Ajotietokoneet ja nopeusmittarit

hellcop - 5:34, 17.6.2010 »
rokpete - 20:54, 15.6.2010 »

mulla oli just tommonen, ihan ok, joskus otti häikkää voimalinjoista yms (= huippunopeus 635km/h…) - sit meni hukkaan jonnekin :wink:

Eli sillä pääsee siis todellakin TÄYSII! Pitänee laittaa tilaukseen.
Eipä laitetakkaan tilaukseen, koska Polar dissaa Mäkkikäyttäjiä. Jumalauta 2010-luku, eikä kunnon Mac-supporttia!

Onko joku kokeillut kahta langatonta tai langatonta ja langallista samassa pyörässä? Ottaako pahasti toisistaan? Olis kiva saada langaton kadenssimittari, mutta tarkotus olis pysyä valittemallani putjettilinjalla, eli pyöräilyn pitää olla ylijäämästä autoiluun verrattuna.

Autoilusta tuli mieleen, että Sigma1200 yms. toimii mainiosti myös autossa, ja siitä on paljon enemmän iloa ja hyötyä kuin tavallisesta nopeusmittarista.

MikeNAS - 13:02, 17.6.2010 »
ChainThug - 13:18, 16.6.2010 » ^^^^ mulla on Blackburn neuro, tasmalleen samannakoinen kuin tuo delphi mutta langaton ja mittaa sykkeen mukana tulevalla vyolla. Ihan hyvin se on pari vuotta pelittanyt joten varmaan tuokin on ihan toimiva vehje. Kuoret siina on samat ja varmaan softakin.
Oletko vertaillut Blackburnin antamia sykkeitä johonkin muuhun mittariin? On kiinnostanut Blackburn jo pidemmän aikaa, mutta ei ole vielä uskaltanut tilata.
Enpas muuten oo ikina tajunnut verrata blackburnin sykkeita muihin mittareihin... taytyykin muistaa kokeilla joku paiva kunhan saan vaihdettua suuntoon tuoreen pariston.

Mulla on käytössä langaton Sigman BC1606 nopeus- ja kadenssianturilla. Hyvin on palvellut kohta kolme vuotta joka säässä. Kerran kesässä kun muistaa vaihtaa paristot, niin avot. Mulla on tuohon toisessa pyörässä “Second bike kit”, joka maksoi jonkun 15e. On kätevä.

Kaverilla on nätisti laitettu Sigman mittari stemmiin kiinni ja siitä piuha kaulaputken korkkiin poratusta reiästä kaulaputken sisään ja kävyn reunasta ohi aina keulan kruunun sisäreunaan asti. Tosi huomaamaton ja siisti viritys vaikka onkin langallinen.

Tare luet tätä kuitenkin eli pics we need!

Minä käytän vanhaa uskollista Sigman Bc 500 mittaria. kertoo nopeuden, matkan ja ajan. Kokonaismatka ja kello tulee siinä kaupanpääliseksi. Mietin vain että mitä sitä muuta tarvitsee. Ajoin tuossa yli vuoden ilman mittaria, ihan hyvin kulki, ei haitannut ajamista mitenkään, kelloa oli tosin hankala katsoa. Minä en tiedä kuinka monta kilometriä olen ajanut, enkä niin välitäkkään. Liiallinen mittaaminen on vaarallista. Kohta laitetaan anturi perseeseen ja tutkitaan verenpaineita sekä lämpötiloja. Sykemittaria en ole koskaan omistanut, mutta voisi ehkä ollla kiva juttu, ehkä siinäkin on vain yksi asia lisää jota pitää lenkillä seurata. Itsellä on lievä astma niin jatkuva PEFmittari ja varen hapetus järjestelmä olisi makea…

Mulla on mittari kanssa tällä hetkellä kiinni stemmissä, se on siitä hyvä paikka että jää tilaa valoille tankoon. Maasturissa siis, sinkulaan ei tule mittaria.
Tangossa on jo nyt kamaa eika kivasti, gripit, jarrukahvat, vaihtajat ja Rokkarin lukitus, sit kun se on vielä suora OS niin ei meinaa enää paikkaa löytyä mittarille.

sm0gu - 22:51, 28.6.2010 » Kaverilla on nätisti laitettu Sigman mittari stemmiin kiinni ja siitä piuha kaulaputken korkkiin poratusta reiästä kaulaputken sisään ja kävyn reunasta ohi aina keulan kruunun sisäreunaan asti. Tosi huomaamaton ja siisti viritys vaikka onkin langallinen. Tare luet tätä kuitenkin eli pics we need!
Kuinka anturin sai kävystä ohi, vai vetikö pelkän piuhan?
Teemu - 22:51, 28.6.2010 » Mulla on käytössä langaton Sigman BC1606 nopeus- ja kadenssianturilla. Hyvin on palvellut kohta kolme vuotta joka säässä. Kerran kesässä kun muistaa vaihtaa paristot, niin avot. Mulla on tuohon toisessa pyörässä "Second bike kit", joka maksoi jonkun 15e. On kätevä.
Onko sulla mittaritaulu ja kadenssianturi samalla puolella runkoa? Asensin juuri itselle tuollaisen ja huomasin ettei kadenssia näy jos anturi jää mittarin suhteen putken taakse piiloon, joten vaihdan sen anturin huomenna mittarin kanssa samalle puolelle (oikealle). Numerot alkoi näkyä kun ohjaustankoa käänsi reippaasti niin että laitteiden välillä oli melkein suora näköyhteys. Outoa että yksi putki riittää langattoman laitteen signaalin heikentämiseen kun kuitenkin aivan ohjeen mukaan asensin ja laite on juuri tuohon asennuskohtaan suunniteltu, olettaisin. Anturi jää kyllä sitten samalla siististi piiloon rattaan taakse, mutta pariston vaihto ym. räpeltäminen hankaloituu.
Hude - 23:00, 28.6.2010 »
sm0gu - 22:51, 28.6.2010 » Kaverilla on nätisti laitettu Sigman mittari stemmiin kiinni ja siitä piuha kaulaputken korkkiin poratusta reiästä kaulaputken sisään ja kävyn reunasta ohi aina keulan kruunun sisäreunaan asti. Tosi huomaamaton ja siisti viritys vaikka onkin langallinen. Tare luet tätä kuitenkin eli pics we need!
Kuinka anturin sai kävystä ohi, vai vetikö pelkän piuhan?
Eikö tuo ole aika selkeä homma, kun korkistakin on menty läpi reiän avulla?
villapaita - 3:03, 29.6.2010 » Mulla on päässä muusikon sisäänrakennettu kadenssimittari, esim: Porilaisten marssi = 60 Jenkkatempo = 80 Sibelius, viulukonsertto, finaali = 100
Tää on halpa tapa :-). Satanen löytyy suurinpiirtein Samantha Foxin Touch Mellä tai Laura Braniganin Self Controlilla. Tai Madonnan Who's That Girl. Tai Master of Puppets puolinopeudella. 120 on Daft Punkin Around The World mut sitä ei sitten saa pois päältä vaikka hidastaiskin vauhtia. World, around the world around the world, around the world around the world, around the world around the world, around the world around the world, around the world around the world, around the world around the world, around the world around the world, around the world around the world, around the world around the world, around the world around the world, around the

:smiley:

Bee Gees / “Stayin’ Alive” 103BPM. Ja se on muuten sama tahti, jolla suoritetaan paineluelvytystä. :slight_smile:

asb - 10:17, 29.6.2010 » Bee Gees / "Stayin' Alive" 103BPM. Ja se on muuten sama tahti, jolla suoritetaan paineluelvytystä. :)
Ja tilanteen toivottomuuden perusteella voi valita myös Queenin Another one bites the dustin, niin ikään n. 100 BPM.

Onkstää ny sitä porukkaa, jotka kiristelee pinnatki sävelkorkeuteen?

Up!

Sori, tulee for dummies -opas.

Oli välitystriidissä puhetta myös kadenssista, joten pakko se on kai värkätä vanhasta nopeusmittarista kadenssimittari. reiskawin linkki oli suht hyödyllinen, sieltä sain kaavan, mutta ihmettelen kyllä miksei suoraan kehäpituutena ilmotettavaa lukua. Esim 90 rpm on kuitenkin se 90 rpm, oli kammet kuinka pitkät tai välitys mikä tahansa. Mutta matematiikkaan (laitan sitten kaikki välivaiheet):

Mittarihan laskee nopeuden tällä kaavalla: ( 63xc.com--How To | Cadence )
(circ x rpm x 60)/100,000 = kph

Suomeksi siis:
ilmotettu kehäpituus x pyörähdykset minuutissa x 60 (minuutteja tunnissa) / 100 000 (senteistä kilometreiksi)
= vauhti näytöllä

Kehäpituuttahan tässä kysyttiin, merkataan se X:llä
Ja koska vauhdin kohdalla pitää näkyä kadenssi, on pyörähdykset minuutissa ja vauhti Y

X * Y * 60 / 100 000 = Y
Kerrotaan =-merkin molemmat puolet 100 000:lla, “ihan vaan koska niin saa tehä”
X * Y * 60 = Y * 100 000

Sitten jaetaam molemmat puolet kuudellakympillä niin yksi termi katoaa taas:
X * Y = Y * 1666,666…

Kaikkihan tietävät, että kysytty = vastapuoli / kysytyn kertoja(t)
X = (1666,666… * Y) / Y
X = 1666,666…Y / Y
X = 1666,666… Sillä Y / Y on 1, ja 1666,666… * 1 on 1666,666…

Eli kehäpituudeksi tulee ilmottaa 1666,666… milliä. Tosin varmaan jokanen mittari kysyy vaan neljä ensimmäistä numeroa, joten 1666. Jos vielä tarkemmaksi haluaa, tulee luku pyöristää, 1667

Ja. Tyypillisesti pyörä ei kulje yli satasta, joten lähes kaikissa mittareissa isoin nopeus voi olla 99,9 km/h
Kadenssi voi, pyörästä riippuen toki, nousta yli sadan, ja tuskin ketään kiinnostaa tietää oma kadenssi kymmenesosan tarkkuudella, siispä jaetaan kehäpituus vielä kymmenellä, jolloin mittari näyttää esim. 130 kadenssin lukuna “13,0”, tai esim 75 on “7,5”

Kehäpituudeksi siis ilmoitettakoon 0167.

Joo, jotenkin noin se taitaa mennä, mutta

… mun kadenssimittari laukes atomeiks eilen kun mittailin pyörän strategisia mittoja.

:frowning:

Muusikkona täytyy turvautua muihin konsteihin, ‘Smoke on the water’ taitaa kans olla siinä satasen pinnassa…

Oho, ei se kyllä “ihan” noin mene. Huomaa että on kesälomalla, tulos on kyllä oikein, mutta 100 000 / 60 laskun ois voinu tehä heti kättelyssä.

…mulla oli pitkässä matikassa C, että no comments. En oo koskaan ollu hyvä tollasissa kaavojen pyörittelyissä, mutta pääasiahan on, että tulos on oikea ja että sitä vielä pystyy johonkin hyödyntämään!!

:wink:

…kunhan taas jostain haalii uuden mittarin…

Clas Ohlsonilla olis nyt 15e langaton Sigma 1200plus
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=147427505
Onko Kokemuksia?

^Eiköhän ole ihan toimivaa peruskamaa.