suuri vaihdekeskustelu

Sulla on siis 4700 Tiagran 10-kahvat ja taakse tulis 10-pakka?

Näköjään Shimanon 10- ja 11-maastovaihtajat toimii keskenään eri vetosuhteilla. Tosin sitä eroa on 0,2 mm. Varmaankin toi toimis riittävän hyvin :thinking:

Aina ku joku postaa ton artscyclery-linkin (koska se on googlehaussa ekana hööööö) mun on pakko tulla postaamaan tää parempi:

https://en.m.wikibooks.org/wiki/Bicycles/Maintenance_and_Repair/Gear-changing_Dimensions

Jos noi tuolla pitää paikkansa, ni myös sen Shimanon ysin ja maantiekympin välillä olis se 0,2 mm:n ero ja yleinen tieto taitaa olla, että maastoysiä voi ihan onnistuneet käskyttää maantiekympillä. Tää vahvistais sitä mutua, että toi Grobianin shiftmate-viritys todennäkösesti toimis ihan vallan oolrait.

Edit: niijjoo, ohan se tuolla Konstan mielestä huonolla sivustollakin ihan selvästi näkyvissä se ero ysin ja maantiekympin välillä.

Osaako joku vaihdeasiantuntija tietää miten takavaihtajan kaapeli kuuluisi tässä takahaarukassa asettua, kun kaapeli ei kuoren kanssa mahdu tuohon ulokkeen sisään niinku perinteisesti?

Jos ton runkokorvakkeen sisähalkaisija on 4 mm, kuten näissä vintagekiitureissa on joskus tavannut olla, voit rimpauttaa töölön pyörään ja kysellä sopivaa päätyholkkia. Vois tulla kyseeseen myös semmoinen perinnehenkinen spiraalimainen rosterikuori

Kiitos! Kaikkea sitä näiden vintagevehkeiden kanssa joutuu. Ilmeisesti tarviin siis tän holkin…
https://i.stack.imgur.com/721Rv.jpg

Mulla on tollasia stepped ferrule holkkeja. Laita mulle sun osoite nii lähetän sulle kirjeessä pari.

4 Likes

Oon nähny tollasessa myös semmosta asennusta, että vaijerista on kuorittu pari milliä kuorta pois ja tyrkätty ilman holkkia tuohon runkopidikkeeseen.

Normi nykyaikainen vaihdevaijerin kuori taitaa olla ø 4 mm ja jarrukuori sit 5 mm, jolloin tarttee sit vähän veistellä.

Veistelyt ne oli mielessä, mutta arvion että A) siitä ei tule siistiä ja B) se ei tule siinä pysymään. Holkkia on nyt sit tulossa, kiitos manuelkala!

Jos muut nyt miettivät vastaavaa kötöstelemistä, niin kyllähän yhdistelmä toimii.
Vähän heikosti vaihtaa keskimmäiselle rattaalle, mutta niin vaihtoi kyllä tangonpäävaihtajakin. Noin muuten systeemi on paljon parempi.

Trickle downia havaittavissa: Rami alkaa tuutata markkinaan sähköistä rivalia vattimittarioptiolla. Meinaakohan Veli Shimano vastata huutoon?

täytynee laittaa jotain peruskäppästä superkäppästen revoshiftien tilalle 2x7 altus-systeemiin niin mikähän olisi ntkt-tarjoiluehdotuksenne

olisko sl-m315 toimivaa kampetta

siis tällästä mitä sais kivasti kaupasta, mut kaikkea (vintageakin) voi ehdotella kunhan se eioo toinen gripshifteri

Asensin eilen 3x7 gripshiftin. Ei mulla muuta

Mulla on markettimaasturissa vissiin vastaavantasoiset 9-vaihteiset Altus-vivut ja ihan ollut ok käyttää. Erot muiden pyörien XT:seen ja Zeehen lähinnä toi vaihdevalitsinikkuna ja että isommallevaihtonappi toimii pelkästään yhteen suuntaan mut ei oo itteä haitannu. Jos tottunu operoimaan vaihteita kumpaankin suuntaan peukulla (ramit taitaa toimia näin kaikki?) ni sitte saattaa olla vähän hämmentävä.

tosiaan tulee kuskille joka on niin tottunut/dementoitunut napavaihteeseensa ettei meinannut uskoa kun kerroin hänen ysärimaasturissaan olleen ulkoiset vaihtajat sekä liipaisimet ja et vaihtaessa pitää polkea samaan aikaan eli intuitiivisuus on yks kriteeri toki ja vaihdevalitsinikkuna tai mieluummin megafoni on käytännössä ehdoton

ihana kamala käppä.

Tuohon käyttötapaukseen sitten 1x7 tolla Altus-liipasimella jos sopivankokosta takapakkaa saa mistään ostettua?

ufffff

tossa on tollanen aikaansa edellä ollu käppä supersubkompakti 2x himmeli edessä kompensoimassa ees jossain määrin kävelemään lähtenyttä megarange-pakkaa takana (ei varmaan oo saanu varaosana enää vai löytyykö vielä jostain?) niin en kyllä siitä lähde luopumaan tai jää mäet nousematta


aivan ihana pörä kyl

Vau, onpas kyllä! Miltäköhän toi MEGARANGE tuntuu kun jättirattaalle muljauttaapi

Pitäskö lyhentää viel yks linkki…?