Valtio / Πολιτεία / res publica

Bro. Mä tiesin et tulitikut ja bensakanisteri oli todella lähellä toisiaan ku lähdin varovasti puhaltamaan tähän suuntaan. En tiennykkään et miten lähellä :smiley: hyvää pohdintaa yhtä kaikki.

2 Likes

Olen antanut itselleni kertoa että saa opiskella, kunhan opinnoista ei ole tiedossa minkäänlaista tutkintoa. Monimuotona pitäsi voida opiskella työttömänä myös tutkintoon. Tästä toki muutama vuosi aikaa ja kaikki te-toimistosta kannattaa aina varmistaa etukäteen ja paperilla.

1 Like

Suurimmalle osalle porkkanaksi riittää se että töissäkävijän elintaso on korkeampi kuin työttömän. Perustulon tasosta riippuen sillä ei kovin leveästi tarvitse elää, ainakaan esim. asua Helsingin keskustassa.

Jos joku on työtön mutta haluaa töitä, on vihonviimeistä pitää jotain keppiä edes mahdollisuutena olemassa, jos hän ei onnistu tavoitteissaan muiden asettamien kriteerien mukaisesti. Työelämään pääsee paremmin kiinni, kun ei tarvitse tapella työkkärin ja kelan lomakkeiden ja hakemusten kanssa. Sama koskee yritystoiminnan aloittamista.

Jos jotain ei kiinnosta työnteko lainkaan ja systeemi on sellainen että tästä tulisi keppiä, hän tietenkin naamioituu yrittäjäksi tai halukkaaksi töihin, joka ”ei vaan onnistu”. Kuinka saat selville onko joku oikeasti yrittänyt saada töitä vai teeskenteleekö vain? Siis sillä tavalla, ettei kepityskone ahdista niitä vilpittömiä työnhakijoita.

Ymmärrän että periaatetasolla vituttaa mahdollisuus, että joku jäisi vain makoilemaan kotiinsa eikä siitä seuraisi perustulon menetystä, mutta näiden makoilijoiden löytäminen ja sellaisiksi todistaminen on vaan käytännöllisesti epärealistista ja valtava kustannus edes yrittää.

——

Tietyssä mielessä mulle tulee tästä mieleen aborttikeskustelu, pitkällä aasinsillalla mutta kopistelenpa menemään: luultavasti kenenkään mielestä aborttiin päätyminen ei ole hyvä juttu, enintään joissakin tilanteissa vähemmän huono vaihtoehto.

Mun vastaukseni tällaiseen on, että kouluissa pitää olla seksuaalivalistusta ja ihmisille kannattaa jakaa ilmaisia ehkäisyvälineitä → vähemmän ei-toivottuja raskauksia ja vähemmän aborttejakin. Jos raskaana oleva kuitenkin sitten abortin haluaa, sen pitää olla vaivatta saatavilla ja syitä on aivan turha vaatia kertomaan. Kysyminen vois olla paikallaan tilastointia varten, mutta nekin anonyymeinä vastauksina. Avaako tää mahdollisuuden sille, että joku kuitenkin hankkiutuu raskaaksi uudestaan ja uudestaan ja aina hakee sen helposti saatavilla olevan abortin? No avaa mutta entä sitten, kun niitä ylipäätään joudutaan tekemään vähän?

——

Oon aika vakaasti sitä mieltä, että yhteiskuntaan pätee sama kuin kaupankäyntiin: lopputulos on parempi kun keskittyy siihen, mitä kaikkia hyviä juttuja saa toteutettua. Jos perustaa toimintansa ei-toivottujen asioiden idioottivarmaan eliminoimiseen, hukkaa kauheasti sellaista aikaa jonka voisi käyttää hyödyksikin.

Sanotaan vaikka että jollain firmalla on höveli meininki asiakaspalautusten ja reklamaatioiden suhteen.
-Ai palautit vähän myöhemmin kuin ehdoissa lukee? No ei se mitään, käsitellään siinä missä ajoissa tulleetkin.
-Ai tuotteen rikkoutuminen vaikuttaa ehkä käyttäjävirheeltä eikä valmistusvirheeltä? No menköön.

Käyttääkö tällaista jotkut ketkut hyväkseen? No ihan varmana, mutta jos tällaisissa tapauksissa vetää jyrkästi tiukkaa linjaa ja alkaa vääntää ettei kukaan vahingossakaan saa mitään oikeudetta ilmaiseksi, tapahtuu synkkiä juttuja: reklamointi vaatii rehellisiltäkin asiakkailta enemmän todistelua ja joidenkin kohdalla tehdään epäreiluja päätöksiä, koska ainahan noissa on tulkinnanvaraa ja virheen mahdollisuus. Firma saa maineen paikkana, joka nostaa seinän pystyyn jos tuotteen kanssa tulee ongelmia. Että uskaltaako sellaisesta paikasta tilatakaan. Firma joutuu maksamaan palkkaa siitä, että joku käy näitä kiistoja läpi ja painii vaikeiden ihmisten kanssa. Tällainen työ on ikävää aspahenkilöstölle ja heijastuu muihinkin työntekijöihin. Ja kaikki nää resurssit olisi voinu käyttää siihen että tehdään jotain hyödyllisempää ja kivempaa.

Keitosta ei saa hyvää pohtimalla mitä kaikkea pahaa sinne ei laita, vaan keskittymällä siihen hyvään mitä laittaa.

14 Likes

Mikä näistä tuottaa eniten hyvinvointia?

  • oman pyörän korjaus
  • kaverin pyörän korjaus
  • MAKSAVAN ASIAKKAAN pyörän korjaus
  • oliko tämä kompa?

0 voters

tn kuun Voima on ian yv luettavaa niden teemojen kannalta

Kannattaa joskus kuunnella kun joku, joka on yrittänyt saada Kelalta edes sen mihin on oikeutettu, enemmästä puhumattakaan, kertoo kokemuksiaan.

Täähän se todellinen olkiukko on, absurdi stereotypia jostain toimettomana lorvailevasta yhteiskunnan loisesta joka vaan corpsettaa sängyssä muuttamassa kelamassit kuorsaukseksi tai jotain?

Suomessa ei varmasti montaa ihmistä enää ole joka pystyis LYPSÄMÄÄN järjestelmää puhtaasti törkeyttään ja silti jotenkin nauttis siitä.

2 Likes

RIP

Oikeastaan mun mielestä ihmisiä pitäis kannustaa enemmän oleen tekemättä yhtään vitun mitään jos siltä tuntuu ja se tekee heidät oikeasti onnelliseksi, koska onnelliset ihmiset tekevät myös muut ihmiset onnelliseksi.

12 Likes

se on just näin kato,

Kyllä noita jonkin verran on, kaiken maailman sopeutumiseläke-kaasuputki-lipposia ja vastaavia. Ja ne lypsääkin sitten ihan eri kaliiperissa kuin joku luuseri, joka onnistuu välttämään työpaikkojen saamista ja salaamaan sen saadakseen joitakin oikeudettomia satasia kuussa.

14 Likes

Maan tapa hei.

3 Likes

En itse asiassa tarkalleen ottaen tainnut lukea just tätä, en oikeen tiedä minkä artikkelin luin, vaikka käytin duckduckgota, ellen oo sit jotenki väsymyksissä erehtyny ja se oli tää, mut siis iha just lähtee pum pum pum pum pum

ai että robocop on täällä

jotenkin tuntuu että joku haulikolla snaildogeja räiskivä machine learning robocoppikin olis luotettavampi kyybeli ku suurin osa amerikkalaisista poliiseista.

5 Likes

Mut ne robodogecopit varmaan koulutettais jollai machine learning -algorytmillä, joka hotkaisis aluksi kaikki youtuben liiallisen voimankäytön videot.

  • Stop, drop the gun!
  • I don -
  • Blam blam blam!

Kannattaa lukea tämä teos jos halutaan miettiä tätä tekemistä ja työtä -

“Kun automaatio mitä ilmeisemmin mullistaa tyystin globaalit työmarkkinat, on kiire miettiä uudelleen työn taloudellista, psyykkistä ja jopa hengellistä merkitystä. Tutkimalla metsästäjä-keräilijöiden, ihmisapinoiden ja jopa lintujen elämää Suzman osoittaa, että se, mitä me pidämme ‘luonnollisena’, on usein pelkkää teollisuusgurujen ja maataloususkontojen kyseenalaista perintöä. Tutustumalla siihen, miten olemme menneisyydessä käyttäneet aikaamme, me toivottavasti saamme edellytykset tehdä viisaampia ratkaisuja tulevaisuudessa.”

5 Likes

Oon koittanu olla tryhard yhteiseen hiileen puhaltaja ja välttää sähkön käyttöä ruuhkatunteina, vaikka mulla on kiinteähintainen sopimus ja omaan talouteen sillä ei oo mitään vaikutusta. Jotenkin vaan sitä kyynisenä paskana ajattelee, että suurin osa vastaavassa tilanteessa olevista paskat nakkaa tällaisista suosituksista, koska tosiaan omaan sähkölaskuun se ei vaikuta. Niin itsekkäältä maailman meno nykyään keskimäärin vaikuttaa.

1 Like

Et ole yksin. En kyllä ihan kuitenkaan ole ymmärtänyt milloin sitä saisi käyttää pl. yöt?

Eikä tarvitse olla suuri kyynikko tietääkseen, että ne isot valmistavan teollisuuden yritykset, joiden tuotantoa varten me sitä sähköä säästetään, eivät todellakaan olisi valmiita tekemään samaa meidän puolesta.

Mulla on kyllä ihan eri kokemus eli tosi monet frendit ovat vähentäneet sähkönkulutustaan, vaikka eivät ne säästöt kovin suuria ole mun sosioekonomisen kuplan sisällä, kun kulutus on jo valmiiksi tosi maltillista. Meillä on vähentynyt 12-13 prosenttia. Ja siis vaikka toi teollisuuspointti pitäisikin paikkansa niin kyllähän se ajatuksena haisee samalta kuin se perussetti eli ”En mä suojele luontoa, kun ei Kiinassakaan mitään suojella”. Kyynisyyshän on vaan tapa luovuttaa myöntämättä itselleen että on luovuttanut.

1 Like

On täälläkin vähän yritetty, itellä tosi halpa sähkö vielä puoltoista vuotta mutta helpolla saa jo jotain aikaseks kun vähän ajoittaa laitteiden käyttöä ja käyttää vähän harkintaa.

Tälläi pörssisähkö tuntihinta kuvaaja antaa suuntaa mihin kellonaikaa sähköä olis kiva säästellä, mutta vähän vaikeeta se on jos meinaa yöllä nukkua

1 Like