Ajotietokoneet ja nopeusmittarit

walto - 13:53, 22.7.2010 »

Ja. Tyypillisesti pyörä ei kulje yli satasta, joten lähes kaikissa mittareissa isoin nopeus voi olla 99,9 km/h

Onko näin? Minä muistan lukeneeni moottoripyöräfoorumeita, joissa ongelmaksi(!) oli muodostunut, että "poliittisesti korrekti" mittari pysähtyi lukemaan 299, vaikka nopeus nousikin, mutta pyörään asennettu Sigma kyllä ratkaisi asian.

Minun Sigmani on silloin tällöin kieltäytynyt näyttämästä mitään lukemaa, ja sitten taas vähän myöhemmin alkanut toimia yhtä salaperäisesti. Tähän mysteeriin olisi hauska löytää vastaus.

Ei kukaan ole esitellyt vehjettä, jossa olisi nopeus ja kadenssi yhdellä anturilla?

ech - 23:47, 27.2.2011 » Ei kukaan ole esitellyt vehjettä, jossa olisi nopeus ja kadenssi yhdellä anturilla?
Shimano FlightDeck
Betsku - 12:37, 27.2.2011 » Clas Ohlsonilla olis nyt 15e langaton Sigma 1200plus http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=147427505 Onko Kokemuksia?
Kyseinen laite oli kova hitti Turun velodromilla viime kesänä. Noita oli useammalla tyypillä. Omani palveli mainiosti kunnes inhimillisen erheen vuoksi putosi ja jäi auton alle. Aion ostaa uuden samanlaisen.
ech - 23:47, 27.2.2011 »
walto - 13:53, 22.7.2010 » Ja. Tyypillisesti pyörä ei kulje yli satasta, joten lähes kaikissa mittareissa isoin nopeus voi olla 99,9 km/h
Onko näin? Minä muistan lukeneeni moottoripyöräfoorumeita, joissa ongelmaksi(!) oli muodostunut, että "poliittisesti korrekti" mittari pysähtyi lukemaan 299, vaikka nopeus nousikin, mutta pyörään asennettu Sigma kyllä ratkaisi asian.
Mulla on yhdessä autossa sigma1200, ja ihan hyvin näyttää yli sadan nopeuksia. Oikeata nopeutta tarkkailin näyttötauluilla, joilla virhe oli jotain 0.3 km/h luokkaa 80:n nopeudessa. Tämä johtui varmaan kohtalaisen lyhyestä mittausmatkasta kun arvoja asettelin. 100-120-140-nopeuksia vertailin toisen auton mittarin kanssa jonka mittarivirhe tunnettiin vanhan TM:n mittaustuloksen perusteella.

Moottoripyörän nopeusnäytössä polkupyörämittari on parhaita keksintöjä joita joku on keksinyt kokeilla. Mutta mun vanhan käsitykseni mukaan Sigmakin toppaa tohon 299km/h nopeuteen.

^ Parissa V-Maxissa olen nähnyt Sigman “vanhat” mittarit ja pelaa kuulemma hyvin. Jotkut uudemmat eivät näytä suuria nopeuksia kauhean oikein/hyvin.

Suomen ulkopuolella, olettaisin?

rokpete - 8:16, 28.2.2011 »

Suomen ulkopuolella, olettaisin?

Nuorempana saatoin ajaa moottoritiellä ylinopeutta. Nykyään kaikki roikkuu ohituskaistalla perässä kun ohitan suurimmalla sallitulla jotain hitaampaa ajoneuvoa. Kiireisimmät esittelee ämpärin kokoisia lisävalojaan.

Suomen sisällä. Jeps.

Heihops, herätetäänkö tämäkin?

Laitoin äsken mankeliin uuden Cat Eye Strada Cadence -mittarin.
Vaikuttaa ainakin kädessä ihan pätevältä peliltä mutta katotaan nyt.
Harmittaa, koska ehdin jo tänään heittää neljänkympin lenkin, ilman mittaria.

Edit: Linkki.

^Näyttää ihan hyvältä, paljonko hintaa ja mistä saa(pk-seudulta mahdollisesti)?

Tämän kevään ajot olen mittaillut Garmin Edge 500:lla. Tuo ei ole ihan halvimmasta päästä, mutta toisaalta siinä on GPS-pohjainen mittaus, jonka ansiosta mittari menee tarvittaessa kaikkiin pyöriin. Mittariin voi tallentaa kolmen pyörän tiedot, mutta käytännössähän sillä ei ole mitään merkitystä, kun renkaan kokoa ei tarvita. Ostin tuon keväällä PBK:sta ja silloin se taisi jollain alennuskoodilla maksaa about 210e. Paljon rahaa mittarista, mutta mukana tuli sykevyö ja nopeus-/kadenssianturi (yhdistetty).

plussat
+Tietokoneelle purettuna mittarista saa KAIKEN mahdollisen tiedon sekä koko ajosta, että erikseen mitatuista “kierroksista”. Totiselle treenaajalle / tilastohirmulle mittari siis tarjoaa loputtomat mahdollisuudet ajojen analysointiin.
+Valikot ovat yksinkertaiset käyttää
+Mittari löytää GPS-signaalin alle minuutissa, eikä tunnu hukkaavan sitä
+Tietokoneeseen yhdistäminen onnistuu USB-piuhalla, joka myös lataa mittarin
+Näyttöön saa 5 vapaasti muokattavaa tietokenttää ja näyttösivuja on 3
+Kaikki fillarit yhdellä mittarilla
+Runsaasti fiksun oloisia ominaisuuksia, joita en vielä ole ehtinyt testata

miinukset
-hinta
-sykevyö ottaa toisinaan häiriötä lepattavasta paidasta, ratkaisuna racefit-ajopaita

Suosittelen lämpimästi, mikäli mittaria käyttää muuhunkin kuin matkan ja nopeuden mittaamiseen. Peruskäyttöön riittää erinomaisesti em. Clasun mittari, joita saa aika monta tämän hinnalla.

Garmin Edge 500 +1

Fillarji: Prismasta sen bongasin ja hintaa oli reilut 50€.

Mikä on näiden nykyiset langattomien mittarien häiriöherkkyys? Kun viimeksi ostin mittaria niin pyöräliikkeeen ystävällinen myyjä kertoi rehellisesti omista huonoista kokemuksista ja suositteli hinnat alkaen langallista perussigmaa, jonka sitten ostinkin ja on toiminutkin kuin junan vessa vaikka onkin jäänyt joitakin kertoja pakkasella pyörään kiinni. Suunnitteilla kuitenkin projekti, jonka haluaisin mahd. yksinkertaiseksi ilman ylimääräisiä härpäkkeitä. Joten langaton mittari olisi aika zen.

^Noissa langattomissa se vastaanotin on aika mötikkä, ainakin blackburnilla, joten en tiedä kuinka yksinkertainen look tulee langattomallakaan.

tuoreempia Garmin-kokemuksia anyone? 800, 810, 510?

Ei suoranaisesti, mutta pari kuukautta sitten olin hankkimassa 510:ä, kunnes luettuani tarpeeksi monta kauhukertomusta huonosta näytöstä ja bugisesta softasta päädyin ostamaan 500:n. Toimii.

Teemu - 21:00, 11.5.2011 » Tämän kevään ajot olen mittaillut Garmin Edge 500:lla. Tuo ei ole ihan halvimmasta päästä, mutta toisaalta siinä on GPS-pohjainen mittaus, jonka ansiosta mittari menee tarvittaessa kaikkiin pyöriin. Mittariin voi tallentaa kolmen pyörän tiedot, mutta käytännössähän sillä ei ole mitään merkitystä, kun renkaan kokoa ei tarvita. Ostin tuon keväällä PBK:sta ja silloin se taisi jollain alennuskoodilla maksaa about 210e. Paljon rahaa mittarista, mutta mukana tuli sykevyö ja nopeus-/kadenssianturi (yhdistetty). plussat +Tietokoneelle purettuna mittarista saa KAIKEN mahdollisen tiedon sekä koko ajosta, että erikseen mitatuista "kierroksista". Totiselle treenaajalle / tilastohirmulle mittari siis tarjoaa loputtomat mahdollisuudet ajojen analysointiin. +Valikot ovat yksinkertaiset käyttää +Mittari löytää GPS-signaalin alle minuutissa, eikä tunnu hukkaavan sitä +Tietokoneeseen yhdistäminen onnistuu USB-piuhalla, joka myös lataa mittarin +Näyttöön saa 5 vapaasti muokattavaa tietokenttää ja näyttösivuja on 3 +Kaikki fillarit yhdellä mittarilla +Runsaasti fiksun oloisia ominaisuuksia, joita en vielä ole ehtinyt testata miinukset -hinta -sykevyö ottaa toisinaan häiriötä lepattavasta paidasta, ratkaisuna racefit-ajopaita Suosittelen lämpimästi, mikäli mittaria käyttää muuhunkin kuin matkan ja nopeuden mittaamiseen. Peruskäyttöön riittää erinomaisesti em. Clasun mittari, joita saa aika monta tämän hinnalla.
+1, ostin itse samoilla hinnoilla bundlen pari vuotta sitten ja maksoi jo ekana kesänä itsensä takaisin. Taitaa muuten vieläkin olla samalla hinnalla myynnissä. Olen käyttänyt myös satunnaisilla juoksulenkeillä, vaikka eihän se välttämättä kaikista elegentein ratkaisu ole pitää tuollaista mötikkää kädessä.

^ 510:ssä taitaa olla pääasiassa uutena kosketusnäyttö, livenä lähetys kännykän kautta webbiin ja järkevämpi kiinnitysmekanismi (tangosta eteenpäin menevä lärpäke, jollaisia saa kyllä erikseen n. 20e:llä). Eiköhän tuo ole vähintään yhtä hyvä kuin hyväksi todettu 500.

800/810 on ainakin mun mielestä turhan paljon retkeilylaitteen oloisia, karttanäyttö ja järjettömän iso koko.

Itellä toi 800 ollu käytössä abaut vuoden. Joka reissulla ollu mukana talvella takataskussa kesällä tangossa. Pyörä profiileja on monta, mutta ei niitä aina muista vaihtaa. Kadenssi antureita ei oo joka pyörässä ja 1kpl maksaa 50€ nii ei kaikkii kehtaa ostaakkaan. Näyttö on naarmuuntunut jonkin verran(syksyllä sorateillä), joka näkyy eritoten auringonpaisteella ja näyttöön on tullut muutama halkeuma mutta ei näytä haittaavan menoa.

Ostin ton navigation bundlen mut ei sillä orkkis kartalla tee mitään eli “oikean kartan” siihen joutuu ostamaan, jos 800:sta haluaa kaiken tienpäällä irti. Ostaessa mietin et kannattaako satsata tohon 800:n vai oisko 500 riitänyt. Nyt oon sitä mieltä, että ehkä sillä 500 ois pärjänny. Näyttö on kuitenkin 800 niin pieni, että kun siitä karttaa vilkuilee niin mieluummin pysähtyy sitä tarkastelemaan. → Kännykkän näyttö on isompi.

Toisaalta tuo on ollu mukana ku peräpukama niin eihän tuota ilman enää osaa ollakaan.
Mukana se on ollut 21tkm ja 921h. Vielä pelaa, mut kuinka kauan. Tässä omat kokemukset :slight_smile:

Ongelma: Miten olette saaneet polkimeen tai eturattaaseen kiinnitettyä tuommoisen pinnaan kiinnitettäväksi tarkoitetun pienen muovisylinterin muotoisen magneetin? Ei pysy.

( Kadenssi siis kiinnostaa, muusta viis, joten tilasin minimaalisen viiden euron halpisnopeusmittarin jonka siis ajattelin huijata tuolla 1667 mm:n tai 0167 mm:n kehän pituudella kadenssimittariksi. Tukala vehje ja tuli ilman manuaalia: alkuun pääsy näytti jo mahdottomalta. Joku asiakas onneksi oli lähettänyt samantapaisen härpäkkeen ohjeen josta oli heti paljon apua. )

Kun tein itelleni kadenssimittaria, niin laitoin magneetit kiinni teräksisiin rattaanpultteihin… magneetilla. :slight_smile: