Yksivaihteiset ja kypärän käyttö

Matkalla keskustasta kotiinpäin rupesi oikein pistämään silmään yksivaihteisten polkupyörien kypäräkäytön vähyys, eikä edes vähyys, vaan totaalinen käyttämättömyys. Tuolla kotimatkalla, noin 15km matka, vastaan, ja ristiin tuli varmasti yli 10 fiksiä ja/tai sinkulaa - yksikään näistä silmiin sattuneista rädeistä hipstereistä ei käyttänyt kypärää, yhdellä sentään oli mukana pääsuoja, mutta sekin oli nätisti tangolla heilumassa (rädimpi niin). Onko niin että muotipyöräilijän pää on normaalia kovempi, ja näinollen pärjää hyvin ilman kypärää? Vai onko kypärä semmoinen turhamaisuus joka nyt lain mukaan pitäisi olla päässä, mutta eihän sitä nyt voi käyttää kun tukka menee sekaisin ja länään, tulee enempi hiki ja kaiken lisäksi uskottavuus rädinä hipsterinä menee täysin?

Henkilökohtaisesti en liiku fillarilla ilman kypärää edes lähikauppaan (n. 500m matka). Enkä oikein ymmärrä miksi sitä pottaa ei voi pistää päähän, nykyjään ne potat jopa näyttävät ihan siisteiltä, vaihtoehtoja löytyy muitakin kun ne 80-luvun kylmälaukkumallit.

Potta on pop, kaikissa muodoissaan. Ongelmahan on yleensä a) se näyttää kypärältä b) tukka menee sekaisin c) se on kuuma.

Mä edelleen arvostan enemmän toimivaa motoriikkaa ja psyykettä aivokuoleman sijaan. Tosin, suurin osa noista häkittömistä fikseistä sun muista kulkee kyl varsin vähäisen aivotoiminnan avustuksella.

muotipyöräily on muodissa, kypärät ei.

itse pyrin aina käyttämään mutta viime aikoina olen kieltämättä alkanut vähän lipsumaan.

Turun aktiiveista suurin osa käyttää kypärää aina. Muutama taitaa hiukan välillä lipsua tyylikkyyden nimissä.

en tässä puolustele mitään, mutta mun käsityksen mukaan laki ei vaadi kypärän käyttöä, se on vain suositus.

Ite oon alkukesästä lahtien käyttänyt. On vielä sen verran uusi juttu mulle että joskus se unohtuu kotiin tai työpaikalle, kun on tottunut olemaan ilman, eikä se kypärän mukaan nappaaminen ole vielä lihasmuistissa. Pari kilsaa, ja tulee semmonen fiilis että jokin ei nyt ole paikallaan. Hirveen turvattomalta tuntuu nykyään tuo ilman kypärää meneminen. Luulen että toi kypärä on vähän sama juttu kun turvavyö autossa joku 25 v sitten, eli pian järki saa yliotteen.

Kyl maar mä käytän aina. Silloin kun kypärän käytön tajusi aloittaa, tuntui “nololta”, enää ei. Nykyään on oikeastaan vähän kuumottava olo jos se on jäänyt kotiin, vaikka mitään havereita ei ookaan koskaan sattunut.

bullhorn - 17:13, 16.8.2010 » en tässä puolustele mitään, mutta mun käsityksen mukaan laki ei vaadi kypärän käyttöä, se on vain suositus.
Eiks se mene niin että laki vaatii mutta siitä ei ole säädetty rangaistusta.

joo “yleensä käytettävä” asianmukaista, mitä tää nyt sitten tarkoittaa? ilmeisesti muotipyörällä ajaessa ei tarvitse käyttää?

bullhorn - 17:13, 16.8.2010 » en tässä puolustele mitään, mutta mun käsityksen mukaan laki ei vaadi kypärän käyttöä, se on vain suositus.
Pakollinen Finlex... Ei siis ole suositus, vaan ihan [b]käytettävä[/b] - siitä ettei käytä ei vain ole säädetty rangaistusta, jonka johdosta kypärättömästä (typerästä) ajosta saa vain huomautuksen,.

Edit: Hidas :stuck_out_tongue:

Onhan se Orwellilaista holhousta että lähes pakotetaan pitämään styrox-häkkyrää päässään, mutta toisaalta minusta on kivempaa että maksamani verot käytetään ennemmin vaikka vanhusten hoitoon kuin ylläpitämään hengissä kuolaavia päästään vammautuneita khuuleja pyöräilijöitä.

Moottoripyöräillessä potasta on ollut kerran omalla kohdalla erittäin paljon hyötyä, vaikka vauhtia olikin törmäyshetkellä alle 30kmh - ja kauramoottorillakin on tullut könyttyä jäisillä “ylläpidetyillä” pyöräteillä sen verran että ei tulisi mieleenkään jättää käyttämättä. Minusta meidän perheelle riittää se että yhtä tyyppiä pitää työntää pyörillä, en usko että parempi puolisko kovin pitkään jaksaisi kahta huollettavaa :wink:

ite pidän about aina kypärää fillaroidessa.

Joo, mulla kanssa linjana että aina ‘ratapyörällä’ ajaessa kypärä. Voin sanoa, että on omakohtaisia kokemuksia kuolemaan johtuneesta pyörällä kaatumisesta…

Älkää antako cooleuden olla esteenä - mukavampi tosiaan olla omilla jaloilla liikkeellä ja hengittää omilla keuhkoilla.

be safe

Käytettyä tulee ja edellinen kypärä meni vaihtoon ihmeellisen kanttikivitapaturman jälkeen. Mieluummin niin, että kypärästä lohkesi pala, eikä päästä. Taidan hankkia kypärän kaveriksi polvisuojat ensi talveksi, niin säästyy taas muutamilta kivuilta ja säryiltä.

Joskus pentuna lensin kunnon kierteillä stongan yli ja ilmassa laskeutumista odotellessani päätin ruveta käyttämään sitä kypärää. Ja siitä lähtien olenkin. Viime jouluna tuli tarpeeseen, kun Viikin liikenneympyrässä jäi takapyörä kiskoon ja sitten taas kynnettiin penkkaa päällä. Muovistyroksikuori siinä välissä oli kiva.

Myönnettäköön, kypärä roikkuu repussa kun olen katsomassa lintuja Viikissä, jolloin ajan hiljaa, pysähdyn usein ja jätän fillarin parkkiin tornien eteen ym. staiauspaikoille. Vilkkaammin liikennöidyille väylille tultaessa vetäisen sen potan taas päähän.

Itse arvostan päätäni sen verran, että mieluusti sen suojaan. En pakottaisi muita käyttämään, vaikka randommia mukaillen ajatus siitä, että verorahat menee jonkun aivokuolleen hipsterin elintoimintojen ylläpitämiseen toki ärsyttää. Mutta, kaipa kypärättömätkin pitää hoitaa kuntoon.

Itse oon vähän Salermon linjoilla. Parempi ajaa ilman kypärää, kun olla ajamatta ollenkaan. Volyymilla pyöräilyolosuhteita saadaan parannettua. Ei sillä, että pyöräilijä pakataan kohta kokovartalostyroksiin. Amsterdamissa tai Kööpenhaminassa pyöräily voi avartaa mieltä tämän aiheen suhteen.

höpsis pöpsis. parasta prätkäilystä pyöräilyyn siirtymisessä oli turhista varusteista eroon pääseminen.

niin ja liikennesäännöistä.

Ite olen käyttänyt siitä lähtien kun oon ajanut fiksillä, niin aina. Silloin koen, että vaikka olen skarppi ja tarkka liikenteessä, on mulla suuri riski loukkaantua johtuen suurista nopeuksista. Vaikkei kypärä tosiaan onnettomuuksia ehkäise, niin näen sen silti sen verran pienenä vaivana, että vaikkei se mitään auttaisi, niin se ei ainakaan asioita pahenna. Tosin, joskus oon joutunut esim siskon jopolla ajelemaan (don’t worry, asun taajaman ulkopuolella eikä täällä oo jalkakäytäviä) enkä silloin ole käyttänyt kypärää. Sama pätee, jos tulee ajeltua jotain longboard-vauhtia fiksillä.
Mutta pääasiassa, migloksen sanoin. Ratapyörällä ajaessa potta päähän.

jouni - 19:00, 16.8.2010 » Itse oon vähän Salermon [linjoilla](http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Kyp%C3%A4r%C3%A4pakko+ei+saa+tukea+Helsingin+py%C3%B6r%C3%A4ilij%C3%B6iden+edusmiehilt%C3%A4/1135248189641). Parempi ajaa ilman kypärää, kun olla ajamatta ollenkaan. Volyymilla pyöräilyolosuhteita saadaan parannettua. Ei sillä, että pyöräilijä pakataan kohta kokovartalostyroksiin. Amsterdamissa tai Kööpenhaminassa pyöräily voi avartaa mieltä tämän aiheen suhteen.
Joo, ja noita pyöräilyparatiiseja odotellessa pidän aina kypärää päässäni kenenkään siihen pakottamatta täällä Härmälandiassa, jossa pööräilijä joutuu ajamaan valkoisen viivan päällä noin 15 cm:n kaistalla rekkoja väistellen. Itse asiassa mm. Kaliforniassa oli käydessäni v. 2008 sama meininki.... ihan jokaiselle tielle ei uskaltanut mennä ajamaan autojen joukkoon .

JT