suuri vaihdekeskustelu

Mites näiden muotokieli?

Itelle tämmmöset edustaa vähän sitä cottage-industryä että on suoraa peltiä ja päällä koneistettua alumiinia eri väreillä anodisoituna tarjolla. Se mitä Shimano, SRAM ja Campa tekee vaatii kuitenkin isoja investointeja tuotantoprosessien / teknologioiden / muottien jne. suhteen mihin pienemmät ei pysty. Ei siis mikään huono juttu, oma estetiikkansa vaan tämä värikäs alumiini mitä näkee muissakin pyöräjutuissa aika usein (White/Hope jne.)

Eio yhtä hyvät, ne heti kymppivaihteisia seuranneet ykkösversiot ainakaan. Sitä uudempaa nelihaaraisilla kammilla olevaa 11-speed settiä en oo koittanut.

2 Likes

Enpä olisi koskaan uskonut sanovani tätä, mutta noi indeksoidut vivut on oikeastaan ihan kivat.

5 Likes

Onko mun sramin rivalissa joku rikki kun ei mene millään ylimmälle vaihteelle.

oon yrittäny säätää rajotinruuvvia, mut ei millään mee. Kun vaihdinvivusta pitää pohjassa, se pukilla ainakin pysyy siinä isoimmalla rattaalla, mut sitten kun päästää irti niin tipahtaa toisiks isoimmalle. Barrelista kun alan kiristämään niin menee kaikki muut vaihteet wituiks. En tajua. Mikään ei näyttäis vääntyneeltä yms. Barrel adjuster toisaalta tuntu tosi tönköltä ja jäi jumiinkin.

Tottakai oon yöjunalla lähössä reissuun kohti oulua tänään etten ehi sitä käydä missään näyttämässä enää, mut kyllä mä selviin ilman pienintäkin vaihdetta. Olis nyt kiva selvittää et mikäs hemmetti tossa on vikana ja voisinko vielä tänään kotona koittaa jotain temppua.

edit. Otetaan vastaan myös vinkkejä pyöräliikkeistä oulussa. Sieltä voisin aamulla käydä kysymässä apua vielä.

En osaa sanoa onko rikki, mulla kanssa teki joskus samaa. Kiristin vaijeria himpan verran vaihtajalta ja ongelma katosi.

Moi! Niin siis, että tuolta liipasimen päästä kaapelia kiristit?

Juu ei siis vaan takaa vaihtajalta avasin ruuvia ja kiristin. Napsut nollissa, eli säädöt piti uusiksi tehdä. Eiks barrelistakin lopu liikevara niin sen pyörittelee vähän takasin päin samalla.

Aivan!

Pitää varmaa tehä tuo sama, kun pääsen kotio. Sain ne nyt sillai asettumaan, että pääsen varmaankin kohteeseen ja takaisin. Yhellä rattaalla kovempaa polkiessa hyppävät seuraavalle rattaalle ja muutenkin alaspäin mentäessä klonksuu nyt vähän. Liekö uus ketju vai asetukset pielessä, mut tällä mennään.

Jos muuten säädöt kunnossa, sulla ei ehkä ole vaihtajan ylempi ratas tarpeeksi lähellä pakkaa. Joko vaihtajan kulman säätöruuvi (B-ruuvi) väärissä asetuksissa tai ketju liian lyhyt. Hoksin itse, että ketju jää 1*X systeemeissä toisinaan liian lyhyeksi sillä ketju isoimmilla rattailla + linkki mitoituksella.

Uus ketju saman mittanen kuin vanha, suoraan paketista iskin kiinni linkkiäkään irrottamatta. mittasin vanhaan ketjuun ja oli siis sellasenaan saman mittanen. Pitäis olla kyllä tuohon systeemiin sopiva ketju, mutta voin olla tietty väärässäkin.

Pitää tsekkaa tuo b-ruuvi kohdilleen sitten kun pääsen kotio.

Oliko muuten vinkkejä oulun pyöräliikkeistä juna-aseman lähellä?

Special Bike

Kun kolme kolmiota ei enää riitä.
Photo of  in Frankfurt am Main, Germany. Cybro No. 6 hardtail

5 Likes

Tällaisiin kampiin 1x ratasta.
Ilmeisesti 96 bcd-rattaita on sekä symmetrical että asymmetrical?
Oisko tämä sopiva asymmetrinen?

On oikea.

1 Like

Ota huomioon että noissa kammissa yksi ‘‘varsista’’ on vähän eri muotoinen ja tuossa rattaassa on tuommoset reunukset rattaanpultin reikien vieressä. Ne on muovia joten lähtee minuutissa puukolla. Muuten ei asetu ratas nätisti ja jää koholle

Terveisin, Samat Kammet ja Ratas Maastopyörässä

edit. kolme pulttia menee siis nätisti. Yhdessä vaan tuo reunus jättää ratasta koholle

1 Like

Näin unta: tykkään fiksin fiiliksestä (varsinkin kevyestä välityksestä, soralla ja single trackillä) ja unessa olin rakentanut kaksivaihteisen fiksin jollekin ysärimaasturin rungolle. Takana yksi kiinteä ratas noin 20, ketjunkiristäjä ja edessä kaksirieskainen, jotku 22/32 hampaat. Oisko tämmöses mitään mahiksia onnistua? Oli ihana painaa polkua ja asvalttisiirtymät vähän enemmän vauhdilla.

2 Likes

tuli mieleen tää Sheldonin kuvaama haastavahko prosessi vaihdenavan muuttamisesta kiinteäksi eri välitykset säilyttäen https://www.sheldonbrown.com/awfixed.html

Ei ole vielä keksitty sellaista ketjunkiristäjää, joka kestäisi lihat luista repivän myllyn.

Tehostettu tupla-dinglespeed missä samalla ketjulla sais edestä vaikka 37-40 ja takaa 17-20 :thinking_cat: vaihtaminen toki vaatis pysähtymistä, kiekon löysäämistä ja ketjun siirtoa käsin.

1 Like