Työkalulainaamo

Mitä syvä tässä kontekstissa tarkoittaa? Mulla on Park Toolin FR-5.2 jota ainakin mainostetaan ohutseinäisenä, mutta Hesassa. Voisko Pyörä Lundbergilla olla tota?

Läpiakselin holkki ottaa vastaan…ohutseinäinen, syvä miten vaan kunhan se holkki mahtuisi avaimen sisään kunnolla. Kiitoksia tarjouksesta homma on jo hoidossa. Lundbergillä varmasti on mutta kun eivät ole sunnuntaisin auki.

Työkalun ottaessa läpiakselin reunaan kandee vaihtaa tilalle SM-HB20 tyyppinen lukkorengas ulkoisella urituksella johon tarrrataan ht2 keskiötyökalulla

2 Likes

Kuten yllä kirjoitettiin. En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta kannattaa laitta läpiakseli centerlock napaan ht2 avaimella kiristettävä lukkorengas

https://www.rosebikes.fi/images/2GgDTCi9osjiFpqOh6fG38Jq7HOn47K7wUKlwKLCmpI/resize:fit:1800:1200:1/gravity:no/aHR0cHM6Ly9pbWFnZXMucm9zZWJpa2VzLmRlL2dldF9pbWFnZS8_dD00NzkzQ0RFOUI5OTE0RjJGNUEzOUVBQTM5NDU1RDI5MQ.jpg

1 Like

Mä siirryin takas rataspakka-avaimella kiristeltäviin CL-lukkorenkaisiin kun heh heh Shimanon TL-FC33 pohjaa ihan samalla lailla läpiakselin päätyihin.

Käytän sitä samaa Bilteman hylsyä ku aina ennenkin ja täytyy kyllä myöntää että takana meinaa jäädä lyhkäseks joten joutuu operoidessa painamaan aktiivisesti työkalua peremmälle.

15 mm kanssa ei ole vaihtoehtoa

Toisissa kiekoissa mulla on just tollaset lukkorenkaat ja täytyy myöntää että noi on ehkä käytännöllisemmät.

Mietin tässä että joko koitan saada lainaksi 38 mm oteväliin pystyvää jakaria ja shimanon keskiöavainta tai vien suosiolla liikkeeseen, missä tekisivät tarvittavien työkalujen hinnalla (30-40 €) tän operaation.

Ranskisrungosta pitäis kapselilaakereihin siirtymisen vuoksi poistaa keskiön oikean puolen “kiinteä” laakerikuppi. Todennäköisesti todella tiukasti vedetty lähemmäs 50 v. sitten lukitteen kanssa momenttiavaimella kiinni. Kapselilaakereihin siirtymistä motivoi huonot kokemukset irtokuulalaakereista ja kuluneen akselin vaihto eri mittaiseen.

Mulla oli vastaava tilanne, jossa 45-vuotiaassa rungossa oli alkuperäinen vetopuolen ranskiskuppi julmetun tiukassa. Käytin parissa paikallisessa vanhan liiton pyöräkaupassa, joissa on osaamista ja työkalut näiden vanhojen romujen kanssa jumppaamiseen, mutta kuppi ei hievahtanutkaan. Homma ratkes viemällä runko eräälle autoalan nyrkkipajalle, jossa happi-asetyleenipillin avustamana saatiin kuppi irti, ja pysy jopa sekä runko että kuppi ehjinä (Campan keskiö, en halunnu rikkoo :sweat_smile:).

Tän kokemuksen perusteella sanoisin siis että jätä pyöräkaupat väliin ja vie suoraan johonkin, mistä löytyy tulityövälineet. Jos sun tapaus on yhtään samanlainen kuin mulla, millään kotiin ostettavilla 30 euron käsityökaluilla se ei tuu irtoomaan.

Mitäs veloittivat hommasta? Ei tuosta tiiä ennen kuin kokeilee ;D

Veloitti kympin, eli halvemmallakin pääsi :grin: ja joo toi rungon käyttäminen vipuna jäi kokeilematta, ei ollu itellä sillon käytettävissä ruuvipenkkiä eikä tainnu tulla pyöräliikkeiden väelläkään mieleen. Luulisin, että siellä oli jotain punasta loctitee vastaavaa lukitetta välissä, koska kunnolla kuumennettuna aukes aika helposti. Forces joka tapauksessa touhuun täältäkin.

P.S. On-topic, Ymmerstalle ja muillekin: jos on vastaavia tarpeita Tampereella, niin mulla on puolimetrinen, luultavasti ainakin 50 vuotta vanha Bahcon jakari, jossa riittää helposti leuat keskiöille ja ohjainlaakereille. Itellä ei tosiaan sillä ja metrisellä jatkovarrella kuppi irronnu ilman lämpöä, mutta jos on haluja kokeilla niin tervetuloa hakemaan.

Vaihtajakorvakkeen oikomakalua lainaan? Oon ite Myyrmäessä, mutta nouto ja palautus onnistuu laajalla alueella.

Kellään kalua Tampereella jolla sais ton keskiön irti?

Löytyiskö stadin huudeilta 2,54" satulaputkelle sopivaa hoonaustyökalua?
Tuumainen tolppa ei mene sisään kuin vähän klampin ohi vaikka pitäisi olla oikeaa kokoa :confused:

Hoonaaminen voi auttaa, mutta ensin kokeilisin ehkä naputella varovasti klampin halkiota auki puukiilalla.

Huonosti voi löytyä 64,516 mm:n putkelle työkaluja. Rah rah rah

2 Likes

Hupsista saatana meni yksiköt sekaisin. Klamppia olen jo avannut, sen ohi menee tolppa kyllä.

Ok. Lähinnä mietin, että vaikka tolppa meniskin klampista ohi, klamppi voi olla sen verran ei-suora, että alkaa tahmoa vasta syvemmälle laittaessa.

Ja mulla saattaa muuten olla tommonen kuvanmukainen hoonauskalu pakissa, tutkin iltaan mennessä. En kyllä tiedä, paljonko tuolla hoonaamisesta on apua, mutta eihän se anna, jos ei otakaan. Myyrmäestä löytyy.

Pika hooni, ohueen putkeen tai tankoon, sahaa halkion ja santapaperia siihen, porakoneeseen kiinni ja töihin.
Saattaa toimia parmiin kuin hoonikivet jotka ovat tarkoitettu koneistetun reijän siistimiseen.