Tuubit

Ostin tovi sitten itselleni 80-luvun lopun rossinin jonka kiekot ovat tuubeja varten.
Noi kehät on aika syvät jos vertaa miltä nykyiset tuubikehät näyttää, ja siinä ollut tuubi oli enemmänkin avorenkaan muotoinen kuin pyöreä. Renkaassa ei myöskään ollut liimaa, siksi lie venttiili vääntynyt. Mutta meneekö tuollaiselle syvälle tuubikehälle ihan nykyaikainen tuubirengas? Ja jos jollain on rengas ylimääräisenä, saa tarjota. Avoihin varmaan siirryn mutta ehkä keväällä vasta.

Jotkut tuubikehät ovat ns. kaksineuvoiset, eli niillä voi käyttää tuubeja ja avonakkeja. Oiskohan mahdollisesti sellaiset kyseessä? Kuva vois auttaa arviointia.

Muutama kuva vanteesta sekä siinä olleesta renkaasta Toivottavasti noista saa vähän käsitystä, syvyyttä yritin vähän saada näkyviin, salama sotkee hieman. Tuubirenkaasta kuvat myös.
Vanteella ei ollut nauhaa eikä liimaa, kun renkaan irroitin.

missä ne kuvat siitä tuubikiekosta on? eikö tuossa ole ihan avo vanne ja -kumi?

Eh. Toihan näyttää ihan avokehältä. Ja näenkö mä ihan väärin, että onko tuubi liimattu vannenauhaan? :smiley:

Näinkö meinaat?
Toi rengas on reunalangaton ja yhtenäinen, mutta avorenkaan muotoinen.
Sisärengas ei ole jumittunut ulkorenkaaseen, kuten eka mietin. Tuota kiekkoa siis tuubikiekkona pidin tuon renkaan puolesta, mutta jos siinä tosiaan on avokehä niin eipä tuota renkaan arvoitusta ehkä tarvitse lähteä ratkomaan.
Vannenauhattomuuteen kiinnitin ekana huomioni ja täydellinen kokemattomuus tuubijutuista aiheutti epäilystä.

Kylläpä nousi sopivasti ketju ylös. Jos jengillä on tuubikumeja ylimääräisinä niin saa tarjoilla yv:llä. Haussa yks 28" ja yks 26".

FIR EL19 kyl kovasti vaikuttais olevan ihan avokehä.

Itse olen tuskastellut tuon Raleigh projektin kiekkojen kanssa ja nyt sattui löytymään vanteet. Ne vain ovat tuubi-malliset ja itse en ainaskaan euroopan mantereelta ole onnistunut valkoisia tuubeja löytämään.
Jos jollain on tietoa moisista niin olisin vinkistä kiitollinen.

En viitsi ruveta kiekkoja kasailemaan jos sopivia gummeja ei löydy kun yritän pitää parhaani mukaan kiinni tuosta valkoisesta “teemasta”

Jees, asia lyötäköön lukkoon. Oon joidenkin vanhempien vanteiden kanssa pelannut ja niissä nipoille ei oo tollasia koloja, joten siksi hämmensi myös. Mutta asia selvä ja hyvä homma. Saattoihan tuossa edessä olla jonkun omistajan omalaatuinen ratkaisu renkaan, sisärenkaan ja vannenauhan kanssa tai mitä ikinä tahansa, mutta samapa se minulle nyt. Kiitos avusta, nyt vaan joku kapoinen kumi siihen.

Terwis, ootko tsekannut Tufot?

Terwis - 17:49, 20.10.2009 » Jos jollain on tietoa moisista niin olisin vinkistä kiitollinen.
Challenge ainakin taitaa tehdä valkoisia tuubeja, sekä kapeina kilparenkaina (Criterium) että retki-/cyclocrossrenkaina (Grifo). Voi olla, että Tufollakin on.

Ei ainaskaan ihan tältä istumalta valkoisia versioita löytynyt.
Minä kun luulin että nämä maastopuolen renkaat on kalliita. Ziisus, Challengen criteriumit 70$ ylöspäin kappaleelta.
Nuilla sitten ajellaankin ainoastaan kuniina päivänä varovasti kaupungilla ja vaimo lakaisee katua miun edellä…

Jos olen ostamassa tuubeja niin mistä tiedän onko niissä irroitettavat sisuskalut? Eli kuvassa ylimpänä näkyvä osa.

Mikäli venttiili on kiinteä, en saa siihen väliin kuvassa näkyvää “tufo valve extenderiä” ja näin ollen en myöskään riittävästi ulottuvuutta venttiilille, jotta se tulisi shamalista läpi.

Continentalin girossa näyttää ainakin olevan kiinteä venttiili.

http://www.totaltriathlon.com.au/shop/images/tufo%20extender.jpg

Offtopic ja nippelitietoa: Heurekan “ikiliikkujassa” pyörii tuubikiekko.

Onko alumiinisissa vanteissa yleensä minkään sortin pinnoitetta päällä vai voinko huoletta liotella asetonilla vanhoja liimajämiä vanteista? Alumiini kyllä kestää, mutta ovatko vanteet pelkästään sitä itseään?

ois taas yks tuubi + kehä tarjolla, jos joku tarttee. 20mm ja 36h.

Syclone - Äkkiä järkeillen liimattavaan vanteeseen ei laiteta mitään, mikä ei sitten liimaa tai sen liuotinta kestä.

Aion kuitenkin omat Campagnolo Record navat kokeilla puolata uudelleen avovanteille. Ovat vain valitettavasti 32 pinnaiset. Toinen vanne on Nisi ja toinen Ambrosio. Edessä on iso laippa ja ohennetut pinnat. Takana olevassa navassa on pieni laippa.

Voisin ajatella vaihtoa vastaaviin 36 reikäisiin, ja vanteen laadulla ja kunnolla ei ole niin väliä, koskapa käyttäisin vain navat. Mutta niiden on siis oltava 36 reikäiset ja pyörinnältään aivan ehdottoman virheettömät.

Nuo omat ovat aivan virheettömät kunnoltaan ja laadultaan, mitä nyt vanteissa on paha sävyero eri valmistajasta johtuen. Niissä ei ole jarrupintaa. Ovat luultavasti ihan oikeaoppisesti olleet aina sisäkäytössä.

Mutta että aiheeseen:

Olen vaappunut edes takaisin tuossa käyttääkö vaiko ei, ja olen todennut, että itse kerjään liimattavan renkaan kanssa vain ikävyyksiä. Painoa on liikaa, että moisiin voisi luottaa. Ja varsinkin, kun täällä on tuo harju ja harjun sivun antama lisänopeus aina välillä. Kyllä Lohja alppimaastoa vastaa, samoin kuin Kangasala. Ja kai Helsingissäkin on alikulkuja, jotka päättyvät T-risteykseen ? = Nopean väistön ja kurvin paikka.

Tätä renkaan pysymis asiaa kannattaa miettiä kerran jos toisenkin, jos on kovin raskas kuski.

Tuure

-.-

NKOTB - Se TPI luku voi olla nykyään harhaanjohtava. Paksusta langasta kudottu keinokuitu matto on voitu vaikka mankeloimalla litistää, niin että harva paksu kudos on tiivistynyt ja ohentunut. Käsittelemättömälle pyöreälle kuidulle se suurempi lankamäärä tuumalle tarkoitti aina ohuempaa mattoa ja siten tunnokkaampaa rengasta, mutta kun tänä päivänä koneilla voi teollisesti tehdä aivan kaikkea muokkausta. Nämä dyneema kalastussiimatkin ovat / olivat pääosin litteitä, kun ne tulivat markkinoille. = TPI lukua ei voi lukea enää kuin piru raamattua. Se 60 TPI tarkoittaa yhdelle kuidulle paksuudeksi 0,42 mm, ja veikkaan, että yksi kuitu koostuukin sadoista tai tuhansista ohuista mikrokuitusäikeistä.

Nämä ovat siis kuitenkin luuloja ja arvailuja, vaikkakin aika perusteltuja.

Kovasti nuo käyttävät tuubeja ihan kisoissakin maantiellä ja maastossa, niin uskoisin normikuskin - vaikka sitten raskaanpuoleisen - tuubien kyllä kestävän mutka-ajoakin. Kokonaan toinen juttu on sitten se, että löytääkö mistään järkevän levyisiä tuubeja isoille miehille.

Sain läjän vanhoja tuubirenkaita, Vittoriaa, Hutkinsonia Ym. Mukana tuli käyttämättömiä neukkulaisiakin, vuodelta sirppi ja vasara. Vanhenevatko tuubirenkaat jossain vaiheessa kelvottomiksi, onko kellään kokemusta wanhojen renkaiden käytöstä? Pitäisikö ne käsitellä jotenkin, että kestää/pitää? En ole vielä kokeillut ilmanpitävyyttä, mutta kai joukossa ehjiä on. Ajattelin kokeilla tänä kesänä tämmösiä, kunhan saan ton yhen projektin kasaan, kokemuksia ei tuubikumeista aiemmin ole.