Talvi tulee. jee

Juuri kun pyörä alkaa olemaan kasassa, niin rupee ilmatkin näyttämään siltä, ettei hyviä ajokelejä juuri enää ole edessä. Kävikös jengi viimetalvena jossain sisällä ajamassa? Ainakin jotkut tutut kävi talvella kontulan skeittihallissa ajamassa. Pitäiskö etsiä joku halli tms. mihin pääsisi ajelemaan pahimmat ajohalut myös talvella pois?

Täällä voi myös jauhaa talvivarustuksesta, nastoista, talvitakeista jne.

What. Talvella skidaukset on vaan pidempiä ja voi ottaa vähän enempi ennakkoa. Muuten ei ajaminen muutu. Paksumpaa vällyä ylle.

Talveksi vaihdetaan alumiinirunkoon ja nastarenkaisiin. Välillä käydään varastossa silittelemässä kesäpyörää ja odotellaan kevättä.

Juu talvet ajetaan vanhalla patarautaisella sinkuloidulla maasturilla.
Nastat, lokarit, jarrut edessä ja takana, flätit ja valot on…
Kesäfiksi saa levätä täyshuollettuna lämpimässä varastossa.
Keväällä sit ilmat renkaisiin ja baanalle!

Samalla pyörällä ja samalla varustuksella talvet kesät. Ainaostaan noi ensipakkast pelottaa aina vähän, kun lunta ei ole, mutta maa tuppaa olemaan jäässä. Näinä aikoina mieli tekis nastoja, mutta heti kun lumet laskeutuu, niin tuollainen perus krossirengas riittää ainakin omaan käyttöön. Heijastinta oon miettiny penkin alle, sellasta simppeliä, mikä vaan naksautetaan kiskoihin.

Jätetään sisäajot noille pienille sirkuspyörille, oikeet pyörät kuuluu ulos.

Talvi menee CrossCheckillä kuten kesäkin. Ajoasennon ajattelin säätää lunkimmaksi, käännän stemmin pystymmäksi ja vaihdan bullhornin ergodroppiin. Toisille kiekoille pistän varmaan Marathon Winterit ja toisille jotkut vähän leveämmät nastattomat, ja molempiin vähän isommat takarattaat.

Jos halajaa ajella sisällä niin pääseehän sinne Liikuntamyllyyn ajamaan ympyrää.

Itse heitin juuri vanhat fiksikiekot nappularenkaiden kera kiinni 1980-luvun retki-Crescentiin. Lokasuojat ja molemmat jarrut lötyyy. Välitys on 42/18 tai jotain sinne päin. Vettä ja räntää saa mun puolesta alkaa tulemaan, olen valmis.

Säädinpä minäkin talviasetukset. Vielä pitäis kans taakse jarru laittaa ja etujarru saada pitämään. Välitykseks laittaisin 48/20, mut en saa tuota 18-piikkistä irti, joten 48/18 jäänee.

Joo kyllä se fiksi kulkee talvellakin. Neljäs talvi fiksillä alkaa justiinsakkin. Loivemmat kulmat rungossa, leveämmät renkaat / nastat ja ei muuta kuin ajoa vaan. Talvellahan sitä paitsi fiksin pelkistetty voimansiirto ja jarruttomuus pääsevät oikeuksiinsa, kun ei tarvitse muuta kuin ketjua rasvata, vaikka millaisessä räntäsateessa ajaisi. Aika paljon hommahan on kiinni asenteesta ja vaatetuksesta. “Turhat ajot” tulee karsittua kyllä minimiin silloin kun taivaalta tulee sitä itteensä, mutta ehdottamsati hauskojakin hetkiä on tiedossa, jos vaikka tänä talvenä olisi pakkasta.

Myllyssä voi tosiaan sitten ajaa sitä kuntoajoa/ rata-ajoa/ ulkoiluttaa kesäpyörää. Ite kävin vuos sitte melko aktiivisesti ajamassa ja tänäkin talvena ois tarkoitus kerta viikkoon ehtiä, kunhan tästä kynnelle kykenee. Siinähän saataa vaikka kunto kasvaa, kun keskustasta polkasee ensin talvifiksillä myllyyn luukutaa 90 minuuttia rinkiä junassa ja siten rullailee takaisin kotia pikkupakkasessa. Muinoin Myllyssä oli BC-Hellsinkijuna, saataisko aikaan Yksivaihdejuna ja groupride keskustasta Myllynajoihin ja takas?

Neljäs talvi kiinteällä alkamassa täälläkin. Viikonloppulenkit ja hupiajelut jää väliin ja kaupassakin on nopeempi käydä jalkaisin tai autolla kun pyöräilyvarusteiden pukmiseen menis enemmän aikaa kun kauppaan polkemiseen. Mutta duunimatkoja kuitenkin mahdollisimman usein.

Pyörään vaihtuu etupää – lyhyempi stemmi, korkeampi riseri ja jätelavalta pelastettu haarukka johon mahtuu tarvittaessa nastarengas – ja välitys kevenee entisestään mutta muuten samalla setillä. Niinno taakse tietty kans vähän leveämpää rengastusta eli niin levee xc-gummi kuin tiukkaan ratarunkoon mahtuu. Tosin toissa talvena pärjäs ihan rubinoillakin tammikuun loppuun.

Toinen talvikelpoinen ajokki on 24" dirttihirmu.

Kaksi kertaa viikossa spinningissä korvaa aika hyvin kuntolenkit. Maisemat ei tietenkään vaihdu ja musiikki on scheidulia mutta toisaalta trikoopukuisia mimmejä näkyy enemmän kuin espoon tai sipoon pikkuteillä.

ChainThug - 14 minutes ago » Kaksi kertaa viikossa spinningissä korvaa aika hyvin kuntolenkit. Maisemat ei tietenkään vaihdu ja musiikki on scheidulia mutta toisaalta trikoopukuisia mimmejä näkyy enemmän kuin espoon tai sipoon pikkuteillä.
Tota spinninkiä oon kans miettiny, mutta onko tosta mitään plussaa, jos vertaa esim. himassa treinerillä/rullilla vääntämiseen?

^

Trikootytöt on selkeä plussa.
Ja lätkäurpot.
Ja nelikymppiset kilpapyöräilijäherrat jotka ajaa tosissaan myös sisällä.
Ja eturivin kiintiöanorektikot.

Loput on vähän toisaalta-mutta-toisaalta kamaa:

-Ohjatulla tunnilla sinä poljet, joku muu ohjaa. Voi keskittyä olennaiseen, kuten pakaralihasten toimintaan.
-Ryhmäpaineelle alttiina yrittää yleinsä enemmän kuin himassa.
-Säännölliset treeniajat joista muodostuu rutiini- tulee käytyä jos elämä joustaa spinningin tieltä.
-Kamat ei vie tilaa kotona.
-Spinningpyörä on ainakin teoriassa vakaampi kun rullat+yhdistelmä. (Voimapyörä painaa about 40 kiloa).

Miinusta

  • Penkit on usein kammottavia ja fillarin säädöt toimii vähän niin ja näin.
  • Ohjaajat voi olla mitä sattuu.
  • Maksaa rahaa. Joka kerta.

Jos on rullat/ergometri/traineri ja motivaatiota treenata olkkarissa niin eipä tossa tosiaan muuta plussaa ole kuin ne eturivin tsybyt.

Aika monen eri ohjaajan spinningtunneilla kävin katsomassa menoa ja 99% niistä on jatkuvaa vastuksen ruuvaamista äärilaidasta toiseen ja putkelta liian isolla vaihteella runttaamista euroteknon ja rammsteinin tahdissa. Muutama vuosi sitten löysin ohjaajan jonka tunneilla on mukava käydä, muistuttaa edes vähän oikeata ajamista – pieniä vastuksen säätöjä, välillä kirejä ja mäkipätkiä, kaikki pyritään ajamaan pyörittäen. Vakiokävijöissä aika paljon pyöräilijöitä ja triathlonisteja, ainakin verrattuna niihin muihin tunteihin joilla kävin tutustumassa.

Kyseinen ohjaaja ja tunnit onkin sit sen verran suosittuja että niille pitää varata paikka aina viikkoa etukäteen.

edit: TviQin pointit ohjaajista, pyörien toimivuudesta, ryhmäpaineesta jne. myös 100% totta.

Mä olen pari kertaa käynyt spinnaamassa. Ensimmäisen kauhukerran jälkeen tulppakuulokkeet korviin ja jonnekin nurkkaan ajamaan omiani. Tosin mun mielestä spinnaus on niin helvetin tylsää, ettei mua sinne kovin helpolla saa. Mieluummin vaikka pilatekseen.

Eikös fiksulauantaitten pitäis pyöriä läpi talven? Kesäfiksitkin pääsee siis ulos aina lauantaisin. Kun vaan ajaa siirtymät kotoa Suvilahteen varovasti, niin periltä varmaan löytyy joku lumeton ja jäätön kohta treenata kesätemppuja. Ja jos asuu kaukana niin metropysäkki on ihan vieressä. Toppavaatteilla kaatuminenkaan ei satu niin paljoo. Kaljat kaikille niille joka käy fiksulauantaissa läpi vuoden 23 tai 25 millisillä!

markkuj - 1 hour ago » ...Kaljat kaikille niille joka käy fiksulauantaissa läpi vuoden 23 tai 25 millisillä!
Eikö 28 kelpaa...?

btw. mä oon kyllä järkyttynyt tästä topicista ;D

“Oletteko te miehiä vai sokeripaloja?”

Pipot päähän ja ulkoilmaan polkemaan. Talvella PITÄÄ ajaa ulkona.
Nyt kaikki ajamaan cyclocrossia, hopi hopi!
Fiksillä se on asteen verran siistimpää.

mä kuittaan kommentin yllä.

mitä helvetin spinningiä? mennään mieluummin autolla kuin pyörällä lähikauppaan? skeittihalliin ajamaan?

ryhdistäytykää!

Plus;
viime talvena ainakaan täällä etelässä edes mitään talvea nähty. vähän oli räntää, märkää ja liukasta ja se oli siinä.

Viime talvi meni 23-millisillä. Kerran pari vitutti ajaa niillä oman letkun paksuisilla nakeilla, mutta silloin olikin räntäpaskaa maassa kymmenisen senttiä. Muuten oli vähälumista ja -jäistä, joten eipä jaksanut miettiä mitään järeämpää nakkuraa alle.

Plus paskassa kelissä ajaminen on tietynlaista kuriharjoitusta, sitä vitutuksen määrää ei vaan voi mitata, mutta kun pääset perille niin ompi kivvaa. Vähän sama kuin syklorossissa kai?

Jos muuten hotsittaa, niin varustelekassa oli wind stopper -pipoja hintaan 2,90.