suuri vaihdekeskustelu

Kerropa tästä lisää. Onks tää 1x11 kitkalla?

Oleellisimmat speksit:
RD-M550
ST-5700
CS-HG500 11-42
Shiftmate 6

Jos takavaihtajasi olisi virveli -ketjua odotellessa.

4 Likes

Shozaburo Shimanolle näytetty nyt närhen munat!

1 Like



24 Likes

okei, mietin tässä ite et riittääköhän microshiftin 9-vivussa veto 10-pakkaa varten, vai saisinkohan saman rangen sunracen tai microshiftin erikoispakalla

Jos Shimppa ja SiS on ottomoottori, nii Herse on se höyrykone, jonka täyttä potentiaali ei koskaan saavutettu.

The Nivex is located underneath the chainstay. This allows for open cable to run all the way from the shift lever to the derailleur. Less friction, less flex, more direct action are the result. This also makes the derailleur totally impervious to mud

Pääsi vähän yllättämään toi, että ketjun kireys säädetään manuaalisesti valitsemalla oikea rataskombo vaihtajan häkkiin takahaarukan pituuden ja voimansiirron ratastuksen perusteella.

1 Like

Ilmeisesti kaikki osat vaihdettavissa ja saatavilla varaosina. Ei vaadi korvaketta dropoutin päätyyn ja on suojassa chainstayn alla kolhuilta. Ei myöskään mee jumiin mudasta. Vaihdettava indeksöinti. Kevyempi kuin Campan kuiturecord.

≠ mikään muu moderni vaihtaja.

Ei must ihan paskan kuulonen systeemi.

Joo ei kuulosta paskalta, jos uskoo Heinen paskanjauhannan ilman kritiikkiä ja poimii siitä paskasta puolukat, huuhtoo ne puhtaaksi ja latoo siististi paperille. Mut sit ku kattoo tarkemmin, niin

Mulla ei oo koskaan menny vaihtaja jumiin mudasta. Mua on peloteltu lapsena paljon enemmän juoksuhiekalla ja bermudan kolmiolla, kuin aikuisena mudasta jumittuneella vaihtajalla. Ei nää oo ongelmia, joita pitäis yrittää ratkaista.

Olin muuten tossa yks päivä ajamassa vaihdepyörällä ja tykittelin valoista liikkeelle loivaan ylämäkeen. Putkelta vedin ja hupuilta laitoin naks naks naks naks isompaa vaihdetta koko ajan silmää. Maisema vaan vaihtu. Silloin ajattelin kaikkia ystäviäni, jotka ovat haksahtaneet tangonpää- ja viistoputkivaihtajiin.

5 Likes

Niin no. Pointtina oli enemmänkin tuoda esiin ton vaihtajan mahdollisia hyviä puolia, joista esim. osien vaihdettavuus ja korjattavuus mun mielestä ihan major bonus vrt. johonkin sram sx:ään, mikä menee vänkyräks yli 10m/s tuulesta ja ei kannata edes yrittää korjata. Korjattavuus vois olla ihan standardisoitu juttu. Ja mitä nään noissa kuvissa, niin ihan hauskan näköistä viimeistelyä jälleen kerran vaikka verraten muihin moderneihin muovihäkkyröihin.

Jos ei oo ikinä menny vaihtaja jumiin mudasta, niin se kertoo vaan että more dirt touring tai sit keep on klunkin’.

1 Like

Kyllä mä sen ymmärsin. Ja ne puolet kuulostaakin ihan hyviltä, kun ne irroittaa ton vaihtajan olemassaolon parametreista ja kirjaa kontekstittomalle paperille.

Ton hinnalla saa muuten 10 Sram SX:ää. Onhan se aina kiva funtsia näitä rikkaiden hammaslääkärien ratkaisuja maapallon ylikulutusongelmiin.

3 Likes

Mulla ei oo koskaan mennyt enskapyörän M8000 XT vaihtaja millään lailla jumiin vaikka on kynnetty napoja myöten jäätävässä mutavellissä ja ties missä.
Mut en oo kyl kokeillut dirt touringia mitä se sitten ikinä onkaan.

1 Like

Muualla maailmassa tuo mutahommeli on kuulemma ihan oikea ongelma. Ite oon kerran saanut jumiin mutta se oli maastopyörällä ja suht rajulla kelillä suoranaisessa mutahaudassa ajaessa.

edit: toi hinta on kyl :roll_eyes:
ex-huolto_ukkona tietty kiinnostaa miten toi toimii käytössä.

Jep. Itel samat pääosin, mut sitten kun alustana on oikeasti tahmeaa savimaata ja sopivat olosuhteet niin vaijerivetoiset jarrut sekä vaihtajat kyl menee huolella jumiin. Kai olin laittanu jotain öljyä sinne kuoriinkin tet.

Oppirahoja. Nyt juuri paria vikaa osaa odotellessa, että saan jarrukahvoihin vaihteet.

Miks ostaa kun voi tutkailla yhteyttään sisäiseen C.S.Hiroseensa ja tehdä vaihtajan itse.

8 Likes

Sama slx 7000. Noi 11v-shimanot on ihan käsittämättömän järiää kampetta, saa olla todella päin persettä säädetty ettei pysy pykälässä, esim vaijeri rispaantunut vivun sisällä

Nyt jo myyttisen maineen saavuttaneissa 2016 Himoksen enduro mudfesteissä sain Zee vaihtajan mudasta niin jumiin että se heitti voltin ja lakkasi toimimasta, pari viimeistä ek:ta onnistui vielä sinkuloimalla. Olosuhde oli kyllä niin äärimmäinen että Renen artesaanivirveli olisi kyllä jäänyt jo ykköspätkälle.

2 Likes