Työsuhdefillari

Varmasti voisi kasata, mutta normaalisti homma menee kuten leasing-autojen kanssa, eli työnantajasi ulkoistaa palvelun kaupalliselle toimijalle, joka hoitaa aiheeseen liittyvän byrokratian rutiinilla. Ja tuohon rutiiniin ei mahdu mikään muu kuin valmiin tsygän haku kaupasta. Tai siis byrokratian suhteen ainoa millä on merkitystä on kuitti, jossa lukee “polkupyörä, X euroa”. Eikä se kuitti työnantajaakaan kiinnosta, vaan se menee suoraan firmalle, jolle palkanlaskenta on ulkoistettu. Yritä sitten olla ihmisenä näiden rattaiden välissä…

1 Like

Jees. Käytännössä itsellä on aika iso päätösvalta siinä, mitä ja miten työnantaja asiat hoitaa, eli ehkä voisin sitten vaikkapa itse kasata sen fillarin ja myydä kokonaisena työnantajalle :smiley:

Ideana olisi lähinnä hankkia helvetin kallis uusi runko ja säilyttää muu läjä hipo-osia, jotka jo omistan. Tosiaan tuo yhden kuitin periaate tuntuisi kuitenkin järkevimmältä ettei kirjanpitäjä tule lankoja pitkin kuristamaan.

Mun ymmärtääkseni siinä on kompa, että jos työsuhdepyörä on työnantajan omistama, niin sen mahdollisen luovutushinnan pitäisi vastata sen todellista arvoa tai muuten kyseessä on verotettava tulo. (Siis ihan samalla lailla kuin aina pitäisi mennä jos työntantajan omaisuutta siirtyy työntekijän omistukseen.)

Jos kyseessä on jonkun liisifirman pyörä niin se luovutushinta voi verottajan puolesta olla ihan muodollinen.

Mut jos sulla on tai pystyt hankkimaan parempaa tietoa asiasta niin jaa se mielellään internetin kanssa.

1 Like

Verottaja sanoo näin:

Työntekijälle syntyy polkupyöräetu, kun työnantaja antaa omistamansa tai leasingsopimuksella hankkimansa polkupyörän työntekijän henkilökohtaiseen käyttöön tai muulla vastaavalla tavalla järjestää työntekijälle polkupyörän käyttöoikeuden vapaa-ajalla.

lähde

Me sovittiin nyt kirjanpitäjän kanssa, että kokeillaan ensin josko firman omistama ja minulle tarjoama runko on verottajan tarkoittama “muu vastaava tapa” – ja jos verottajan konsultaatiossa ilmenee jotain muuta, niin minä myyn osat firmalle ja firma tarjoaa tällöin minulle omistamansa kokonaisen polkupyörän etuna.

Aikamoista säätöä… :smiley:

3 Likes

Niin, siis sitä meinasin että oliko joku sulla suunnitelma että siitä pyörästä tulisi joskus myöhemmin sun omistama? Koska siihen lunastushetkeen asti toi kuvio on suht sama, oli pyörä sitten työnantajan tai jonkun leasing-firman.

Liisin päättyessä se leasing-firma voi myydä sulle sen sun käytössä olleen pyörän vaikka kympillä, mitä nyt teidän sopparissa sattuukin lukemaan. Mutta jos pyörä on työnantajan omistama, niin sen lunastusarvon on oltava pyörän todellinen arvo, tai muuten kyseessä on verotettava tuloa. (Luontoisedut verotuksessa - vero.fi ks. esimerkki 33 alla oleva kappale)

1 Like

Mutta kuka sen arvon määrittelee sityen lopuksi?

Mulla oli työsuhdepyörä aikana ennen tätä uutta verovapautta, eli 2016-2018.

Ostin pyörän ja läjän oheisroinaa firman luottokortilla, toimitin kuitin talousosastolle.
Kaivettiin joku verottajan ohje, millä lasketaan verotusarvo (tässä pysty säätämään sitä lopun lunastushintaa, mutta se luonnollisesti vaikutti vähän verotusarvoon), laskettiin verotusarvo ja talousosasto hoiteli laput eteenpäin.

Aika halpa se oli jo silloin noin hankkia, varsinkin kun mun ja työnantajan diiliin kuului 300e huoltoa vuodessa ja kun huolsin itse, niin se raha oli osiin.
2000 pyörä makso n. 1000e veronkorotuksina ja lunastushintana, mutta sain 600 eurolla osia ostella samalla ja nehän oli sit osin yhteensopivia myös muoden pyörien kanssa.

1 Like

Joo näin mä ymmärsin sen myös, kiitos kun selvensit sen tosi hyvin :+1: onneksi tämä ei ole akuutti ongelma mulla nyt että joutuisin itse lunastamaan pyörän tms

Se olis mahdollisuus hankkia työsuhdepyörä sitten uudessa työpaikassa. Muita pyöriä jo löytyy mutta Omnium Cargoa ei. Ei näytä kuitenkaan Suomessa olevan jälleenmyyjiä enää. Onko kellään kokemusta miten tällaisen tilanteen pystyy ratkaisemaan? Eli jos haluaa jonkun pyörän jots kumppaneilla ei ole tarjota. Voisikohan joku liike (joka on jo kumppanina esim. Vapaudessa) tilata sellaisen ja myydä eteenpäin tms…

Kysy Vapauden aspasta. Itse kun kyselin joskus asioita niin olivat hyvin palveluhenkisiä.
edit: jäi kuva, että hankkivat melkein mitä vaan mistä vaan kaupasta. Briteistäkin olisi kai onnistunut mutta tullien ja verojen vuoksi ei ollut mitään järkeä.

2 Likes

Mulla on työsuhdepyöränä just Omnium Cargo. Meillä fillareita ja niiden leasingia hoitaa etufillari-niminen pulju. Niiden kautta hoitui tilaus kaikkine lisävarusteineen oivallisesti suoraan Omniumilta. Kaikki eu-alueen pyöräkaupat siis kävi.

2 Likes

Kysyn aidosta kiinnostuksesta, et kuka sen pyörän laittoi kasaan ja ajokuntoiseksi? Oliko palvelun tarjoajalla elikkä Etufillarilla tähän mahdollisuus vai miten? Vai tuliko sinulle asti laatikossa ihmeteltäväksi?

Tuli laatikossa osittain kasattuna. Mm. jarruletkut, vaijerit ja vaijerinkuoret kiinnitettyinä ja oikean pituisina. Kasaamiseen meni parisen tuntia.
Eivät ne siellä etufillarilla ole nähneetkään pyörästä kuin netistä kuvat ja keskiön alta sarjanumeron.

2 Likes

Ok. Juu, Omppujen kasaaminen on tuttua ja osittain siksi kysyinkin. Hoituu kyllä mikäli ymmärtää jotain kyseisestä pyörästä ja pyörien kasaan ruuvaamisesta, mutta työmäärä on vähän isompi kuin pahviin pakatussa pyörässä keskimäärin. Ja tietenkin, vaatii hieman enemmän tilaa touhuta.

Ja lisätään vielä että saman prosessin läpikäyminen saattaisi kyllä itseäkin kiinnostaa joskus.

Jatkanpa nyt tänne että Vapauden aspasta sanottiin, että ei onnaa muualta kuin kumppaneilta tilaaminen. Se nyt siitä Omniumista sitten ellei joku maahantuoja löytyisi.

Aiemmin tosiaan tuli Velobian kanssa keskuteltua ja aikas custom pyörän saisi tilattua työsuhdepyöräksi, vaan miten on nykyään? Suurelle osalle firmoista taitaa tuottaa vaikeuksia muun kuin valmiin katalogipyörän kasaaminen?

Edit: yritän siis kysyä suosituksia innokkaille kanssaspeksaajille ja mahdolliselle yhteistyökuviolle. Lol

Mitenkäs, jos nyt etufillarin kautta lähtisi työsuhdepyörää hankkimaan, niin mistähän saisi kasattua vaikkapa rollerin oman mielen mukaisilla osilla ostettavaksi? Ns. isommilla ketjuilla varmaan vähän haastavaa?

Ainakin Töölön pyörä pystyy kasaamaan ihan customin, mutta onnistuuko yhteistyö liisarifirmojen kanssa?

Eikös joo aika houkutteleva tollanen +4000€ fvll cvstom hammaslääkärihenkinen arkipyörä Nitto+Honjo+White+Paul+King kombolla. Siinä ois aika paljon enemmän pyörää kuin Canyonin sähkögravelissa.

2 Likes

Keskiö ainakin lupaili kasailla työsuhdefillarin toiveiden mukaan. En tiedä, onnistuuko enää/vielä.

Mietin tämän ensim niin että onko ketjuihinkin tullut joku oversize-hypevillitys ja PC-1 ei enää riitä…

2 Likes

Etufillarin kautta saa käsittääkseni tilattua vaikka jokaisen osan eri paikasta. Veloittavat vaan joka tilauksesta 29e maksun.