Yleinen DIY kuituprojektitopsu

FixiVihaaja - 22:36, 17.1.2015 » Hehheh negatiivista painetta kannattaa lähestyä vallitsevan paineen kautta.
No voi vitt*. Paljonko on negatiivinen paine, kun se on vaikka miljoonasosa vallitsevasta paineesta. Hyvää projektia.

Tommone, eiköhässe epoxilla.

^Mä laittaisin Aralditea. YMMV.

Juu.

Tuommoiselta tuo nyt sitten näytti suoraan alipainesäkin irroituksen jälkeen.

Rengasura on laminoitunut ihan hyvin, eli tällä tuo kestää jos ylipäätään kestää. Koska alipainetta piti antaa aika reilusti jotta sain kuidun tapumaan kehän reunan yli, on tasaisissa pinnoissa nyt sitten jonkin verran aaltokuviota. Lisäksi kuidut menee vähän rumasti kehän reunalla, joten voisi tosiaan laittaa tuohon vielä kerroksen kosmeettista kuitua hyvin pienellä puristuksella silleen että kuitua vasten tulee ihan sileä kalvo.

Testasin tasapainotustakin ja tällä hetkellä painopiste on noin 2/3 venttilinreiästä korjaukseen päin.

Hyvännäköst, sulla vissiin käytössä ihan alipainekompura? Itellä olis tarvetta kyseiselle laitteelle mutta ovat melkoisen arvokkaita, kustannustehokasta ratkaisua hakusessa.Jääkaapin kompurasta sais mutta mieluiten käyttäisin jotain lähes bolt on tuotetta.Infuusiolla siis tarkotus imeä hartsit paikoilleen.

^ Minä ymmärsin että olis ihan normi kompura ja ohivirtauksella luotu alipaine, samalla idealla kuin alasäiliö maaliruisku toimii, sillä saa pysymään ainakin säiliössä öljyt kun vaihdettiin pohjatulppa.

Kyllä joo. Kyseessä on siis ejektori. Taitaa olla juurikintuollainen. Varsin kätevä peli jos käytössä on ennestään paineilmaa. Ja ennen kaikkea tämä systeemi venttiileineen kämmenelle mahtuvana on pieni, eli helppo sijoittaa ja säilyttää. Tuon lisäksi ei märkälaminoinnissa välttämättä tarvita muuta kuin alipainepuolelle T-haara ja siihen lyhyt pätkä tulpattua letkua johon mahdollinen letkuun päätyvä epoksi valuu. Mittari ja jonkinmoinen hienojakoisempi suodatin on tietty plussaa. Infuusiohommissa kannattaa kyllä sitten laittaa ihan kunnon kokoinen pönttö epoksiansaksi alipaineletkuun.

Valmiista ejektorisysteemeistä ei tule mieleen muuta kuin West Systemsin vacuum bagging kit, mutta tuolla on sitten hintaa jo reilu 200 imperiumin puntaa jolla vissiin saa jo pumpunkin. Tosin Westin kitissä taitaa tulla mukana kankaita, teippejä sun muuta.

Hienoa jälkeä.

Tuo ejektori onkin aika näppärä, toimiiko se myös alipaineinjektoinnissa?

^Ihan samalla lailla kuin pumppukin.

^ hyvä, kiitos tiedosta

No niin, tämä alkaa olla valmis. Näyttää tonnisella paperilla muun kehän kanssa mätsäävän mataksi hiottuna suunnilleen tuommoiselta.

Tuossa viimeisessä pintakankaassa tuli pihisteltyä vähän turhaankin hartsissa ja kuitunippujen väliin jäi pieniä koloja jotka kuitenkin ovat lähinnä esteettisiä ja menevät lakalla peittoon jos niin haluaa. Rakenteelliseti tuosta tuli aika hyvän näköinen.

Jos joskus teen toisen vastaavan, jätän suosiolla yrittämättä pintalaminaattia samalla laminoinnilla jolla kankaita pitää taivuttaa kehän reunan yli. Olisi se hyvällä tuurilla voinut noinkin mennä mutta tällaisenaan tähän tuli nyt esteettisistä syistä sitten yksi turha kangaskerros. Mutta edelleenkään kehän tasapaino ei ole ihan paikan kohdalla vaan hieman siitä venttiiliin päin.

Ensi kesänä sitten nähtänee kestääkö. Veikkaan että kestää.

Hyvän näköistä työtä!

Todella komea paikkaus…

Siirrellään jäsen J-K:n projektitopsusta tämä nyt vaikka sitten tänne:

takaperin - 22:45, 20.9.2015 »
timoma - 21:16, 20.9.2015 » Melkein tekis mieli harkita väsätä jotain tolla tekniikalla tehdyillä muhveilla ja kuituputkilla.
Tämä on pyöriny mielessä itselläkin, tekisitkö putket itse vai tilaisit muualta ? Jonkin verran tullu opeteltua / kokeiltua kuituputkien tekemistä itse tässä parin viimeviikon aikana ja on siinä hommaa. Edit: sori meni OT
Putkien itse tekeminen on sen verran iso homma että mun ajankäytöllä siihen ei oikein ole mahiksia. Valmista putkeahan saa kokeiluihin vaikka Exceliltä. Mutta laita toki foorumille tarinaa sun putkiprojuista, aina niistä jollekulle iloa on. Jos ei muille niin mulle.

Sinänsä ei ole varmaan isoa eroa tekeekö liitokset kuidulla vai metallimuhveilla, mutta olishan se hienon näkönen jos jättäisi nuo muhvit juotoksineen näkyville. Jotakin runkohommaa pitää jossakin vaiheessa kyllä katella jollakin liitostekniikalla, mutta mulla on tuossa nyt ensin pari kiekkoprojektia sun muuta hassuttelua tehtävänä alta pois. Eikä ole kyllä jigiäkään.

Mä seurailin facessa erään ulkomaan tutun projektia, jossa kundi liimasi metallimuhveihin kuituputkista rungon. Jos kiinnostaa niin voin katsoa jos löydän kuvia.

Laita pois. Onhan noita projekteja eripuolilla nettiä näkyvillä useitakin ja on tainnut joku joskus tehdä ihan kaupallisestikin tuolla tekniikalla. Isoin ongelma on varmaan löytää sopivat muhvit. Itse juottamalla saisi ainakin riittävän pitkät tartuntapinnat. Juuri tuon muhvien löytämisen ja niiden tekemisen työläyden takia on oikeasti helpompi vaan tehdä liitokset kuiduttamalla. Tai sitten tyylliin Argonaut tehdä kulmat muotissa ja liimailla niihin sitten putkia pukissa. Kind of monokokin ja irtoputkien parhaat puolet. Muttei oikein yksittäiskappaleelle kannata alkaa muotteja väsäämään. Taiemmätiiä.

Dubbeli tuli joten laitan tähän Argonautin mainosvideota jossa näkee miten he nuo runkonsa kasaavat.

timoma - 8:28, 21.9.2015 » Siirrellään jäsen J-K:n projektitopsusta tämä nyt vaikka sitten tänne:
takaperin - 22:45, 20.9.2015 »
timoma - 21:16, 20.9.2015 » Melkein tekis mieli harkita väsätä jotain tolla tekniikalla tehdyillä muhveilla ja kuituputkilla.
Tämä on pyöriny mielessä itselläkin, tekisitkö putket itse vai tilaisit muualta ? Jonkin verran tullu opeteltua / kokeiltua kuituputkien tekemistä itse tässä parin viimeviikon aikana ja on siinä hommaa. Edit: sori meni OT
Putkien itse tekeminen on sen verran iso homma että mun ajankäytöllä siihen ei oikein ole mahiksia. Valmista putkeahan saa kokeiluihin vaikka Exceliltä. Mutta laita toki foorumille tarinaa sun putkiprojuista, aina niistä jollekulle iloa on. Jos ei muille niin mulle. Sinänsä ei ole varmaan isoa eroa tekeekö liitokset kuidulla vai metallimuhveilla, mutta olishan se hienon näkönen jos jättäisi nuo muhvit juotoksineen näkyville. Jotakin runkohommaa pitää jossakin vaiheessa kyllä katella jollakin liitostekniikalla, mutta mulla on tuossa nyt ensin pari kiekkoprojektia sun muuta hassuttelua tehtävänä alta pois. Eikä ole kyllä jigiäkään.
Tähän mennessä olen kokeillut valmistaa omia hiilikuituputkia tiettyn sisähalkaisian mukaan, alumiininen umpitanko sorvattuna ja kiillotettuna + monta kerrosta muottivahaa päällä, kuidut kääritty ympärille ja päälle lämpökutistuvaa filmiä jossa vahat pinnassa irrotusta varten. Haastavaa tässä on se että toi filmi vaatii 80c lämmön jotta se kutistuu ja luo tarvittavan puristuksen tangon ympärille, tuntuu vaan olevan aika tarkka sen lämmön suhteen, kuumailmapyssyllä se kyl kutistuu mutta ei tarvi kuin hippasen liikaa lämpöä ja siihen tulee ryppyjä jotka jäävät muuten niin kauniin kuituputken pinnalle, toinen ongelma on myös että epoksi alkaa kuplimaan jos sitä lämpöä tulee liikaa... ajattelin vielä muutaman kokeilun tehdä tällä menetelmällä. Rajoittava tekiä tässä on tietenkin putken muoto, kun sorvilla tehty niin saa vaan pyöreitä putkia jotka ei niin kauheen jänniä ole, mutta olis se kiva osata tääkin taito.

Nyt tänään ajattelin kokeilla PU vaahtolevystä tehdyn pisaran mallisen putken laminointia, ihan wet layup ja vakuumiin pussin sisään. Olen lukenut että tällälailla tehtynä vaarana on kans saada pintaan ryppyjä jos kuidut eivät ole tarpeeksi tiukalle rullattuna, nähtäväksi jää…

Tarkoitus olisi vielä kokeilla kaksiosaista avattavaa muottia, olkoon se vaikka ihan pyöreä putki, ja kääriä kuidut jonkun venyvän tuubin ympärille (moni on käyttänyt ihan pyörän sisuskumea) laittaa muotti kiinni ympärille ja pumpata sopivat paineet sisuriin joka sitten puristaa kuidut hyvin nippuun muottia vasten. teoriassa tällä menetelmällä olisi paras mahdollisuus saada kerralla hieno ja valmis ulkopinta kuituputkeen, vielä en ole ryhtynyt tätä kokeilemaan.
laittelen myöhemmin havainnekuvia aikaisemmista kokeiluista, pileen ne on kaikki menny

Berkin touhuja tullut WeightWeeniesin sivuilla seurattua.
Satuloiden rakentelun jälkeen alkoi valmistaa runkoja yms. Nyt pyörittää komposiittien ympärille perustamaansa firmaa.