Työkalulainaamo

Arvelisin että kantsii mieluiten tehdä kalvaimella. Jos sen on joku örkki rusikoinut soikeaksi, tai hitsatessa/juottaessa vetänyt, niin tommone kehnommin tuettu diy hoonaus saattaa vain ottaa kaikkialta tasaisesti ja jättää epäsymmetrisen muodon ja mahdollisen muun skeidan ennalleen. Näissä merkeissä oon asioinut töölön pyörässä

Onko tolppa varmasti suora?

ihan mielenkiinnosta kyselisin, et millasella ihmisellä ei ole tuumasta rotsaustyökalua?

koska meikällä on

2 Likes

Sellaisella joka ei omista esim. jakoavainta. Ei oo ennen fillareita huoltaessa tarvinnut tehdä ns. metallitöitä

Erehdyin kyllä klämppäämään tuon korjaustelineeseen satulaputkesta eikä -tolpasta jossain vaiheessa (tolppaa ei ollut), mutta en mielestäni kiristänyt erityisen kovasti

Onko se putki muuten siistin olonen ja/tai onko sielä korroosiota vai ihan sormin tunnettava pykälä?

ei mua oikeesti kiinnostanut. tulin vaan kiillottaan nuppia.

2 Likes

Mulla on tuollainen hoonaustyökalu ja myös kokemusta, mitä sillä saa tehtyä ja mitä ei.

Jos tolppa ei uppoa, kalvain on se ratkaisu jota etsit. Älä kuluta aikaa hoonaustyökalun etsimiseen ja sen jälkeen käyttämiseen.

1 Like


Sormet ei yllä tunnustelemaan, mutta vois tuo olla siistimpikin. Joku juotospurseen näköinen ulkonema noin puolessa välissä, mutta luulen että pärjään sen verran lyhyellä tolpalla, ettei tuota ongelmaa

Aivan. Varmaan kannattaa tuosta yltä lainata kalvainta ja kokeilla sillä. Itse oon ensi hätään saanut myös pykäliä pois ihan puolipyöreällä ja pyöreällä viilalla sekä siistittyä putkea esim. tämmösellä.

Kyllähän se hoonauskalu pakista löyty, mut lainaa tosiaan Normaalilta mielummin oikeeta työkalua. Toki jos tuon haluat hakea, niin Myyrmäestä löytyy.

Eipä sittenkään tarvetta.

Oisko kenelläkään lainata Park Tools FR-5.2 tyyppistä pakka-avainta ja ketjupiiskaa Töölön lähettyvillä?

Löytyy etu-Töölössä

Löytyisköhän vaihtajankorvakkeen suoristustyökalua huudeilta Kallio – itä-Helsinki?

Pyöräpajalla on

2 Likes

Kiitti! Oon niin setä, etten tiedä missä paja nykyään on…

Suoristui muuten yllättävän hyvin ja helposti etukiekko-menetelmällä, jos ei siis työkalua löydy ja kiire on. Ajatuksena oli suoristaa ensi hätään tuolla ja käydä sitten suoristuttamassa kunnolla ihan liikkeessä, mutta tulikin niin hyvä, ettei tarvinnut enää suoristella sen paremmin.

Eli etukiekon akseli kiinni korvakkeeseen, ja vipuvartta vanteesta, vai miten?

Katuosoite on Pasilan puistotie 12, verkko-osoite https://pyorapaja.info

1 Like

Joo, etukiekon akseli korvakkeeseen, on sopiva kierre ja siitä sopivan varovasti väännellen ja mitan kanssa suoristellen. Aika helposti meni sen verran suoraksi, että vaihtajan toiminnassa ei enää mitään havaittavaa ongelmaa. Ei se nyt varmasti niin suora ole kuin varsinaisella työkalulla.

2 Likes