Ketjujen ketju

Videota odotellessa.

Papukaijapihdeillä mäkin oon tavannut tollaset ketjulukot avata ja paljon niitä käyttänyt. Tai melkeen millä vaan pihdeillä jos ei papukaijoja ole käsillä, toimii Leathermanillakin mutta pitää kattoa vähän tarkemmin.

1 Like

Tien päällä ymmärrän niksipirkkakonstit, mutta jos noita nyt yhtään joutuu kotonaan availemaan tai sulkemaan, niin tommoset chain link plierit maksaa alta 15e ja lienevät melko ikuiset.

1 Like

Ehkä toikin on mielipideasia, henkilökohtaisesti oon kokenut ton pihdeillä avaamisen niin toimivaksi, että oon ihan tyytyväisenä availlut ketjulukkoja tolleen toistakymmentä vuotta ja pääasiassa tosiaan käyttänyt ketjuja joissa on tuommonen.

Mulla oli hommaan tarkoitetut tongit mutta lahjoitin jonnekin pois kun ei niillä toimenpide ollut ainakaan helpompi kuin monikäyttöisemmällä työkalulla. Sitä paitsi väittäisin tuon kulmista puristamisen kuluttavan sitä sovitetta aavistuksen vähemmän per avauskerta, koska voimavektorit.

BMX:ssä löytyy 3/16" ketjua. Ei kai mikää hype vielä. Tää on kuitenki hyvä pitää mielessä kun tilaa BMX vaparia. Ei tuu sitte ylläriä kun yrittää laittaa ketjua rattaalle. Noh, kokemuksestahan oppii. :neutral_face:

Ostan monikäyttöisyyden vs. monokäyttöisyyden, mutta kyllä noita ketjuja rattailta ottaessa ja kulmaan väännellessä olisi jo avannut viidet ketjut pliereillä. Wippermaneista en muista oliko kokemusta.

Mut laskitko mukaan sen ajan mikä menee kun etsii niitä kerran vuodessa tarvittavia erikoistyökaluja? :slight_smile:

En laskenut koska mahtuu huolto-esiliinan taskuun ja pysyy siellä!

edit. itse en edes omista papukaijapihtejä

Oma kokemus on että joka tapauksessa ehdottomasti eniten toimituksessa menee aikaa koko ketjulukon löytämiseen, mitä enemmän skeidaa ketjussa ja huonompi ergonomia työasennon ja valaistuksen suhteen niin sitä kauemmin. Wippermann on sikälikin kätevämpi että muoto erottuu selvästi. (Joskus jopa yrittänyt merkitä jotain ramin lukkoja punaisella kynsilakalla mutta lähti poies sen verran nopeasti ettei maksanut vaivaa.) Eikä sitä ketjua tuota varten mitään rattailta tarvitse ottaa ennen avausta, päinvastoin parempi jos on vähän vähemmän vapausasteita.

Mullahan on itseasiassa jonkunlainen asennevamma varmaan tässä, kun en yleensä suostu ostamaan jos selviän ilmankin ja ylimääräiset esineet ärsyttää. Ei mulla ole vaijerileikkuriakaan, tai momenttiavainta, eikä rihtauspukkia. Eikä huoltoessua.

1 Like

Mä en yleensä avaa ketjuja ennen kuin ovat venyneet liiaksi jolloin ne menee metallikierrätykseen. Silloin pikalinkit ovat vähän turhakkeita jos nyt tien päällä ei jotain ketjukatastrofia satu (kop kop). Izumin linkit on melko kivoja kun ne saa lähestulkoon sormilla paikoilleen siinä missä muistaakseni kmc, Shimano ja sram vaativat sitä vääntöpolkaisua.

rihtauspukin haluaisin mut nyppääkkö nää samuli vaan ylimääräiset kaapelit vaan käsivoimin poikki?

1 Like

On mulla tavalliset sivuleikkurit. Ja viila.

Tämmöinen ketjulukon kätsä avauskikka. Vai kuuluisko enemmän Fiksipirkka-topiin?

1 Like

Aika sama kumpaan postaa. Löytyy nimittäin molemmista kolmen viikon takaa. :wink:

1 Like

Jaa niin, valkoinen valas nimeltä Wippermannin ketjulukko 12-vaihteiselle havaittu vihdoin markkinoilla:

Millähän antimaterialla noita lyhyempiä tappeja oikein tehdään, kun 11- ja 12-vaihteiset ovat jo melkein kokonaisen ketjun hinnoissa pelkkä lukko.

1 Like

Kuinkahan paljon Biltsun myymä Taya tai vaikka Motonetin YBN häpeää Sramin ja KMC:n 2x kalliimmillle vastaaville? Polkupyörän ketju 6/7/8 speed, 116 L - Biltema.fi

Mitä noita YBN:n tekosia on jokusen laittanu asiakkaiden pyöriin sillon kun oli pahoja saatavuusongelmia Sramin ja Shimanon ketjuissa, niin noi ei kestä ku ehkä kolmasosan kilometreistä ainakaan 11 ja 12-vaihteisina.
Noista 6-8 v ketjuista ei oikein oo kokemusta. Toki noissa ei ehkä oo niin väliäkään ku rattaatki on edullisempia niin ei tuu nii paljon takkiin vaikka kuluiski nopeasti.

Ite käytän aina HG71 Shimanoa jos on 8-v. Ne on ainakin iha hyviä.

Juu kaverin kymppi-YBN venyi 500km aikana ihan käyttökelvottomaksi. Luokattoman paska.

1 Like