suuri vaihdekeskustelu

Tässä olis niinku sellasta modernimpaa muotokieltä mistä ite tykkäisin. Vähemmän Prius/Transformers ja enemmän, en tiiä, mitä ikinä nää sit on.

XTR Di2 prototyyppi

Ja oisko toi Saint prototyyppi

Vähintään siedettävän näköisiä, jopa kirkkaina.

3 Likes

Juuri tämän takia minä olen tässä asiassa jiiman jengissä: jos fillariin on pakko ne vaihteet laittaa, niin ne kyllä saa sitten olla parhaalla mahdollisella tavalla toimivat.

Se ei välttämättä tarkoita uusimpia gruppoja ja ulkonäölläkin on väliä, mutta joidenkin 70-luvun 5-vaihteisten romujen tekohengitys kiinnostaa yhtä paljon kuin joku asia jota ei kiinnosta mainita edes esimerkin virkaa toimittamaan.

Ei tuo ole mikään muotokieli vaan keskeneräinen tuote. Ei siinä, saa tostakin digata jos siltä tuntuu. Paulilla ainakin on ton oloisia kulmikkaita kamppeita mutta ne on sentään tehty loppuun asti.

Totta puhut. Silti tuossa on todennäköisesti kaikki mitä tarvitsee mekaanisesti ilman ylimääräistä muotoilua, graffoja ja mustaa maalia.

Paulin kamppeet menee vähän tähän kategoriaan omalla kohdalla:

Joo siltä se näyttää että mekanismi on kokeiltu että toimii. Ja sen jälkeen niiden muotoon vaikuttaa vielä se että ne voi valmistaa järkevästi ja halvalla, ja että osat on kevyitä ja kestäviä. Ja samalla joku yrittää muotoilla niistä sen näköisiä että menevät vielä suurimmalle osalle kuluttajista kaupaksi. Eli siis lähinnä uuden näköisiä.

1 Like

Tuon näköisiä ne varmaan ois, jos ei tarviis grammoja viilaa. Näin koneistajalle toki tuttu ja turvallinen ulkonäkö, mut eihän nuo kovin viimeisteltyjä ole.

Shimanon kytkinasetelma on tuollainen erillinen möykky, kun Sramilla ja Campalla sulautuu hitusen paremmin muotoon.

Muotoiluasioista täytyy kyl sanoo lisäyksenä sen verran että noi Shimanon ropottihommelit on kyllä sitte toisaalta myös omituisesti aika myöhässä.

Esim. itte ostin joku vuos sitte varastoon tämmösen sramilaisen takavaihtajan koskapa se on kevyt ja sain sen halvalla mutta ennekaikkea siks että se näytti ja näyttää musta tosi hienolta (poislukien noi urpot häkin graffat):

Varsin ropottinen, vähän samalla tavalla ku noi Shimanon nykyropotit on. Mutta nyt kannattaa huomioida että toi Red 10 Speed Black Edition on vuodelta 2011 ja toki kys. kymppi-redin muotoilu on monta vuotta aiempaa perua.

Varsin futuristista ja vaikuttavaa designia myöskii oli nää Campagnolon parin vuoden takaset Super Recordit. Tommosia japani-skifi-tetsuo-orgaaninen-nano-kyborgi-joku-mikälie-meininki:

^tähän on tultu

seksivaihde piste net

1 Like

Siis tää campan SR11 on ihan peak-campagnolo. Mulla on saman ajanjakson 11-Chorus, joka ei ole ihan yhtä seks, mutta ei voi vaihtaa tuoreempaankaan.

1 Like

kaikki postatut himmelit ollu aika tasasen rumia tähän mennessä ja asia ei ratkee postaamalla lisää vaihtajia tbh

3 Likes

Kuulostaa siltä kuin et olisi koskaan oppinut säätämään etuvaihtajaa.

rohloff setä vain roflasi

(oispa)

mikä homma tossa etuvaihtajankin maineessa muuten on kun siinä on vieläkin vähemmän ruuveja kuin takana ja joka tapauksessa youtuben ansiosta onnistuu nykyään jokaiselta vaikka oman umpisuolen poisto kahvitauolla.

Tuli muuten tällainen vastaan tässä yks päivä. Ihan mielenkiintoista pohdintaa ramin dissainista

2 Likes

Olet väärässä :grin: Campagnolon Record 10s takavaihtaja on kaunein.

siitä sitten vaan

1 Like

Nättejä takavaihtajiahan on aika paljonki. Tossa muutama mitä ny keksin nopsaan

7700

7800

c recordit eri inkarnaatioissaan no joo. vaikka siinä ja siinä että onko liian design sculpture
https://cicli-berlinetta.com/wp-content/uploads/2020/06/Fausto-Coppi-Time-Trial-Crono-Road-Bike-Campagnolo-C-Record-Delta-FIR-3ttt-Pro-332984167378-10.jpg

Omalla tavallaan nättejä musta myös ne Campan 10 speed road takavaihtajat joissa toi nivel outer plate mikälie on tommone “kapea”


Vertailun vuoksi sitten taas nämä leveä-platella varustetut jörrikkä-mörrikkät hyi helvetti:

Muuten olen sitä mieltä, että tuon mallin Gamagoolo (ennen skeleton-jarruja) edustaa sekä esteettisesti että toiminnallisesti evoluution/intelligent designin huippua, ja sen jälkeen on vain otettu takapakkia. Pitäisi varmaan ostaa joku tukkupakkaus g-jousia, kun noita sentään joutuu kerran pari vuosikymmenessä vaihtamaankin.

2 Likes

Joo samaa mieltä. Mulla on nytte Principiassa ihan vaan Velocen 10 speed V2 ergot ja Choruksen kymppitakavaihtaja (kuva näkyy tossa ylempänä) ja siitä huolimatta vaihtaminen on ihan mahdottoman täsmällistä ja semmosta laadukkaan olosta ai että. Mikäli en väärin muista niin jossain laatikossa mulla on myös Record 10 Titanium takavaihtaja ja Recordin kymppipakka odottamassa käyttöönpääsyä ja okei noi Velocet on ihan tarpeeks hyvät mutta vielä ku löytäs Recordin V2 kymppikahvat hyväkuntosina jostain niin hitto vieköön. Mulla oli semmoset joskus aikoinaan mutta hulluuksissani luukutin ne.

En tiä sitte onkohan kukaan ikinä koklaillu Super Record 11 speed mekaanisia kahvoja ja vaihtajaa? Mahtaako olla yhtä hyvä tuntuma ku kympissä?

hyvät lootit kyllä luvassa sun kuolinpesän dyykkaajalle :cowboy_hat_face: