Yksivaihteiset ja kypärän käyttö

Tää oli täällä jonkun allekirjoituksenakin.

  • Dave Moulton

Periaatteellisella tasolla kukaan tuskin voi olla eri mieltä kypäränkäytön pakollisuudesta. Käytännössä jokainen ratkaiskoon asian ihan ite.

samsalonen - 21:34, 16.8.2010 »
boren - 20:09, 16.8.2010 » mua vituttaa monesti nähdä vanhempia ja lapsia liikenteessä niin että pennuilla on kypärä ja vanhemmilla ei. ihanku ne skidit sitten oppis pitämään sitä kypärää. mut lipsunko mä nyt sitten sinne saarnausosastolle? ehkä.
:D jätin ihan tahallisesti tuon vielä pois, mutta totta - tuo on asia joka henk.koht. pistää pännimään todella paljon. Itseasiassa se muotitietoisen kypärättömyys ei pänni pätkääkään, se vaan ihmetyttää suunnattomasti. Darwin jo mainittiin, ja näköjään Adolfiakin heitetään jo pöytään :)
Massavoimalla pyöräilyn puolesta! Alla Helsingin pyöräilyverkostosuunnitelma vuodelta 1939:

http://laist.com/attachments/laist_dara/stalin.jpg

Bongaa kypärä:

Kauheaa, oli vaikea löytää yhtäkään rohkeiden(tai taitavien) hollantilaisten päistä.

msb - 21:52, 16.8.2010 » Nokitan. http://blog.lehighvalleylive.com/joe-owens_impact/2008/12/large_adolf-hitler-cake.jpg
eine reich,eine volk,eine ratas saksaks.

Itse olen aika fanaattinen kypärän käyttäjä, joskin nyt pariin otteeseen sinkulan kanssa ja helteeseen vedoten jättänyt potan himaan.

En ole tästä ylpeä.

Ken Kifer:

http://www.kenkifer.com/bikepages/advocacy/mhls.htm

fillarji - 22:02, 16.8.2010 » Kauheaa, oli vaikea löytää yhtäkään rohkeiden(tai taitavien) hollantilaisten päistä.
Kuvaahan on nopeutettu nelinkertaisesti ja sen huomaa nykivistä liikkeistä, vipeltävistä jalankulkijoista ja busseistakin, muttei ollenkaan siitä, että pyörät tuntuisivat liikkuvan aivan tavattoman nopeasti. Voihan siitäkin päätellä yhtä ja toista, niinkuin mahdollisesti sen, että jos ajelee herraspyörähengessä, ei päähine ole niin tarpeellinen, ja toisaalta sen, että jos päässä on turvallisen oloinen kypärä, on psykologisesti helpompi ajaa TÄYSII.
boren - 22:59, 16.8.2010 » . mua vituttaa monesti nähdä vanhempia ja lapsia liikenteessä niin että pennuilla on kypärä ja vanhemmilla ei. ihanku ne skidit sitten oppis pitämään sitä kypärää. mut lipsunko mä nyt sitten sinne saarnausosastolle? ehkä.
Ja sanotaan vielä, että mun pentuajoista ei oo pahemmin aikaa, ja osaltaan jatkuu vieläkin. Ei mun vanhemmat koskaan kypärää oo mun muistaakseni käyttäny, mutta totta toki on että vanhempien esimerkin puuttuminen tuskin tuo kypärää helpommin päähän. Mutta kyllä tän skidin päähän se tuli ihan omaa järkeä käyttäen, lopulta.

Mun mielestä tää on ihan hyvä keskustelu, kun ei oo vielä liian juupas-eipäs-osastoa.

Maastossa käytän ja kadulla en. Ei mitään loogista syytä moiseen. Korkeintaan ehkä se, ettei se maastokypärä oo yhtään linjassa noiden mun kiinteävälitteisten kanssa.

Yakkay vois ollakin hyvä jos sitä sais Hankkija-lippis -kuosilla :slight_smile:

Eikö kukaan ole maininnut kypärän onnettomuuksia estävästä ominaisuudesta? Montako vuotta tätä lankaa piti odotella? Muistaakseni näin suorassa ominaisuudessa ei ole kypärästä käyty keskustelua ollenkaan YV:n historian aikana. Tietty tuolla vakavasti ajavien palstalla on ollut useita keskusteluja aiheesta lisänä myös niitä ihania kuinka-kypärä-pelasti-henkeni-tarinoita.

Sitä jarrukeskustelua odotellessa (ei en ole aloittamassa sitä, koska silloin kaikki tietävät että se on trollausta).

Ai niin on mulla onnettomuuksia estävä suojalaite päässä pääosin, mutta joskus tulee niin kamala kypäräahdistus ettei yksinkertaisesti kykene pitämään laitosta päässä, niin ja viikonloppuisin jos ei pelota jätän kuoren kotiin… jeesustelijoille vedän sitten sen 8 tuntia potta päässä-kortin esiin.

yksi kypäränkäyttökeskustelu oli ensimmäinen viikkokysely

Sen siitä saa kun ei käytä HAKUA. Miksei kukaan ojentanut etten käyttänyt HAKUA!

ja kun tälle linjalle lähdettiin, niin on myös tämä tuotekeskeinenkin keskustelu

Kypärän ominaisuuksista jo kommentoinkin toisessa langassa, eikä niistä sen enempää :wink:

Ite olen kypäräpää jo toista vuotta sillä avopuoliso painosti hankkimaan. Nyt siihen on jo tottunut. Siis kypärään.

Enkelit on varmaan suojellu mun kalloa muiden ruumiinosien kustannuksella. Kypärän hankkimisen jälkeen on tullut pannutettua kolme kertaa ensiavussa käynnin arvoisesti: kahdesti on tullut tikit leukaan kun olen syöksynyt naamalleni asvalttiin ja kerran talven liukkailla sain polven solmuun niin että nivelkierukka repesi.

Kypärän käyttö tuntuu jotenki luonnolliselta sillonkun yksin käy polkemassa lenkkejä ja keskarit nousee +26km/h, mutta maisema-ajeluilla(keskarit pysyy visusti alle 15km/h) vähän nihkeäfiilis kypäristä.

Eli aikalailla vauhista riippuen! :wink:

Ongelmahan on se, että vaikka kuin olet itse “oikeassa” niin se ei aina auta. Törttöjä on liikenteessä ihan tarpeeksi - nimimerkillä kokemusta on. Kerran olen napsauttanut auton tuulilasista sisään - auto tuli komion takaa 50km/h kylkeen ja itsehän siinä kärsivänä osapuolena oli. Ei tarvinnut kiistellä kapistuksen tarpeellisuudesta.

Kypärä on siis päässä poikkeuksetta, sekä maastossa että kaupungissa.

Smurf - 6:16, 17.8.2010 » Ai niin on mulla onnettomuuksia estävä suojalaite päässä pääosin...
Käsittääkseni kukaan tässä ketjussa, en ainakaan minä, ole väittänyt missään vaiheessa että kypärä olisi joku ihmelaite joka estää onnettomuuksia. Ainakin henkilökohtaisesti olen hyvin tietoinen siitä että se estää onnettomuuksia yhtä hyvin kuin esim. turvavyön käyttö autossa, tai hattaran syöminen Linnanmäellä - eli ei mitenkään. Se mitä se kypärä tekee kun se onnettomuus nyt sattuu tapahtumaan, kypärän käytöstä tai hattaran syömisestä huolimatta, on se "mielenkiintoinen" osuus. Jos potta on päässä on huomattavan paljon paremmat mahdollisuudet pärjätä ilman päähän kohdostuvia vaurioita.

Tästä syystä pidän aina. 6-vuotias tytär aloittaa saarnan tyhmyydestä, jos ajaa ilman…:slight_smile:

Lisäks toi toisten törttöily -argumentti itselle iso syy pitää myös kypärää. Ja maastopyöräilijänä kypärä tietyllä lailla itsestäänselvyys - kun lähtee ajamaan kypärä kuuluu varustukseen, sitä ei edes tule mietittyä.

Silti, Salermon kommentissa on pointtinsa. Ideaalitilanteessa maitokauppaan mummiksella lähtiessä, työmatkalla tms. kypärän käytön ei pitäis olla mitenkään rajoittava tai ylipäätään pyöräilypäätökseen vaikuttava tekijä.

Sen jälkeen kun itse vaihdoin jarruttomaan ratapyörään on kypärä ollut päässä 95%:sti. Tänään kiireessä jäi eteisen pöydälle enkä ehtinyt enää ulos saapuessani hakea, jouduin ajelemaan noin 20 km kaupunkiajoa ilman. En tykännyt. Kyllä tässä iän myötä on tullut selväksi että typeriä riskejä on turha ottaa, ja niihin tämä kypärättä ajaminen aika vahvasti kuuluu. Yhdet pannut tänä kesänä->en iskenyt päätä, mutta mietin heti ylös noustessani että onneksi oli taas potta kupolin suojana.

Suosittelen!