Yksivaihteiset ja kypärän käyttö

Tämä on aika selkeä kiteytys (ymmärtääkseni) käydyn keskustelun asetelmasta, joka näyttäytyy äkkiseltään kypärän käyttöä vastustavien / puoltavien välisenä vääntönä. Tai ainakin itse oli kyllä vaikea päästä jujusta kiinni tuossa aikaisemmin, vaikka hoksasinkin sen sitten ennen tätä lainattua kirjoitusta.

Kukaan ei vastusta kypärän käyttöä.

8 Likes

Tämä. Tämä näin. Mun mielestä on tosi outoa, miten laajalle levinnyt kuvitelma on, että joku aktiivisesti vastustaisi kypärien käyttöä. Kypäräpakkoa joo, ja kypärän yliedustusta liikenneturvallisuuskampanjoinnissa parempien keinojen kustannuksella. Mutta kypärän käyttöä?

Sama ilmiö on muuten huumekeskustelussa kääntäen läsnä: jos kannatat laillistamista, haluat että kaikki käyttää huumeita.

3 Likes

Palaan vielä tämän myötä edelliseen. Jaan nimittäin tämän hämmennyksen ja oli vaikea uskoa, että joku näin ajattelisi nykypäivänä. Mutta jotenkin keskustelun tiimellyksessä se varsinainen pointti pääsee, ei katoamaan, vaan muuttumaan epäselvemmäksi. Että selvää tuli kun aikansa jaksoi kelailla tsekkailla linkkejä ja viittauksia ja… Mutta siinä oli oma hetkensä, jonka aikana tätä asiaa tosissaan ihmetteli.

Onko kyse ilmaisusta vai juurtuneista mielikuvista ja asetelmista, en osaa sanoa. Vaikka itse toki tykkään ajatella, että en ajattele liikenneturvallisuutta vain kypäräasiana.

Veikkaan, että tässä on käynnissä ihan tavanomaiset kyökkipsykologiankin tunnistamat mekanismit, jotka ovat inhimillisiä eikä niille kukaan ole immuuni. Kun alkaa vaikuttaa siltä että on sisäryhmä ja ulkoryhmä, muuttuu vaikeaksi kuunnella mitä toinen osapuoli sanoo.

Langasta muuten tuli tosi paljon laadukkaampi. Kiitos siitä kaikille nyt osallistuneille ja anteeksi aiemmasta.

4 Likes

Totta puhut, täällähän oli sovittu että käytetään tätä flägäysjärjestelmää. Oon nyt silti vähän mieltä että jos moderaattori piilottaa ja mutettaa niin ei oikein ole tarkoituksenmukaista vaikkei muuten joka ikistä postausta lukisi enkä sellaista vaadikkaan.

Enkä mä nyt mielestäni niin matalalle lyöny vaikka turhaankin provosoiduin ja provosin.

e. admin/mode siirtäköön parempaan topsuun halutessaan. Tai flägätkää ja poistakaa hassam

3 Likes

Tää on just se ongelma joka on aiheutettu aiheettomalla pelottelulla Liikenneturvan toimesta. Jos koko toi jengi pyöräilis, eikä pelkäis, infra olis jo huomattavasti parempaa ja - turvallisempaa.

Mun mielestä kannattaisi myös käydä katsomassa mitä se Liikenneturva tekee ja millaisia kampanjoita on käynnissä.
Painotukset ovat kovin erilaiset kuin tästä keskustelusta saa käsityksen.
Turvallista matkaa vaikka täysii vedetäänkin.

Kannattaa myös tsekata Liikenneturvan sivuilta jäsenjärjestöt ja Keskusjärjestön kokouksessa valitut hallituksen jäsenet 2021.

4 Likes

Aika vähän on pyöräilyn asijantuntijoita paikalla. Mut sentään Autokatsastusmiehet.

2 Likes

oli tossa keskustelua erään Henkilön kanssa tästä kypärän käyttämisestä niin totes että on loogista käyttää kypärää ajaessa mutta ei dokatessa koska pyöräily on niin paljon vaarallisempaa.

Myös ei oo oma asia kun tulee niitä ylimääräisiä terveydenhoitokuluja. Kyllähän autollakin ajaessa pitää käyttää turvavyötä ja tupakoitsijankin pitäs saada hoito valtion laskuun kun 1/5 keuhkosyövästä ei johdu tupakoinnista vai yksi kymnenestä miten se menikään?

Oli siinä kyllä vähän semmonen väkisin väittelyn maku enkä usko että Henkilö ainakaan enää allekirjoittaisi omaa retoriikkaansa, mut joo. Jännää.

2 Likes

Oon fiksil ja se tuntuu hyvältä
Mä oon rolleril
Mun maksal on kypärä
Spacerstack on kaunis,vaikka itse sanonkin
Talutan paljon paremmin

6 Likes

ei ku kyl se pitkälti edelleen allekirjoittaa retoriikkansa. on se vähän epävarmempi. mut mahdollisesti kypärää pitää käyttää.

Kun puhutaan verorahoilla maksettavista vammojen ja kuolemien kustannuksista, kiinnostuksen pitäisi siirtyä sinne missä on eniten säästettävää absoluuttisesti - yksilön henkilökohtainen riski on pienempi tekijä.

Päävammojen kohdalla pitäisi siis katsoa millä tavalla niitä syntyy vuositasolla isoin määrä ja puuttua ensisijaisesti siihen. Esimerkiksi kypäräpakkoa DH-pyöräilyyn olisi päivänselvästi turha säätää, koska juuri kukaan ei alamäkipyöräile ilman kypärää - tai ainakaan se ei näy tilastoissa.

Tällä tavalla ajateltuna voitais säätää kypäräpakko autoihin. Se säästäisi enemmän rahaa ja henkiä kuin kypäräpakko pyöräillessä, jos lasketaan yksinkertaisimmalla mahdollisella tavalla että taikaiskusta kaikille ilmaantuu kypärä ja mikään muu ei muutu. Tietenkään se ei toimi näin mutta autoillessa syntyy enemmän päävammoja vuosittain kuin pyöräillessä - kypärät päähän!

Käytetäänhän niitä rallissa ja formuloissakin, joten tietenkin myös arkiajelijoiden pitää tieliikenteessä tehdä samoin.

10 Likes

ei saatana, baarissakin käskettiin käyttää kypärää. Sit kun ei oikeen menny nätti verbaliikka perille niin keskari sai myöntämään että kukaan siellä ei ollut mun mutsi mut sit palattiin taas siihen vitun looppiin.

2 Likes

jos koet tarvetta käyttää kypärää olet väärä henkilö töihin meille: meillä ei hurjastella

.

( olisipa liikenteessä kyse pelkästään vain omien valintojen seurauksista :slight_smile: )

3 Likes

“I do not want our staff taking additional risks because they feel protected, nor imposing that risk on the people around them, including passengers.”

No siis, eh. Grepin pointin lisäksi jos nyt keittiöpsykologiaa harrastetaan tässä, niin eikö tämä vaadi kypärän aktiivisen tiedostamisen, jotta se voi vaikuttaa ajotapaan? Itse en kyllä kypärälle paljoa ajatusta anna sen jälkeen kun se on päässä. Toki on huomattava, että jos kypärä jää jostain syystä matkasta, ajan huomattavasti varovaisemmmin. Tämä kyllä johtuu nimenomaan tilanteen tiedostamisesta ja sitä mukaa kun kypärättömyyteen tottuu, palautuu riskinotto normitasolle.

Samantapainen asetelma on ollut joskus keskustelussa nykyautojen turvavarusteista ja ajoavustusvempaimista eli ohjaavatko ne kuskia ottamaan enemmän riskejä? Tässä on kuitenkin se ero, että esim. luistonesto ja lukkiutumattomat jarrut vaikuttavat suoraan ajotuntumaan jaajoneuvon alla olevan alustan havainnoimiseen. Turvavyö tuskin taas lisää intoa kaahailuun.

1 Like

Minkä takia se normitaso kalibroidaan kypärä päässä?

1 Like

Ainiin, tämä kypäräkeskustelu.

Kyseessä on henk koht valinta, ei sen kummempaa.

Tällainenkin näytti juuri ilmestyneen