Yksivaihteiset ja kypärän käyttö

Jjes, succcisfoorumin perinteinen “miks ei kypärää päässä” -keskustelu. Turhaa yleistystä, vai pitääkö mennä pihalle laskemaan vaihkarikuskien kypärättömyys saldot. Osa käyttää, osa ei, ite käytän ja en käytä.

simojoki - 19:13, 16.8.2010 » Jjes, succcisfoorumin perinteinen "miks ei kypärää päässä" -keskustelu. Turhaa yleistystä, vai pitääkö mennä pihalle laskemaan vaihkarikuskien kypärättömyys saldot. Osa käyttää, osa ei, ite käytän ja en käytä.
Tässä tapauksessa ei ole mitään turhaa yleistämistä, tuolla kyseisellä kotimatkallani eivalitettavasti tullut yhtään fiksiä/sinkulaa vastaan jonka kuskilla olisi ollut potta päässä - hiton rädejä lippiksiä kyllä oli, nekun suojaa aivan hiton hienosti kun mennään täysii. Totta on ettei suinkaan kaikki vaihdepyörien käyttäjätkään käytä kypärää, sitä ei käy kieltämään - mutta ainakin tänään he olivat se fiksumpi enemmistö jolla oli enemmän pottaa päässä.

Itse en vain tajua miksi kypärää ei voi käyttää, valitettava tosiasia on että loukkaantuminen kypärättömyyden takia voi tapahtua yhtä hyvin siinä 5km/h kruisailuvauhdissa, kuin täysillä mennessä. Yksin kun liikenteessä ei mennä, eikä se volyymilla olosuhteiden parantaminenkaan poista yllättäviä tilanteita jotka voivat johtaa siihen että menee hallitsemattomasti kumoon ja kopsauttaa kuupan kivetykseen - lopputuloksena kaurapuurot pitkin pyörätietä ja hyvällä tuurilla letkuruokinnassa lopun aikaa. Siihen riittää vaikka että joku pieni napero päättää kirmasta suoraan fillarin eteen tms. kivaa.

edit: jahas, oloinkin sitten editoinut viestini tyhjäksi;)

nooh, kaikki oleellinen kai tästä jo moneen kertaan sanottu, mutta pisteet siis Salermon puheille ja katseet turvallisuuden parantamiseksi nyt tässä välissä vaihteeksi muualle.

Itse käytän pääsääntöisesti kypärää, koska haluan suojata päätäni jos jotain sattuu.

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa yksivaihteen kypäränkäyttöthreadi! vade retro!

Itsellä tulee välillä lipsuttua jos lähtee baariin/skeneilemään ja tahtoo välttää narikan ((note to self.) ehkä auttaisi jos omistaisi halvan pottamallin jonka voisi lukita pyörään baarin ulkopuolelle), ja ajaa mummiksella ajavan kaverin rinnalla 15km/h. Kun taas oikeesti aikoo ajaa kovaa niin kypärä on aina. Melko typerää tuo skenepyöräily ilman kypärää kyllä on. Välillä tulee vähän semmoinen olo ettei ole kovin vakavasti otettava pyöräilijä.

yleensä käytän, paitsi herrapyörällä ajaessa. Vuosi sitten vähän niinkuin lopetin, mut kun pannutin vilkutta eteen kiilanneen auton kylkeen ja palasin sairaslomalta, niin aloin taas käyttämään. Kylläkin edelleen tulee joskus jätettyä kotiin, jos ei jaksa kantaa mukana. En silti tuomitse jokaista ihmistä, joka ei kypärää AINA käytä. Komppaan myös Jounin tavoin Marekin taannoisia puheita siitä, että kypärä on nostettu pyöräily(turvallisuus)keskustelussa messiasasemaan ja kypärää käyttämätön on menettänyt oikeuden ihmisyyteen ja näin pystytään skippaamaan kaikki muut näkökulmat pyöräilyn kehittämiseen liittyen.

samsalonen - 19:56, 16.8.2010 » Itse en vain tajua miksi kypärää ei voi käyttää, valitettava tosiasia on että loukkaantuminen kypärättömyyden takia voi tapahtua yhtä hyvin siinä 5km/h kruisailuvauhdissa, kuin täysillä mennessä.
Aina ei onneks tarvii kaikkea maailman menoa yrittääkään tajuta, ja suihkussakin voi liukastua ja halkasta kallonsa. Mut onneksi on...

Potta päässä mennään. Niitäkin on nykyään vähemmän hävettävän näköisiä. Vielä en tosin yhtään hienoa kypärää ole nähnyt, ehkä sekin päivä tulee vielä.

Pari viikkoa sitten pannutin työmatkalla. Luulin että vain polvi ja kyynärpää oli ottanut kontaktia maan kamaraan, mutta myöhemmin löytyi kypärästäkin naarmuja siltä puolelta jolle kaaduin. Siinä vaiheessa ei paljoa vituttanut cooliuden väheneminen.

darwin-kortti mainittu, +1

ite käytän kypärää, aina. tulee orpo olo ilman.

tää keskustelu on jo käyty kerran aiemmin, turha näitä on jankata. pyöräilyn pitäisi olla niin turvallista, että kypärän käytön ei tarvitsisi olla pakollista. sellaisessakin tilanteessa loukkaantumisia epäilemättä tulee, mutta tuskinpa niin paljoa.

plur <3

boren - 20:06, 16.8.2010 » tää keskustelu on jo käyty kerran aiemmin
hei, eiks täällä käydyistä keskusteluista valtaosa olla käyty jo vähintään kerran aiemmin :)

oon muuten viime aikoina pitänyt kypärää lukitsematta pyörässä kiinni. mietin että ei kukaan oo niin idiootti, että varastais pottaa (ovh 49e), kun niitä niin harva vapaaehtoisestikaan käyttää.

mua vituttaa monesti nähdä vanhempia ja lapsia liikenteessä niin että pennuilla on kypärä ja vanhemmilla ei. ihanku ne skidit sitten oppis pitämään sitä kypärää. mut lipsunko mä nyt sitten sinne saarnausosastolle? ehkä.

Nokitan.

http://blog.lehighvalleylive.com/joe-owens_impact/2008/12/large_adolf-hitler-cake.jpg

randomm - 20:09, 16.8.2010 »
boren - 20:06, 16.8.2010 » tää keskustelu on jo käyty kerran aiemmin
hei, eiks täällä käydyistä keskusteluista valtaosa olla käyty jo vähintään kerran aiemmin :)
aloitan uuden kiekkojen kasaus-threadin pikimmiten. ja etsin jostakin helkama kulkurin talvipyöräksi.
boren - 20:09, 16.8.2010 » mua vituttaa monesti nähdä vanhempia ja lapsia liikenteessä niin että pennuilla on kypärä ja vanhemmilla ei. ihanku ne skidit sitten oppis pitämään sitä kypärää. mut lipsunko mä nyt sitten sinne saarnausosastolle? ehkä.
:D jätin ihan tahallisesti tuon vielä pois, mutta totta - tuo on asia joka henk.koht. pistää pännimään todella paljon. Itseasiassa se muotitietoisen kypärättömyys ei pänni pätkääkään, se vaan ihmetyttää suunnattomasti. Darwin jo mainittiin, ja näköjään Adolfiakin heitetään jo pöytään :)
boren - 20:13, 16.8.2010 »
randomm - 20:09, 16.8.2010 »
boren - 20:06, 16.8.2010 » tää keskustelu on jo käyty kerran aiemmin
hei, eiks täällä käydyistä keskusteluista valtaosa olla käyty jo vähintään kerran aiemmin :)
aloitan uuden kiekkojen kasaus-threadin pikimmiten. ja etsin jostakin helkama kulkurin talvipyöräksi.
saako siitä fiksin? mikä ketjulinja siinä on? käykö 120mm? vai onko siinä 32 reikää? riittääkö?
boren - 20:18, 16.8.2010 » mua vituttaa monesti nähdä vanhempia ja lapsia liikenteessä niin että pennuilla on kypärä ja vanhemmilla ei. ihanku ne skidit sitten oppis pitämään sitä kypärää.
Odota vaan.
Sirkus - 20:20, 16.8.2010 »
boren - 20:13, 16.8.2010 »
randomm - 20:09, 16.8.2010 »
boren - 20:06, 16.8.2010 » tää keskustelu on jo käyty kerran aiemmin
hei, eiks täällä käydyistä keskusteluista valtaosa olla käyty jo vähintään kerran aiemmin :)
aloitan uuden kiekkojen kasaus-threadin pikimmiten. ja etsin jostakin helkama kulkurin talvipyöräksi.
saako siitä fiksin? mikä ketjulinja siinä on? käykö 120mm? vai onko siinä 32 reikää? riittääkö?
http://www.youtube.com/watch?v=KVOjQqcElZ0

…onhan se kyllä niinkin että voin jäädä huomenna kävellen tukkirekan alle. elämä on laiffii ja kovaa ruff:ii sellaista.

ehkä se on vaan kun on itse jo niin suatanan fabu, että ei jaksa kelailla mitä muut kelailee mun kypärästä ja pitääkö se Irmeli mua ihan junttina.

kiteytys hahaaha

EN käytä fillaroidessa,en,ja tuskin tuun koskaan käyttään.Tukka ei mene sekaisin kun tukkaa ei ole eikä tule,mutta kypärät on niin tolkuttoman typeriä suuria,järkyttävästi disainattuja ja muutenkin että hyi,Mutta kukin tavallaan.Niin kauan kun laki ei moiseen pakota niin ei kiitos.prätkällä on eri asia,tulee laitettua päähän juu,joskus jopa aerorynaaminen umpipotta.

simojoki - 19:58, 16.8.2010 » Aina ei onneks tarvii kaikkea maailman menoa yrittääkään tajuta, ja suihkussakin voi liukastua ja halkasta kallonsa.
Niin, se on ihan vastaava kysymys, että minkä takia suihkun lattian oikeastaan pitäisi olla sellaista materiaalia, joka muuttuu kastuessaan liukkaaksi...

En ole käynyt noissa pyöräilyn kultamaissa, joten menee tietysti hieman arvuutteluksi, miten sujuvaa ja turvallista liikenne siellä on. Tapahtuuko siellä (tai täällä) paljon yksittäisonnettomuuksia tai pyöräilijöiden keskinäisiä yhteentörmäyksiä? Lukaisin juuri sattumalta Moottori-lehden kertomuksia kuolonkolareista, kevyen liikenteesen osalta oli tietysti muutamia tapauksia, joissa oli risteyksessä törmätty auton kanssa, mutta myös mm. 61-vuotias nainen, joka kassi molemmissa päissä ohjaustankoa oli ajanut ojaan ihan yksinään (tutkijalautakunta suositti mm. “lasten huolehtimista vanhemmistaan”).

Kauppamatkallekin pistän kypärän päähän. Sinne on noin viitisensataa metriä. Koska asun melkoisella mäellä, matkalla vauhti käy vahingossa jossain 45:n paikkeilla. Sen alla on tietysti risteys, josta voi tulla joku väistämisvelvollisuudesta huolimatta. Sitä voisi lähestyä joko ajorataa tai kvl:ää pitkin. Mitä muita liikennesuunnittelullisia toimenpiteitä tämän valinnan lisäksiä siihen voisi keksiä tilanteen parantamiseksi? Ajavathan autotkin tuollaisissa kolareita keskenään? Voidaanko liikennesuunnittelun kieltää risteysten lisäksi ojat, puut ja muu vastaava tavara yksisuuntaisten dedikoitujen pyöräilyväylien ympäriltä?

Tietysti jos sivistyneessä liikenneympäristössä ajellaan niin tietystihän riski alkaa olla aika vähäinen, mutta nykyajan kulttuuriin tuntuu muutenkin kuuluvan, että ihmiset pysyvät hengissä. Lueskelin joskus jotain vanhoja kuolinilmoituksia Amerikan mailta, suuri määrä ihmisiä näytti kuolleen parhaassa iässä pelkästään puisten jalkakäytävien nauloihin…