Tuubit

Vanhenevat. Saattavat pitää ilmaa jonnekin asti, mutta todennäköisesti pasahtavat silloin kun ei tarttis. Esim. porthaninkadun alamäkeä ajaessa tai sitten vaihtoehtoisesti keskellä yötä, kun fillari on sängyn vieressä odottamassa ajopäivää. Varaudu ruskeisiin alusvaatteisiin.

Jotkut noita säilöö käsittääkseni jääkaapissa, en sit tiedä.

Harmi. Niin ajattelinkin käyvän. Olis ollu hienoja CCCP cx-tuubejakin. No sain sentään pyörät joihin voi hommata uudet renkaat.

Laita niihin tubeless-litkut (nestemaista lateksia) sisaan niin pitavat ilmat sisalla paremmin. Silminnahden hauraita renkaita sekaan ei pelasta, mutta muuten kylla helpottaa elamaa hieman.

patee myos avorenkaisiin, itse lorautan nykyaan kaikkiin sisarenkaisiin sealantia asennuksen yhteydessa. Purettava venttiili helpottaa siina touhussa, jo puhjenneeseen kumiin voi lateksit roiskasta sisaan reiasta ennen sen paikkaamista.

Jep, muistelinkin jotain tommosia olevan. USSR-renkaat näyttävät vielä kohtuullisen taipuisilta, niitä oli käyttämättöminä useampi pari. Onko lateksin käytön kannalta väliä, onko sisäkumi luonnonkumia vai luonnotonta? Mitä lie itä-ystävä käyttänyt?

Laitan nyt tämän keskustelun jatkoksi.

Eilen nypin kiviä Contin Competitionista ja kun yhtä kiveä en saanut väkivallattomasti pois, rupesin avaimella tonkimaan ja tökkimään ja samalla tungin kiven sisurin läpi.

Viime kesänä yritin kanssa paikata vastaavaa rengasta, mut se kaatui liian heikon langan ja väärän liiman käyttöön. Käytin pikaliimaa nauhan takaisin liimaamiseen ja pikaliimahan kovettuu, kun pitäisi olla joustavaa. Ompelun suoritin jollain tavallisella ompelulangalla, joka sitten testilenkin jälkeen petti ja rengas räjähti omia aikojaan eteisessä.

Nyt liimasin kangasnauhan takaisin tuubiliimalla ja ompelemiseen käytin vähän paksumpaa lankaa. Toivottavasti kestää. Lateksisisurien kanssa pitäis kai kans käyttää jotain omia paikkojaan, mut näyttää nuo markettipaikatkin ainakin alkuun pitävän.

Nyt on muutaman tunnin 10 baria ollu renkaassa. Saa nähä koska poksahtaa taas :smiley:

Sen verran vielä noista renkaista, että takarenkaasta kuviot alkaa olee syöty reilusti alle 1000 kilsassa… Vaikka black chili compoundia ovatkin. Tiiä sitten, mikä funktio sillä pienellä rypylällä siinä on…

^korjaa mun 15min ajettu vittoria pista…liian kallista heittää roskiin :frowning:

Jos aikataulussa on yhtä paljo jousto ku siinä bmx-kiekossa, ni ok… :wink:

No nostellaas vähän.
Mulla on vanhat USSR tuubit, toinen ei pidä enää ilmoja sisällään, koska on niin hapera, mutta toinen on ainakin toistaiseksi ehjä. Aloin metsästämään uusia tilalle, mutta renkaan kyljessä on 24-600. wut?! tasan 600 kokoa ei tunne edes sheldon. Tämän voinen silti olettaa olevan 26". eli what to do?

Just kävin Velosportissa hakeen uudet tollasten 24*600 USSR kumien tilalle. Ihan vakio tuubit käy, kun ne kuitenkin joutuu venyttämäään oikeen kokosiksi. Mulle kaupattiin Schwalbe Milanot ja niillä mennään nyt alkuun.

Juu eli ilmeisesti 622 is also good stuff!
Eilen tuli vähä väsyneenä tota kirjoteltua ja tänään kävin tallissa vertailemassa tota kiekkoa 28 kiekkoon ja ihan samaltahan se näytti. :slight_smile:

Milläs keinolla vanhat liimat lähtee vanteista parhaiten pois. Yritin Sinolilla hinkata, mutta lopputulos ei ollut mitenkään paras mahdollinen.

janppa - 10:46, 6.9.2010 » Milläs keinolla vanhat liimat lähtee vanteista parhaiten pois. Yritin Sinolilla hinkata, mutta lopputulos ei ollut mitenkään paras mahdollinen.
Samaa tietoa itsekkin vailla, tosin en ole kokeillut vielä mitään. Clementit pitäisi ottaa Nishikistä pois, ja laittaa Contin Sprinterit tilalle. Töistä toin jo tarraliiman irroitusainetta, tiedä sitten mitenkä toimii tuubiliimojen kanssa.

Asetoni on paras liuotin tuubiliiman poistoon, mutta silläkään ei meinaa 80-luvulta asti seisseet kököt irrota, koska asetoni haihtuu rätistä ennen kun se ehtii pehmittää kovan liiman. Pahimpiin kohtiin olen käyttänyt moran terää. Hyvin lähtee, jos ei naarmut kehässä haittaa…

Ensinnäkin, olen jostain lukenut että se litku jolla vanhoja liimoja poistetaan vanteesta ei saisi olla öljypohjaista, koska sellaiset kai sitten jättää jonkun sorin kalvon vanteeseen, joka heikentää liiman tarttuvuutta…
Toiseksi, ite olen ostanut parin euron kapean teräsharjan ja sillä hinkannut reippaasti liimat pois. Ne, mitä sen jälkeen jää ei sieltä irtoa varmasti ajon aikanakaan, olennaista ettei jää suuria “korkeuseroja” vanteeseen liimajämien ja puhtaan vanteen välille, jotta renkaan “vannenauha” tarttuisi mahd.hyvin…

Täytynee hakea asetonia, hienoa hiomapaperia ja tuollainen teräksinen “hammasharja” puhditukseen. Eikös näin, että asetonin ja kynsilakanpoistoaineen erotuksena on nimenomaan se, että tuo jälkimmäinen on öljypohjainen mutta itse asetoni ei?

^ kai se liuotin on aika samaa, mutta kynsilakanpoistoaineessa on kaikenlaisia hoitavia ja aromaattisia ja tuuheuttavia formuloita.

Edit: ja helkutisti enemman hintaa.

No tuossa rouvan purnukassa lukee isolla “öljypohjainen”. Eli ymmärtääkseni ei sovellu kuin niiden kynsien kaunisteluun tässä tapauksessa?

tosta öljypohjaisuudesta vielä sen verran, että jos vaikka pyyhkäiset talouspaperilla sen vanteen sen jälkeen kun olet jotain öljypohjaista myrkkyä käyttänyt ja tosiaan jynssäät sitä vielä teräsharjalla niin en nyt itse pitäisi kauhean todennäköisenä että siellä mitään kauheita haitallisia öljykerroksia enää on… tuo nyt oli vain sellainen huomautus, kun kerran muistan jostain ohjeista näin lukeneeni. rouvan kynsilakkoihin en kuitenkaan koskisi hellasärön vaaran vuoksi…

samuli-1 - 13:19, 6.9.2010 »

Viime kesänä yritin kanssa paikata vastaavaa rengasta, mut se kaatui liian heikon langan ja väärän liiman käyttöön. Käytin pikaliimaa nauhan takaisin liimaamiseen ja pikaliimahan kovettuu, kun pitäisi olla joustavaa. […]
Nyt liimasin kangasnauhan takaisin tuubiliimalla ja ompelemiseen käytin vähän paksumpaa lankaa. Toivottavasti kestää.

Mites. Olis tossa tommoset ihkut wanhat krossituubit. Ilmat pysyy sisällä ja kulutuspintaa on reilusti. Ainoa vaan, että toi vanne- eli taustanauha on lähtenyt pykimään irti tuubista. Tuubiliimallako sen sais siihen parhaiten takaisin?
K.M. - 14:28, 26.10.2010 » tosta öljypohjaisuudesta vielä sen verran, että jos vaikka pyyhkäiset talouspaperilla sen vanteen sen jälkeen kun olet jotain öljypohjaista myrkkyä käyttänyt ja tosiaan jynssäät sitä vielä teräsharjalla niin en nyt itse pitäisi kauhean todennäköisenä että siellä mitään kauheita haitallisia öljykerroksia enää on..
Öljypohjainen voi tarkottaa jotain muutakin, bensa pohjautuu öljyyn mutta melko hyvin se haihtuu. Kun pintaan jää jotain öljyä tai aloe veeraa niin liima ei tartu yhtä hyvin. Jossain teollisuusliimassa oli maininta että jarrukliinerillä putsaaminen heikentää liiman tarttumista 30% verrattuna asetoniin. Jos haluaa pelata varman päälle niin kannattaa putsata oikeilla aineilla.