müllerin IQ-XS friendlyn, eli sen IQ-XS:n muoviversion.
Oli kyllä jonkunmoinen pettymys kun tajusin, että se kytkin siinä ei ole on/off. Sillä vaan saa seisontavalon pois päältä. Eli skoudeja paetessa hyvä valinta sinänsä. Mutta taluttaessa luvassa 80 luxin voimalla stroboa; harmillisesti en ostaessa tajunnut, että muovikuori ei ole ainoa muutos.

Eli ois pitänyt ostaa se alumiiniversio. Harkitsen vanhan kunnon markan Büchelin kiinnittämistä takaisin.

osta multa Busch & Müller Lumotech IQ2 Luxos U front light

Mulla on se IQ-XS alumiinisena muutaman vuoden takaa ja se on ihan sama juttu, sillä tosiaan saa lähinnä seisontavalon pois ja mun mielestä suurin miinus kyseisessä lampussa. Jos ajon aikana sammuttaa, niin valo pysyy pois kunnes napa pysähtyy ja sit valasee taas.

Hyppäsin vihdoin tähän dynamoelämäntapaan tänä syksynä ja nyt ehkä kohta kuukauden näillä valoilla ajeltuani ainoa kysymys on, että miksi odottelin näin kauan. Tuntuu ihan riittävän hyviltä, vaikka valitsin aika halpaa kamaa. Kiekon kasautin Velobiassa johonkin Halon kierrätyskehään ja Shimanon Alivio -napaan ja valoiksi B+M:n Lumotec IQ Avy N Plus ja Secula Plus. Ainakin kaupunkiajossa toimii hyvin.

2 Likes

Jos nyt on tosiaan näin, että näitä IQ-XS:iä ei saa suljettua, niin miten erinäiset laturit näiden kanssa saa toimimaan? Pitääkö tuollainen yllä näkynyt Heinen kytkin nyt sitten kuitenkin näpertää.

Näin talvella tuo nyt ei niin haittaa, mutta kyllähän nuo vatit kesällä mielellään ottaisi käyttöön. Ja tuo taluteltaessa vilkutus hävettää.

Mitkä B&M:n tehokkaammat lamput muuten sitten saa pois päältä? Tai muitakin valoja saa ehdottaa. Esim. Hermanssin Pro taitaa olla suljettavissa ja mm. RFR:llä on yksi mitä nytkin mietin, mutta päätin sitten panostaa tunnetumpaan merkkiin…

Ja sitten arvostelukin. Ostin myös Busch + Müllerin Secuzedin. Sinänsä hauskaa, että sen sai nippusiteillä kiinni. Toki edellisen Linenkin sai, vielä jämäkämminkin itse asiassa, mutta toisin kuin siinä, Secuzedin seisontavalo toimii. Toivottavasti työpaikan pihalla porukka vaan malttaa olla hajottamatta, etsiessään päälle/poiskytkintä siitä.

En nyt ole ihan varma, mutta minusta IQ-XS on pysynyt poissa päältä pysähdysten yli. Eli olen sammuttanut ennen ajoa, eikä se ole enää mennyt päälle muuten kuin käynnistämällä. (Mulla on sellainen muistikuva, että kerran sammutin niin, että panin etukiekon pyörimään, sammutin lampun, pysäytin kiekon ja lähdin. Sitten se lamppu syttyikin taas, painoin uudestaan pois ja sitten lamppu pysyi poissa päältä, vaikka matkan aikana pysähtelinkin. Huom. tämä siis vain muisto, enkä nyt osaa sanoa voiko lamppu edes noin toimia…)

Mulla on tuon IQ-XS:n kanssa rinnakkain kytkettynä USB-Werk, ja ihan mallikkaasti se on ladannut. Latauksen ajaksi olen kytkenyt lampun pois päältä, enkä ole vielä kokeillut ladata puhelinta niin, että virtaa menisi sekä laturiin että lamppuun.

Eikös näissä oo sensori, joka kytkee valon automaattisesti hämärässä päälle, mutta valoisalla sen saa kyllä nappia rämppäämällä pois? Noin ainakin omassa IQ-X:ssä. En itekään tykkää systeemistä, kun moodia joutuu aina arvailemaan ja joskus päiväsaikaan ajellessa valot saattaa olla yhtäkkiä taas päällä, ehkä jonkun tunnelissa käynnin jäljiltä.

Olin tulossa sanomaan, että ei tossa XS:ssä mitään sensoreita ole, mutta Busch und Müller väittävät toista, ja heillä taitaa olla parempi tieto tässä.

Miten muuten, ajaako toi on/off -namiska sensorin yli, eli jos on painettu pois, pysyykö pimeälläkin poissa päältä? Mä en ole itse huomannut sensorin toimintaa, vaikka tuollainen valo onkin. (Mä siis pidän arkipyörässä valon aina päällä.)

Ainakaan itse en ole saanut pysymään pois päältä. Mutta B&M:n sivuilla ei ole myöskään edes mainintaa Friendly-mallin osalta tuosta ON/OFF-kytkimestä.

Ehkä, kunnes pysähtyy joksikin aikaa? Ei tullut testailtua tarpeeksi, jotta vieläkään tajuaisin kunnolla ton toimintalogiikkaa. Omassa on ainakin valot aina päällä, kun kannan pyörän talosta ulos. Jotenkin toi ois mukavampi, jos sen napin tuntuma olisi täsmällisempi, mutta kun se haptinen palaute muistuttaa pringles-purkin kantta niin.

2 Likes

Itse en oo huomannut IQ-X:ssä mitään sensorin toimintaa, vaan kytkimestä aina päälle/pois. Siinäkin kytkin tosin sammuttaa vain etulampun parkkivalon; takalamppu siis jatkaa palamista vaikka olis kytkenyt etulampun pois.

Mulla oli kans hetken aikaa viime syksynä toi iq xs käytössä, mut hermot meni ku ei se oikeen tuntunu pysyvän pois päältä ollenkaan. Keskellä kirkasta päivää valot yhtäkkii päällä, sammutat napista ja taas hetken päästä on valot päällä. Kuvittelin et siinä ois on/off/auto kytkin mut ei. Vaihdoin sit melko nopeesti hermanssiin.

No tämähän se olisi. Aina kun ajossa räplään tota nappia, niin testaan samalla sormilla, että palaako se vala vaiko eikö, kun ei tuota nappia painamalla oikein tiedä, että mitä tapahtuu tai ei.

Herrmansin kaikissa dynamoissa näyttäisi olevan on/off -kytkin. Eli semmonen kierrettävä rinkula valon perässä. Mulla on asennettu haarukan jarrureikään eli onnistuu ajon aikanakin laittaa päälle, jos on jonnekin etutartsin aisaan väkerretty niin sitten ei välttämättä.

edit. mulla on pari tommosta MR8:ia pyörissä kiinni, ovat toimineet ihan hyvin ja eivät maksaneet paljon mitään Saksasta tilattuna. PRO ei tuntunut lisähinnan väärtiltä. En haluaisi nillittää paikallisten kivijalkaliikkeiden hinnoista, mutta vähän erikoista mielestäni että Made in Finland -tuote maksaa Saksassa 50% vähemmän kuin täällä. Kai ne on ne volyymit sitten.