suuri vaihdekeskustelu

Ainakin mun tarpeisiin GRX on pelittänyt hyvin. Ei sitä vaihtajaa ehdi ajaessa katteleen.

Ristus notta miten väsynyt argumentti. Ymmärrä et toiminnallisuus ≠ esteettisyys.

Meinaaks ny takavaihtajaa vai mitä osia mä alan listailemaan?

No listaa jotain osasarjoja, joita isolla pöhinällä lanseerattu viime vuosina. Ittellä ainaki pisti silmään GRX:n viimeistelemättömyys, kun vertaa muihin Shimpan sarjoihin.

Tämä todennäköisesti on siis vain oma sisäinen retrogrouch koska juuri mikään nykyajan osasarjoista ei ole mitenkään hyvännäköisiä. Aina jokin pilaamassa kokonaisuutta vaikka olisikin jotain yksittäisiä hyvännäköisiä komponentteja kunnes sekin pallo tiputetaan, viimeisimpinä vaikka Campa ja Ekar joka mielestäni lanseerattiin isommalla pöhinällä vaikka sitä myydäänkin murto-osa GRXstä. Ainoa uusi osa josta olen viime aikoina innostunut on Ingridin takavaihtaja koska siinä on jotain mikä muistuttaa minua yhdestä maailman siisteimmistä takavaihtajista eli Mavicin kasiviisykkösestä. Mutta sekin on vain yksi osa tässä kamalassa nelisakarakampi-, pitkähäkkivaihtaja-, rumialogojakaikkiallatodellisuudessa.

Omissa GRXissä viimeistely ollut ihan sitä samaa kuin kaikissa muissakin uusissa osissa (mid-high tier) mitä tullut hypisteltyä, muovin ja mustan maali senkun lisääntyy, sieluttomia esineitä niinkuin joku Prius konsanaan. Seikka on saletti että 80-luvun viimeistelyä ei saada ikinä takaisin. Ota vaikka joku Suntourin takavaihtaja käteen tuolta ajalta, esim. Superbe Pro niin näet mitä viimeistely oikeasti voi olla. Ja mä en siis yleisesti mitenkään halaja takaisin menneisyyteen, kunhan olen mieltä että silloin pyöränosat olivat siisteimmillään kautta linjan.

4 Likes

GRX yrittää: Shimano GRX unveils limited edition polished groupset on 10 amazing gravel bikes - Bikerumor

Jos oisit jaksanu kelata topikkia hieman ylöspäin niin olisit huomannut että keskustelu lähti tismalleen samasta linkistä…

1 Like

Tästä vaihtajien viimeistelystä oli Grant taannoin kirjoittanut blogiinsa ja tl;dr kamalaa puuhaa kiillottajalle. Paljon kyl vois tehdä ihan muotoilullakin paremmin.

Muotoilua: muuttaisin

Muotoilua: en muuttaisi

Myös: voi hemmetti miten sakia ja tylsä ihminen tuo Grant on. Ei jaksa kahta lausettakaan lukea sen juttuja.

Topologia: optimoitu

Paska: kiilloitettu

3 Likes

Eiks tässä just todettu että se oikea kohde tälle:

Oli tämä:

:grin:

Tykkään tuosta kohdasta mikä on tuossa GRX tekstin ympärillä. Paljon hienompi kuin monessa muussa edeltävässä shimanossa.
Sama muoto löytyy myös etuvaihtajasta.

Mitä te ny vouhotatte täällä ihan tyhjästä. GRX on ihan hyvännäkönen tommoseks. Tommosta ropottijuttuahan toi Shimanon nykymuotoilu on näköjään. Ihan linjakasta omassa sportti-segmentissään.



Kyllä mä nään tossa jopa tietynlaista muotoilullista yhtäläisyyttä siihen ku aikanaan tuli XTR M950. Niinkuin asenteen puolesta. Se oli niin hurja ja rohkea designillinen hyppäys verrattuna muihin sen ajan osasarjoihin.

Sehän on vaan hyvä jos puljun nykydesign vetää tommoseen ihme transformers-suuntaan niin sitä kivemman näköstä vanhempi muotoilu on sen rinnalla.

3 Likes

En kyllä yhtään tajua, että mikä niissä vanhoissa teitä kiehtoo. Toiminnallisesti liki kaikki uudet parempia ja miun silmään GRX on ulkonäöllisesti parasta Shimanoa pitkään aikaan. Voisivat toki tehdä vaikka rastaversion. Ja voisivat myös tehdä oman versionsa häkkilukosta. Ihan todella vaivaannuttavia vaihtaa kiekkoja sramppalaisiin verrattuna.

3 Likes

Haloo jiima mitä sää ny tommosia kyselet. Kelaappa ny hetki sitä faktumia että täälläki palstalla on väkee joka on ihan tosissaan laittanu bar end shifterssit kitkana tms. lysti-juku-jukua droppitankoihinsa ja niiden hyvyydestä intoilee, muistaakseni jopa viistoputkessa oleville kitkavivuille naureskelu sai aikaan puolustelevaa kollektiivista mutinaa.

Ei ole tolkulla ja käytännöllisyydellä ollu mitään jakoa täällä moneen aikaan plus tää on fiksed gear palsta. Että.

1 Like

Välillä pitää hämmentää soppaa, ettei nyt jää sellainen kuva, että kaikki on samaa mieltä. Oon tässä ehkä sitten kiintiö-individualistina liikkeellä. Ja koska ihmettely on muodikasta, niin täytyy yrittää oppia uusia temppuja.

2 Likes

En noiden kiillotettujen shimanokalikoiden suurin ystävä ole, mutta onhan tuo nyt huomattavasti paremman näköinen muotoilu kuin esim. tämä kaunokainen:

Muuten, Ekarista ei ole vielä mitään pahaa sanottavaa. Joku isompi dippi on välityksissä keskellä pakkaa (9-42), mutta lähinnä tiedostamisen tasolla. Lisäksi vaihdevipu ottaa välillä kummasti kiinni jarruvipuun, mutta täähän on vain säätokysymys (molemmissa oma säätönsä).

Onko Ekarissa myös se Campan trademark kaksipuoleinen vaihdevipu eli peukulla pienenee?

1 Like

Kyllä vain, tosin se peukalovipu on muotoiltu uusiksi, ja sitä on IMHO helpompi käyttää käden asennosta riippumatta. Itse kahvan huppuosa on hyvin samankaltainen kaikkiin uusiin neste-Ergopowereihin verrattuna.

Eikö noi palikat yleensä lyyä sellaseen runkoon missä lukee valmistaja sata kertaa nii isolla ku voi et tota vakka kantensa valitsee tai en tiiä

Edit: ja siks toi grx:n jäätävyys vähän hämmentää ku eiks toi gravel nyt oo vähä maantiehommia hillitympi markkinasegmentti logojen määrän suhteen

hankin hyllyyn kun oli niin kivan näköinen

oispa vipu

4 Likes