Matkapyöräily, pyörämatkailu, retkipyöräily ja pyöräretkeily

tmar - 10:39, 29.7.2015 » ^mites meni? Huomenna [s]pitäs[/s] suunnitelmissa ajaa noin 300 km lappeenrantaan, 170 + museotie ja jotain niitä itärajan pikkuteitä. Kaikki on vaiheessa vielä ja töissä menee ehkä pitkään.
Pistän ehkä parempaa rapsaa joskus paremmalla laitteella, mutta aika mainiostihan tuo. Kun sain pyörän pakattua, kello oli just kolme enkä jaksanu mennä kuuntelemaan konnarin vittuilua ruuhka-ajoista, joten sotkin sit Kehä I varteen ja sitä Itikseen. Virhe, loppupäässä iham paskat opasteet ja tietöitä kaikkialla. Tuli jauhettua soraa.

Porvoosta Kouvolaan mentiinkin sit lentäen ja vähän emmin kun siinä ehkä 8 km ennen Kouvolaa opastettiin hitaampi liikenne kiertämään Korian kautta. Ei kiinnostanut ja piennarta riitti, joten jatkoin sitä moottoriliikennetietävai mimikä se nyt onkaan surutta ja samalla naureskellen kuinka tiedän teitä joilla saa pyöräillä vaikka ihan sama nopeusrajotus ja paljon kapeampi piennar. Kai ne liikennemäärätkin vähän vaikuttaa ja fillaristien käyttäytyminen liittymien kohdilla, mutta niin.

Loppumatka Lepraan oli aika puuduttavan tylsää johtuen varmaan osin pimeydestä ja pienestä tihkusateesta jossa ei oikeen tiennyt pukeako viittaa vai ei. Päädyin nahkatakkiin. Siinä joskus viiden maissa aamulla olin ihan kiitollinen Huhtiniemen 24h respasta.

^hieno tarina!

Oon just karhulassa kotzonella, 150 km mittarissa, 170 tie 2/5 porvoon jälkeen. Haminasta museotielle ja siitä jotenkin miten voimat riittää.

E: valo alko loppumaan eli vaalimaantie-387 joka oli virhe. 387 ei piennarta ja satasen rajotus aika diipeissä oloissa ja vähässä valossa liikaa. Onneks ei ollut rekkoja paljoa, voin kuvitella jos olisi ollut. Välttäkää. Museotielle 4/5 36 km autovapaata mutkittelevaa ja mäkistä hyväkuntoista baanaa. 268 km 9,5 tuntia netto/joku 11-12 tuntia yhteensä.

Jii - 8:53, 17.7.2015 » Viikon päästä kymmenen päivää saaristoretkeilyä. Hki-Bromarf-Kemiönsaari-Rengastien eka puolikas-Ahvenanmaa-Rengastien toka puolikas-TQU tai jotain sen suuntaista. Ei pitkiä päiväetappeja vaan fiilistelyä ja that randöö lifestyle. Josko kesäkin alkais? Viralliset IG-häsät #patchoulibros ja #skäripärre.
https://farm1.staticflickr.com/438/20045645949_0ad2866311_h.jpg https://farm1.staticflickr.com/515/20045745359_53db1ac29f_h.jpg

Ei alkanut kesä mutta käytiin kuitenkin. 9 päivää, 650 kilsaa. Reittinä Kirkkonummi-Bromarf-Kemiönsaari-Parainen-Korppoo-Ahvenanmaa-Brändö-Kustavi-TQU eli just niinku suunniteltiinkin. Rengastie oli ainakin mantereelta Korppooseen melkoinen pettymys, klv poukkoili sinne tänne ja oli suurimmalta osalta soraista kinttupolkua joten ajettiin lähinnä ajoradan laitaa. Vähän ois kaivannut myös saaristoisempia maisemia eikä sitä samaa peltoa ja metsää jota täällä kotonakin näkee ihan tarpeeksi. Ahvenanmaa sen sijaan oli todella positiivinen yllätys, tiet leveitä ja sileitä, piennarta riittävästi ellei klv:tä ollut ja jos oli niin sekin oli useimmiten todella hyväkuntoista. Hyvää ruokaa, viiniä, olutta ja tyhmiä juttuja. Sitä randöölyfee siis.

Parhaat jutut:
-Torsholma-Åva välinen tie, saarta saaren perään maasilloin yhteen liitettynä.
-Viimeisen päivän tukeva myötätuuli

Huonoimmat jutut:
-Rengastien kelvit ja yleinen opastus. Jos kyseessä tosiaankin on suomen mainostetuin ja hypetetyin pyörämatkailukohde niin vois vähän yrittää.
-Fucking headwind

Enemmän plussia kuin miinuksia ja miinuksetkin aika vähäisiä. Kannatti käydä.

Matun hyvät kuvat
Mun paskat kuvat

Jii - 8:35, 7.8.2015 » Parhaat jutut: -Ahvenanmalla pohjoisen luuppi (Ajettiin Kattnäs-Skarpnåtö josta lähtee kerran päivässä pyörälautta Hällöhön ja siitä alas Kastelholmiin). Todella kivaa tietä ja sitten tietty Smakbyn ravintola ja Stallhagenin panimo.
Ajettiin aikoinaan päivälenkki Godby - Lövstrand - Yhteysvene - Västra Simskäla - Sandösund Campingissä safka, punkkupullo & uintia ja sitte Kastelholman linnan kautta takas Godbyhyn. Todella hyvä myös.

Stockholm - Göteborg - Helsingborg - Helsingor - Köpenham - Malmö - Kristianstad - Valdemarvik - Nörkoping - Stockholm. 15pv 1850km.

Ruotsiin tuun toistekkin. Maaseutu aivan mieletöntä johonkin 1800 lopulle pysähtynyttä vanhoine kartanoine ja tiloineen. Kaupungit ja kylät pyöräily-ystävällisiä. Tienkäyttäjät oikeasti ottavat toiset huomioon. Esimerkkinä linja-auto joka hiljensi mutkaan odottamaan kunnon ohituspaikkaa ja ne kymmenet autot jotka väistivät toiselle kaistalle. Valtakunnalliset reitit on hyvin merkitty ja karttoja löytyy. Ah.

Komlme flattia ja ensimmäinen viikko käytännössä satoi koko ajan muuten: plizzz.

Suosittelen.

Testirykäisyn kohteeksi valikoitui Vihtijärven pohjoispuolen metsäautotie- ja lampinowhere.

Firecrosseja kaipaili loppumatkalla, oli tuhtia grindausmaastoa.

Teimme pikkuretken viikonloppuna.

Vahingossa retkeilypyöräily alkoi kiinnostamaan, kun ajoimme yhtäkkisen innostuksen puuskassa Hikiästä kotiin Emilia Lajusen keikalta (keikka oli Riihimäessä, mutta pääsimme yhtyeen bäkkärille Hikiään yöksi).

Tuumailimme, että jos puksutamme junalla Tampereelle katsomaan nähtävyyksiä ja Tampere Openia ja siitä kavereiden kautta kotiin 3 ajopäivällä.

Saavuimme nälkäisinä juna-asemalle ja suuntasimme paikallisvihjeiden mukaan Kauppahalliin ja 4vuodenaikaan porkkanakeitolle nakilla. Oli hyvää suosittelen.

Sieltä oli tarkoitus pukeltaa Pyynikin näköalatornille munkille, mutta turismijumalat olivat päättäneet toisin ja otimmekin vain jätskit kioskista ja riprap Pirkkahallia kohden.

Poolossa oli nääntyneitä pelaajia ja leppoisa meininki, näytti ihan polkupyörätapahtumalta.

Hengailimme siellä parisen tuntia ja päätimme sitten että on aika ajaa Saarikylään Kangasalle. Matkalla satoi tihkua n. 20 min, sen jälkeen ei tarvinnut sateessa ajaa metriäkään.

Normaalisti harhailimme ja ajelimme “jänniä” metsiä, mutta oikeaan suuntaan koko ajan menimme, Kangasalan suunnassa järvi ja harjumaisema oli kyllä komea.

Saavuimme eväälle ja saunalle n. 46,9 km jälkeen (rautatieasemalta asti laskien).

Päivä 2

Saarikylät-Hattula-Hämeenlinna-Hikiä loppujen lopuksi 108 km.

Puolilta päivin nousimme taas satulaan kohti Hämeenlinnaa, pysähtyen Hattulassa Ratontiellä (!).
Matkalla kahveet Rönnvikin viinitilalla, kiva miljöö, mutta kahvilapalvelut vähän möllit.

Tie oli ihan kiva, vaikka jonkin aikaa ajettiin pitkästi “isoakin tietä”, saattaa hyvinkin olla että sunnuntaipäivän liikenne ei ole niin rajua kuin esim. arkipäivinä.

Matkalla oli myös hamppupelto, mutta oli sen verran esillä ja iso että veikkaan kuituhamppua, en humeshamppua.

Järvimaisema oli kyllä upea.

Hämeenlinnassa piipahdimme jo suljettuun Linnabikeshopiin, jossa vaihdoimme pari sanaa ja kysyimme ruokapaikkaa ja ohjasivat kellariravintola Hällään, jossa nautimme nieriät.
Tietty nälkä on paras mauste, mutta oli superhyvää. Tuplaespresso ihan kelvollinen, olen juonut parempiakin, mutta myös huonompiakin.

Hämeenlinnasta sitten reipas riipaisu n. 45 km Hikiään. Se mikä siitä teki aikamoisen jyyhkäämisen oli, kunnollisten selkeiden taukopaikkojen puute puolessa välissä.
Tietty puskassa pissoilla pompittiin ja paitoja revittiin päälle ja pois, mutta varrelle ei ilman etsintää oikein osunut kunnollisia “otetaan limpparit tässä”-tyyppisiä paikkoja. Siis käytännössä pupellettiin tuo välimatka kerralla sitten Hikiään asti.

Salpausselälle kun saavuttiin sai ylös ja alas sitten vielä loppuksi ajella, kostoksi.
Yllätys olikin suuri kun 108 oli älyn mittaama matka seikkailuineen Saarikylistä, ei ihme että oluen ja saunan jälkeen unetti.

Päivä 3

Hikiä-Hyvinkää-Jokela-Tuusulanjärven länsipuoli-Tapola-CasaMare Lauttasaari 98 km

Reitti olikin pääosin tuttu ainakin Jokelaan asti, mutta sitten otimme läntisemmän reitin ja lähdimme muutenkin eksoottisiksi.

Ennen Järvenpäätä päätimme, ettei ehkä jakseta Järvenpäähän mennä ja kierretään järvi lännen puolelta, mikä olikin hyvä päätös, koska reitti oli nätimpi ja kivempi.
Oikeastaan Hikiä-Hyvinkää-Jokela jne. on muutenkin 15-20 km päässä toisistaan, että kylät rytmittävät tauot ja etenemisen kivasti.
Hyvinkäällä lihapullalounas ja ihastelimme Jokelan vankilaa ohiajaessamme.

Tuusulaan asti emme ajaneet vaan tuppauduimme Sindan Jukalle Tapolaan kahveelle ja vikalle tauolle ennen kotia. Reitti oli jonkin verran ehkä pidempi kuin se mitä edellisen kerran ajoimme Tammiston kautta, mukka aika paljon mukaisampi ja variaation ja seikkailun mahdollisuudet ovat vähän isommat.

Tarkistimme Juddan tilukset ja vielä vikat 27 km kotiin eli Casa Maren kautta.
Jälleen kerran alkoi matka painamaan, sekä nälkä kasvamaan ja ensimmäinen kalja meni maalissa ihan vaan iänikuisen veden sijaan melko nopsakasti… myös päähän.

Retki oli onnistunut ja päivämatkamme olivat kelvolliset, sen huomasin että jos tykkää turisteilla, eikä vältsyyn ajaa itsään tuijotustasolle, suosittelen 80 km päivämatkoja. Tuntui että viimeiset 20 km olivat aina vähän “ylimääräiset”.

Eevalla oli Carradice takana + 'lekasta taktinen lisukelaukku ja yhdistelmä vaikutti hyvältä. Ainoa mikä itseä Carradicessa ärrättää on “perinteisyys” eli lähinnä ne nahkasoljet.

Itsellä oli lainassa Parsleyn kuutio, jonka puutteellisuuden huomasin jo matkalla kotoa rautatieasemalle. Kyllä sinne asiat mahtuu, mutta kyljistä puuttuu kunnolliset lisuketaskut ja kiinnitys tartsiin on sen verran rimpula, että irtoremmeillä piti vakauttaa, myös jo pieni ylitäyttö tekee laukusta vähän vammaisen käyttää.

Tällaisesta kevytretkeilystä pidän, toistaiseksi ei ole mitään tarvetta alkaa spekuttamaan mitää rekkaa teltoille ja trangioille ja hyttysmyrkyille.

Rollerissa oli 47-18, olisi voinut 165mm kammilla olla pari piikkiä luirumpi Eevalle, mutta hyvin pärjäsi tuollakin.

Itsellä Oldnagossa 46-18, joka oli tuohon täydellinen.

Kartastossa käytimme digiälyä, eli pelasimme gmapsilla ja huomasimme myös, että mapsin antama “pyöräilyreitistö” oli tuossa kelvollinen ja jopa antoi kelvollisen ajoajan, joka meilläkin oli keskimäärin 20 km/h.

Kiitos kaikille (lapsiperheille), jotka majoittivat tai kahvituttivat meidät kotonaa tai mökillään.

Twitterissä ja Instagrammissa #happyrando löytyy lisäkuveja.
Flickerissä on myös

Risti seinään.

Jii - 13:30, 11.8.2015 » Risti seinään.
Kyllä, luultavasti eniten ahdisti mielikuvat speksaushomostelusta, tauoista Sidin kärjen maahan koskemisen ajaksi ja muu "vittuko ajettiin kovaa ja oltiin paskana maalissa".

Näistä mielikuvista on osittain päästy.

Maantielenkit kartalle varmaan kattaa kaiken mitä smufe pelkää.

peuccu

asb - 13:51, 11.8.2015 » Pitäskö vaihtaa topicin nimi retkipyöräilyksi, ettei ahasmieliset saa hölmöjä ajatukasia? Maantielenkit kartalle varmaan kattaa kaiken mitä smufe pelkää.
Hei, kun ei ole enää kovin "pakollisia kilsoja" alkaa muukin ajaminen kiinnostaa, koska ajamattomat kilsat ja ne. Ei tartte heti hutkia ahdasmielisyys-leimaa nuppiin.

Vaikka sanat “treenaaminen” ja “lenkki” haiskahtaa nenässäni seuraverkkarihieltä ja garminista tarkistamisesta “että oliko kivaa”, olen avoin kuitenkin vähän sinnekin, vaikka toistaiseksi aika vähän.

Edit: oonhan menossa FLOWiinkin

mustAfa - 15:04, 11.8.2015 » kandee ottaa hirvveesti jotai roinaa mukaan niin ei tuu ajettua niin lujaa. ja esim retkikeittiö on tosi kiva kun voi pysähtyä aina tunniks pariks pusikkoon keittään teetä ja istuksiin
Toisaalta itse koen olon lepposammaksi kun ei ole paljon välineitä mukana. Tarpeelliset toki.

Pitää tuota kutostie-ajelua kommentoida että kyllä se Korian kierto kannattaa. Kouvolan keskustaa lukuunottamatta erittäin mukavaa ja keskustan kelvisekoilusta palkitaan kaupungin baari, pizza yms tarjoilulla ja lisäksi on Korian pikkukylän palvelut nopeampaa pysähtymistä varten. Kilsoja taitaa olla yhtä paljon kuin moottoriliikennetien kautta.

IMO kutostiellä paskinta on leveäkaistatie Utista Taavettiin. Se on alunperin ollut vastaavaa kuin tuo mainittu moottoriliikennetie mutta muutettiin leveäkaistaksi maalaamalla pientareet tärinäraidan levyisiksi. Kouvolan ja Liljendalin välinen leveäkaista on taas leveytensä vuoksi parhautta. Oli paha virhe kun viime kesän LPR-HKI sojottelussa jatkoin Korialta jälkeen pikkuteitä Elimäelle asti.

Sellanen reittivinkki että kiva “oikaiseva” hiekkatie Koskenpäästä Korpilahdelle Hirvimäen kautta olikin vastalanattu ja sorasepelöity vuoristoratahelvetti. Ei asiaa ilman 29-maasturia. Ralliautoilla siellä lienee ajettu enimmäkseen viime aikoina…

Sorateiden kunto vaihtelee arveluttavan paljon kesän mittaan. Vastalanatut ovat vaikeita retkipyörälle.

Onneksi jo parin auton jälkeen rengasura on yleensä ihan ajettava.

Rosco - 8:47, 23.7.2015 » Moro, Oon elokuun alussa lentämässä Biarriziin Ranskaan ja sieltä eurovelo 1:stä (länsirannikkoa) pitkin ainakin nantesiin, josta st.maloon ja lautalla britteihin. Onko yv-porukasta kukaan ajanu ranskassa/eurovelo1:stä? Mitä kantsis esim huomioida telttailussa jos ei mieli leirintäauleille..? Reitti menee kutakuinkin näin: [Maps](https://goo.gl/maps/REHgf) Ja briteissä ajellaan sitte guildfordiin portsmouthista... Varustuksena Straggler, takalaukut, tankolaukku ja teltta tartsille. Paluu on 17. päivä jolloin lennän gatwickistä sitten takasin suomeen. Eli aikaraja myös. Vinkkejä otetaan etenkin ranskasta vastaan.
Ajoin Ranskan länsirannikon tammikuussa. Oli ihanan rauhallista, kuolleita lomakyliä 10km välein. Lomakautena näyttää varmaan erilaiselta. Telttailua Ranskassa? Sama resepti kuin kaikkialla maailmassa: työnnä pyörä puskaan ja laita tummanvihreä teltta pystyyn. Lisäksi tulet löytämään muutaman hienon rantapenkan tai dyynin telttapaikaksi. Kierrä Bordouxin kautta se iso lahti, juo viini ja kerää sieni Napeonin metsästä.

Reissukuvia löytyy täältä: instagram.com/gonebikefishing

Toi troinine n reissu näyttää aivan mahtavalta!! Kiitti vinkistä!

^^ Toi troinisen reissu on kyllä hämmentäävän hieno. Huhhuh…